Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihavuusko ei muka vaikuta muihin?

Vierailija
14.06.2015 |

Valitettavasti kyllä vaikuttaa. Surullisena seuraan vierestä, kun omien vanhempieni kunto pikkuhiljaa romahtaa heidän omien kehojensa painolastin alla. Epäterveelliset elämäntavat aiheuttavat sairauksia ja rajoitteita, se on jo nyt nähtävissä. Tekee pahaa katsoa, kun rakkaat ihmiset turmelevat terveytensä ja elämänsä. Ja kyllä se heitäkin haittaa. Silti suljetaan silmät totuudelta, ei viitsitä tehdä asialle mitään. Ylipainosta ei saa valistaa, koska se on pinnallista, niinkö? Se on tabu edelleen. Mutta helvetti, kun ihmiset eivät tajua, että kyllä se lihavuus vaikuttaa lähimmäisiinkin! Pelkään, että jos joskus saan lapsia, ei heillä ole kuin toiset isovanhemmat. Kauhukuva on todellinen. Mutta ei, minähän olen nyt pinnallinen, eikä asian pitäisi minun persettäni kaivaa, kuten sanotte. Olen avautunut.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 13:47"]AP:
Olet täysin oikeassa. Esim. tupakointi on "tosi ällöttävää" ja röökinvetäjiä saa vapaasti haukkua ja kyykyttää säännöillä. Läskien kritisointi on tabu. Molemmat omia valintoja.
[/quote]
Juuri näin. Tupakoijan tapaa saa arvostella, mutta lihavalle ei saa sanoa, että nyt se sipsipussi pois, kuolet vielä.

Vierailija
2/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 13:47"]AP: Olet täysin oikeassa. Esim. tupakointi on "tosi ällöttävää" ja röökinvetäjiä saa vapaasti haukkua ja kyykyttää säännöillä. Läskien kritisointi on tabu. Molemmat omia valintoja. [/quote] Juuri näin. Tupakoijan tapaa saa arvostella, mutta lihavalle ei saa sanoa, että nyt se sipsipussi pois, kuolet vielä.

[/quote]

Miksi koet olevasi oikeutettu arvostelemaan kenenkään henkilökohtaisia valintoja? Oletko valmis kuuntelemaan vastaavaa arvostelua omista valinnoistasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:11"]Ammuuuh, muuhh!!! Pyhä lehmä täällä ammuu.

AP, oletko laskeskellut, miten paljon vanhempiesi fyysinen rapistuminen johtuu iästä. Jos on tullakseen, niin sairauksia tulee niin lihaville kuin laihoillekin. Nyt jo edesmennyt entinen työkaverini oli hyvin hoikkanen ihminen. Lääkäri oli joskus todennut, että hän kelpaisi sellaisenaan anatomian opetustauluksi, kun esim. kylkiluut voi laskea helposti "kopeloimatta". Ja kuitenkin hänellä oli verenpainetauti varsin nuoresta lähtien, ja kohta eläkkeelle jäämisen jälkeen iski vielä pari muuta kroonista sairautta. Kuitenkin esim. verenpainetautia pidetään ylipainoisten tautina, mutta se ei pidä paikkaansa. Minulla on verenpaineen kanssa suunnilleen sama tilanne kuin kollegallanikin oli. Taudin puhjetessa ylipainoa ei ollut ja fyysinen kuntokin oli hyvä. Mutta ne köyhän lapsen perinnöt eivät olekaan rahaa, vaan sairauksia kantavia geenejä.

AV-mammathan eivät hyväksy painonnousun syyksi muuta kuin velttouden ja laiskuuden, mutta totuus on, että perintötekijöilläkin on oma osuutensa. Usein kyse on jonkinlaisesta noidankehästä. Pitäisi liikkua, koska se auttaa pitämään painon kurissa, mutta monesti liikunta pahentaa joitakin vaivoja. Ja kun tietää, mitä siitä seuraa, niin on helppo jäädä sohvan pohjalle. Tehän ette myöskään hyväksy sitä, että lihominen liittyisi johonkin sairauteen välillisesti tai välittömästi. Enkä nyt tarkoita pelkästään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ja monet lääkkeet lisäävät ruokahalua ja sitä kautta painoannousua. Varsinkin nuorille mielenterveyspotilaille annetaan halvimpia lääkkeitä ja eikä mene kuin hetki, kun nuoresta hoikkasesta ihmisestä on tullut paksukainen. Ja vanha totuus on, että painoa on helpompi lisätä kuin vähentää. Lääkkeiden vaihtaminen vaikuttaa hitaasti, jolloin moni väsyy ja alkaa ahmia herkkuja kaksin käsin. Ja lihoo.

Turhaanhan minä näitä kirjoittelen, sillä av-mamman niska on lukkiutunut jo syntymässä, joten päätä ei voi kääntää. Alapeukkuja odotellessa!
[/quote]
Noniinno. Minä tupakoin, mutta mulla ei ole syöpää. Keuhkosyövän voi saada joku, joka ei koskaan ole polttanut, mutta minä tupakoimalla teen sairastumisesta todennäköisempää. Sama pätee ylipainoon liittyviin sairauksiin.
Olet oikeassa, että perintötekijöillä on osuutta, mutta suurin osa on juuri elintapojen periytymistä. Jos vanhemmilla on huonot elitavat, siirtyvät ne helposti lapsille. Minä luulin, että minulla on "läskigeeni", mutta laihdutettuani itseni 97 kilosta 54 kiloon, huomasin, että ihan itse sitä kismettiä laitan suuhuni, eikä se johdu geenistä. Jokaisen elimistö noudattaa fysiikan lakeja ja laihdutus on puhdasta matematiikkaa, vaikka siitä on tehty ydinfysiikkaa nykyään. Kun elimistö kuluttaa enemmän energiaa, kuin se saa, energia kulutetaan vartalosta ja ihminen laihtuu.
Suurin osa läskigeeneistä on tekosyitä olla syömättä terveellisesti. Anteeksi suorapuheisuus ja varmasti saan nyt hirveät raivot niskaan, mutta terveellisesti syöminen ja hyötyliikunta on oma valinta. Jos päätät valita epäterveellisen vaihtoehdon, niin se on oma valinta, mutta ärsyttää tekosyyt, kun majoneesit poskilla kerrotaan läskigeeneistä ja perimästä.

Vierailija
4/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On arvioitu, että WTC tornien sortuessa yli 500 ihmistä enemmän oltaisiin voitu pelastaa, jos kaikki torneissa olleet olisivat olleet hyväkuntoisia. Palomiesten ja muiden paikalla olleiden raporttien mukaan huomattavasti ylipainoiset ihmiset aiheuttivat suuria tukoksia, kun ihmiset koittivat vauhdilla rynniä 100 kerrosta portaikkoja alaspäin.

Jos tupakointi on kielletty monissa paikoissa, lihavuuskin pitäisi olla. En halua kuolla prismassa, kun lihavat tukkivat palon syttyessä ovet!

Vierailija
5/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:24"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 13:47"]AP: Olet täysin oikeassa. Esim. tupakointi on "tosi ällöttävää" ja röökinvetäjiä saa vapaasti haukkua ja kyykyttää säännöillä. Läskien kritisointi on tabu. Molemmat omia valintoja. [/quote] Juuri näin. Tupakoijan tapaa saa arvostella, mutta lihavalle ei saa sanoa, että nyt se sipsipussi pois, kuolet vielä.

[/quote]

Miksi koet olevasi oikeutettu arvostelemaan kenenkään henkilökohtaisia valintoja? Oletko valmis kuuntelemaan vastaavaa arvostelua omista valinnoistasi?
[/quote]
Tupakointi on henkilökohtainen valintani ja niin on jonkun valinta syödä sipsiä. Kumpikaan ei ole ihmiselle hyväksi. Pointtini oli toki aika kärjistetysi se, että miksi toista huono henkilökohtaista valintaa on yhteiskunnallisesti hyväksyttävää arvostella, mutta toista ei.

Vierailija
6/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:24"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:19"] [quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 13:47"]AP: Olet täysin oikeassa. Esim. tupakointi on "tosi ällöttävää" ja röökinvetäjiä saa vapaasti haukkua ja kyykyttää säännöillä. Läskien kritisointi on tabu. Molemmat omia valintoja. [/quote] Juuri näin. Tupakoijan tapaa saa arvostella, mutta lihavalle ei saa sanoa, että nyt se sipsipussi pois, kuolet vielä. [/quote]   Miksi koet olevasi oikeutettu arvostelemaan kenenkään henkilökohtaisia valintoja? Oletko valmis kuuntelemaan vastaavaa arvostelua omista valinnoistasi? [/quote] Tupakointi on henkilökohtainen valintani ja niin on jonkun valinta syödä sipsiä. Kumpikaan ei ole ihmiselle hyväksi. Pointtini oli toki aika kärjistetysi se, että miksi toista huono henkilökohtaista valintaa on yhteiskunnallisesti hyväksyttävää arvostella, mutta toista ei.

[/quote]

Ei toisten valintojen arvostelu ole hyväksyttävää. Mutta yritätkin vain oikeuttaa oman arvostelusi olkiukkoja rakentamalla.

Vierailija
7/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:19"]

[/quote]

Päinvastoin. Mikä olen megaläski ja naapuri melkein normaalipainoinen ja polttaa. Käymme usein yhdessä kaupassa (hänellä ei autoa) ja hän saattaa repiä minulta kaupassa keksipaketin kädestä, jotta en lihoisi. Minä sen sijaan en saa estää häntä ostamasta tupakkaa. Vinoilen asiasta ja hän vain toteaa, että kyllähän tämä pitäisi lopettaa.

Vierailija
8/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pelkään, että jos joskus saan lapsia, ei heillä ole kuin toiset isovanhemmat."

Niin harmi! Sulla on kaksi lapsenvahtia vähemmän. No niitähän saa rahalla MML:stä. Tosin ne ei ostele niille lapsille lahjoja.

Itse olen megaläski. Lapsiltani puuttuu mummot. Äitini kuoli keuhkosyöpään, anoppi keuhkokuumeeseen (sairasti parkinsonin tautia). Minulla on diabetes, mutta viimeksi olen ollut sairauslomalla 5½v sitten yhden päivän. Flunssa on ollut viimeksi pari vuotta sitten. Ei ole verenpainetautia. Syöminen on ainoa asia, joka tuottaa minulle fyysistä mielihyvää. Eikä mua kiinnosta lastenlasten näkeminen. Toivon eläväni vielä 4v jotta näen kuopuksen ylioppilaana.

Vierailija
9/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:24"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:19"] [quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 13:47"]AP: Olet täysin oikeassa. Esim. tupakointi on "tosi ällöttävää" ja röökinvetäjiä saa vapaasti haukkua ja kyykyttää säännöillä. Läskien kritisointi on tabu. Molemmat omia valintoja. [/quote] Juuri näin. Tupakoijan tapaa saa arvostella, mutta lihavalle ei saa sanoa, että nyt se sipsipussi pois, kuolet vielä. [/quote]   Miksi koet olevasi oikeutettu arvostelemaan kenenkään henkilökohtaisia valintoja? Oletko valmis kuuntelemaan vastaavaa arvostelua omista valinnoistasi? [/quote] Tupakointi on henkilökohtainen valintani ja niin on jonkun valinta syödä sipsiä. Kumpikaan ei ole ihmiselle hyväksi. Pointtini oli toki aika kärjistetysi se, että miksi toista huono henkilökohtaista valintaa on yhteiskunnallisesti hyväksyttävää arvostella, mutta toista ei.

[/quote]

Ei toisten valintojen arvostelu ole hyväksyttävää. Mutta yritätkin vain oikeuttaa oman arvostelusi olkiukkoja rakentamalla.
[/quote]
Olen samaa mieltä ja ehkä tuo mun sarkasmi ei nyt välittynyt. Minun valintoja arvostellaan ja kukaan ei edes kohota kulmiaan tai koe sen olevan kovin erikoista, hyväähän he vain taekouttavat, mutta jos minä sanoiain toiselle, että olet lihava ja älä syö sipsejä, saisin hirveän paskamyrskyn aikaan.

Vierailija
10/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:24"][quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 16:19"]

[/quote]

[/quote]
Tupakointi on henkilökohtainen valintani ja niin on jonkun valinta syödä sipsiä. Kumpikaan ei ole ihmiselle hyväksi. Pointtini oli toki aika kärjistetysi se, että miksi toista huono henkilökohtaista valintaa on yhteiskunnallisesti hyväksyttävää arvostella, mutta toista ei.
[/quote]
Toinen vaikuttaa myös muihin. Läski saa istua mun vieressä vaikka vuoden ilman että mä siitä sairastun. Jos joku tupakoi vieressä vuoden, olen minä siinä sivussa ne paskat siitä tupakasta saanut. Ja ei tarvitse kenenkään vetää hernettä nokkaan, omia valintoja kumpikin, enimmäkseen ainakin. Ei kuulu mulle. Olenhan mä itsekin telonut itseni urheillessa, siitä seurauksena paska polvi ja selkä. Oma valinta tuokin.

Vierailija
11/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hys hys...lihavia ei saa arvostella. Hehän ovat kulttuurimme Pyhä Lehmä!

Vierailija
12/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma syytäsi, kun tunget nenäsi muiden asiohin. Lihavuus ei vaikuta kenenkään muu elämään, paitsi jos ne muut ovat ap:n kaltaisia tunkeilevia törppöjä.

Vierailija
13/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 13:14"]Ihan oma syytäsi, kun tunget nenäsi muiden asiohin. Lihavuus ei vaikuta kenenkään muu elämään, paitsi jos ne muut ovat ap:n kaltaisia tunkeilevia törppöjä.
[/quote]

Läheisen ja rakkaan ihmisen huono kunto ja olo, sairaudet, ennenaikainen kuolema - nämäkö eivät mielestäsi vaikuta tai saisi vaikuttaa minuun? Totta helvetissä vaikuttavat, kun näen rakkaideni kärsivän tilastaan!

Vierailija
14/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:
Olet täysin oikeassa. Esim. tupakointi on "tosi ällöttävää" ja röökinvetäjiä saa vapaasti haukkua ja kyykyttää säännöillä. Läskien kritisointi on tabu. Molemmat omia valintoja.

Vierailija
15/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa:)

Vierailija
16/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammuuuh, muuhh!!! Pyhä lehmä täällä ammuu.

AP, oletko laskeskellut, miten paljon vanhempiesi fyysinen rapistuminen johtuu iästä. Jos on tullakseen, niin sairauksia tulee niin lihaville kuin laihoillekin. Nyt jo edesmennyt entinen työkaverini oli hyvin hoikkanen ihminen. Lääkäri oli joskus todennut, että hän kelpaisi sellaisenaan anatomian opetustauluksi, kun esim. kylkiluut voi laskea helposti "kopeloimatta". Ja kuitenkin hänellä oli verenpainetauti varsin nuoresta lähtien, ja kohta eläkkeelle jäämisen jälkeen iski vielä pari muuta kroonista sairautta. Kuitenkin esim. verenpainetautia pidetään ylipainoisten tautina, mutta se ei pidä paikkaansa. Minulla on verenpaineen kanssa suunnilleen sama tilanne kuin kollegallanikin oli. Taudin puhjetessa ylipainoa ei ollut ja fyysinen kuntokin oli hyvä. Mutta ne köyhän lapsen perinnöt eivät olekaan rahaa, vaan sairauksia kantavia geenejä.

AV-mammathan eivät hyväksy painonnousun syyksi muuta kuin velttouden ja laiskuuden, mutta totuus on, että perintötekijöilläkin on oma osuutensa. Usein kyse on jonkinlaisesta noidankehästä. Pitäisi liikkua, koska se auttaa pitämään painon kurissa, mutta monesti liikunta pahentaa joitakin vaivoja. Ja kun tietää, mitä siitä seuraa, niin on helppo jäädä sohvan pohjalle. Tehän ette myöskään hyväksy sitä, että lihominen liittyisi johonkin sairauteen välillisesti tai välittömästi. Enkä nyt tarkoita pelkästään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ja monet lääkkeet lisäävät ruokahalua ja sitä kautta painoannousua. Varsinkin nuorille mielenterveyspotilaille annetaan halvimpia lääkkeitä ja eikä mene kuin hetki, kun nuoresta hoikkasesta ihmisestä on tullut paksukainen. Ja vanha totuus on, että painoa on helpompi lisätä kuin vähentää. Lääkkeiden vaihtaminen vaikuttaa hitaasti, jolloin moni väsyy ja alkaa ahmia herkkuja kaksin käsin. Ja lihoo.

Turhaanhan minä näitä kirjoittelen, sillä av-mamman niska on lukkiutunut jo syntymässä, joten päätä ei voi kääntää. Alapeukkuja odotellessa!

Vierailija
17/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se tuolla tavalla, henkisesti, osin itsekkäästi vaikuttaa, mutta etenkin jos perheessä alaikäisiä lapsia niin vanhempien alkoholismi tai muu päihderiippuvuus vaikuttaa enemmän lasten hyvinvointiin (kodin siisteys, riittävä ruoka, vaatteet jne.) kuin, että vanhemmat on ylipainoisia.

Vierailija
18/18 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta muuten tuo mitä sanottiin masennuslääkkeistä. Itse lihoin lääkkeiden aloittamisen jälkeen reilut parisenkymmentä kiloa, eivätkä ne edes juuri auttaneet masennukseen. Olo oli kuin talviuneen valmistautuvalla eläimellä, hirveä rasvanhimo koko ajan. Olisin vain syönyt ja nukkunut, mielikin oli ihan turta.

Noh, onnekseni pääsin terapiaan, sain lääkkeet lopetettua ja elämän takaisin raiteilleen. Täyden elämäntaparemontin jälkeen painokin sitten vähitellen lähti putoamaan.

Mutta tosiaan, joillekin ne lääkkeet voivat olla elintärkeä apu, vaikka niiden kanssa paino nousisikin. Itse olen sitä mieltä, että ensin pää kuntoon ja sitten kroppa.

Ymmärrän toki läheisten huolen, varsinkin jos huomattavan ylipainon taustalla ei näy olevan mitään selkeää psyykkistä tai fysiologista syytä. Läheisten tuki ja kannustus on ensiarvoisen tärkeää, ja yhdessä voisi aloittaa esimerkiksi jonkun liikunnallisen harrastuksen. Vaikka metsään patikoimaan silloin tällöin, sekin on jo jotain. :)