Päätin kertoa lääkärille syömishäiriöstä
Hui. Kävin lääkärin vastaanotolla vatsavaivojen ja voimattoman olon takia. Minut vastaanotti nuori lääkäri, jonka kanssa henkilökemiat kohtasivat ja joka vaikutti mukavan motivoituneelta hommaansa. Mulla on ollut noin neljän vuoden ajan bulimian/urheilijan anoreksian oireita jotka ovat kuluneen kevään aikana menneet vain pahemmaksi ja nyt ne ovat vaarantaneet jo toisen peräkkäisen kilpailukauden. Päätin siis varata keskusteluajan kyseiselle lääkärille hänen soitellessa labratuloksista. Siitä lähtien oon ollut ihan paniikissa ja miettinyt perunko koko ajan..
Miten teidät on otettu vastaan kun olette kertoneet häiriintyneestä syömiskäyttäytymisestä tms jollekin terveydenhoitoalan henkilölle?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:13"]#4 viela jatkaa: - Lahipiiri voi usein auttaa toipumisessa, mutta ei aina. Todella paljon riippuu ihmisista ja myos suhteista perheenjasenten valilla. Onko sinulla joitakin laheisia (ystavia tai perheenjasenia), joille voit asiasta puhua? - Ylla joku jo mainitsikin, etta laakarit voivat tuijottaa BMI:ta ja sen vuoksi torjua avunsaamisen. Taman vuoksi on tarkeaa, etta naet sellaista laakaria, joka ei oleta etta syomishairio = anoreksia = merkittava alipaino. Bulimia vaiheessa paino voi olla ns. normaali tai jopa yli normaalin. Ymmarran, etta sinulla on anoreksian ja bulimian oireita, mika on todella yleista syomishairiotapauksissa. Taman vuoksi joku voi jaada ilman apua, vaikka syomishairioihin perehtyneet ammattilaiset tietavat, etta oireiden vaihtelut usein kuuluvat "taudin" kuvaan. [/quote] Olen täysin normaalipainoinen, rasvaprosentti on hieman "normaalia" alempi mutta selittyy kilpaurheilulla. Ja siis en itsekään pidä itseäni anorektikkona, syön kyllä säännöllisesti mutta tiedostan että en saa tarpeeksi energiaa koska oon niin tarkka siitä mitä syön ja kuinka paljon. Vaikka tiedostan että tarvisin enemmän energiaa, oon sitä tyytyväisempi mitä vähemmän oon päivän aikana syönyt. Urheilu kuitenkin pakottaa syömään edes jotain. Ahmimista ja oksentamista esiintyy tällä hetkellä joka viikko. Kroppaani inhoan todella paljon ja asia ahdistaa minua suuresti :(
[/quote]
Toivottavasti laakarikayntisi menee hyvin! On hyva, etta olet tiedostanut ongelman ja haluat siihen apua. Kun oikean avun piiriin paasee, moni toipuu ongelmistaan. Ole mahdollisimman rehellinen laakarin luona ja kuten aiemmin mainitsin, kay toisella laakarilla, jos ensimmainen vahattelee ongelmaasi.
Voit myos lukaista esimerkiksi taman http://www.syomishairioliitto.fi/syomishairiot/index.html Tuolla nayttaisi olevan lisaa informaatiota ja voit katsoa, jos oireesi sopivat kuvailuihin hairioihin. En kannata ns. omaa diagnosointia ilman laakarin tms. luona kaymista, mutta joskus voi olla ihan hyvakin lukea vahan aiheesta.
Löysin googlettamalla tän ketjun ja olen itsekin vähän samankaltaisessa tilanteessa. Upitan siis.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 14:13"]#4 viela jatkaa:
- Lahipiiri voi usein auttaa toipumisessa, mutta ei aina. Todella paljon riippuu ihmisista ja myos suhteista perheenjasenten valilla. Onko sinulla joitakin laheisia (ystavia tai perheenjasenia), joille voit asiasta puhua?
- Ylla joku jo mainitsikin, etta laakarit voivat tuijottaa BMI:ta ja sen vuoksi torjua avunsaamisen. Taman vuoksi on tarkeaa, etta naet sellaista laakaria, joka ei oleta etta syomishairio = anoreksia = merkittava alipaino. Bulimia vaiheessa paino voi olla ns. normaali tai jopa yli normaalin. Ymmarran, etta sinulla on anoreksian ja bulimian oireita, mika on todella yleista syomishairiotapauksissa. Taman vuoksi joku voi jaada ilman apua, vaikka syomishairioihin perehtyneet ammattilaiset tietavat, etta oireiden vaihtelut usein kuuluvat "taudin" kuvaan.
[/quote] Olen täysin normaalipainoinen, rasvaprosentti on hieman "normaalia" alempi mutta selittyy kilpaurheilulla. Ja siis en itsekään pidä itseäni anorektikkona, syön kyllä säännöllisesti mutta tiedostan että en saa tarpeeksi energiaa koska oon niin tarkka siitä mitä syön ja kuinka paljon. Vaikka tiedostan että tarvisin enemmän energiaa, oon sitä tyytyväisempi mitä vähemmän oon päivän aikana syönyt. Urheilu kuitenkin pakottaa syömään edes jotain. Ahmimista ja oksentamista esiintyy tällä hetkellä joka viikko. Kroppaani inhoan todella paljon ja asia ahdistaa minua suuresti :(