G: Millä perusteella vastustat työajan pidentämistä?
Itse vastustan sitä sen vuoksi, että kannatan työn jakamista, jotta niillä, joilla ei ole mitään, olisi jotakin (työtä).
Kommentit (60)
Koska lapset. Arki on tarpeeksi rankkaa ja hoitopäivät tarpeeksi pitkiä jo ennestäänkin.
A. Lasteni takia ja B. Tällä palkalla en tod tee yhtään lisää työtäni (nettoliksa n.1600e/kk 11v työkokemuksella).
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:10"]Itse vastustan sitä sen vuoksi, että kannatan työn jakamista, jotta niillä, joilla ei ole mitään, olisi jotakin (työtä).
[/quote]
No en keksi mitään syytä miksi hellatorstaita ei voisi poistaa.
Arkipyhät voisi muutkin poistaa, mutta juhannus taas pitäisi siirtää takaisin siihen mihin kuuluu, tai sitten jouluaatonkin voisi siirtää pysyvästi lauantaiksi.
Työajan pidentäminen ei toisin välttämättä niitä säästöjä tuo niin suoraan kuin annetaan ymmärtää.
Pakolliset vapaapäivät joutaisivat kokonaan pois ja annettaisiin vaan tietty määrä päiviä, jotka pitäisi vuodessa tehdä.
Nyt on älytöntä että koulut on kiinni kesällä ja monta kertaa muutenkin. Kaikkien pitäisi elää samassa rytmissä ja lähteä etelään samalla viikolla.
Sunnuntai ja pyhätyökorvaukset ei ole tätä päivää, harvan uskonto sen kieltää, ja ne joilta kieltää kuuluvat uskontoihin joilla omat pyhäpäivät ei mene meidän kalenterin kanssa päällekäin.
Helpointa olisi poistaa lomarahat, mikä on pienelle firmalle tosi iso raha. Lomaltapaluurahahan se ennen olikin eikä enää tarvita siihen tarkoitukseen, mikä joskus oli. Eihän se edes perustu lakiin nytkään. Sitten voisi vähän miettiä, onko kaikki palaverit tarpeet. Toiset tykkäävät pitää ja pitkittää palavereita, kun tykkäävät niin omasta äänestään, vaikka itse asia kahden tunnin palaverissa on käyty läpi vartissa. Niitä typeriä powerpoint-esityksiä ei vaan jaksa katsoa, kun asia on jo puhuttu, mutta toisista niitä on niin kiva tehdä.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:33"]
Vastustan yleistä työajan pidentämistä, mutta kannatan sitä, että pekkasista ja muista ylimääräisistä vapaista luovutaan. Pekkasten takia duunareilla on käytännössä 7,5 viikkoa lomaa vuodessa sisältäen vuosiloman. Valtion ja kunnan virkamiehillä on myös enimmillään 7,5 viikkoa vuosilomaa. Kannatan sitä, että kaikilla olisi palkallista lomaa enintään 5 viikkoa.
[/quote]Ei ne pekkaset mitään ylimääräistä lomaa ole, vaan tasaus sille, että normaali työaika on 8 tuntia päivässä/ 40 tuntia viikossa.
[/quote]
Tasataan työaikaa mutta saadaan kuitenkin 40 tunnin palkka, reilua... Itse olen aina tehnyt 7,5 tunnin työpäivää, mies 8 tunnin. Kun pekkaset tulivat, miehen työaika lyheni keskimäärin samaan kuin minulla, mutta ansiot pysyivät pidemmän päivän tasolla. Ja minun palkkani siis tuon 7,5 tunnin mukaan. Kannatan pekkasten poistamista tai sitten minun palkkani pitäisi maksaa 8 tunnin mukaan vaikka teen 7,5 tuntia töitä.
Vastustan lasteni pidemmän hoitopäivän vuoksi. Vastustan, koska ainakaan ajatustyötä on vaikea tehdä tehokkaasti pidempään ilman taukoa. Vastustan, koska työtä pitäisi edes yrittää jakaa tasaisemmin.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:34"]Olen nytkin aivsn poikki työviikon jälkeen. Teen asiantuntijatyötä ja ilmaisia ylitöitä. [/quote] Se on kyllä huomioitu palkassasi. Kokonaispalkassa ei ole ylitöitä.
[/quote]
Asiantuntijatasolla ei saa olla käytössä kokonaispalkka. Vain ylimpään johtoon kuuluville voidaan tehdä sopimus kokonaispalkasta, jolloin ylitöistä ei makseta.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:16"]
Vastustan yleistä työajan pidentämistä, mutta kannatan sitä, että pekkasista ja muista ylimääräisistä vapaista luovutaan. Pekkasten takia duunareilla on käytännössä 7,5 viikkoa lomaa vuodessa sisältäen vuosiloman. Valtion ja kunnan virkamiehillä on myös enimmillään 7,5 viikkoa vuosilomaa. Kannatan sitä, että kaikilla olisi palkallista lomaa enintään 5 viikkoa.
[/quote]Ei ne pekkaset mitään ylimääräistä lomaa ole, vaan tasaus sille, että normaali työaika on 8 tuntia päivässä/ 40 tuntia viikossa.
[/quote]
Tasataan työaikaa mutta saadaan kuitenkin 40 tunnin palkka, reilua... Itse olen aina tehnyt 7,5 tunnin työpäivää, mies 8 tunnin. Kun pekkaset tulivat, miehen työaika lyheni keskimäärin samaan kuin minulla, mutta ansiot pysyivät pidemmän päivän tasolla. Ja minun palkkani siis tuon 7,5 tunnin mukaan. Kannatan pekkasten poistamista tai sitten minun palkkani pitäisi maksaa 8 tunnin mukaan vaikka teen 7,5 tuntia töitä.
[/quote]Kyllä sullakin on se puolen tunnin palkka huomioitu palkassasi, se vaan tuppaa unohtumaan, kun kun siitä työajan lyhentämisestä on niin pitkä aika.
Lapset voivat nykyisinkin jo huonosti yhteiskunnassa, erilaisiin terapioihin hukkuu miljoonia. Ja vielä enemmän hukkuu kun isät ja äidit raatavat viimeisillä voimillaan kapitalismin alttarille.
Nyt olisi aika siirttyä nelipäivääseen 32 tunnin työviikkoon. Samalla voidaan luopua lauantai- ja sunnuntailisisistä. Firmat voisi olla auki 7 päivää viikossa ja resurssit tulisi tehokkaampaan käyttöön.
Työajat pitenee--> lapset ovat entistä pidempään hoidossa tai osa jopa yksin!
--> vanhemmat entistä väsyneempiä
--> työteho laskee
Ja mikä se todellinen järki tämän taustalla on? Mitä sillä muka säästetään?
Automaation ja työn tehostuminen tuoma hyöty pitäisi käyttää ihmisen hyödyksi antamalla ihmisille lisää vapaa-aikaa. Onhan ihan perverssiä, että koko ajan kehitetään keinoja tehdä asioita nopeammin, halvemmin ja tehokkaammin, mutta tämä hyödyttää vain osakkeenomistajia.
1. Lapset ei saa viettää aikaa vanhempiensa kanssa
2. Liikunnalle jää vähemmän aikaa - suomalaiset liikkuvat yhä vaan vähemmän
3. Vähemmän vapaa-aikaa -> enemmän stressiä
4. Enemmän työntekijöitä samaan aikaanpaikalla, joten jonkun työpanos on "turha" - irtisanomiset
5. Ihmisillä vähemmän aikaa käyttää palveluja esim kampaaja, jumpat. Näillä yrityksillä vähemmän asiakkaita eli vähemmän työtä, enemmän työttömiä
[/quote]
Näin juuri. Mutta täällä kommenteissa on hyvinyleistä se, että ei oikeasti tiedetä asioista mitään, mutta niitä harhaan perustuvia mielipiteitä, oikein vahvoja, on paljon muille jaettaviksi.
[/quote]
Ainakin meidän työpaikalla se on ylimääräistä lomaa 12 päivää vuodessa. Työntekijät ja työnjohtajat saa pekkasia ja muut ei. Kuitenkin kaikkien työpäivä on ihan saman mittainen eli 8 tuntia päivässä. Epäreilua ja palkassa se ei näy millään tavalla, työntekijöille maksetaan vielä ylitöistäkin ja muille ei.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 18:56"]
[/quote]
Näin juuri. Mutta täällä kommenteissa on hyvinyleistä se, että ei oikeasti tiedetä asioista mitään, mutta niitä harhaan perustuvia mielipiteitä, oikein vahvoja, on paljon muille jaettaviksi.
[/quote]
Ei perustu harhaan, jos työpaikalla osa saa pekkasia ja osa ei. Kaikki tekee yhtä pitkän työpäivän ja toiset saa vaan enemmän lomaa.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:34"]Olen nytkin aivsn poikki työviikon jälkeen. Teen asiantuntijatyötä ja ilmaisia ylitöitä. [/quote] Se on kyllä huomioitu palkassasi. Kokonaispalkassa ei ole ylitöitä.
[/quote]
Asiantuntijatasolla ei saa olla käytössä kokonaispalkka. Vain ylimpään johtoon kuuluville voidaan tehdä sopimus kokonaispalkasta, jolloin ylitöistä ei makseta.
[/quote]
Mä en tunne yhtään ylempää toimihenkilöä, kenelle maksettaisiin ylitöistä. Ehkä niistä pitäisi oikeasti maksaa, mutta käytännössä niistä ei makseta.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 17:27"]
[/quote]
[/quote]
Mä en tunne yhtään ylempää toimihenkilöä, kenelle maksettaisiin ylitöistä. Ehkä niistä pitäisi oikeasti maksaa, mutta käytännössä niistä ei makseta.
[/quote]
No sitten saa syyttää vaan itseään jos hyväksyy laittomuudet. Yhteys luottamusmieheen/liittoon.
Olen pienessä firmassa ja mulle ei riitä töitä tarpeeksi, jos työaikaa pidennetään. Välillä on kausia, ettei riitä muutenkaan, mutta sitten olen tehnyt ynnä muuta hommaa, mikä sekin pitää joskus tehdä. Ei me voida ottaa lisäprojekteja, koska sitten töitä olisi liikaa ja pitäisi palkata väkeä, mikä tietää että tarvittasiin isommat tilat, laitteet sille uudelle yms.