Ex vaatii lisää elatusmaksua lakiteitse/käräjien kautta ??
Niin. Olen äiti, ja lapsemme, 12 vuotias, asuu vuorostaan kolmatta vuotta (nyt lähivanhempi) isällään. Maksan elatusapua lain määräämän n. 175 egeä kuukaudessa hänelle. Nyt hän kuitenkin oli lähettänyt lakiteitse (käräjillä tuli kirje) lisävaatimuksia, haluaa yli 300 kuussa minulta. Perustelu on lapsesta huolehtiminen.
Olen hieman ihmeissäni tästä. Käräjän lapussa lukee, että he voi tehdä päätöksen minua kuulematta. Ja se on ulosottokelpoinen.
Palkkani on normaali toimistotyöntekijät palkka, eikä minulla ole mitenkään paljoa rahaa, juuri ja juuri tulen toimeen. Omistusasunto on, toisin kuin exälläni.
Ihmettelen, että hän voi noin vain vaatia rahaa minulta?? Taustalla on hänen ikuinen viha minua kohtaan, eli lapsen edusta tässä ei liene kyse.
Mitä tässä voi tehdä? Lakimiehiin ei ole varaa.
En varmaan ole ainoa jolla on näin hankala exä. Olisko jollakulla jotain vinkkiä?
Kommentit (17)
Itselläni tilanne että tuli ero. Ex työtön ja elatuskyvytln minä lunastin exän osuuden asunnosta. Asumiskulut yhtiövastike 450e ja lainanlyhennyskulut 400e.
Minun nettotulot 1800e siitä menee elatusmaksuihin 600euroa. Eli asumiskulujen jälkeen jää 350euroa kk, muihin laskuihin ja lasten elämiseen kun minulla.
Elatuskykyä laskettaessa ei oteta asumiskuluissa huomioon lainakuluja, eli minulle lasketaan kohtuulliset yksineläjät asumiskulut.
Sanoin ottavani lainanlyhennysvapaita, jotta saisin hiukan enemmän kuukaudessa käyttörahaa lapsiin kun minulla. Sanoivat että jos kerran otan lyhennysvapaita, suurentavat elatusmaksuja sen verran, koska elastuskykyni paranee.
Eli en voi millään muotoa parantaa tulojani.
Hah hah. Tervetuloa miesten maailmaan. Rahat ei riitä koskaan mihinkään, kun naiset kuppaa rahat, muka lasten etua ajatellen.
175€ on se Kelan elatustukea vastaava summa. Eli tosi vähän. 12-vuotiaan kulut alkaa kohta olla vähän toista luokkaa kuin tarhaikäisen. Elatusasia jos menee käräjille, siinä on lapsi ja sinä osapuolina. Ei se ex, koska elatus on lasta koskeva asia. Eihän tuo nyt välttämättä sinne yli 300 euroon nouse. Tulojen mukaan toki lasketaan.
Ex ei ole se, joka hakee elareita oikeudessa vaan lapsesi. Omaisuudettomana ja tulottamana lapsesi saa ilmaisen oikeusavun. Elarit määräytyy elatuskyvyn mukaan.
Kyllä noissa otetaan huomioon lainanlyhennykset. Ainakin meillä otettiin. Jotain autolainaa ei huomioida, kun se ei ole pakollinen. Mutta laskekaa niihin ihan kaikki kulut, kotivakuutus, lämmitys, sähkö jne. Mun exällä otettiin jopa polttopuut huomioon lämmityksessä. Sai nollasopparin, vaikka käy töissä. Eli saan kelasta rahat. Ota ap selvää saatko lakiapua jostain vakuutuksen kautta, esimerkiksi kotivakuutus. Tai ilmainen oikeusavustaja.
Aloituksesta saa sen kuvan, että lapsi on aiemmin asunut sinun kanssasi? Etkö yhtään muista, kuinka paljon rahaa kuluu silloin. Siinä ei 175 € riitä pitkälle. Luulit kai pääseväsi halvemmalla, kun lapsi on isällään.
Vierailija kirjoitti:
Hah hah. Tervetuloa miesten maailmaan. Rahat ei riitä koskaan mihinkään, kun naiset kuppaa rahat, muka lasten etua ajatellen.
Olipa mistään mitään tietämätön kommentti. Minä, äiti, olen maksanut eron jälkeen lasteni kaikki kulut ja lapsilisätkin annoin exälle.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tilanne että tuli ero. Ex työtön ja elatuskyvytln minä lunastin exän osuuden asunnosta. Asumiskulut yhtiövastike 450e ja lainanlyhennyskulut 400e.
Minun nettotulot 1800e siitä menee elatusmaksuihin 600euroa. Eli asumiskulujen jälkeen jää 350euroa kk, muihin laskuihin ja lasten elämiseen kun minulla.
Elatuskykyä laskettaessa ei oteta asumiskuluissa huomioon lainakuluja, eli minulle lasketaan kohtuulliset yksineläjät asumiskulut.
Sanoin ottavani lainanlyhennysvapaita, jotta saisin hiukan enemmän kuukaudessa käyttörahaa lapsiin kun minulla. Sanoivat että jos kerran otan lyhennysvapaita, suurentavat elatusmaksuja sen verran, koska elastuskykyni paranee.
Eli en voi millään muotoa parantaa tulojani.
Voit pienentää menoja. Sinulla on tuloihin nähden liian suuret elatusmaksut.
Ota oikeusavustaja.
Maksu määräytyy elatuskyvyn ja lapsen tarpeiden mukaan, ja siinä otetaan huomioon kummankin tulot sekä lapsilisät. Netissä on laskureita, mutta toistan: ota oikeusavustaja. Ilman et pärjää.
Työssäkäyvälle se 300e/kk kuulostaa ihan normaalilta elatusmaksulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa mistään mitään tietämätön kommentti. Minä, äiti, olen maksanut eron jälkeen lasteni kaikki kulut ja lapsilisätkin annoin exälle.
Tuohan on silkkaa typeryyttä.
Oikeusapuun mentävä. Erikoista on se, että kohta ei kannata tehdä töitä enää, koska ihan sama tekeekö vai ei, niin käteen jää sama summa.
Voiko elarin laittaa lapsen pankkitilille, niin että äiti ei pääse kaikkea nostamaan? Esim toi 175 äidille, liput tilille jonka lapsi vasta 18 vuotiaana? Yhteensä 300?
Ne ajaa toimeentulotuki luukulle elatusvelvollisen eikä mitään huomioida menona. Lasten kai pitäisi etällä olla ilman ruokaa ja nukkua kovalla lattialla, koska mitään ei jätetä. Minulle jätettiin 117e kuussa elämiseen ja olin siis jo toimeentulotuella kun laskelmaa teki. Sinällään erikoista kun nollasopimuksen raja oli jotain 1000e. Annoin mennä ulostottoon kunnes sain järki-ihmisen laskemaan elarit ja tuli nollasopimus. Maksoin uo:n kautta sitten selvittelyajalta rästit. Mikään ei ollut tilanteessa muuttunut muuta kuin sossun nainen joka päätöksen teki.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noissa otetaan huomioon lainanlyhennykset. Ainakin meillä otettiin. Jotain autolainaa ei huomioida, kun se ei ole pakollinen. Mutta laskekaa niihin ihan kaikki kulut, kotivakuutus, lämmitys, sähkö jne. Mun exällä otettiin jopa polttopuut huomioon lämmityksessä. Sai nollasopparin, vaikka käy töissä. Eli saan kelasta rahat. Ota ap selvää saatko lakiapua jostain vakuutuksen kautta, esimerkiksi kotivakuutus. Tai ilmainen oikeusavustaja.
Yksinhuoltajalla ja lähivanhemmalla otetaan lainanlyhennykset huomioon, mutta etävanhemmalla ei jos ylittää kohtuulliset asumismenot, jotka erikseen määritetty kunnittain.n.400-500e kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli en voi millään muotoa parantaa tulojani.Voit pienentää menoja. Sinulla on tuloihin nähden liian suuret elatusmaksut.
Näyttää kyllä olevan ihan oikein laskettu, tämmöistä tämä elatusvelvollisen etävanhemman elämä on. Tämä täytyy itse kokea, ennenkuin tajuaa olevansa toisen luokan kansalainen, jolla ei ole mitään oikeuksia vaan velvollisuuksia. Esim. Ei oikeutta nähdä lapsiaan, jos lapset ei halua, ei oikeutta normaaliin toimeentuloon jos ex elatuskyvytön ja näitä on paljon.
Ei sinulla ole tuossa oikein mitään muuta vaihtoehtoa, kuin hankkia oikeusapua. Jos et pysty siitä maksamaan, niin selvitä, voitko saada jostain julkista avustajaa yms.
Ja kyllä, päätös voidaan tehdä sinua kuulematta jos et ryhdy mihinkään toimiin asiassa. Voit olla ihan varma, että siinä tapauksessa se päätös ei ole sinulle mieluisa, kun silloin sinun näkökantojasi ei ole huomioitu mitenkään.