Apua... (unettomuus)
Mulla on ollut nyt viikon nukkumisongelmia stressin vuoksi ja nyt mulla on ihan järkyttävä unettpmuuden pelko. Nukuin viimeyönä tunnin ja nyt oikeasti itken vaan ihan paniikissa etten saa tänäkään enkä seuraavinakaan öinä unta ja joudun psykoosiin. Tiedän ettei tämä stressi ainakaan laita minua uneen niin mikä saisi mut rentoutumaan? Oon tosi herkkä tällaisten suhteen. Melatoniinia ei ole.
Kiitos!
Kommentit (38)
Joo mietinkin noita nukahtamislääkkeitä kierteen katkaisuun... en kyl hirveemmin lääkkeistä pidä mutta pakko yrittää
Älä nyt ihmeessä millään viinalla tai vodkapaukulla yritä asiaa parantaa! Alkoholi huonontaa unen laatua selkeästi, ja tuottaa yleensä vain lisää unettomuutta.
Jos olisin sinä, niin kävisin heti sopivan hetken tullen hakemassa nukahtamis-/unilääkereseptin + lääkkeet apteekista.
Sitten kun sinulla on se lääkepurkki yöpöydällä valmiina kaiken varalta, ei tarvitse enää stressata. Silloin tiedät, että sat purkista varmat unet - ja kappas vain, purkin sisältöä tuskin enää tarvitaan!
Toimii ainakin itselläni. Se purkki täytyy löytyä tallesta, muuten iskee paniikki ja uneton yö ;)
Toimiiko nukahtamislääkkeet varmasti vaikka olisi huippuahdistunut? Kyselempä tyhmiä kysymyksiä mut oon niiin väsynyt
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:37"]
Älä nyt ihmeessä millään viinalla tai vodkapaukulla yritä asiaa parantaa! Alkoholi huonontaa unen laatua selkeästi, ja tuottaa yleensä vain lisää unettomuutta.
[/quote]
Juu ei se viina mikään jatkuvaan käyttöön toimiva konsti ole. Ensiavuksi sitä ehdotinkin. Tuossa tilassa missä ap luultavasti on, on aika merkityksetöntä vaikka unen laatu olisi vähän huonompikin, kunhan saa nukuttua. Kunnolliset lääkkeet tietysti heti kun se on mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:42"]
Toimiiko nukahtamislääkkeet varmasti vaikka olisi huippuahdistunut? Kyselempä tyhmiä kysymyksiä mut oon niiin väsynyt
Ap
[/quote]
Toimii.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:42"]
Ap
[/quote]Kyllä ne toimii.
Otan osaa. :( Mulla oli sama viime marraskuussa viikon verran ja oli ihan hirveää. Mulla kipeyty kaikki imusolmukkeet ja unenpuutteen takia tietty olin ihan varma, että syöpä ja välillä pelkäsin omaa sydämen tykytystäni niin, että en edes uskaltanut nukahtaa vaikka järki kuinka koittaa sanoa, että kaikki tää menee ohi jos vaan nukkuisin. Nukuin joka yö korkeintaan kaks tuntia. Melatoniini ei auttanut mulla yhtään (mutta muulloin auttaa kyllä nukahtamaan koska mulla nukahtaminen voi kestää tuntitolkulla). Sain nukahtamislääkettä ja yhdet hyvät yöunet kun sain nii kaikki oli taas hyvin. :)
Mulla autto myös käydä juttelemassa niistä älyttömistä peloista ja elämässä oikeesti stressaavista asioista 7 Cups of Tea svuilla. http://www.7cupsoftea.com Ne osas neuvoa hyviä rentoutusmusiikkeja ja rentoutusharjotuksia YouTubesta ja ne autto myös rentoutumisessa.
Minulla on tehonnut ainoastaan tuo melatoniini, kaikki muut lääkejutut on kokeiltu ja kokemusta on todella pitkältä ajalta joten äläpä vähättele yhtään tuota melatoniinia, luultavasti annostuksesi on väärä ja liian lyhyen aikaa olet kokeillut, vaatii ainakin parin viikon köytön ja ei se riitä, että otat vain 1 mg yhden tabletin koska siinä on niin monta variaatiotal voi ottaa jopa 6 mg lyhyttä, mutta muista että se lyhyt vaikutteinen auttaa saamaan unen ja pitkä vaikutteinen pitmään sen unen yllä.
Ärsyttää kaikki tietämättömät jotka syä melatoniinia aivan vääriä annoksia, se löydetään kokeilemalla se oikea annostus itselle sopiva eikä niin että silloin tällöin ottaa vähän jotain, ne eivät ole unipillereitä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:26"]
hae unilääkettäja aloita samalla melatoniini, osta leaderin pitkävakutteista 1mg j aota sitä kaksi sekä jotain lyhytvaikutteista 3mg, ota siis kumpaakin yhtäaikaa, lyhytvaikutteinen auttaa nukahtamaan ja pitkä pitämään unessa ja saamaan une päästä kiinni,
pimennä huone tai käytä silmälappuja että pimeähärmni toimii.
mutta jos oot tällä hetkellää stressaantunut niin ensin katkaiset kierteen hakemalla nukahtamislääkkeitä unilääkkeitä ja ssamalla voit aloittaa tuon melatoniinin.
[/quote]
Paras luonnollinen keino on hengitysharjoitukset ja kehon tietoinen rentouttaminen. Se helpottaa nukahtamista ja syventää unta. Ja jos heräät yöllä, et panikoi vaan ajattelet, että osaan rentoutua, ei mitään hätää. Jos on huono yö, eikä unen päästä tahdo saada kiinni, voi lohduttautua sillä ajatuksella, että rentoutusharjoitukset korvaavat osan unta.
Hengitä ensin normaalisti, mutta seuraa hengitystäsi (laita esim toinen käsi rinnalle, toinen pallealle). Kun olet tietoinen hengityksestäsi, ala hengittää hitaammin, nenän kautta sisään laskien 1-2-3, sitten suun kautta ulos 1-2-3-4-5-6. Jatka tätä hidastaen tahtia.
Kun ala rauhoittua, kokeile harjoitusta numero 2:
http://www.huippukuntoon.fi/liikunta/opi-rentoutumaan
Tee harjoitus sängyssä selälläsi, älä venyttele harjoituksen jälkeen vaan käänny nukkuma-asentoon.
Jos et saa unta 20 minuutissa, nouse ylös, hae lasi maitoa tai pala juustoa. Avaa ikkunat ja tuuleta huonetta, niin että se viilenee. Lue jotain pitkäveteistä tekstiä tms. ja heti kun hieman väsymystä tuntuu, laita kirja pois, sammuta valot ja yritä nukkua.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 23:42"]Toimiiko nukahtamislääkkeet varmasti vaikka olisi huippuahdistunut? Kyselempä tyhmiä kysymyksiä mut oon niiin väsynyt
Ap
[/quote]
Ei toki kaikilla
Kellään apuja tästä stressistä ylipääsemiseen?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 05:25"]Toivottavasti joudut psykoosiin
[/quote]
Idioottii! Unettomuud ei ole leikin asia. Terv. Yksi joka muutamam kuukauden unettomuuden jälkeen meni psykoosiin.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 07:53"]Väsyttävä antihistamiini?
[/quote]
On sitten respalla
Minua ainakin setiritsiini nukuttaa niin paljon muutama tunti sen ottamisen jälkeen, että voisi kuvitella unilääkkeenäkin toimivan, ainakin ensiapuna jos kaapissa on? Siis en voi edes syödä tätä allergiaani kun nukahtelen jos tulee yhtään hiljaisempi hetki päivällä.
Olen kärsinyt unettomuuskierteistä kymmenen vuotta, ja muistan ekalta kerralta hyvin tuon paniikkikohtauksen partaalla olemisen tunteen sekä sen ahdistuksen kun unettomuudesta mitään tietämättömät puhuivat vaan jostain makuuhuoneen tuulettamisesta ja lämpimän maidon juomisesta. Melatoniini ei itselläni tehoa, minulla on nukahtamislääkkeet satunnaisesti käytössä, ja monesti jo se tieto, että niitä on kapissa tarpeen tullen saatavilla auttaa rentoutumaan.
Älä hätäänny. Jos tänä yönä et saa unta, yritä vain ajatella, että entä sitten. Et sinä tähän nukkumattomuuteen kuole, ja vielä vielä tulee aika, että nukut taas.
Joskus itseäni auttaa keskittyminen siihen ajatukseen, että kuinka ihanan pehmeä ja lämmin sänky onkaan.
Tsemppiä!