Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on paras tapa lopettaa pitkä ryyppyputki?

Vierailija
14.06.2015 |

Jos siis pystyy siihen omin avuin, eikä tarvitse mitään katkaisuhoitoa tai AA-kerhoa, vaan on yksinkertaisesti elämäntilanteen takia vetänyt kuukauden putkeen ja nyt haluaa lopettaa sen?

Antakaa hyviä neuvoja.?

T:jätetty

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuukauden ryyppyputkella toki tarkoitin, että olen iltaisin juonut jonkun 4-6 drinkkiä, jotta saisin unta. En siis tarkoita mitään ympärivuorokautista juopottelua. ap.

Vierailija
22/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vitussa se pitää lopettaa?

Jatkaa vain humalatumistaan paskanjauhamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinapöhnässä ei käsitellä mitään asiaa vaan sillä siirretään vaikean asian käsittelyä. 

Jos on kuukauden verran ollut päissään niin ei muka ole ongelmaa.  Siinä käy niin, että jos nyt et hae heti apua esim. klinikalta ja käsittele tilannettasi terapeutin kanssa, saatat jonkun aikaa kärvistellä selvin päin ja kun asia taas ahdistaa, narautat korkin auki ja juovuksissa ollaan taas muutama viikko.  Tuota sanotaan tuurijuoppoudeksi.

Jos ukko lähtee lätkimään niin se ei ole mikään syy ruveta juopottelemaan koska silloin kun selvä päivä koittaa, asiat tuntuvat entistäkin raskaammilta. Tietenkin alkoholismiin taipuvaiselle putken aloittamiseen riittää vaikka kengännauhan katkeaminen.

Vierailija
24/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en keksi ainuttakaan syytä, tekosyytä tai todellista,miksi joisin kuukauden putkeen. Mene A-klinikalle.

Vierailija
25/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:27"]

Ja kuukauden ryyppyputkella toki tarkoitin, että olen iltaisin juonut jonkun 4-6 drinkkiä, jotta saisin unta. En siis tarkoita mitään ympärivuorokautista juopottelua. ap.

[/quote]

Kyllä tuokin ongelma on, jos sitä ei voi lopettaa. Kuntoutuksessa opin, että mikä tahansa määrä alkoholia on ongelma, jos sen ns. todella tarvitsee. Yhden kerran siellä käydessäni tutustuin tyyppiin, joka joi päivittäin n. kuusi kaljaa. Ei kuulosta paljolta, eikä hän siitä edes päihtynyt, mutta se oli ainoa, mitä hän ajatteli. Että kun pääsee töistä, niin saa vetää ne kaljat. Ja hän piilotteli niitä vaimoltaan.

Mun kuukausi on mennyt niin, että olen hakenut 24-packin, vetänyt jonkun verran, nukkunut, vetänyt lisää, nukkunut, käynyt hakemassa uuden packin, juonut, nukkunut jne. Aina silloin tällöin syönyt ehkä vähän jotain. Ja muutaman kerran on ollut semmonen parin päivän kunnon oksennus krapula. Ei tämä mitään elämää enää ole.

Vierailija
26/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:25"]

Kannattaa ottaa huomioon myös deliriumin mahdollisuus etenkin jos on juonut pitkän putken, laitoskatko voisi olla siksi hyvä että siellä olisi turvallisempaa katkaista juominen kuin kotona.

[/quote]

Komppi. Hae ap apua. Ei avun hakeminen tee susta mitään huonoa ihmistä jos sitä siksi pelkäät. On tervettä tajuta milloin kannattaa hakea apua.

Vierailija
27/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:43"]

Kannattaa ottaa huomioon myös deliriumin mahdollisuus etenkin jos on juonut pitkän putken, laitoskatko voisi olla siksi hyvä että siellä olisi turvallisempaa katkaista juominen kuin kotona.

[/quote]

Komppi. Hae ap apua. Ei avun hakeminen tee susta mitään huonoa ihmistä jos sitä siksi pelkäät. On tervettä tajuta milloin kannattaa hakea apua.

[/quote]

Oon ihan samaa mieltä. Mua on pari kertaa alkanut krapulassa pelottaa, että se delirium tulee. On ollut säikkyjä pelkotiloja ja tosi, tosi pahoja alaselän kipuja. Vihlontaa ja tasaista jomotusta. Tietyissä asennoissa ei voi olla ilman että tekee mieli huutaa. Lääkäriin en uskalla mennä, koska pelkään saavani kuulla, että maksa tai munuaiset on menossa.

Mutta kun katkolla sain lääkkeet ja oli mahdollisuus käydä avautumassa hoitajalle, olo oli suht rauhallinen. Ja tuolloin oli takan kuitenkin vain 3:n päivän putki.

Vierailija
28/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:43"]

Ei ole mitään delirium-varaa, jos olen juonut vaikka 3 mietoa siideriä tai kaljaa iltaisin. En koe mitään tarvetta mennä minnekään katkolle, vaan päästä vaan tästä tavasta jotenkin muuten eroon ja ohjeita eron käsittelyyn. En ole käynty lääkärissä, mutta varmasti joku lääke olisi parempi apu. En ole edes humaltunut noista, pelkästään saanut unen päästä kiinni. Ja nyt ehdotellaan juoppohulluus-tilaa tai kaitkaisuhoitoa, huh huh?? ap.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
29/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, sun pitää käsitellä  tuo juomisen syy. Sinun asemassasi olisin hakeutunut kriisipäivystykseen puhumaan jätetyksi tulemisesta sen sijaan että olisin juonut. Mahdollisesti olisin hakenut myös nukahtamislääkkeitä jotta saisin unta. Juominen ei ole ratkaisu yhtään mihinkään, missään mittakaavassa.

P'skan tempun teki mies mutta mihinkään et tarvitse tuollaista kumppania. Hae apua ja käsittele asia. Sitten laitat itsesi kondikseen.

Vierailija
30/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koet pärjääväsi niin korkki kiinni ja lakaiset maton alle tuon putkesi. Eron käsittelyyn kehotan kyllä hakemaan apua. Itse join samankaltaisessa tilanteessa suruun lähes vuoden (5-6x viikossa) ja sitten tuli mitta täyteen, viinat viemäristä ja nyt jo 4 kk ilman tippaakaan :) ja ihan omin avuin.

Vierailija
31/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän avun hakeminen ole auttanut tässä keskustelussa vastannutta alkoholistiakaan, kun aina vaan aloittaa juomisen uudestaan.

Vierailija
32/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 18:01"]

Eihän avun hakeminen ole auttanut tässä keskustelussa vastannutta alkoholistiakaan, kun aina vaan aloittaa juomisen uudestaan.

[/quote]

Auttoi se joksikin aikaa. Pääsin aika nopeasti irti viinasta ja sen myötä sitten mtt:n asiakkaaksi, mikä olikin se ensimmäinen tavoite. Jonkin aikaa meni ihan älyttömän hyvin. Sitten tosiaan viime vuonna alkoi taas ahdistaa ja masentaa, lopetin itsenäisesti masennus- ja unilääkkeiden käytön ja hetken sitä jamaa jaksettuani alkoi juominen pikkuhiljaa palailla. Harvoin viiltelen, useimmiten selvin päin. Kai viinan juonti alkoi jonkinlaisena itsetuhona, mutta nyt tiedän olevani koukussa ihan itse aineeseen. En vain usko enää olevani kykenevä pääsemään siitä irti. Siksi en ole lähtenyt uudestaan avun hakuun.

Mutta toivon, että Ap pääset tarvitsemaasi hoitoon. Kuvittelin sun tosiaan aluksi juovan enemmän ja päihtymistarkoituksessa. Sori.

Vierailija
33/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 23:06"]

Ap hyvä ymmärrä nyt ettei se ole normaalia että juo kuukauden putkeen. Vaikka kuinka ahdistaisi, harva juo kuukauden ajan. Mene sinne a-klinikalle edes kertomaan mitä tuli tehtyä. Jos et ole alkoholisti, mitä menetettävää sinulla on?

[/quote]

Eihän tuo ole juonut kuukautta aamusta iltaan, ei ole edes mikään varsinainen putki siis. Tissutellut jokusen annoksen iltaisin saadakseen nukuttua. Tuollaista monet tekee jopa kymmeniä vuosia ilman suurempia ongelmia. Ja ap on tehnyt sitä yhden kuukauden. Kyllä siitä eroon pääsee omin voimin, ei tarvita mitään klinikoita.

Vierailija
34/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 22:59"]

Hakeudu katkolle heti aamulla, vaikka olisitkin sillä hetkellä katkon ainoa nainen ja siellä olisi muutenkin ankeaa: siitä se kuitenkin lähtee. Ja muista syödä runsaasti ja ravitsevasti.

[/quote]

Ei tarvitse tämä ap mitään katkojakaan. On tosiaan siis kertomansa mukaan juonut vain 4-6 annosta päivässä, sen iltaisin, ja ollut suurimman osan päivästä selvin päin. Silloin ei ole deliriumvaaraa eikä muutenkaan liene kovin tukalaa tuollaisen lopettaminen.

Vierailija
35/46 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 23:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:25"] Kannattaa ottaa huomioon myös deliriumin mahdollisuus etenkin jos on juonut pitkän putken, laitoskatko voisi olla siksi hyvä että siellä olisi turvallisempaa katkaista juominen kuin kotona. [/quote]   Tuo on totta. Ei aloittaja mitään lässyn-lässyn paskanjauhantaistuntoja tarvitse eikä niistä ole kenellekään mitään apua.   Suomessa kaikkien mahdollisten alojen ja aiheitten ympärillä löllyy valtava paskanjahantateollisuus: työttömyyden, alkoholin, kiusaamisen, oppimisvaikeuksien, avio-ongelmien jne, siinä missä työtön tarvitsisi rahaa, viinaputken katkaisija mömmöjä ja valvotut katkaisuolosuhteet, kiusattu nyrkkeilyopetusta jne. Mutta suurin osa suomalaisista ilmeisesti on sellaisia merkillisiä elämästä vieraantuneita unelmoijia kuten tässäkin keskustelussa moni, että ne ikäänkuin siunaavat tai tällaiset kädestä kiinnipitämispalvelut ja kaikenlaisen falskin imelän lällätyksen: "Voi onnk'suunn paha-a olla-a, sä voit kuule milloin vaan tulla kuule juttelemaan mun kans, joss sull' on paha-a olla-a. Ahistaaks'sua, kiristääks' polla-a?" Niin, Ap, et Sinä mitään psykologisointeja etkä minkään kahvinporoistaennustajien etkä muiden puoskareitten besserwisseröintejä etkä mammantissipalveluja tarvitse, sano niille "Njet spsassiba". Älä usko näitä höppänöitä haihattelijoita.   Ja paskan marjat Sinulla mitään alkoholiongelmaa ole. Sinun juomisesi on (tai oli) luonteeltaan reaktiivista: kokemattoman juojan äkkireaktio uuteen ja kummalliseen elämäntilanteeseen, ja tapahtumaan, josta Sinulla niinikään ei ole ilmeisesti paljon kokemusta.   Sinä tarvitset nyt valvotut katkaisuolosuhteet, sillä äkkikatko noin pitkän putken jälkeen voi tosiaan aiheuttaa myös äkkiarvaamattomia halluja. Sensijaan et - eikä kukaan muukaan missään asiassa - tarvitse mitään puoskarointipalveluja etkä "terapioita".   Hakeudu katkolle heti aamulla, vaikka olisitkin sillä hetkellä katkon ainoa nainen ja siellä olisi muutenkin ankeaa: siitä se kuitenkin lähtee. Ja muista syödä runsaasti ja ravitsevasti. [/quote] Missä olet oikein käynyt katkolla? Paikka jossa pari kertaa kävin kääntymässä oli suunnilleen puolet ja puolet toisella kertaa naisia oli jopa enemmistö. Lähellä radan toisella puolella on kyllä toinenkin katkopaikka todellisille katujenmiehille siellä uskon olevan lähinnä miehiä.

[/quote]

Niin, en oikein ole katkojen erikoisasiantuntija, sillä olen nelikymppinen mies, joka ei ole joutunut kertaakaan katkolle, koska en pysty juomaan (kännejä) kahtenakaan vuorokautena peräkkäin: menen känneistä (jotka ovat useimmiten vahinkoylilyhöntejä, koska yritän säädellä asiaa, vaikkakaan en ole täydellinen) aina sikäli heikkoon kuntoon, etten pysty juomaan seuraavana päivänä tai iltana. Niinpä minulle ei pääse tulemaan kovia "putkia". Mutta voin kyllä juoda klasinpohjallisen whiskyä tai esim. kaksi snapsilasillista vodkaa jokseenkin joka ilta, ja niin, että se eihtii häipyä ennen nukkumaanmenorituaalejani, mutta siis yksikin ylilyönti katkaisee "syränlääkekuurini" aina moneksi vuorokaudeksi. Onneksi kuitenkin noin pääsääntöisesti osaan pitää terveydenhoitoannokseni siinä 0,5-1,0 desilitrassa jotain väkevää.

Mutta olen joskus nuorna sällinä työskennellyt olutpubissa, ja osa sen äijistä kävi vähän väliä katkolla. Yhtään naista en muista, joka olisi siellä käynyt. Vai eivätköhän naiset sitten vain puhuneet asiasta?

Tämän lisäksi tunnen yhden kaverin, joka on käyttänyt näitä "ohjattuja itsekatkaisupalveluja", ja jotenkin välillisesti taikka etäisesti tunnen muutamia hänen kavereitaan, jotka ovat olleet ihan siellä oikealla katkolla, ja näistä kaikenlaisista hajatiedoista minulle vain on muodostunut käsitys, että katkot olisivat täynnä sellaisia hourivia ja sekaisia ukkoja, yleensä vielä melko ikääntyneitäkin.

Mutta minäkään en ollut huomannut Ap:n lievennystä, jossa hän kertoi juoneensa kuukauden ajan sentään niinkin vähän, kuin 4-6 paukkua päivässä. Kyllähän sekin ja etenkin sen lopettaminen toki jo jotain ikävyyksiä todennäköisesti aiheuttaa, mutta tuskin sentään harhoja. Enemmänkin veikkaisin pitkäaikaista ärtymystä, surumielisyyttä, unettomuutta, silmien ja ihon kirvelyä, hermostuneisuutta, ylivilkkautta, tihentynyttä pulssia, laksatiiviongelmia jne. Kun kirjoitin edellistä viestiäni (nro 41), luulin siis minäkin, että Ap on särpinyt toistakymmentä annosta vuorokaudessa nyt kuukauden ajan. Siksi esittämäni suljettu katko taitaakin olla p-i-k-k-a-i-s-e-n ylimitoitettu toimenpide hänelle.

Mutta mömmöjä hän nyt kuitenkin tarvitsee, ei se uni muuten tule eikä kroppa elvy. On tuo kuitenkin jonkinlainen rasitus kalustolle (eritoten hermosto-) ollut, ja taitaa olla, että naiselle kaikki määrät vaikuttavat ehkä hiukan enemmän kuin miehelle.

Ja edelleenkin: ei kaikille psykologien, sossujen, terapioitsijoiden ym. paskanlässyttäjien ”sielunhoitopalveluille".

(Minulla oli nyt ongelmia kappalejaon tekemisessä: yksi vai kaksi enteriä? Minulla ei ole aavistustakaan, miltä lopputulos näyttää. Esikatselu ei näytä samalta kuin lopullinen palstanäkymä. Sorry mahdollinen visuaalinen sekasotku.)

T. nro 41 uudelleen.

Vierailija
36/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 18:13"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 18:01"]

[/quote]

Auttoi se joksikin aikaa. Pääsin aika nopeasti irti viinasta ja sen myötä sitten mtt:n asiakkaaksi, mikä olikin se ensimmäinen tavoite. Jonkin aikaa meni ihan älyttömän hyvin. Sitten tosiaan viime vuonna alkoi taas ahdistaa ja masentaa, lopetin itsenäisesti masennus- ja unilääkkeiden käytön ja hetken sitä jamaa jaksettuani alkoi juominen pikkuhiljaa palailla. Harvoin viiltelen, useimmiten selvin päin. Kai viinan juonti alkoi jonkinlaisena itsetuhona, mutta nyt tiedän olevani koukussa ihan itse aineeseen. En vain usko enää olevani kykenevä pääsemään siitä irti. Siksi en ole lähtenyt uudestaan avun hakuun.

Mutta toivon, että Ap pääset tarvitsemaasi hoitoon. Kuvittelin sun tosiaan aluksi juovan enemmän ja päihtymistarkoituksessa. Sori.

[/quote]

Miksei ap siis juonut vaikka alkoholitonta olutta, tai teetä jos lievä päihtyminen ei ollut tarkoituksena :/ Kyllä tuossa vaiheessa on ongelmia alkoholin kanssa jotka johtuvat kamalasta kokemuksesta, kuten kaikilla alkoholisteilla. Eihän kukaan ala alkoholistiksi muuten vain ilman, että on sattunut jotain kamalaa, jota ei ole käsitellyt.

Vierailija
37/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:27"]Ja kuukauden ryyppyputkella toki tarkoitin, että olen iltaisin juonut jonkun 4-6 drinkkiä, jotta saisin unta. En siis tarkoita mitään ympärivuorokautista juopottelua. ap.
[/quote]
minä kuvittelin että olet kaatanut kaksin käsin,eihän tuo nyt ole mitään,faijakin oli melkein 8v kännissä yhtäkyytiä,sen verran oli selvä että sai haettua juotavaa lisää.

Vierailija
38/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu oli minulla kun miesytävä erosi puun takaa ja piti etsiä parissa viikossa uusi asunto. Join kuukauden putkeen iltaisin ja vapaapäivisin, muuten olin töissä. Se loppui, koska rahatkin loppuivat ja juominen alkoi kyllästyttää. Ei kaikki tule alkoholista riippuvaiseksi, vaikka joskus elämäntilanteen vuoksi tulisikin juotua urakalla. Ryyppyputkista seuraa harvemmin edes krapulaa, paitsi henkisesti.

Vierailija
39/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei hitto, 4-6 drinkkiä illassa ja täällä ihmiset suosittelee jotain katkohoitoja... Ei tuollaisen määrän katkaisemista varten sellaista tarvitse. Itse join yli 10 vuotta joka ilta 4-6 isoa kaljaa, ja senkin sain ihan itse lopetettua.

Nuo määrät on niin pieniä että haluttaessa voi lopettaa kuin seinään. Itse en niin tehnyt, koska se tuppasi aina päätymään siihen että olin vähän aikaa juomatta, sitten himo voitti ja join ihan liikaa. Joten aloin vaan vähentää. Jos olin juonut six-packin illassa, join ensin viikon vain 5. Sitten 4. Kolmeen vähentäminen vei muutaman viikon kun tuntui vaikealta, mutta onnistui. Siitä eteenpäin taas meni aika helposti. Sitten päätin etten saa ottaa viikolla ollenkaan alkoholia, ja raittiit päivät alkoikin onnistua ihan ok, kunhan hommasi paljon tekemistä illoille. Tekemiseksi mulle riitti esim. uusi kiinnostava tietokonepeli tai joku kuntoiluohjelman aloittaminen. Niin sitä pääsi eroon suurkuluttamisesta.

Vierailija
40/46 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumaliste minäkin luulin kyseessä olevan jonkun kunnon putken ja tulin vinkkejä hakemaan... Tuon nyt kai lopettaa ihan vain sillä juomisen lopettamisella ja keskusteluapua hakemalla.

Saisipa poikki tämän oma 13 vuoden putken, joka lähti neljästä, kasvoi kahdeksaan, siitä kahteentoista ja nykyään vaikka kahdeksaantoista. Ja töissä käyn, uskokaa tai älkää :P

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme