Mistä ihmisillä on rahaa?
Teen kahta työtä, päivätyöni on aivan arvostettukin, mutta silti kaikki menee mitä tulee, enkä elä herroiksi.
Haluaisin harrastaa esim.veneillä tai ostaa akvaarion, mutta raha ei vaan riitä. Näen muiden ihmisten ympärilläni jatkuvasti tekevän näitä asioita. Ostavan moottoripyöriä, veneitä, mökkejä yms. enkä ymmärrä mistä kaikilla on siihen kaikkeen rahaa??Saavatko kaikki jotain perintönä vai mistä on kyse?
Enkä ole katkera tai varsinkaan kade, vaan aidosti ihmeissäni.
Näyttää siltä että vyötä pitää vaan vetää tiukemmalle, ja liikkumista/harrastuksista karsia, koska rahan arvo laskee, ja esim.bensan hinta nousee.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Monet saa vanhemmilta apua pitkälle aikuisuuteen. Osalla rikas suku. Joillekin vanhemmat maksaa asunnot ja autot jo opiskeluaikoina. Saavat paljon apua vanhemmilta. Toiset sitten tekee töitä ja joutuvat aloittamaan nollasta.
Tämä. Jos vanhemmat eivät auta rahallisesti vaikka voisivat, voi hiertää lasten ja vanhempien välejä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
On helppo nähdä, mihin toiset rahojaan käyttävät, mutta paljon vaikeampaa nähdä, mistä kaikesta he tinkivät.
Jos Virtaset panostavat matkusteluun mutta tinkivät tosi monesta muusta asiasta melkeinpä naurettavuuksiin asti, Niemiset panostavat fine diningiin mutta säästävät melkein kaikesta muusta ja Mäkiset satsaavat autoihin mutta elävät muuten tosi pihisti, ulkopuolinen näkee tosi helposti vain matkustelun, fine diningin ja autot ja vetää sen johtopäätöksen, että KAIKILLA muilla on varaa matkusteluun, fine diningiin JA autoihin.
Ja sitten on se että kuinka usein sitä fine diningia ja muuta oikeasti harrastetaan?
Ihmiset laittavat someen ne huippuhetket.
Miten kalliisti asut ja onko asuntolainaa?
Millainen auto? Onko maksettu kokonaan?
Matkusteletko? Palaako se ylimääräinen pari tonnia viikossa?
Muu viihde-elektroniikka? Vaihtuuko puhelin jatkuvasti?
Entä sisustaminen ja huonekalut?
Alkoholi? Herkut?
Miten kallista ruokaa, ja päätyykö usein roskiin?
Illanistujaiset ja lahjat?
Muut kulut?
10 eur päivässä on 3650 eur vuodessa. Rahaa on helppo laittaa menemään pikkusummia helposti menemään ja lopputulos on suuri.
Kilpailuta sähkö, vakuutukset ja kännyt.
Jos asut vuokralla, niin osta oma. Asp-tili voi olla hyvä, jos laina ei muuten irtoa ja kriteerit täyttyy. Edullinen eli mahdollisimman huonokuntoinen asunto on optimi. Voit rempata sen valtaosin itse. Sähkö-, putki ja muista rempoista saa käytetyssä kotitalousvähennykset.
Asuntolainalyhennys vapaalle ja säästät itsellesi 20 000 euron käteiskassan. Sijoita myös rahaa. Jos tulee osakkeissa kova lasku, niin ota edullista remonttilainaa ja sijoita.
Myy mahdollinen turha tavara pois.
Osta tarvitsemasi mahdollisimman paljon käytettynä ja alesta.
Ruokaa kannattaa tehdä paljon itse ja pakastimen kautta isot satsit, josta syö töissä ja kotona. Kun löytyy halvalla jotain, niin pakkaseen.
Käy läpi mahdollinen luottokortti maksu, sinne voi olla jäänyt pyörimään jotain vanhoja maksuja.
Kaikki turha maksut ja tilaukset pois, eroa kirkosta jos vielä kuulut. Mahdollinen ammatiiliittomaksu edukkaampaan ytk:hon.
Optimi on asua paikassa, jossa kaikki on lähelle, ettet tarvitse autoa.
Lämpötila asunnossa pari astetta matalammalle, jos on tyhjää tilaa niin niissä lämpö 8 asteeseen.
Pyydä palkankorotusta. Yritä etsiä paremmin palkattu työ. Suomessa tosin hyväpalkkaisia töitä on vähän lääkärit, paperimiehet, ylin johto. Nyt viime vuosina poikkeuksena on tullut it-ala. Jos ohjelmointi on helppoa, niin muutamissa vuosissa töitä tekemällä ja vähän opiskelemassa voi ainakin Helsingissä päästä jopa yli kymppitonnin palkkoihin. Edellyttää varmaankin alussa muutaman työpaikanvaihdon. Se on monesti nopein tapa nostaa palkkaa.
Suomi on tee-se-itse yhteiskunta. Työnteosta jää yhä vähemmän ja vähemmän rahaa tai reaalista ostovoimaa.
Nauti kuitenkin elämästä älä kituuta. Tuhansia voi säästää vuodessa käyttämällä järkeä ilman köyhäilyä. Töitä taas kannattaa tehdä maksimissaan 5 päivää viikko, niin että on aikaa itse tehdä ja suunnitella tulevaisuuttaa. Ja välillä pitää nauttia ja käyttääkin rahaa. Niukkuus tekee nautintoa. Esim ulkona syöminen tuntuu hyvältä, kun sitä on suht harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eletään lähinnä miehen palkalla. Asuntolaina maksetaan puoliksi. Rahaa säästöön jää vähän alle 950€.
Mihin säästätte? Rahan arvo tulee romahtamaan tätä menoa.
Saadaan asuntolaina maksettua nopeammin. Tällä hetkellä raha makaa tilillä, jossa 0,8% korko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä.. ite pieni palkkasessa töissä 1600 nettotulot kk. kulutusluottoja monta sataa lyhennys kk.. vuokra alle 700 € ei tunnu ees säästöön jäävän.. siis kaikki on niin kallista.. en vaa ymmärrä miten ihmisillä on rahaa esim ostaa joku 20 tonnin audi.. sitä en vaa mitenkää ymmärrä.. kaippa joillaki on sitten säästöjä ja rahaa,, ite koskaa oikee säästäny.
Et ymmärrä, vaikka maksat kulutusluottoja monta sataa euroa kuukaudessa? Oikeasti?
Pakko maksaa on velkoja ja luottoja.. ei mulla ole rahaa hienoon autoon.
Eipä ne varakkaat vanhemmat rahoita kunnon asuntoja ym. pitkään ja pitkälle opiskelevalle lapselleen. Ei sitä katsottu aiheelliseksi. Näin minulla.
He eivät itse ymmärrä semmoisen tärkeyttä kun eivät ole sitä kokeneet.
Nyt tienaan itse ihan kohtalaisesti ja asun hyvin sekä olen sijoittunut työelämään niin ettei heillä ole siihen mitään kosketuspintaa.
Olen liian omillani ja se ottaa vanhoilla, rahojensa päällä istujilla päähän.
Ohis.