Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ihmisillä on rahaa?

Vierailija
05.02.2022 |

Teen kahta työtä, päivätyöni on aivan arvostettukin, mutta silti kaikki menee mitä tulee, enkä elä herroiksi.

Haluaisin harrastaa esim.veneillä tai ostaa akvaarion, mutta raha ei vaan riitä. Näen muiden ihmisten ympärilläni jatkuvasti tekevän näitä asioita. Ostavan moottoripyöriä, veneitä, mökkejä yms. enkä ymmärrä mistä kaikilla on siihen kaikkeen rahaa??Saavatko kaikki jotain perintönä vai mistä on kyse?

Enkä ole katkera tai varsinkaan kade, vaan aidosti ihmeissäni.

Näyttää siltä että vyötä pitää vaan vetää tiukemmalle, ja liikkumista/harrastuksista karsia, koska rahan arvo laskee, ja esim.bensan hinta nousee.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

esim lääkäri istuu ilmastoidussa toimistossa ja kirjoittaa buranareseptejä ja saikkulappuja ja tienaa sillä 10000e/kk. Kyllä sillä jo tavaroita ostelee

Alat päntätä lääkikseen, sitten opiskelet pitkään. Niin se lääkärikin on tehnyt.

Vierailija
42/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulujen seuranta käyttöön ja asuminen halvemmaksi. Liian kallis kämppä tuloihin suhteutettuna on todennäköisin tai ehkä suurin yksittäinen syy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulujen seuranta käyttöön ja asuminen halvemmaksi. Liian kallis kämppä tuloihin suhteutettuna on todennäköisin tai ehkä suurin yksittäinen syy. 

Siis syy siihen ettei rahat riitä. 

Vierailija
44/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintö, puolison tulot. Näitä on yleensä taustalla. Harva palkkatyöllä vaurastuu.

Näin minäkin joskus luulin mutta pienipalkkaisetkin voivat vaurastua jos osaavat käyttää rahaa oikein ja ovat onnekkaita. Näin meillekin on käynyt. Ollaan pienituloisia ja sijoitettu kaikki liikenevä ja vaurastuttu sijoitusten turvin. Tämä on kuitenkin vaatinut myös uhrauksia, emme matkustele tai tuhlaa mihinkään muuhunkaan. Lapset ovat kuitenkin saaneet harrastaa mitä ovat halunneet eikä heiltä ole mitään puuttunut. Me aikuiset sitten ollaan tingitty kaikesta, ei mitään maksullisia harrastuksia tms. Voitaisiin ostaa nyt se vene, moottoripyörät ja mökkikin mutta ne eivät vaan kiinnosta.

Mihin te niitä rahoja ja varallisuutta käytätte jos pitää elää niin ankeaa elämää?Yksi elämä tässä kaikilla on elettävänä.

Vierailija
45/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OF-tili?

Onks fyrkkaa -tili?

Vierailija
46/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä.. ite pieni palkkasessa töissä 1600 nettotulot kk. kulutusluottoja monta sataa lyhennys kk.. vuokra alle 700 € ei tunnu ees säästöön jäävän.. siis kaikki on niin kallista.. en vaa ymmärrä miten ihmisillä on rahaa esim ostaa joku 20 tonnin audi.. sitä en vaa mitenkää ymmärrä.. kaippa joillaki on sitten säästöjä ja rahaa,, ite koskaa oikee säästäny.

Vierailija
47/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettotulot 2500, säästöön 1000 euroa kuussa

M29, Helsinki

Et taida paljon mitää harrastaa tai elää? Syöt makaroonia?

Olen eri, mutta säästän ja sijoitan itsekin 800-1000 euroa kuussa noin 2400 euron nettopalkastani. Ei ole mahdotonta, kun ei ole lapsia tai autoa. On varaa harrastaa sekä pitää lemmikkejä, joilla on kroonisia sairauksia.

Vierailija
48/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M29, Helsinki

Ja olet sinkku, etkä harrasta mitään muuta kun kävelyä ja kirjastoa. Tai sitten olet saanut ison perinnön, mikä olisi ollut olennainen tieto.

Vierailija
49/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitin ison potin lotossa.

Vierailija
50/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin yli miljoonan. Siltikin, kun siitä käyttää vain pääomatuloja, ei summa ole hääppönen. Joten ihmettelen, miten ihmisillä on varaa? Jos mun kissa tarttis nyt esim. 300€:n ylimääräisen hoidon eläinlääkärillä, mulla ei ois siinä kuussa enää varaa mihinkään luksukseen tai ekstraan.

Vierailija
51/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sinä vertailet itseäsi muihin? Sellainen on kallista.

Lopeta vertailu. Mieti mitä sinä itse kaipaat. Ei siis niin, että haluat veneen, kun kaverillakin on, ja se olisi oikeasti kiva. Vaan jos et tuntisi yhtään ihmistä, niin mitä sinä tarvitsisit ja kaipaisit. Ja panostat sitten siihen, mikä on sinulle tärkeää.

5e,  että kaverilla on vene, on parempi.  Yli 20 v. on saanut olla merillä omistajariesatta,

Vierailija
52/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä.. ite pieni palkkasessa töissä 1600 nettotulot kk. kulutusluottoja monta sataa lyhennys kk.. vuokra alle 700 € ei tunnu ees säästöön jäävän.. siis kaikki on niin kallista.. en vaa ymmärrä miten ihmisillä on rahaa esim ostaa joku 20 tonnin audi.. sitä en vaa mitenkää ymmärrä.. kaippa joillaki on sitten säästöjä ja rahaa,, ite koskaa oikee säästäny.

Auto korottomalla ja kuluttomalla osarilla, jolloin kauppias kantaa inflaatioriskin, kun taas sinä saat ilmaista lainaa. Toki se kk-maksu pitää suhteuttaa omiin tuloihin, mutta esim. uuden Dacian saa reippaasti alle parilla satkulla per kk.

Vierailija
53/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä pitkän ajan kuluessa tehtyjen huonojen valintojen summa. Vaihda halvempaan asumiseen ja mikä tuo kulutusluottohommakin on?

1600 nettona ei ole huippupalkka, mutta on kuitenkin sellainen josta järkevällä rahankäytöllä pitäisi jäädä säästöönkin. 

Vierailija
54/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silleen että pidetään menot tulojen alapuolella. Ylijäämä sijoitetaan.

Sulla ei selkeesti ole ap talous hanskassa jos kaikki mikä tulee myös menee. Tarvitset talouskuurin tai parempipalkkaisia töitä tai muita kuin työstä riippuvaisia tuloja. Ei todellakaan kannata haaveille lisämenoista mökkien yms. muodossa.

Itse jätän moottoripyörät ja veneet yms. toisten ostettaviksi koska noista leluista on vain menoja.

Liika tavara kahlitsee.

Tämä! Säästäminen ja puskurivarojen (3 kk menoja vastaava summa) ylijäävä sijoitetaan poikimaan lisää rahaa.

Vierailija
55/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M29, Helsinki

Ja olet sinkku, etkä harrasta mitään muuta kun kävelyä ja kirjastoa. Tai sitten olet saanut ison perinnön, mikä olisi ollut olennainen tieto.

Olen sinkku, harrastan kuntosalilla käyntiä (50 e/kk). Käyn kyllä myös kirjastossa ja käyn välillä antikvariaatista hakemassa uutta luettavaa.

Jos en olisi sinkku niin varmaan muuten jäisi enemmän kuussa rahaa säästöön. Sinkkuna eläminen ei meinaa ole edullista varsinkaan Helsingissä. Mitään perintöä minulla ei ole.

M29, Helsinki

Vierailija
56/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsee tienata aika isoja summia ja elää säästeliäästi ennen kuin alkaa ”olla rahaa”. Tienaamme mieheni kanssa molemmat noin 10000€ kuussa. Veroja siitä saa maksaa kumpikin useita tuhansia euroja. Talon ja kesämökin maksuja tuhansia kuukaudessa. Käteen ja säästöön jää mukavasti joka kuukausi. Aiemmin molemmat olivat työpaikoissa, joissa tienasimme 3500-4500€ kuussa. Koskaan ei ollut rahaa. Eli: normikeskipalkalla ei Suomessa kauhean leveää elämää eletä.

Vierailija
57/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ainakaan yhtään ylimääräistä rahaa. Nettotulot alle 1200e kuussa. Jokaisen sentin saa venyttää. Ihmeen hyvätuloista porukkaa täällä.

Vierailija
58/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on varmasti saanut perintöjä, pienelläkin summalla saa ostettua (ulospäin) hienolta näyttäviä juttuja, kuten uuden auton tai veneen.

Lisäksi moni voi saada työsuhdeauton, yllätyin kun jopa minulle se olisi mahdollinen (olen tavallinen toimistoduunari) leasingauto mikä maksaisi minulle muutaman satasen/kk halvimmillaan, parempi auto enemmän.

Minua ei autot kiinnosta, mutta jos uusi hyvä auto olisi tärkeä asia, niin tuollainen varmasti kiinnostaa. Itse näen tuon kuitenkin turhana sen puoleen, että jos vaikka 500e/kk olisi 'maksu', ennemmin ostaisin jonkun 6000e halvan auton mikä sitten olisi oma, vs. leasingauto mistä ei jää 'mitään' käteen.

Ja toki moni ostelee autoja lainalla, yksi tuttu sanoi ettei koskaan maksa lainaa loppuun, vaan hankkii uuden (osamaksulla) 2-3 vuoden välein --> hieno auto ei ole ole oma, vaan 'velaksi' ajelee.

Mutta ns. tavikset varmasti palottelevat sen kanssa MIHIN haluaa rahansa käyttää. Itse esim. en ole asuntoa ostanut, asun vaatimattomasti, ja käytän KAIKEN ylimääräisen matkusteluun, joka toki nyt koronan vuoksi ollut jäissä.

Vierailija
59/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein hulluin neuvo sille, joka voittaa lotossa vaikka kahdeksan miljoonaa euroa, on se, että sanoo että typerää niitä on makuuttaa tilillä. Anteeksi vain, mutta suurin osa tavan säästäjistä ja sijoittajista ja asuntosijoittajista ei saa ikinä tililleen kahdeksaa miljoonaa elämänsä aikana. Joten miksi ihmeessä kannattaisi riskeerata hyvää omaisuutta ja heittää se harakoille. Mieluummin pitäisin sen takuulla siellä tilillä (monessa eri pankissa tosin, eihän ole järkevää samassa korissa kaikkia munia pitää) ja niin olisi aina käytettävissä fyffeä elämisen eri tarkoituksiin. Ettei kävisi kuin rytsölät. Ja mitä kaikkea niitä onkaan. Ja addiktioita välttäisin kuin ruttoa.

Vierailija
60/88 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintö, puolison tulot. Näitä on yleensä taustalla. Harva palkkatyöllä vaurastuu.

Ei palkkatyöllä vaurastukaan, vaan palkkatyöllä, pitämällä kulut kurissa, sijoittamalla ja velan järkevällä käytöllä.

Ei siihen mitään perintöjä tarvitse. ja "puolison tulot" nyt on naurettava. kuinka sillä puolison tuloilla tullaan vauraaksi, jos tulot eivät riitä omaankaan vaurastumiseen. Miten se maagisesti riittäsi myös puolison vaurastuttamiseen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän