Mistä ihmisillä on rahaa?
Teen kahta työtä, päivätyöni on aivan arvostettukin, mutta silti kaikki menee mitä tulee, enkä elä herroiksi.
Haluaisin harrastaa esim.veneillä tai ostaa akvaarion, mutta raha ei vaan riitä. Näen muiden ihmisten ympärilläni jatkuvasti tekevän näitä asioita. Ostavan moottoripyöriä, veneitä, mökkejä yms. enkä ymmärrä mistä kaikilla on siihen kaikkeen rahaa??Saavatko kaikki jotain perintönä vai mistä on kyse?
Enkä ole katkera tai varsinkaan kade, vaan aidosti ihmeissäni.
Näyttää siltä että vyötä pitää vaan vetää tiukemmalle, ja liikkumista/harrastuksista karsia, koska rahan arvo laskee, ja esim.bensan hinta nousee.
Kommentit (88)
Suurin osa elvistelee velaksi. Kaikki pitää saada ja heti. Nuoret on kovia ottamaan velkaa.
Miksi ihmeessä sinä vertailet itseäsi muihin? Sellainen on kallista.
Lopeta vertailu. Mieti mitä sinä itse kaipaat. Ei siis niin, että haluat veneen, kun kaverillakin on, ja se olisi oikeasti kiva. Vaan jos et tuntisi yhtään ihmistä, niin mitä sinä tarvitsisit ja kaipaisit. Ja panostat sitten siihen, mikä on sinulle tärkeää.
Joko on niitä perintöjä tai vanhempien sponsorointia. Tai sitten on jossain elämänvaiheessa pihistellyt kunnolla, jotta on saanut pesämunan millä pääsee vaurastumisen alkuun.
esim lääkäri istuu ilmastoidussa toimistossa ja kirjoittaa buranareseptejä ja saikkulappuja ja tienaa sillä 10000e/kk. Kyllä sillä jo tavaroita ostelee
Itse paskaduunari huonolla palkalla. (15 vuotta työelämässä) Elän tiukkaa elämää. EN osta kun vain tarpeeseen. Rahaa on tullut myös perintönä. Tällä hetkellä n. 120 000 euroa säästössä. Iso summa. Jatkan silti tiukkaa elämää. Joskus saatan tehdä jonkun halvan ulkomaanmatkan. (1 kerran vuodessa)
lopeta työt, muuta vuokralle ja tee lapsi. Yh saa tukia enemmän kuin duunarintöistä tienaa palkkaa. Sitten voi ostaa kaikkea kivaa ja työt ei rasita.
Kelarottana sekä pimeitä bisneksiä tekevänä mulla on aina rahnua tehdä mitä huvittaa :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Joko on niitä perintöjä tai vanhempien sponsorointia. Tai sitten on jossain elämänvaiheessa pihistellyt kunnolla, jotta on saanut pesämunan millä pääsee vaurastumisen alkuun.
Itsellä on pientä sponssia ja pihistelyä taustalla,sillä yhdistelmällä on nyt ihan mukava taloudellinen pohja ja raskii jo käyttääkin rahaa välillä.
Suomessa on kyllä kurjaa: liian kallista ja koleat säät. Kehittyvissä matalan verotuksen maissa elävät ihmiset ovat ihmetelleet sitä, miten kotimaassa oli matalammasta palkasta huolimatta varaa syödä hyvin, käydä taksilla töissä yms. Suomessa ei ole varaa juuri mihinkään. Palvelujen ja hyödykkeiden hintataso kun on niin erilainen.
Tuntuu uskomattomalta että gallupien mukaan jengi haluaa äänestää nytkin puolueita jotka edistävät energian, bensan ja kuluttajahintojen nousua. Kokoomuksen korporaatiokommunistitkin haluavat vetää eurokomissaarien lieassa "vihreää" linjaa yhtä väistämättä kuin vihervasurit. Eivätkö ihmiset ymmärrä, miten tällainen politiikka tekee suomalaisista kotitalouksista köyhempiä?
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Listaat paperille kuukauden ajan kaikki kulut niin löydät kyllä mistä karsia 👍
Saan mukavasti rahaa tekemättä töitä. En valita yhtään. Tuloni netto 2700€. Töitä en kaipaa enkä niitä tee.
Minä olen 53 ja minä olen niitä, joilla on rahaa. Kun kotoa lähdin, olin köyhä.
Yksi pääkohta oli pihi ex-mies ilman avioehtoa. Siinä erossa sain niin paljon rahaa, että sain velattoman asunnon helsingistä. 40 v olin siis toimeentuleva. Saan ihan ok palkkaa, ei velkaa, ja pystyin matkustelemaan.
Mutta se ylimääräinen omaisuus on tullut perintönä, kun isäni kuoli. Ja ylimääräinen kulutettava raha on tullut uuden miehen kautta. Hänellä on hyvä bisnesvaisto. Lisäksi hänen avullaan teen osakkeilla päiväkauppaa. Ei ne isoja kertovoittoja ole, mutta vuositasolla tuhansia.
Mitä sinä tienaat? Ja mihin ne rahat menee?
Vierailija kirjoitti:
Perintö, puolison tulot. Näitä on yleensä taustalla. Harva palkkatyöllä vaurastuu.
Näin minäkin joskus luulin mutta pienipalkkaisetkin voivat vaurastua jos osaavat käyttää rahaa oikein ja ovat onnekkaita. Näin meillekin on käynyt. Ollaan pienituloisia ja sijoitettu kaikki liikenevä ja vaurastuttu sijoitusten turvin. Tämä on kuitenkin vaatinut myös uhrauksia, emme matkustele tai tuhlaa mihinkään muuhunkaan. Lapset ovat kuitenkin saaneet harrastaa mitä ovat halunneet eikä heiltä ole mitään puuttunut. Me aikuiset sitten ollaan tingitty kaikesta, ei mitään maksullisia harrastuksia tms. Voitaisiin ostaa nyt se vene, moottoripyörät ja mökkikin mutta ne eivät vaan kiinnosta.
Jos ostelee jatkuvasti pikku asioita sieltä täältä niin lopulta summa kasvaa aika korkeaksi. Toiset osaa säästää ja toisilla raha polttaa että se on pakko tuhlata
Sijoitusasuntoja ja niitä hoitaa ihminen. Minun vaiva mitätön. Samoin oma sijoitusneuvoja.
Mieheni netto on nn3800 ja minulla alle 3000 e.
Kukaan ei uskoisi työkavereista, jos tietäisi.
Jos molemmat perheen vanhemmista on vaikkapa akateemisesti koulutettu ja palkka molemmilla suomalaisen keskiarvon hujakoilla (~3500 e/kk), ei luulisi rahojen kesken loppuvan "normaaleilla" elintavoilla.
Minulla ja vaimollani on yhteensä neljä korkeakoulututkintoa, joista kolme ylempiä. Itse olen koulutustaustaani nähden alipalkattu (3800 e/kk), mutta vaimoni on hyvätuloinen (5500 e/kk). Kaksi peruskouluikäistä lasta, ei kalliita harrastuksia. Ei ole rahat kesken loppuneet, mutta ei nyt tuhlailuunkaan ole varaa. Säästöön jää vain vähän.
Vierailija kirjoitti:
Nettotulot 2500, säästöön 1000 euroa kuussa
M29, Helsinki
Et taida paljon mitää harrastaa tai elää? Syöt makaroonia?
Perintö, puolison tulot. Näitä on yleensä taustalla. Harva palkkatyöllä vaurastuu.