Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa kelan tukemaa terapiaa?

Vierailija
04.02.2022 |

Siis sen tiedän, että pitää olla 3kk hoitoa takana ongelmiin, esim työterveyden kautta. Ei välttämättä sairauslomaa, ja sitä mulla ei tule olemaankaan. Ole siis mitä käytännössä tuo 3kk hoitojakso työterveyden kautta tarkoittaa saadakseen lähetteen? Miten usein siellä tarvii käydä, onko jokin vähimmäismäärä tms? Tähän kaipaisin neuvoja. Mitä mun tulisi nyt tehdä, että saan sen lähetteen?

Oma kustanteisesti olen käynyt terapiassa nyt kolme kertaa (5 viikon aikana), mutta se vaan tulee kovin kalliiksi pienellä palkalla. Ei ole varaa pitemmän päälle.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi käy kelan maksamassa terapiassa, eikä hänellä ole koskaan ollut työterveydessä asiakkuutta.

Vierailija
2/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset 3 kk hoitosuhteen ja lähetteen psykiatrilta. Lääkkeitä pitää olla kokeiltuna.

Ei ole vähimmäismäärää käynneille. Lääkärinlausunto ratkaisee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se yleensä mene

Lääkäriltä lähete erikoislääkärille, erikoislääkäriltä arvio terapian tarpeesta, sitten hakemus kelaan ja sieltä päätös ja sit terapiaan.

Työterveys ei sinänsä liity asiaan mitenkään, ei se ole mikään oikotie tai ainoa väylä terapiaan.

Vierailija
4/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää käydä psykiatrilla ja siitä se kolme kuukautta. Sinä aikana kannattaa käydä terapeutilla vaikka 1-2 kertaa kuussa. Psykiatri teki minulle lausunnon että suosittelee psykoterapiaa ja olen jo terapeutinkin löytänyt. Lähti sitten heti käyntiin kun 3kk oli kulunut.

Vierailija
5/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Eiköhän se yleensä mene

Lääkäriltä lähete erikoislääkärille, erikoislääkäriltä arvio terapian tarpeesta, sitten hakemus kelaan ja sieltä päätös ja sit terapiaan.

Työterveys ei sinänsä liity asiaan mitenkään, ei se ole mikään oikotie tai ainoa väylä terapiaan.

Ei ole ainoa, mutta terapeutti sanoi, että se on mahdollinen ja minun tapauksessa ehkä helpoin?, kun se työterveyden palveluihin kuuluu. Siis että sillä voisi täyttää tämän 3kk hoitojaksovaatimuksen.

Eli jos siis on voimakasta ahdistusta, niin voiko tätä asiaa lähteä jotenkin sen työterveyslääkärin tai -psykologin kautta hakemaan ja viemään. Vai mihin kannattaisi ottaa yhteyttä. Olen edelleen ihan pihalla...

-eri

Vierailija
6/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää käydä psykiatrilla ja siitä se kolme kuukautta. Sinä aikana kannattaa käydä terapeutilla vaikka 1-2 kertaa kuussa. Psykiatri teki minulle lausunnon että suosittelee psykoterapiaa ja olen jo terapeutinkin löytänyt. Lähti sitten heti käyntiin kun 3kk oli kulunut.

Mitä kautta menit psykiatrille tai pääsit?

Ap

Vierailija
7/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro minulle yksi kysymys jonka terapeutille tahtoisit esittää? Mikä pähkinää punotttaa? Nyt olen vähättelevä ja nyt mainosta itseääni.

Vierailija
8/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset 3 kk hoitosuhteen ja lähetteen psykiatrilta. Lääkkeitä pitää olla kokeiltuna.

Kaikkialla mistä olen lukenut, puhutaan vain asianmukaisesta hoidosta. Ei kai se välttämättä lääkkeitä edellytä?

Ap

Vierailija
9/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Eiköhän se yleensä mene

Ei ole ainoa, mutta terapeutti sanoi, että se on mahdollinen ja minun tapauksessa ehkä helpoin?, kun se työterveyden palveluihin kuuluu. Siis että sillä voisi täyttää tämän 3kk hoitojaksovaatimuksen.

Eli jos siis on voimakasta ahdistusta, niin voiko tätä asiaa lähteä jotenkin sen työterveyslääkärin tai -psykologin kautta hakemaan ja viemään. Vai mihin kannattaisi ottaa yhteyttä. Olen edelleen ihan pihalla...

-eri

Psykiatrille.

Vierailija
10/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Työterveyden kautta oli mun psykiatri.

Sit on joku kunnallinen "pääpoli" jossa voinee käydä puhumassa...

T.eri

Vierailija
11/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla mistä olen lukenut, puhutaan vain asianmukaisesta hoidosta. Ei kai se välttämättä lääkkeitä edellytä?

Ap

Särähti kans toi lääkitys korvassa.

Vierailija
12/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yksityiselle psykiatrille voi kuka tahansa varata ajan. Kysy vaikka terapeutiltasi onko suosituksia kenelle menisit (osa enemmän terapiamyönteisiä).

Vierailija
13/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl osaavan työterveyslääkärin/-hoitajan pitää tietää ja osta neuvoa

Vierailija
14/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä se käytännössä edellyttää. Koska miksi hoitaa kalliilla sellaista, jolle tepsii halpakin hoito?

Mutta ei niitä lääkkeitä tarvitse syödä. Toteaa vaan, että ei tämä auttanut, ja lopettaa ne.

Vierailija
15/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

T.eri

Meidän työterveyden yksikössä ei edes ole tällä paikkakunnalla psykiatria, on vain psykologi. Mutta se on siis se ainoa mahdollinen lähetteen kirjoittaja?

Onko väliä, jos sen 3kk hoitojakson aloittaa jo työterv psykologin kanssa ennen psykiatrilla käyntiä, lasketaako se sitten mukaan?

Mietin vaan että mahtaa olla melkoiset jonot tuonne julkiselle puolelle. Ja siellä sivuilla snaitaan näin:

"Periaatteena on, että lievät/keskivaikeat häiriöt hoidetaan tai hoito aloitetaan perusterveydenhuollossa/työterveyshuollossa. Hoito jatkuu tarvittaessa psykiatrian poliklinikalla lähettävän tahon suosittamana. Palvelut ovat asiakkaalle maksuttomia."

Itse lukeudun varmasti kuitenkin noihin lieviin/keskivaikeisiin.

Vierailija
16/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yksityiselle psykiatrille voi kuka tahansa varata ajan. Kysy vaikka terapeutiltasi onko suosituksia kenelle menisit (osa enemmän terapiamyönteisiä).

Pari sataa yhdestä vajaan tunnin käynnistä on vaan melkoinen potti...

Ap

Vierailija
17/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

T.eri

Meidän työterveyden yksikössä ei edes ole tällä paikkakunnalla psykiatria, on vain psykologi. Mutta se on siis se ainoa mahdollinen lähetteen kirjoittaja?

Onko väliä, jos sen 3kk hoitojakson aloittaa jo työterv psykologin kanssa ennen psykiatrilla käyntiä, lasketaako se sitten mukaan?

Mietin vaan että mahtaa olla melkoiset jonot tuonne julkiselle puolelle. Ja siellä sivuilla snaitaan näin:

"Periaatteena on, että lievät/keskivaikeat häiriöt hoidetaan tai hoito aloitetaan perusterveydenhuollossa/työterveyshuollossa. Hoito jatkuu tarvittaessa psykiatrian poliklinikalla lähettävän tahon suosittamana. Palvelut ovat asiakkaalle maksuttomia."

On. Pakko olla erikoislääkäri eli siis psykiatri.

Psykologilla on sekä eri alan että matalampi koulutus.

Vierailija
18/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lähetteen mutta en käyttänyt sitä. Kävin työterveyslääkärillä, jolta sain lähetteen työterveyspsykologille, jolla kävin 3 kertaa. Sieltä ohjasi psykiatrille, jolta sain lähetteen kela-tuettuun terapiaan. Ei mitään lääkkeitä ollut, elämän kriisi vain ja taustalla traumaattisia elämäntilanteita.

Vierailija
19/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

T.eri

On. Pakko olla erikoislääkäri eli siis psykiatri.

Psykologilla on sekä eri alan että matalampi koulutus.

Kiitos selvennyksestä.

Ja kiitos kaikille teille asiallisista vastauksista!

Vierailija
20/41 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain lähetteen mutta en käyttänyt sitä. Kävin työterveyslääkärillä, jolta sain lähetteen työterveyspsykologille, jolla kävin 3 kertaa. Sieltä ohjasi psykiatrille, jolta sain lähetteen kela-tuettuun terapiaan. Ei mitään lääkkeitä ollut, elämän kriisi vain ja taustalla traumaattisia elämäntilanteita.

Kiitos, kun kerroit selkein sanoin oman kokemuksesi. Luulen, että tämä on sellainen polku, jota pitkin minunkin kannattaa lähteä etenemään, ja varmaan se todennäköisin reitti, jota edetä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi