Olemmeko ylisuojelevaisia? Kielsimme lapselta netin käytön kokonaan
Tytär on nyt 12v. Aiemminkin olemme netin käyttöä rajoittaneet, mutta nyt kielsimme sen kokonaan. Olisihan netti varmasti toisinaan kivaa ajanvietettä tyttärellemme, mutta siellä vaanii niin paljon vaaroja... Otimme älypuhelimenkin pois, ettei pääse sitä kautta nettiin. Tosin jos hän joskus tarvitsee nettiä esim. koulutehtäviä varten, niin sitten hän saa sitä valvotusti käyttää. Tämä oli miehen idea, ja vaikka tämän tarkoitusperät onkin hyvät, olen alkanut miettiä, että onko tämä liioittelua? Toisaalta nyt ainakaan kukaan pervo ei pääse ahdistelemaan häntä netissä.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:05"]
Olette surkeat vanhemmat. Pitäisi ennemmin valistaa tyttöä netissä vaanivista vaaroista kuin kieltää kokonaan, yritätkö tehdä lapsestasi täysin ulkopuolisen? Vai eikö teillä ole mitään kykyä keskustella asiosta lasten kanssa? Vähän niinkuin uskovaiset joiden kotona kielletään seksistä puhuminenkin ja jätetään ehkäisyvalistus kokonaan pois, sitten naiiviksi ja tietämättömäksi kasvatettu tytär onkin yhtäkkiä paksuna.
Netin käyttö on nykyään niin tärkeä osa ihmisten elämä, että sen pitäisi olla perusoikeus.
[/quote]
Emme ole surkeat vanhemmat. Ja totta kai olemmekin valistaneet niistä vaaroista, mutta ei 12-vuotias osaa niitä vielä sisästää eikä sitten käytännössä niitä ohjeita noudata. ap
[/quote]
Sori, kyllä olette. Joko taitamattomia opettamaan ja ohjaamaan lasta tai sitten yksinkertaisesti patalaiskoja.
[/quote]
Sori, mutta en usko, että kukaan tuntematon pystyy sitä sanomaan. ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:05"]
Olette surkeat vanhemmat. Pitäisi ennemmin valistaa tyttöä netissä vaanivista vaaroista kuin kieltää kokonaan, yritätkö tehdä lapsestasi täysin ulkopuolisen? Vai eikö teillä ole mitään kykyä keskustella asiosta lasten kanssa? Vähän niinkuin uskovaiset joiden kotona kielletään seksistä puhuminenkin ja jätetään ehkäisyvalistus kokonaan pois, sitten naiiviksi ja tietämättömäksi kasvatettu tytär onkin yhtäkkiä paksuna.
Netin käyttö on nykyään niin tärkeä osa ihmisten elämä, että sen pitäisi olla perusoikeus.
[/quote]
Emme ole surkeat vanhemmat. Ja totta kai olemmekin valistaneet niistä vaaroista, mutta ei 12-vuotias osaa niitä vielä sisästää eikä sitten käytännössä niitä ohjeita noudata. ap
[/quote]olette ihan pihalla. Ja haluatte lapsennekin jäävän pihalle. Skypet, whatsappit ym. kulkevat kaikki netin yli. Vainoharhaisiakin tunnutte olevan, mistä ihmeestä se ahdistelija löytyy tytön ollessa netissä? Jos ei missään chatissä ole niin milläs se ahdistelija ahdistelee?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:01"]
Sinä saat olla netissä, mutta lapsesi ei? Varmaan helppo selittää...
[/quote]
Selitin tyttärelle, että minä olen paljon vanhempi kuin hän ja osaan jo varoa netissä vaanivia vaaroja (eikä kukaan pedofiili kolmekymppistä jahtaisikaan). Hän ei osaa varoa, joten joutuu varmaan olemaan vielä vuoden tai pari ilman nettiä. ap
[/quote]
12 v lapsi ja kolmekymppinen.
No provohan tämä tieysti on. Ja huono sellainen
[/quote]
No tarkalleen ottaen olen 33, onko lapsen saaminen 21-vuotiaana sinusta jotenkin mahdotonta? :D ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 21:14"]
Voi ei millaisia vastauksia olet ap saanut. No tapojahan on monia... mutta en sanoisi että olette ylisuolevia. Kyllähän nuorelle pitää internetin vaaroista kertoa ja ihan totta ettei voi ketään koko elämää pumpulissa kasvattaa. Kuitenkin, nuoren netin käyttöä on syytä tarkistella ja rajoittaa jossain määrin. Tarpeen tullen rankemmallakin kädellä. Itse olen juuri noihin aikoihin, ollessani noin 12 vuotias kokenut netin "vaarat" kantapään kautta vaikka omat vanhemmat olivat samalla lailla minuakin varoitelleet. Se vaan ei aina ole siitä varoituksesta kiinni. Mutta joo, itse sanoisin että tarkkailkaa nuoren netin käyttöä, esim sivuhistoriaa ja tietysti sitä miltä lapsi vaikuttaa netissä ollessaan ja sen jälkeen. Tyhjän takia tuollaista rajoittamista on turha alkaa yhtäkkiä tekemään.
[/quote]
Kiva että edes joku ymmärtää, olet ihan oikeassa. Sivuhistoriaa tarkastelimmekin jo aiemmin, ja kävi ilmi että lapsi on käynyt chateissa yms, se olikin osasyy tähän päätökseen. ap
[/quote]
Selitin tyttärelle, että minä olen paljon vanhempi kuin hän ja osaan jo varoa netissä vaanivia vaaroja (eikä kukaan pedofiili kolmekymppistä jahtaisikaan). Hän ei osaa varoa, joten joutuu varmaan olemaan vielä vuoden tai pari ilman nettiä. ap
[/quote]
ethän päästä lasta ulos ilman aikuista, missä tahansa puistossa, uimarannalla tai kaupan ovella voi vaania pedofiili, joka lupaa lapsellesi älypuhelimen, kunhan hän sen autosta noutaa. Ja koska lapsi haluaa nettiin, haluaa hän sen puhelimen ja pedo taas haluaa... Sun lapsi on helppo uhri.
[/quote]
[/quote]
12 v lapsi ja kolmekymppinen.
No provohan tämä tieysti on. Ja huono sellainen