Juurihoito - hoitovirhe
Hammaslääkäri teki juurihoidon hampaaseen ja rikkoi juuret työtä tehdessään. Teki kuitenkin kaikessa hiljaisuudessa työn loppuun kolmella käynti kerralla. Vika tuli ilmi, kun kävin hammastarkastuksessa pari vuotta myöhemmin. Tarkastaja lääkärin mukaan juuret on hajoittanut juurihoidon suorittanut lääkäri. Yhdellä niistä hoitokäynneistä nuori hammaslääkäri tyttö viskaisi poran menemään ja se kopsahti talvisaappaaseeni. Avustava hoitaja siinä vierellä ihmeissään totesi, että "se pora lensi sinne kenkiin". Hän oli aivan silmät pyöreinä. Siihen lääkäri vai "hymähti" tai "tuhahti" jotain. Koko homma oli täyttä puoskarointia.
Nyt "juurihoidettu" hammas on liki rapistunut pois paikoiltaan ja harkinnassa on mennä se poistattamaan, koska on alkanut oireilemaan. Homma tehtiin siinä surullisen kuuluisassa Tilkassa Mannerheimintiellä.
Miten Tilkka Dent voi sallia tällaisen puoskarointi operaation/lääkärin? Onko Tilkka mitenkään vastuussa tämmöisestä? Mitä voisi vaatia hyvitystä tästä epäonnistuneesta juurihoidosta?
On vaikeuksia saada kunnallisesta hammas tarkastuksen röntgeneitä, joka todistaisi että juuret on rikkonut juurihoidon tehnyt lääkäri. Olin kunnalliselta lähetteellä Tilkassa, joten tuskin kannattaa Tilkkaan ottaa yhteyttä? Pariin kertaan olen puhunut puhelimessa kunnalliseen, mutta asiahan ei etene, koska puhelimeen vastaa vain se puhelinvirkailija, joka kai kuitenkin on terveydenhoitaja tms. Se minulle sanotttiin, että valitus kaavakkeeseen pitäisi tarkalleen laittaa kaikki tiedot, muuten hakemus ei johda mihinkään. Mitä tehdä? Miten tällaisessa tapauksessa lääkäriasema voi korvata tehdyn virheen? Onko mitään yleistä tapaa korvaukseen, kun lääkäri rikkoo hampaan?
Hammas on oleellinen tärkeä purenta hammas, ja sen takia minut alunperin laitettiinkin juuri hoitoon. Lähettävä lääkäri sanoi, että se on minulle tärkeä purenta hammas. Harmittaa!
Kommentit (4)
Sinulla on oikeus saada röntgenkuvat itsellesi. Voit tehdä valituksen ja hakea korvauksia. Googlaamalla löydät osoitteen, mihin teet valituksen mahdollisesta hoitovirheestä. Toki voit yrittää selvittää asiaa ensin kyseisen hammaslääkäriaseman kanssa.
Valtavasti PALJON KIITOKSIA molemmille vastaajille. Nyt varmasti pääsen eteenpäin asiassa.
Mene ulkomaille hoidattaan leegot kuntoon, saat oikeaa hoitoa.
En tiedä mitään, mutta potilasvahinkokeskus tai onko se Potilasvakuutuskeskus, en muista nimeä. Sinne valitus menemään.
Hoitopaikalla pitää olla potilasasiamies, joka auttaa valituksen kanssa.