"Osalle lapsista kertotaulun opetteleminen voi olla puhdasta kauhua" - Itse en koskaan oppinut kertotauluja ja kirjoitin pitkästä matikasta L:n
Miksi lapset pakotetaan opiskelemaan kertotauluja ulkoa?
"Vaikka matematiikan oppimisvaikeudet huomattaisiin koulussa vasta kertotaulun opettelun kohdalla, ei silti ole liian myöhäistä. "
Ei kertotaulujen opettelun vaikeus ole matemaattinen oppimisvaikeus vaan kyseessä tarpeettoman tiedon ulkoaoppimisen vaikeus!
Kommentit (72)
Ei tuosta opettelemisesta koskaan mitään haittaa oe ollut. Se nyt vain kuului opetussuunnitelmaan, se kertotaulujen opettelu vuonna kansakoulu.
Vierailija kirjoitti:
Joo. En mäkään opetellut kertotaulua, laskin aina ne päässä, kun oli kertotaulukoe. Olen aina ollut hyvä matematiikassa.
Juu, sama, esim. 6 x 7, niin ajattelin sen niin, että ensin on 70 ja se laitetaan puoliksi ja siihen yksi 7 lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta opettelemisesta koskaan mitään haittaa oe ollut. Se nyt vain kuului opetussuunnitelmaan, se kertotaulujen opettelu vuonna kansakoulu.
Mutta kun sillä ei ole mitään tekemistä matematiikan kanssa. Eikä kertotaulujen oppimisen vaikeus viittaa matemaattisiin vaikeuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. En mäkään opetellut kertotaulua, laskin aina ne päässä, kun oli kertotaulukoe. Olen aina ollut hyvä matematiikassa.
Juu, sama, esim. 6 x 7, niin ajattelin sen niin, että ensin on 70 ja se laitetaan puoliksi ja siihen yksi 7 lisää.
Paljon helpompi tuolleen. En koskaan oppinut kertotauluja, mutta matikasta sain diplomin.
Minä en oppinut ulkoa ja minäkin olen hyvä matikassa. Minä päättelen ne vastaukset, opettelemala muutaman ulkoa. Ulkoa opettelin 6x6, 7x7 jne ja sitten näihin voi lisätä tai vähentää muita lukuja. Pienemmät luvut voi vaan laskea yhteen.
Ei ihme, että monet rupeaa inhoamaan matematiikkaa, kun pakotetaan tuollaisen ulkolukuun, eikä opeteta oikeasti laskemaan.
Itseä otti päähän, kun lukiossa integraalilaskentaa opeteltiin tyyliin, että pitää tietää, että mikä kaava mihinkin funktioon on ja sitten lasketaan sillä integraali.
Vasta myöhemmin tajusin, mitä se oikeasti tarkoittaa.
Joillekin toimii ulkoaopettelu, toisille taas laskeminen. Kumpikin tapa käydään läpi koulussa. Eihän siinä kuitenkaan jokaisen lapsen kanssa kerkeä tarkemmin jutella, mitä tapaa hän käyttää. Lapset kun menevät kotiin, he usein unohtavat miten on opetettu. Jotkut eivät osaa loogisesti päätellä, että "5 kertaa" on puolet laskusta "10 kertaa".
T. Ope
Kertotaulun opetteleminen on helpointa matematiikassa.
Lisää päässälaskutaitoa, joka on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Lisää päässälaskutaitoa, joka on hyvä asia.
Joo, mutta kun ulkoaopettelu ei valmenna päässälaskuun.
Jos lapsi osaa ulkoa esim. 6 x 7 = 42, niin kun tulee eteen tilanne, jossa pitäisi laskea 14 x 12, niin sitten meneekin sormi suuhun, koska tätä laskua ei ollutkaan niissä ulkoaopetelluissa tauluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää päässälaskutaitoa, joka on hyvä asia.Joo, mutta kun ulkoaopettelu ei valmenna päässälaskuun.
Jos lapsi osaa ulkoa esim. 6 x 7 = 42, niin kun tulee eteen tilanne, jossa pitäisi laskea 14 x 12, niin sitten meneekin sormi suuhun, koska tätä laskua ei ollutkaan niissä ulkoaopetelluissa tauluissa.
Kun taas se lapsi, joka on oppinut jo ne "helpot" kertolaskut jakamaan osiin niin, että pystyy laskemaan tuloksen välivaiheiden kautta, osaa soveltaa samaa myös kertotalulun ulkopuolisiin laskuihin. Esim. 14 x 12 = 10 x 14 + 2 x 14= 140 + 28 + 168. Ja se ulkotyyppi vaan vielä ihmettelee, että miksi tätä ei löydy kertotalulusta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää päässälaskutaitoa, joka on hyvä asia.Joo, mutta kun ulkoaopettelu ei valmenna päässälaskuun.
Kun taas se lapsi, joka on oppinut jo ne "helpot" kertolaskut jakamaan osiin niin, että pystyy laskemaan tuloksen välivaiheiden kautta, osaa soveltaa samaa myös kertotalulun ulkopuolisiin laskuihin. Esim. 14 x 12 = 10 x 14 + 2 x 14= 140 + 28 + 168. Ja se ulkotyyppi vaan vielä ihmettelee, että miksi tätä ei löydy kertotalulusta...
Väärä merkki, eli = 140 + 28 = 168
Todellisuudessa lapset laskee kaikki laskut kännykällä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mä olin tilanteessa, missä piti laskea tyyliin joku 17x13, piti jotain vimpstaakien paikkoja miettiä että tulee tasaisin välimatkoin ja että kappaleet riittää. Kun laskin tuon, toiset olivat ihmeissään, että miten sä muistat tuollaisia ulkoa. Minä vastasin, ettei niitä tartte muistaa, ne voi laskea.
Kyllä kertotaulut pitää oppia. Mutta meillä tuli joka päivä uusi kertotaulu läksyksi, ja sen opetteluun meni koko ilta. Sitten oli vielä muita läksyjä. Se oli vähän liian rankkaa, ja siksi en oikein osaa kahdeksan ja yhdeksän kertotaulua ulkoa. Koska kahdeksas perättäinen arki-ilta kertotaulua alkoi olla liikaa.
Kumminkin pahempia opeteltavia olivat lauseenjäsennysjutut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että monet rupeaa inhoamaan matematiikkaa, kun pakotetaan tuollaisen ulkolukuun, eikä opeteta oikeasti laskemaan.
Itseä otti päähän, kun lukiossa integraalilaskentaa opeteltiin tyyliin, että pitää tietää, että mikä kaava mihinkin funktioon on ja sitten lasketaan sillä integraali.
Vasta myöhemmin tajusin, mitä se oikeasti tarkoittaa.
Minä en tiedä vieläkään, mikä on integraali.
Nyt on uutena kymppipari opeteltavana eli mistä kahdesta ykköstenluvuista tulee tasan kymmenen. Hyvä kyllä. Pitäisi auttaa yhteen ja vähennyslaskuissa. Kuten 32+8+6 = 40+6 = 46
Lapseni ne kyllä opetteli ulkoa mutta silti laski hiukan eri tavalla yhteenlaskut alkuun.
Kertolaskuja en kaikkia osaa. Suurimman osan osaan ja loput lasken. Ysin lasken kaikki mielessäni.
Hoitajana lääkelaskuissa on tärkeää osata kertolaskut vaikka laskintakin saa käyttää. Myös kaikki allekainlaskut joissa kertotaulun osaaminen hyödyksi.
Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa lapset laskee kaikki laskut kännykällä...
No eihän peruskoulussa saa laskea aina kännykällä, että pakko se on päässä (tai paperilla) niitä laskea. Kyllä on huono opettaja jos sallii kännykän käytön laskuissa.
Olen myös törmännyt ihmisiin, jotka ovat opetelleet kertotaulut lapsena ja luulevat, että osaavat ne, mutta muistavatkin väärin.
Sitä kertotaulua ei pidä opetella ulkoa, vaan tekniikka. Ethän opettele laskemaankaan ulkoa vaan opettelet tekniikan vai loppuuko sulla laskeminen siihen kun et muista mikä luku tulee 734 luvun jälkeen.