Samaan aikaan kiusattu ja kiusaaja
koulukiusaamisesta puhuttaessa kaikki niputetaan aina kolmeen kastiin: kiusaajat, kiusatut ja sivustaseuraajat. Ikäänkuin kaikki olisi jaoteltavissa noihin ryhmiin. Minä taas olen kaikkia noita, tosin näin aikuisiällä olen ihminen joka on kaikkea kiusaamista vastaan.
Muna vai kana? Alakoulussa kaikki alkoi siitä että kymmenet ihmiset kävivät kimppuuni ja tekivät todella rajua kiusaa. Kuraattori sai tilanteen rauhoittumaan ja yllättävän helpostikin pääsin tilanteesta yli. Myöhemmillä luokilla tein jonkin verran kiusaa tietyille yksilöille. Yläkoulussa minusta tehtiin yhden pitkään jatkuneen hyljeksinnän pääarkkitehti voimakkaan luonteeni vuoksi. Sitten minua alettiin taas kiusata. Lukiossa sitä ei tapahtunut koulurakennuksessa, mutta vapaa-ajalla saatoin kohdata ikäisteni vastustusta.
Täysi-ikäisenä olen ollut epäsäännöllisen säännöllisesti kiusaamisen kohde harrastuksissani. En tietenkään koe omaavani huomattavan hyvää itsetuntoa. Nyt omaankin erikoisen profiilin, koska olen todistetusti entinen koulukiusaaja, mutta olen ennenkaikkea kiusaamisen uhri. Vaikeinta on ollut huomata, että ne ketkä kiusaavat aikuisiällä, ovat poikkeuksetta sosiaalisesti suosittuja ja kaikki viettävät onnellista perhe-elämää. Peruskoulun jutut kuitenkin liittyvät niin täysin siihen, ettei kukaan ole vielä tunne-elämältään kovin kehittynyt.
Kommentit (5)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 03:27"]
Jos jotakuta kiusataan aikuisiällä, on siihen todella vaikea löytää hyvää ratkaisua. Ei ole mitään ylempää tahoa mihin ottaa yhteyttä ja pyytää apua. Kiusaajasta voi olla myös mahdotonta päästä eroon jos yhteiset kaverit, työpaikka tai yhteiset kaverit pakottavat jakamaan samaa tilaa.
[/quote]
onko kellään kokemusta siitä, että joku aikuisiän kiusaaja on hyvän ystäväsi hyvä ystävä?
mulla on sellainen tilanne,enkä oikein tiedä mitä tehdä. Sisäinen itsekunnioitus ja moraali sanoo, että yhteiselle ystävälle pitäisi asettaa "pakotteita", mutta käytännössä tilanne on vain hyväksyttävä koska ei halua menettää tätä yhteistä ystävää.
Tästä vaietaan, mutta tämähän on aika yleistä. hommat menee usein luonno lain mukaan, että joku poika kiusaa tyttöä-> tyttö kiusaa jotain tyttöä ja tämä tyttö saattaa yksityiselämässä kiusata taas jotain heikompaa. OSa kiusatuista alkaa helpostikin kiusata muita, jos pääsee kiusaajaporukoihin mukaan. Tästä saan satikutia, koska sellaiset eivät sitä myönnä, mutta tätähän näki koulussa paljon. Tai sitten luokan kuningatar päätti yhtäkkiä ottaakin sen kiusatun kaverikseen ja alkoivat kiusata jotain toista yhdessä.
Ala- ja yläasteen kiusaajat olivat täällä päin niitä sosiaalisesti tampioita. Heikoista lähtökohdista ja heikolla älyllä varustettuja. Nyt aikuisina kuuluvat sossun asiakaspiiriin edelleen. Koulutus on kesken jäänyt peruskoulu, työhistoriaa ei ole. Elämänkumppanina liuta osaksi itse aiheutettuja fyysisiä ja mielenterveyden ongelmia.
Ei peräsuolituseeraus ole niin paha juttu. Housut alas ja kestää vain hetken, ei edes satu. Peräpukamien ligeerauskin on suht helppo ja nopea toimenpide. Lisäksi parantaa elämänlaatua huomattavasti!
Jos jotakuta kiusataan aikuisiällä, on siihen todella vaikea löytää hyvää ratkaisua. Ei ole mitään ylempää tahoa mihin ottaa yhteyttä ja pyytää apua. Kiusaajasta voi olla myös mahdotonta päästä eroon jos yhteiset kaverit, työpaikka tai yhteiset kaverit pakottavat jakamaan samaa tilaa.