Syitä asua Suomessa? Kyllä nyppii tämä maa.
Miksi kukaan haluaisi asua Suomessa nykypäivänä, kun maailma on avoinna ja kansainvälisyys itsestäänselvyys? Täällä on paska ilmasto, kesällä sataa vettä ja talvella sataa vettä. Aina on kylmä ja märkä. Tiet revitään auki joka kesä ja talojen rakennus ja remontointi maksaa maltailta, että niissä pystyy asumaan. Kaupungit ovat rumia 70-luvun lähiökeskittymiä ja maaseutu junttia harvaan asuttua skuttaa. Täällä ei ole vuoria eikä valtamerta. Lapista sentään löytyy hienoja maisemia, mutta siellä on talvella helvetin pimeä ja kesällä helvetisti hyttysiä. Ja aina kylmä.
Ihmiset ovat ennakkoluuloisia, sivistymättömiä xenofobiasta kärsiviä juntteja. Suoranaisia massasieluja, jotka haluavat asua ylhäisessä yksinäisyydessä kaukana kaikesta ja odottavat, että muut kustantavat heille palvelut kotioven viereen. Kaupunkikulttuuri keskittyy juoppoihin ja narkkareihin. Ruokakulttuuri on täysin olematonta. Makuja saa oikein etsimällä etsiä. Onneksi sentään metsissä kasvaa laadukkaita marjoja ja sieniä, mutta nekin mätänevät maahan, kun ei saatana tänne saa ulkomaalaisia päästää meidän marjoja poimimaan. Ruoka maksaa mansikoita, koska vähittäistavarakauppaa pyöritetään duopolilla. Joka paikassa tarjotaan vain kidutettua broileria ja sikaa. Syödään arkijuustoa ja juodaan vetistä kaljaa.
Antakaa yksikin hyvä syy jäädä Suomeen.
t. aivovuoto
Kommentit (42)
Aloittajan kanssa samaa mieltä monessa asiassa, mutta suomalaisessa kulttuurissa on hyviäkin piirteitä, lisäksi pidän ilmastosta jossa on kesä ja talvi.
Mutta huono politiikka älyttömät verot, sääntely, taksit,alkot,apteekit ja kaupan aukiolojen rajoitukset sekä tehoton virkamiskunta ja surkeat julkiset palvelut ärsyttää.
Viro oli minulle alkuksi vain aloitus pysäkki, kun en koiran kanssa voinut johonkin kaukoitään muuttaa. Nyt ei ole koiraa enää, mutta yhä olen Virossa, Suomeen ainakaan tule, siellä tuntuu asiat olevan jokapäivä huonommin.
en kyllä laskisi aivovuodoksi jos et pysty suomessa järjestämään itsellesi miellyttävää elämää kun suomessa kuitenkin saa elää sellaisen kulttuurin mukaan minkä näkee itselleen sopivaksi.
Kokeilin asumista tuossa etelämpänä, missä ruoka ja asuminen ovat huomattavasti edullisempia, alhainen veroprosentti, turvallinen asua, maisemat vaihtelevat ja kauniit, merta ja vuoristoa aina lähellä, monta kuukautta pelkkää auringonpaistetta, tuoretta lähiruokaa vuoden ympäri, ihmiset puheliaita ja sosiaalisia...
Sitten muutin takaisin Suomeen, enkä kaipaa yhtään sinne "paratiisiin". Pidän enemmän Suomen luonnosta ja ilmanalasta. Täällä on ihanan raikasta. Ja kaupoissa lopulta enemmän valikoimaa, joskin kalliimpaa. Ihmiset täällä ovat tosiaan hiljaisia tai töksäytteleviä möllöjä, mutta useammin rehellisiä kuin esim entisessä asuinmaassani. Pidän myös Suomen rauhallisemmasta elämänrytmistä ja ennen kaikkea hyvin lämpöeristetyistä asunnoista! Suomessa tunnen olevani kotona.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:31"]
sano yksikin paikka missä on asiat paremmin niin pystyn luettelemaan yhtä monta huonoa asiaa kuin sinä suomesta ;)
[/quote]
Ajattelin Kanadaa, tarkemmin sanottuna Brittiläistä Kolumbiaa. ap
[/quote]
oletko ollut siellä? ainakin vancouver on täynnä kodittomia huumeidenkäyttäjiä. Maisemat tosin kauniita, mutta ihmisten asenne on aika lähellä suomalaisia. mutta täytyy sanoa , että ok valinta. tasapeli mielestäni
[/quote]
En ole ollut, mutta tunnen paljon kanadalaisia. Pidän siitä, että kulttuuri ei loppujen lopuksi ole täysin erilainen suomeen verrattuna. Ainoastaan parempi, koska kanadalaisilla on käytöstavat. Osaavat esimerkiksi avata suunsa, kun haluavat pois bussista sen sijaan, että vain tunkevat sen leveän ahterinsa väkisin vierustoverin yli. Vancouverin nistit eivät haittaa, mikäli keskustasta löytyy muutakin elämää. Suomessa ongelma on se, ettei kukaan elämänsyrjässä kiinni oleva halua kaupunkien keskustassa edes viettää aikaansa. Linnoittaudutaan lähiöihin ja jätetään keskustat nisteille. Näin ainakin Tampereella. t. aivovuoto
Mä en tiedä, kuinka valideja mun syyt olisivat ap:lle, mutta tässä mun syitä Suomessa asumiseen.
1. Kieli. Mun äidinkieleni on suomi, ja vaikka olen suorittanut tutkintoni filologiasta ja lingvistiikasta ja puhun aika monta kieltä, en yhtään niistä suomen tasoisesti. Mulle on tärkeää kyetä ilmaisemaan itseni 100-prosenttisesti kaikin vivahtein, 99 prosenttia ei riitä.
2. Ilmasto. En kestä kuumuutta, ja melkein joka paikassa on lämpimämpää kuin Suomessa. Täällä kesät ovat useimmiten siedettäviä, ja keväät ja syksyt ihania. Talvi tuo oman mausteensa, neljän vuodenajan vaihtumista on ihana seurata.
3. Suku ja ystävät. Ovat täällä lähes kaikki. Vaikka mulla ei ole omaa lähiperhettä, rakastan iäkkäitä vanhempiani ja sisaruksiani ja sisarusteni lapsia niin paljon, että en kykene asumaan pysyvästi eri maassa kuin he.
4. Turvallisuus. Silmäni avautuivat Suomen turvallisuudelle, kun opintojen ja töiden vuoksi asuin eripituisia pätkiä eri puolilla maailmaa. Suomi on enemmän kuin lintukoto.
5. Yhteiskunnan toimivuus. Sama kuin edellä. Suomi on kuin rasvattu koneisto, kaikki pelaa. Ei korruptiota, ei byrokratiaa, ei mitään katkoksia missään.
6. Luonto. Maailma on täynnä ihania paikkoja. Mun sydäntä lähinnä on kuitenkin metsät, järvet, meri. Se mitä Suomessa on.
7. Hiljaisuus. Käväiskääpä vaikka intialaisessa tai kiinalaisessa suurkaupungissa, niin ymmärrätte, mitä tarkoitan.
8. Demokratia. Kun menen antamaan vaaleissa ääneni, tiedän että se päätyy perille. Ja että eduskunta valitaan niiden äänten perusteella, jotka me kansalaiset yhdessä annetaan.
9. Tasa-arvo. Suomi on kaikin mittarein maailman tasa-arvoisimpia maita. Tuloerot ovat täällä pienemmät kuin muualla. Nainen on niin tasa-arvoinen miehen kanssa kuin ylipäätään maapallolla on mahdollista. Puutteita on, mutta muualla niitä on enemmän.
10. Juuret. Juuret voivat olla vain yhdessä paikassa, mulla ne on täällä. Juuret voi toki repiä irtikin, ja joillekin se sopii. Mulle ei sovi.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:02"]Kokeilin asumista tuossa etelämpänä, missä ruoka ja asuminen ovat huomattavasti edullisempia, alhainen veroprosentti, turvallinen asua, maisemat vaihtelevat ja kauniit, merta ja vuoristoa aina lähellä, monta kuukautta pelkkää auringonpaistetta, tuoretta lähiruokaa vuoden ympäri, ihmiset puheliaita ja sosiaalisia...
Sitten muutin takaisin Suomeen, enkä kaipaa yhtään sinne "paratiisiin". Pidän enemmän Suomen luonnosta ja ilmanalasta. Täällä on ihanan raikasta. Ja kaupoissa lopulta enemmän valikoimaa, joskin kalliimpaa. Ihmiset täällä ovat tosiaan hiljaisia tai töksäytteleviä möllöjä, mutta useammin rehellisiä kuin esim entisessä asuinmaassani. Pidän myös Suomen rauhallisemmasta elämänrytmistä ja ennen kaikkea hyvin lämpöeristetyistä asunnoista! Suomessa tunnen olevani kotona.
[/quote]
Tuo on hyvä pointti mitä kirjoitit asunnoista. Suomessa asunnossa tarkenee.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:51"]
sano yksikin paikka missä on asiat paremmin niin pystyn luettelemaan yhtä monta huonoa asiaa kuin sinä suomesta ;)
[/quote]
[/quote]
Ja sielläkö EI SADA "koko ajan" :D :D Anna mun kaik kestää :D Brittiläinen Kolumbia on Kanadan sateisinta seutua!
[/quote]
Totta, siellä sataa paljon. Mutta talvella se sade tulee lumena, joka on tosi jees. Pääsee laskemaan puuteria :) t. aivovuoto
[/quote]Ei aina.. Ihan yhtä paskat talvet sielläkin, kun Etelä-Suomessa :D Eli kannattais nyt vaan ottaa tarkemmin selvää asioista :D
Itse asun Norjassa, enkä kyllä keksi juuri mitään, mikä olisi Suomessa parempaa, kuin täällä. No, ehkä ruokakauppojen valikoima, mutta siihen se taitaakin jäädä. Täällä on huomattavasti parempi elintaso, kuin Suomessa. Ei tule Suomea ikävä...
27 listaa hyviä syitä asuaa Suomessa, olen samaa mieltä useimmista kohdista. Naisena on aiheellista huomata tuo tasa-arvoisuus tai sanoisinko "sama kohtelu" sukupuolesta riippumatta. Olen ällistynyt, kuinka usein olen kokenut ulkomaassa väheksyntää, ylikävelyä, häirintää, huijausta, ignoorausta jne vain siksi, että olen nainen. Tämä pitää näköjään itse kokea, että menee oppi perille. Suomessa on kiva olla nainen = itsenäinen ihminen eikä miehen uloke. :)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:51"]
[/quote]
[/quote]
Ja sielläkö EI SADA "koko ajan" :D :D Anna mun kaik kestää :D Brittiläinen Kolumbia on Kanadan sateisinta seutua!
[/quote]
Totta, siellä sataa paljon. Mutta talvella se sade tulee lumena, joka on tosi jees. Pääsee laskemaan puuteria :) t. aivovuoto
[/quote]Ei aina.. Ihan yhtä paskat talvet sielläkin, kun Etelä-Suomessa :D Eli kannattais nyt vaan ottaa tarkemmin selvää asioista :D
[/quote]
Kyllä vuoristossa tarpeeksi korkealla sataa aina lumena. t. aivovuoto
Ikävä kyllä, karu totuus nykyaikana on ettei koulutetun kyllä kannata Suomeen jäädä.
Ensin sinulle maksetaan huonoa palkkaa, verottaja ottaa leijonanosansa ja lopuksi maksat hinnoissa kunnon Suomi-lisän. Arvauskeskuksessa jonotat buranaa vaivaan kuin vaivaan, mitään ei viitsitä tutkia kunnolla ja niitä "ilmaisia" palveluita maksat vielä päälle jos sinulla rahaa sattuu tilillä vielä löytymään.
Turha kai sanoa etten Suomessa enää asu ja tillille jää mainiosti rahaa joka kuukausi... liikaakin :)
Rakentamisessa; mm. lämmityslaitteistot ja ilmastointi voisi Suomi olla yksi mallimaa sekä peruskoulu osittain (sekin huonontunut).
Koulutettu on Suomessa melkoinen lypsylehmä ja vielä usein ihan vittuilun kohde.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:36"]
[/quote]
Mm. Saksassa on kaikki normi-elämän kannalta oleellisimmat asiat hyvässä mallissa.
[/quote]
saksahan on kuin suomi, mutta naisen asema on huonompi ja asioissa joustetaan vielä vähemmän kuin suomessa. olut ja bratwursti on parempaa , mutta ei se korvaa sitä, että saksa on jäykkä luokkayhteiskunta.
[/quote]
höpö höpö. Kannattaisi päivittää tiedot nykyaikaan. Naisen asemassa ei ole enää mitään eroa.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:43"]
Ikävä kyllä, karu totuus nykyaikana on ettei koulutetun kyllä kannata Suomeen jäädä.
Ensin sinulle maksetaan huonoa palkkaa, verottaja ottaa leijonanosansa ja lopuksi maksat hinnoissa kunnon Suomi-lisän. Arvauskeskuksessa jonotat buranaa vaivaan kuin vaivaan, mitään ei viitsitä tutkia kunnolla ja niitä "ilmaisia" palveluita maksat vielä päälle jos sinulla rahaa sattuu tilillä vielä löytymään.
Turha kai sanoa etten Suomessa enää asu ja tillille jää mainiosti rahaa joka kuukausi... liikaakin :)
Rakentamisessa; mm. lämmityslaitteistot ja ilmastointi voisi Suomi olla yksi mallimaa sekä peruskoulu osittain (sekin huonontunut).
Koulutettu on Suomessa melkoinen lypsylehmä ja vielä usein ihan vittuilun kohde.
[/quote]
Tämä näkemys osui naulan kantaan. Tämä koskee varmasti koulutettua väkeä, kun taas kouluttamattomalle ja erityisesti tukien saajille tämä maa on unelmapaikka.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:43"]Ikävä kyllä, karu totuus nykyaikana on ettei koulutetun kyllä kannata Suomeen jäädä.
[/quote]
Jos olet käynyt koulusi Suomessa, olethan varmasti maksanut sen 100% itse? Muuten en sinuna kehtaisi inistä korkeista veroista. Mistä ne ilmaiset koulutukset, sinun muiden lukien, maksettaisiin?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:56"]
Mä muuttaisin heti, jos ei olisi sukulaisia suomessa :(
[/quote]
Ota suku mukaan, sehän on tapana monessa maassa :D
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:43"]Ikävä kyllä, karu totuus nykyaikana on ettei koulutetun kyllä kannata Suomeen jäädä. Ensin sinulle maksetaan huonoa palkkaa, verottaja ottaa leijonanosansa ja lopuksi maksat hinnoissa kunnon Suomi-lisän. Arvauskeskuksessa jonotat buranaa vaivaan kuin vaivaan, mitään ei viitsitä tutkia kunnolla ja niitä "ilmaisia" palveluita maksat vielä päälle jos sinulla rahaa sattuu tilillä vielä löytymään. Turha kai sanoa etten Suomessa enää asu ja tillille jää mainiosti rahaa joka kuukausi... liikaakin :) Rakentamisessa; mm. lämmityslaitteistot ja ilmastointi voisi Suomi olla yksi mallimaa sekä peruskoulu osittain (sekin huonontunut). Koulutettu on Suomessa melkoinen lypsylehmä ja vielä usein ihan vittuilun kohde. [/quote] Jos olet käynyt koulusi Suomessa, olethan varmasti maksanut sen 100% itse? Muuten en sinuna kehtaisi inistä korkeista veroista. Mistä ne ilmaiset koulutukset, sinun muiden lukien, maksettaisiin?
[/quote]
Joo, asuin Suomessa n. 7 vuotta koulutukseni jälkeen. Luultavasti toimitusjohtajani maksoi sen minun koulutuksen, ainakin sen verran heikkoa palkkaa maksettiin kaikille ja yrityksen tuotto ja osingot oli muhkeat. Kyllä minun koulutus maksettu on, luotan siihen. Itse maksamieni verojen ja alv:n vielä lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:43"]Ikävä kyllä, karu totuus nykyaikana on ettei koulutetun kyllä kannata Suomeen jäädä. Ensin sinulle maksetaan huonoa palkkaa, verottaja ottaa leijonanosansa ja lopuksi maksat hinnoissa kunnon Suomi-lisän. Arvauskeskuksessa jonotat buranaa vaivaan kuin vaivaan, mitään ei viitsitä tutkia kunnolla ja niitä "ilmaisia" palveluita maksat vielä päälle jos sinulla rahaa sattuu tilillä vielä löytymään. Turha kai sanoa etten Suomessa enää asu ja tillille jää mainiosti rahaa joka kuukausi... liikaakin :) Rakentamisessa; mm. lämmityslaitteistot ja ilmastointi voisi Suomi olla yksi mallimaa sekä peruskoulu osittain (sekin huonontunut). Koulutettu on Suomessa melkoinen lypsylehmä ja vielä usein ihan vittuilun kohde. [/quote] Jos olet käynyt koulusi Suomessa, olethan varmasti maksanut sen 100% itse? Muuten en sinuna kehtaisi inistä korkeista veroista. Mistä ne ilmaiset koulutukset, sinun muiden lukien, maksettaisiin?
[/quote]
Mm. Euroopassa on usea maa, jossa on ilmainen koulutus ja niissä maksetaan kuitenkin hyvää palkkaa. Vai odotatko koulutetun jäävän orjaksi Suomen elinkeinoelämälle kiitokseksi koulutuksesta??
En tiä, suomalaiset on jotenkin niin ihana aitoja, eivätkä yritä joka käänteessä sumuttaa. Ei ole lapsiprostituoituja, katulapsia, joukkomurhia. Ei myöskään maanjäristyksiä, tornadoja, mutavyöryjä.
Suksi vaan hlvettiin Suomesta. Sinunkaltaistasi rasistisossupummia ei täällä tarvita.