Minkälaisilla painoarvioilla raskaus päätetty käynnistää etuajassa?
Siinäpä se kysymys tulikin. Jouduitteko itse vaatimaan käynnistystä, saitteko esittää toiveenne asian suhteen, vai päättivätkö lääkärit? Kiinnostaisi tietää, vaihteleeko käytäntö paljon ja kuinka herkästi käynnistykseen päädytään. Tämä on ilmeisesti kuitenkin vauvalle vähän huonompi vaihtoehto kuin luonnollinen käynnistyminen? Paitsi tietysti sitten taas, jos ison koon takia tulee ongelmia synnytyksessä... Asia pelottaa itseäni kovasti.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 11:02"]Ei oo käynnistetty ainoatakaan synnytystä. Lapset olleet 4200-5200g väliltä. On vain todettu aiempien synnytysten perusteella että mahtuu syntymään yli 5kg vauva. Nyt olen jälleen raskaana ja olen pyytänyt loppuvaiheessa lisäultraa sillä en halua toista yli 5kg synnyttää. Vaikka se synnytys menikin loistavasti niin mulla on pelkona että vauva kasvaa vieläkin isommaksi jos menee yliajalle. Tuo edellinen syntyi 40+1 spontaanisti.
Ei oo raskausdiabetestä tms. Mulla on vain taipumus saada isonkokoisia lapsia. :)
[/quote]
Ihan ku mun kirjottama viesti.:) esikoine 5100g ja normaali synnytys. Kokoa ei tiedetty. Toisessa raskaudessa vaadin itse ylimääräisen ultran, koska en toista yli 5kg halua synnyttää, vaikka kaikki hyvin meniki. Ultran sain viikoille 39+4 ja suuren painoarvion vuoksi käynnistys heti. Poika painoi 4420g. Ja lääkärit vaan tuumaili, että kyllä sulta isompiki mahtuu syntyyn, että turhaan mietin ja stressaan. Mutta en halua:)
Raskauden käynnistyksen aikaan olin n. 55 kg ja mies n. 80 kg. Munasolun ja siittiön painoa en osaa yhtään arvioida.
Raskaus käynnistyi kyllä etuajassa, koska ehkäisy petti.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 10:51"]Ja minulla siis vauva yli kolmekiloinen jo 35. viikolla ja voin kertoa, että asia kummittelee mielessä koko ajan, kun yli viisi viikkoa olisi vielä tuota kasvuaikaa... Ap
[/quote]
Onneksi ne ei kasva sillai tasaisesti. Minulla oli vauva painoarvio 3700 g noilla viikoilla ja hän syntyi 4100 g viikot 40+4.
Vieläkö löytyisi lisää kokemuksia?
Yritin viimeisillä viikoilla sanoa, että vauva on iso, mutta ei uskottu. Vielä pari päivää ennen synnytystä sanottiin vauvan painavan max 3,8 kg, mutta reilu 4,3 kg hän sitten painoi. Muut mitat 53 cm ja pää 37 cm. Kolmessa tunnissa syntyi. Lääkäri vaan ihmetteli, että tuo tuli tosta vai?!
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 21:29"]Yritin viimeisillä viikoilla sanoa, että vauva on iso, mutta ei uskottu. Vielä pari päivää ennen synnytystä sanottiin vauvan painavan max 3,8 kg, mutta reilu 4,3 kg hän sitten painoi. Muut mitat 53 cm ja pää 37 cm. Kolmessa tunnissa syntyi. Lääkäri vaan ihmetteli, että tuo tuli tosta vai?!
[/quote]
Samanlainen kokemus minullakin. Käynnistettiin yliaikaisuuden takia ja kokoarviona oli 3700g, rv 42+1 syntyi tyttö 4400g. Onneksi mahtui hyvin syntymään. Kokoarviot taitaa useammin heittää alas- kuin ylöspäin.
Minulla oli aikoinaan neuvolalääkärin lähetteellä painoarvio rv 38 ja sairaalan lääkäri arvioi vauvan painoksi 4,1 kg. Lantiota ei kuvattu, mutta sanottiin että minulla on "piukat paikat" ja synnytys pitää käynnistää mahdollisimman pian. Olisin saanut sektion jos olisin halunnut, mutta alatien valitsin. Vauva syntyi lääkkeellisen käynnistyksen jälkeen 38+2, tuloksena vaikea imukuppisynnytys ja repeämät, vauvan paino oli vain 3,8 kg mutta päänympärys 38cm. Ei oikein kuulemma isompaa vauvaa olisi minusta ulos mahtunut.
Seuraavan lapsen synnytystä pelkäsin todella paljon ja vaadin, että pääsen painoarvioon. Painoarvio oli sama kuin esikoisella, mutta lääkärin asenne oli täysin eri kuin esikoisen kohdalla. Kuulemma ei tehdä turhia käynnistyksiä. Synnytys käynnistyi ja meni kuitenkin luomusti (rv 39+4) ja nätisti vaikka vauvan koko oli siis lähes sama kuin esikoisen. Uskoisin, että lääkärien mielipiteisiin ja päätöksiin käynnistyksistä vaikuttaa myös se, monesko synnytys on kyseessä.
Kiitoksia kaikille tähän mennessä vastanneille. Edelleen ihmettelen tuota Hus:n infosta poimittua, että pelkän koon perusteella ei käynnistettäisi, jos monelle on kuitenkin tehty niin. No eipä tässä tietenkään voi kuin odotella tuomiota, mutta omat ajatukset kyllä kiertää koko ajan samaa aihetta...
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 06:47"]Raskauden käynnistyksen aikaan olin n. 55 kg ja mies n. 80 kg. Munasolun ja siittiön painoa en osaa yhtään arvioida.
Raskaus käynnistyi kyllä etuajassa, koska ehkäisy petti.
[/quote]
Kappas, meni itseltä tuo otsikon kömö ihan ohi :D
Ap
Hus:n sivuilla sanotaan kuitenkin, näin: "Epäily sikiön suuresta koosta eli makrosomiasta ei ole sellaisenaan käynnistyksen syy. Vaikka sikiö olisikin iso, itsestään käynnistynyt synnytys on toivottavaa."
Eli mitäköhän tuo sitten tarkoittaa? Kuitenkin joillakin on ilmeisesti vain koon vuoksi käynnistetty.
Ap
Mulla päädyttiin suunniteltuun sektioon viikon päästä kun painoarvio viikolla 37 oli 4,4kg. Vauva syntyi rv 37+6 ja painoi 4600g. Oli tosi hankala insuliinihoitoinen raskausdiabetes jota neuvola ja äitiyspoli yritti kaikin voimin hankaloittaa siinä onnistuen...
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 00:42"]Mulla päädyttiin suunniteltuun sektioon viikon päästä kun painoarvio viikolla 37 oli 4,4kg. Vauva syntyi rv 37+6 ja painoi 4600g. Oli tosi hankala insuliinihoitoinen raskausdiabetes jota neuvola ja äitiyspoli yritti kaikin voimin hankaloittaa siinä onnistuen...
[/quote]
Oliko 32 sektion syynä vain tuo koko, vaiko kenties jotain muutakin? Vaikuttaako insuliinihoito tai radi ylipäätään asiaan?
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 10:51"]Mulla arvioitiin vauvan koko väärin, luultiin pienemmäksi kuin oli. Käynnistettiin sitten sairaalassa, kun lapsivedet oli menneet ja lapsi ei vaan tullut ulos. Normaali alatiesynnytys oli, mutta tuntui hurjalta, kun hoitsut sanoi jälkikäteen, että olipas paljon isompi vauva kun oli arvioitu!
[/quote]
Mullakin arvioitiin 4,5 kiloinen (ja pitkä sekä suuripäinen) useamman kätilön toimesta 3,5 kiloiseksi tai pienemmäksi. Mahtui kyllä syntymään aivan hyvin lukuunottamatta paria repeämää, mutta pelottaa silti pienilantioisten puolesta.
Täälläkin katseltiin pienen lantion ja ison sf-mitan takia ultralla. Vauva arvioitiin 3,6 kg. Ultraava lääkäri päätti vauhdittaa alkua kovakouraisella sisätutkimuksella ja 3 pv supistelujen jälkeen syntyikin 4,3 kg vauva. Ilman ongelmia, lantiokin oli onneksi arvioitu pieleen :)
Mulla käynnistettiin synnytys, koska edellinen synnytys oli syöksysynnytys. Siis alkoi varoittamatta ja eteni todella nopeasti. Riskinä olisi ollut suunnittelematon synnytys kotona (tai missä tähansa). Tilanteessa arvioitiin, että turvallisinta synnyttää käynnistettynä polilla.
4,4kg oli arvio, kun ensimmäistä lähdettiin käynnistelemään. Painoi vähän alle 4kg, eli aika suuntaa antava tuo painoarvio. Toinen oli painoarvion mukaan 4,6kg, mutta ei lähdetty käynnistykseen. Lopulta synnytys kuitenkin käynnistettiin, koska lapsi lakkasi liikkumasta. Painoi 3,8kg syntyessään.
Esikoinen syntyi 41+6, painoi 4085 g ja pituutta vain 48 cm. Ponnistin 47 minuuttia ja oli tiukassa, ei vain hartioista vaan muutenkin. Tuollainen lyhyt ja pullakka vauva. Hyvin lievä Erbin pareesi toisessa kädessä, joka onneksi korjaantui parissa päivässä.
Kuopusta odottaessa tästä mainitsin ja pyysin synnytystapaarviota. rv 38+0 kokoarvioksi annettiin noin 3,8 kg joten siltä istumalta jäin käynnistettäväksi. Vaarana oli että jos menisi laskettuun aikaan saati isosiskon tavoin melkein sen kaksi viikkoa yli, olisi edessä ollut vaikea synnytys.
Poika syntyi 12 tuntia myöhemmin mitoilla 3920g ja 51 senttiä. Tuli todella helposti, ponnistin aktiivisesti ehkä 4-5 minuuttia. Synnytys kesti kaikkinensa 1 tunti 40 minuuttia, oli siten minulle äitinä hurjaa menoa. Kivunlievitystä ei ehditty antamaan laisinkaan. Toisaalta oli nopeasti ohi. Hyvät fiilikset jäi tuosta "rytinästä".
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 23:47"]Rv 37 painoarviota ei pystytty enää tekemään tarkasti, koska äitiyspolin ultran (?) mitta-asteikko loppui 4,6 kg. Arvioitiin isommaksi. Käynnistettiin. Nopea, helpohko synnytys. Poika painoi 5,2 kg.
[/quote]
hui oikeesti.. Pikkasen alakanttiin arvio :/