kaksoset tai vuosi ikäeroa
Miten hoidatte heitä ja miten jaksatte? Minä olen nukuksissa kokoajan enkä jaksa. Vuosi ikäeroa ja lääkäri on sanonut että ovat erityisen vilkkaita ja tarvin apua. Melkein kaikki kaapit lukossa, vessanpöntötkin ja portit jokapaikassa, tavarat katossa,minä meinaan nukahtaa sohvalle päivällä istualteen kun nukutan näitä päikkäreille vaunuihin. Viiteen mennessä voin olla kuollut ja odotan miestäni töistä että pääsen nukkumaan!
Kommentit (7)
Miksi pitää lisääntyä niin helvetin nopeasti? Ihmisen luonnollinen lisääntymisväli on 3-4 vuotta. Ihan oma syy
Kaverin lapsilla on ikäeroa 9kk 3vkoa. Kaveri oli aivan zombi pari vuotta, mutta sen jälkeen helpotti ja lapset ovat aivan erottamattomat.
No mun lapset on nyt 12v,12v ja 10v. Keskenään touhuilevat , sitä rankkaa aikaa kesti vaan pari vuotta. Kun kuopus syntyi, taaperot leikkivät jo aika kivasti keskenään. Rankinta oli kaksosten eka vuosi, sitten jotenkin vaan aloi sujua. Kai sitä itsekisn tottui siihen jatkuvaan kaaokseen.
Vilkkaita poikia nämä meidänkin kaverit ovat. Toisaalta kun paljon ulkoiltiin , alkoivat siinä 1-vuotiaina nukkua yöt aika hyvin ja se helpotti asiaa. Kun kuopus syntyi, kaksoset eivät enää nukkuneet päiväunia ja sen koin raskaaksi. Vauva söi yöllä 2 tunnin välein ja kaksoset heräsivät purteinä klo 7. Aika paljon oli tilanteita, että muumivideot pyörivät ja äiti torkahteli sohvalla.
Mutta ohimenevää tuo on , kun lapset olivat 2v ja 4v oli jo ihan helppoa. Päivärytmi on tärkeä, se pitää pitää säännöllisenä niin sitä omaakin aikaa alkaa löytyä.
Meidän esikoinen oli vuoden ja kolme kuukautta, kun yllätyskaksoset syntyivät. Eka vuosi meni sumussa ja humussa, mutta kyllä siitäkin selvittiin.
Myöhemmin oli helppoa, kun kolmikko oli aivan erottamaton (ja on nyt jo lukiolaisina yhtä erottamaton) ja lapset viihdyttivät toisiaan. Ei ikinä tultu kyselemään, että mitä mä tekisin.
Tsemppiä ap, kun kestät tämän rankan alun, niin sen jälkeen kirkastuu!
Mulla esikoisen ja kaksosten välillä ikäeroa 11kk... Ekat 1,5v oli tosi rankkaa, mutta onneksi lähinnä päivisin. Esikoinen oli hyvä täysien öiden nukkuja jo kun kaksoset syntyivät + osasi kävellä ja kaksosetkin oppivat 6kk iässä nukkumaan täydet yöt. Päivisin se oli sitten sellaista sarjahoitamista: syöttäminen, vaipanvaihto, nukutus, leikki, syöttäminen, vaipanvaihto, nukutus...
Suurin ongelma oli, että sairastuin synnytyksenjälkeiseen masennukseen. Fyysisesti olisin jaksanut varmaan ihan kohtalaisen hyvin, mutta masennus vei voimat ja energiat ja vaikutti parisuhteeseen.
Nyt ovat jo isoja eikä ole sen raskaampaa kuin että olisi 3 hiukan eri ikäistä sisarusta. Tietty teini-ikä on sitten kaikilla suunnilleen samaan aikaan, mutta tähän asti on näyttänyt ihan rauhalliselta sekin.
Jos tuntuu raskaalta niin olisi tosi tärkeää olla jotain tukiverkkoja, jotka voisivat auttaa lastenhoidossa silloin tällöin. Herkästi kannattaa kysyä myös sitä kotiapua mitä nykyään pitäisi kunnilta saada, sitä voi käyttää ihan sellaiseen että joku tulee pariksi tunniksi katsomaan lapsia että itse saa nukkua.
tää on nyt vähän arvailua mutta kuulostaa vähän siltä että teidän tarvis saada päivärytmejä paremmin kuntoon. Paljon ulkoilua niin uni tulee paremminn ja mene itse illalla ajoissa nukkumaan. Jos otat viideltä päikkärit niin et ehkä kovin aikaisin saa illalla unta?
Pyydä neuvola perhetyön kautta apua kotiin.
Mun lapsilla on ikäeroa 1v 2kk ja kakkosen vauvavuodesta en oikeastaan väsymykseltä muista mitään. Sen jälkeen helpotti!