Appivanhempien mökillä ei "saa" seurata uutisia
Koko ajan pitää tehdä jotakin ruumiillista työtä. Jos kaikki on tehty, pitää lähteä pikkuretkelle ja siihen taas saa kulumaan tunnin jo pelkkiin valmisteluihin eväineen ja repun pakkaamisineen. Missään vaiheessa ei saa istua alas katsomaan ja lukemaan uutisia, ja keskustelemaan niistä. Koko ajan pitää paahtaa mökkitöiden merkeissä. Vituttaa jo juhannus etukäteen.
Kommentit (92)
Onneksi olen sellainen ihminen, jolle ei tuota vaikeuksia kieltäytyä töistä hymyillen tai olla kokonaan menemättä, jos siltä tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 15:49"]
Monihan nimenomaan hakee mökiltä sitä että on "sivistyksen" ulkopuolella
[/quote]
No niin, ja sitten kun porukasta osa hakee sitä ja toiset taas ei, niin ollaankin pulassa. Tai riidoissa. Mikä siinä onkin, että aina näissä tapauksissa kun asutaan yhdessä isossa tuvassa, on joukossa joku, jonka on pakko päästä nukkumaan klo 19 ja on niin herkkäuninen, ettei muut saa HÄIRITÄ. :D
Muistan kun menin ekan kerran appivanhempien mökille, ujostelin vielä aika paljon ja siellä oli paljon perhettä paikalla. Kauhea hälinä heti kun mentiin, anoppi tuhahteli ja tiuski koko ajan kaikille (ei mulle), mies meni heti isänsä kanssa grillaamaan ja jätti mut sinne yksinään. No olihan mulla mukana mun lapsi aikaisemmasta suhteesta, siellä oli myös muita lapsia joten keskityin leikittämään lapsia. Kun lähdettiin mökiltä, mies alkoi autossa heti haukkumaan mua, miksen auttanut yhtään, miten noloa kun en vaikka kattanut pöytää tai tehnyt jotain muuta hyödyllistä. Joo, siellä ihmiset raivosivat toisilleen, mä olin täysin uusi niissä kuvioissa, mua ujostutti aivan helvetisti, en edes tiennyt missä astian ym sijaitsivat ja miten pöytä olisi edes pitänyt kattaa oikeaoppisesti! Nykyään välttelen koko mökkiä, sinne kun joutuu niin se on yhtä raatamista aamusta iltaan, ihan sama vaikka meilläkin on nykyään yhteinen pieni lapsi ja mulla vauva mahassa, töitä on tehtävä. No ei kiitos.
Tästä syystä en lähde anoppilaan. Se ei ole mökki, eikä ole mökkitöitä, mutta kaikki kylässä olevat lapset jäävät minun vahdittaviksi ja viihdytettäviksi, siis minun yksin- muut aikuiset tekevät katoamistempun.
Voisko laittaa radion päälle päivän töiden ajaksi? Tasatunnein uutiset.
Koskaan en tunne itseäbi kotoisaksi toisten mökeillä, en varsinkaan anopin ja apen mökillä. Olenme tunteneet jo pitkään yli 20 vuotta mutta heillä on niin tiiviisti omat tapansa, että olemme aivan vieraina siellä pari kertaa kesässä saunomassa. Emme edes yövy siellä, koska kotimme on suht lähellä eivätkä koskaan pyydä jäämään yöksi. Lapsenlapsi saa jäädä joskus yöksi. Onneksi oman perheen puolelta on mökki, jossa saamme olla keskenämme rauhassa ja jossa olen ollut kesiä vauvasta saakkaa. Saa nähdä myyvätkö appi ja anoppi mökkinsä ennen kuon aika jättää, ovat jo 80 v.tienoilla kumpikin, eivät ole pojilleen mitenkään mökkiä tarjoamassa vaan pitävät kiinni siitä kynsin hampain, mikä on täysin oikeutettua. Toisaalta olisi kiva joskus käydä vaikka uimassa siellä vain omalla perheelleä mutta ei mahda mitään. Sinne ei ole meillä asiaa edes saunomaan ilman että he ovat vahtimassa ja paikalla.
Mä en voi sietää mökkeilyä ollenkaan. Varmaan johtuu siitä,että olen maalta kotoisin, joten en tarvitse sinäänsä sellasta luonnon rauhaa ja toisekseen kaikki mökit missä olen ollut ovat olleet alkeellisia röttelöitä missä ei ole vettä tai sähköä. Yleensä jossain hevon helvetissä minne pitää ensin ajaa kolme tuntia autolla.
Sitten sielä on yleensä öisin kylmä, illalla hyttyset puree, päivisin on paarmoja, järvivesi on kylmää, aurinko ei kuitenkaan suomen kesässä paista siihen vielä joku halkojen hakkuu tai töidenteko päälle. Ei jumalauta. Illalla vittu saunaan ja peseytymään järveen!! Sitte päälle jotain vitun makkaraa ja olutta. Luultavasti pääset vielä nukkumaan parin muun sukulaisen kanssa johonkin vitun siskonpetiin. EIIIIII KIITOS!! Pysyttelen kaukana näistä mökkilomista ja suuntaan lomallani ranskan etelärannikolle tai vaikka siperiaan.
En ymmärrä. Kyllä kieltäytyä saa!! Miksi menette? Kuulostaa kamalalta. Eikä tarvitse valehdella, sanotte vaan tekevänne tänä vuonna lomalla muuta
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 14:11"]
Mulla jäi tollasen työleirin takia näkemättä se brassit-saksa-matsi viime kesänä. en anna sitä koskaan anteeksi.
[/quote]
LOL. Tuohon en suostunut. Olin myös mökillä/työleirillä silloin. MUTTA: Minä kävin hakemassa kaverilta satelitin, ison telkkarin ja virolaista olutta ja viinaa. Tottakai muutama kaveri kyytiin. Meni melkein koko päivä siihen että saatin satelitin toimimaan. Kun kerroin suunnitelmista hän oli kauhuissaan. Sanoin hänelle "Haista sinä!". Appivanhemmat oli aluksi myös vihaisia, mutta tehtiin kyllä kavereiden kanssa myös muutaman tunnin kovasti ja vauhdilla mökkitöitä. Ja kuka oli loppupeleissä eniten kännissä, liekeissä ja nauttinut illasta? Tottakai appiukko... Vaikka ei sillä ollut hajuakaan futiksesta ;-)
Jos et voi yhtenä viikonloppuna olla ilman tvtä tai kännykkää niin jää kotiin, varmaan kaikilla parempi juhannus näin!!!!!!
Appivanhempien mökit ei ole kivoja paikkoja aina. Itse kävin joskus avioliittomme alussa mutta oli niin julmetusti kieltoja ja kellonaikoja että lopetin koko touhun. Kerran minulla maalautettiin saunamökki. Sillä ikaa suku väitteli maalin koostumuksesta ja kuivumisajasta. Antoivat sitten koko mökin mieheni veljelle ja tämän uudelle vaimolle. Ei siis tarvitse enää käydä.
Pöh, mulla on siskon kanssa muutama vuosi sitten peritty merenranta "mökki" Turun saaristiossa, jossa kolme päämökin (talviasuttava ja täysin varusteltu) lisäksi kaksi vierasrakennusta. Ikinä ei aikuisiällä ole edes omien vanhempien kanssa tarvinnut jakaa nukkumatilaa ja aina on ollut vieraille tarjota joko oma talo tai vähintään oma makuuhuone.
Perintövero kyllä kirpaisi, mutta onneksi vanhemmilta jäi myös rahaa, jolla kuitata se. Ei olla myymässä varmaan koskaan, mutta veikkaanpa että menisi ekassa näytössä, ihan jo sijainnin ja rannan vuoksi.
Porukka kyllä perii paljon näitä arvomökkejäkin, joissa ihan pelkkä tontti on niin arvokas, että se menee jo tiskin alta vaikka siinä olis joku ankea tönö. Vaikka jääkiekkomiljonäärille :) Hyviä, isoilla veneillä jne. saavutettavia, mutta myös lapsille turvallisia ja meren rannalla olevia uimarantatontteja on äärimmäisen vähän tarjolla ja niissä on täysin myyjän markkinat. Meille on tullut jo kolme ostotarjousta näiden parin vuoden sisällä. Ihan vaan porukkaa, joka on veneillyt ja katsellut paikkoja.
"Laitappa lautaset pöytään! EI NOITA! Me emme MILLOINKAAN käytä noita lautasia juhannuksena!!! Laitappa lasit pöytään! Ei kun NE TOISET lasit, sieltä sivukaapista johon kielsin sinua kurkkimasta just hetki sitten. Ai sä vaan laitoit noi servietit tohon pöytään, mä kun ajattelin että niistä olis voinut taitella joutsenia (ajattelin, mutten sanonut ääneen...), kai ne nyt noinkin sitten menee, olis vaan ollut kivempi, mutta jos sä nyt ajattelit että ne jätetään tollai tohon vaan."
Lapsuuden kodissani, jos kyseessä on juhlapäivälliset, ne juhla-astiat pestään edellisenä päivänä, ja jätetään pöydälle valmiiksi. Aamupalan pystyy kyllä nauttimaan muutenkin kun istumalla ruokapöydän ääressä. Mutta kaikilla on omat tapansa hoitaa asiat, jotkut ovat tehokkaita ja toisille on tärkeätä päästä pomottamaan.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 13:43"]Meillä on työleiri vain silloin, kun miniä tulee paikalle. Muuten ostetaan mökkitalkkarilta kaikki palvelut, mutta jotta miniä saadaan välttämään mökkeilyä, on välillä pakko vähän näytellä. Muuten se varaisi mökin itselleen kun huomaisi, miten helpolla siellä selviää.
[/quote]
Meillä appivanhemmat onnistuivat tuossa touhussa niin hyvin että joutuivat myymään mökkinsä. Poikansakaan eivät sinne halunneet ilman vaimojansa lähteä.
Lopulta eivät tykänneet appivanhemmatkaan keskenään siellä olla :D
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 15:49"]
Monihan nimenomaan hakee mökiltä sitä että on "sivistyksen" ulkopuolella
[/quote]
No niin, ja sitten kun porukasta osa hakee sitä ja toiset taas ei, niin ollaankin pulassa. Tai riidoissa. Mikä siinä onkin, että aina näissä tapauksissa kun asutaan yhdessä isossa tuvassa, on joukossa joku, jonka on pakko päästä nukkumaan klo 19 ja on niin herkkäuninen, ettei muut saa HÄIRITÄ. :D
[/quote]
Lisäksi siellä on aina yksi joka vaatii että kaikkien pitää lomailla niinkuin hän haluaa. Jos Hän tykkää herätä viideltä pilkkomaan puita niin kaikkien muidenkin on herättävä viideltä pilkkomaan puita. Jos joku vastustelee niin hänelle vittuillaan loppukesä.
sitten on myös toisinpäin, perhe tulee mökille, ja olettaa että kaikki kannetaan eteen, kun itse vain rentoudutaan, ja otetaan aurinkoa laiturilla, ja ruuat, saunat, kahvit, ja kaikki pitää tulla tarjoiltuna isäntäperheeltä/ appivanhemmilta, jne......
Harvalla perheellisellä asuntolainaisella on varaa ylläpitää vanhaa mökkiä ja tonttia, sillä koko ajan pitää jotain uusia tai korjata. Huoltotöihin ja ylläpitoon käytetty aika ja raha tuntuu vielä enemmän hukkasn, kun mökillä ehditään viettää pari kolme viikkoa kesässä. Me kyllästyimme ajamasn mökille viikonlopuiksi, pakkaamaan joka kerta ruoat ja muut tarvikkeet, joita piti viikon varrella hakea (rauta)kaupoista muistilappu kädessä.
Onneksi saimme vanhan sukumökin myytyä ja nykyään satsaamme saman verran rahaa vuosittain lomamatkoihin. Nautimme hotellin palveluista rantalomilla ja sivistämme lapsiamme Euroopan kaupunkilomilla. Juhannusta vietämme kotona omakotitalossa. Vain oma ranta puuttuu. Mutta eipä tarvitse rantaa ruopata tai laituria korjata.
Mä en vieläkään pysty ymmärtämään, mikä mahti maailmassa sut sinne pakottaa menemään?
T. yks joka lakkasi käymästä perheen kanssa mökillä 13-vuotiaana kun viihtyi paremmin kotona omissa oloissaan