Mikä paljastui väsymyksesi syyksi?
Kommentit (93)
Relapsoiva polykondriitti, löytyi vasta 7 vuotta oireiden alusta. Sain matkalla mm. Mielenterveysdiagnoosin, somatisaatiohäriödiagnoosin.
Hyperparatyreoosi ja vaikea uniapnea. Jälkikäteen ajatellen en ymmärrä, miten selvisin edeltävät viisi vuotta, kun arjessa oli vielä kulkeminen toiselle paikkakunnalle neljänä iltana viikossa, omalla autolla. Sen muistan, että useasti ääneen ihmettelin, miten voin olla näin väsynyt.
Hemoglobiini 98 ja ferritiini 9. Lisäksi on krooninen sairaus. Olen myös kärsinyt työuupumuksesta ja masennuksesta, joka aiheutti ruokahaluttomuutta ja uniongelmia. Painoin alimmillaan 45 kg. Luulen, että anemia vaikutti osaltaan masennukseen, mutta oli siinä muutakin taustalla. Olen saanut apua kaikkiin vaivoihini ja nyt olen taas iloinen. Vaihdoin työpaikkaa, millä on ollut suuri merkitys jaksamiseen.
Vaihdevuodet. Unettomuus oli ainut oire, hormonikorvaushoidolla nukun taas oikein hyvin.
ADD, verensokerin heittely.
Kymmenen vuotta myöhemmin syynä oli refluksitauti, joka teki yöunista katkonaiset. Tätä ei tosin keksinyt lääkäri vaan vuosien piinan jälkeen löysin itse syyn ja hoitokeinot.
Ferritiini 8,5. Olen saanut nyt viimeinkin sopivaa hoitoa, ja huomaan eron entiseen jo 2,5kk jälkeen, vaikka edelleen matka paranemiseen on pitkä. Ehkä 3 vuoden päästä olen normaali.
Pidin itseäni vain laiskana ja huonokuntoisena, kun 10 vuotta hissittömässä kerrostalossa asuessani edelleen puuskutan samat raput ylös hikihatussa kuin ennenkin, enkä jaksa enää työpäivän ja päivittäisen kävelylenkin jälkeen mitään. Kroppa olikin siinä tilassa, että sisäelimet toimivat enää ja muuhun ei energia riitä.
Ferritiinissä 4 joutuu hätätiputukseen, kun kroppa uhkaa sammua kokonaan.
Kilpirauhasen vajaatoiminta myös minulla. Itse ajattelin olevani "vain" masentunut. Toisaalta oli ihmetys ja toisaalta helpotus, kun tajusin että, en ollut vain somatisoinut kaikki vaivojani.
Ja siis olin varma itse, että teen niin.
Verisyöpä. Äidillä oli verisyöpä, samoin sisaruksen lapsella, joka onneksi parani.
Ylipaino. Ero oli suuri kun laihdutin normaalipainoiseksi, energiaa paljon enemmän. Toinen syy oli alkoholinkäyttö, heikentää unen laatua niin että on väsynyt vaikka nukkunut tarpeeksi pitkään.
Eli laihduttaminen ja alkoholin lopettaminen ainakin kaksi asiaa mitä kannattaa kokeilla jos alkoa kuluu ja ylipainoa löytyy.
Kilpparin vajaa toiminta
Meniere
Tinnitus
Näillä diagnoseilla mennään❣️
Rasvamaksa ( lievän ylipainon takia)
Masennus ja uniapnea