Miten voin kostaa ystävälleni? Käyttäytyi tänään törkeästi
Ystäväni oli tänään kahvittelemassa luonamme. Yhtäkkiä hän totesi, että täällä on aika sotkuista ja että olisi varmaan parasta siivota pian. Ei täällä edes ole kovin sotkuista! Lapsi on kyllä levitellyt joitakin lelujaan ympäriinsä, keittiössä ja olohuoneessa on tiskejä jne, mutta mielestäni ei ole syytä huomautella tuolla tavalla. Kaiken lisäksi hän tarjoutui auttamaan siivoamisessa - ihan kuin en itse osaisi tai saisi aikaiseksi! En voi sietää tuollaista ilkeilyä ja arvostelua, aivan kuin hän yrittäisi sanoa, että elämänhallinnassani on jotain pielessä. Onko ideoita, että miten voisin hieman näpäyttää ystävääni/kostaa tälle? Vaikka ihan sanallisesti.
Kommentit (53)
Kyllä mä kestän ystäväni suusta melkeinpä mitä vain ilman että loukkaannun.Kun sieltä tulee TOSI ASIOITA joita ei itse aina ymmärrä.En tosi ystävälle mtn kostoa suunnittelis vaan toteisin et "no jaa,senkus vaan sit siivoot jos sille tuntuu,kiitti avusta".... :)
Ja aikuiset kehtaavat vielä väittää ettei nuorilla ole käytöstapoja :) teistähän se malli otetaan. Säälittävän kuuloista toimintaa kostoineen.
ap, kuinka paskasia oikein olette? olohuoneessakin tiskejä????? kyllä se on niin, että jos vieras tulee kylään, vaikka sitten yllättäin, niin keittiöstä voi ne tiskit laittaa koneeseen vaikka vieraan istuskellessa. hyi hitto, olohuoneessakin?? taidat nyt luulla, ettei teillä muka ole paskaista, ota ne ruusunpunaiset lasit pois,ja siivoa se lääväsi.
ystäväsi vain yritti auttaa, kun et selvästi kykene huolehtimaan kodistasi. miten mahtaa olla henkilökohtaisen hygieniasi laita?
Kasva aikuiseksi. Sanot kaverillesi, että loukkaannuit hänen puheistaan. Ei tuommosia mitään kosteta, lapsellista puhetta.
Haha oon varmaan sun ystävä tai ainaki oon käyttäny ihan samalla tavalla viime aikoina :D Ajattelin vaan että pikkulapsi-arki näyttää/kuulostaa ystävän silmiin aika raskaalta ja apu on varmaan tarpeen. Kysyin että voinko olla avuksi vaikka hoitamalla lasta sen aikaan kun touhuat kotitöitä. En nyt mitään suursiivousta ajattelut, mutta ootkohan itse huomannu että pyytelet anteeksi siivoanne aina kun tulen kylään? Voisikohan sille asialle tehdä jotain? Voisinkohan olla avuksi?
Jos häntä ärsytti esim joku hylly tai taso josta pursuaa tavaraa huonon näköisesti?
Ystävä tarjoutui siivousavuksi...törkeää?
Minä kun luulin, että ystävien kanssa voi olla vähän vapaammin ja sanoa sellaisia asioita, joita tuntemattomille ei sanoisi. Voisin hyvinkin kuvitella jonkun huomauttavan minulle kämppäni sekaisuudesta, tai päinvastoin. Ei siitä tarvitse loukkaantua. Sen sijaan puolitutuille en kehtaisi tuollaisia lähteä laukomaan.
No soita sille että "tänään voisit tulla siivoamaan, oon just lähdössä kaupungille niin kämppä olisi tyhjä". En minäkään kostoa sinänsä kannata, mutta itse olisin varmaan hakenut tuossa tilanteessa luutun ja sanonut, että ole hyvä. Noin sen voisi tehdä jälkeen päinkin.
Miksi syötte olohuoneessa kun siitä tulee vaan lisää sotkua ja sulle siivottavaa? Mä pyrin pitämään kotini sellaisena, että siivottavaa on mahdollisimman vähän. En ikimaailmassa antaisi lasten murustaa olohuoneessa ja riehua maitomukien kanssa tms. Siitäkin on tarpeeksi harmia jos maito kaatuu keittiössä tai jos lattialle tippuu ruokaa.
Kostoksi siivoat kun on seuraavaksi tulossa kylään, eiä pääse huomauttelemaan
Kostaminen on lapsellista ja voi pilata teidän välit. Rakentavampi tapa olisi sanoa ystävälle suoraan, että loukkaannuit, ja keskustella asiasta. Ystävä ei todennäköisesti tajua että loukkaannuit, ja jos rupeat jotain kostamaan niin hän ei luultavasti myöskään tajua yhtään, mistä on kyse. Puhukaa mieluummin, voit kertoa ettet yhtään tykkää tuollaisesta huomauttelusta ja ystävä voi kertoa, miksi hän koki tarpeelliseksi huomautella sotkuisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 02:06"]
Aloittaja täällä taas, keskusteluni olikin näköjään nostettu. Hoidin jo asian, olin ystäväni luona eilen kylässä ja sitten "vahingossa" kaadoin jauhopussin ja maidon keittiön tasolta lattialle. Oli sitten hänenkin kotonaan sotkuista :)
[/quote]
vitsi? Tai tollo olet.
sun ystävä ei oo sun ystävä, jos sä käyttäydyt noin huonosti ...sä et ansaitse tota ystävää. Tai sä et tiedä mitä ystävyys on. Opettele puhumaan.
Muutenkin tähän tulleet vastukset..."ota etäisyyttä tai kosta tai sano suorat sanat tai ettei noin saa sanoa" ei saa sano, jos on sekaista?? Ja se on sydänjuuria viiltävä loukkaus. Huh. Huh.
Meitä on kyllä moneks. Te ootte varmaankin tosi nuoria. Te joiden mielestä ei asioista voi puhua. Ihan tavallisista asioista...vaan pitää kostaa???? Kostakaa keskenänne. Kerätkää kostopiiri. Mitä kaikkea keksittekin kostaa ja miten.