Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukiosta ei ole hyötyä.

Vierailija
12.06.2015 |

Siis voi siintä hyötyä olla niin, että jos ei tiedä mihin menää peruskoulun jälkeen ja saahan sieltä yleissivistystä, mutta ei sitä oikeastaan tarvi jos ei ole asiasta kiinostunut. Kyllä sitä voi itsekkin perehtyä asiaan joka kiinostaa.

Mutta siis, kun moni lukion käynyt menee kuitenkin amikseen eikä sillä lukion todistuksella ole enää paskankaan arvoa. Toki jos menee korkeakouluun niin sitten.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä olisit kenties oppinut edes kirjoittamaan.

Vierailija
2/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:38"]

Siellä olisit kenties oppinut edes kirjoittamaan.

[/quote]

mitä väliä miten tänne spermat roiskii kunhan viesti menee perille?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nerokas veto mollata yleisisivistävää koulutusta vaikkei hallitse edes omaa äidinkieltään. Olen amis itsekin ja nolottaa lukea tuollaista sekavaa sepustusta.

Vierailija
4/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vaan sinäkin mennyt lukioon, niin ei nyt harmittais noin paljon.

Vierailija
5/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään lukiosta ole hyötyä, jos tietää jo, mihin ammattiin haluaa valmistua ammattikoulusta eikä lukuintoa muihin yleissivistäviin aineisiin ole. 

Muissa tapauksissa taas lukiosta on paljonkin hyötyä. Mitä kummallista tässä on? 

Vierailija
6/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempi multa on lukion todistusta kyselty kuin amiksen. Viimeksi kun kyseltiin koulutodistusta ja näytin molemmat ne totesi amispapereista suoraan, että näillä me ei tehdä yhtään mitään.

Vierailija
7/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:15"]

Enempi multa on lukion todistusta kyselty kuin amiksen. Viimeksi kun kyseltiin koulutodistusta ja näytin molemmat ne totesi amispapereista suoraan, että näillä me ei tehdä yhtään mitään.

[/quote]

Hyvä provo...

Jos nyt yleensäkään jostain todistuksista olisin töihin ottaessani kiinnostunut, niin katsoisin ne ammattiin valmistaneiden opinahjojen paperit, ja silloinkin lähinnä siinä mielessä että mitä aineita on opintoihin kuulunut.

M50

Vierailija
8/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen ajattelutapa. Tottakai jos oikeasti haluaa tiettyyn ammattiin, niin on silloin "turha" sen ammatin kannalta roikkua lukiossa. Luokkakaverini jätti lukion kesken ensimmäisen vuoden jälkeen, koska hän haki ja pääsi opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Saman teki muuten myös yksi yliopistokaverinikin.

Mutta mikään yleissivistävä ei ole turhaa. Lukiossa opitaan kieliä niin hyvin, että pelkällä lukiopohjalla kyseinen kieli on jo hyvin hallussa. Aika harva amispohjainen kykenee kommunikoimaan sujuvasti ulkomailla kuin vain ehkä tarjoilijan kanssa listaa osoittaen. Lukiopohjainen kielitaito auttaa matkustamisessa ja myös monissa ammateissa, joihin myöhemmin hakee. Itse pärjäsin hyvin kesätöissä, vaikka kaikki puhelinliikenne oli englanniksi tai ruotsiksi ja minä siis hoidin sen puhelinvaihteen.

Lukion aineet auttavat myös yhteiskunnassa toimimiseen ja aktivoitumiseen. Se yleissivistävä osuus tarkoittaa usein asioiden ymmärtämistä kokonaisuuden kannalta esim. monet amiskoulutuksen saaneet (eivät kaikki mutta iso osa) eivät välttämättä ymmärrä niin perustavanlaatuista asiaa kuin mistä valtio saa rahaa ja mihin se käyttää rahaa, mikä on sosiaaliturvan idea ja kuka sen rahoittaa. Ei ole tietoa eikä taitoa omaan elämään liittyvistä asioista eikä välttämättä osata edes hakea oikeita KELAn korvauksia, kun ei tiedetä, mihin on oikeus ja mihin ei Pahimmillaan koetaan heiluvan politiikkojen mielivallan alla, kun ei ymmärretä, miten tämä yhteiskunta toimii, ja tämä tietenkin vähentää sitä oman elämän hallinnan kokemista.

Kun on riittävät perustaidot (ja peruskoulupohjalta ei kaikille mene nämä taidot riittävän hyvin kaaliin), pärjää yhteiskunnassa paremmin. Lukio siis helpottaa ihan omaa elämää yllättävän monella tavalla.

Vierailija
9/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:38"]Siellä olisit kenties oppinut edes kirjoittamaan.
[/quote]
Kyllä se opitaan jo peruskoulussa, jos opitaan.

Vierailija
10/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:15"]Enempi multa on lukion todistusta kyselty kuin amiksen. Viimeksi kun kyseltiin koulutodistusta ja näytin molemmat ne totesi amispapereista suoraan, että näillä me ei tehdä yhtään mitään.
[/quote]
Mihin töihin mennään lukion papereilla? Mä en ole omiani tarvinut koskaan. Mulla on paperit lukiosta, amiksesta ja amk:sta. Muita olen tarvinut mutta lukion papereilla olis tähän mennessä saanu pyyhkiä vaikka perseen :D

Vierailija
11/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:37"]

Mutta siis, kun moni lukion käynyt menee kuitenkin amikseen 

[/quote]

Moni? Itse en tunne enkä tiedä yhtäkään lukiolaista joka olisi näin tehnyt.

Vierailija
12/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään lukiokaverini ei mennyt lukion jälkeen amikseen vaan joko yliopistoon tai ammattikorkeaan.

Vierailija
13/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:49"]

Lukiossa opitaan kieliä niin hyvin, että pelkällä lukiopohjalla kyseinen kieli on jo hyvin hallussa. 

[/quote]

Jaa, niin kuin millä vertailupohjalla?

Hyvin ei ole suomessa hallussa edes englanti kuin murto-osalla niistäkään, jotka joutuvat sitä päivittäin työssään käyttämään.

Meillä vientiyrityksessä palttiarallaa 50 henkeä, jotka käyttävät englantia päivittäin työssään - Tuosta porukasta kielen "hyvin" hallitsee alle 5 henkeä, muiden juttuja ei välttämättä ymmärtäisi ellei olisi itsekin suomalainen, eikä aina silloinkaan.

Jotta koulussa oppisi kielen "hyvin", niin edellyttäisi että edes ne opettajat sen taitaisivat.

Omalla arvosteluasteikollani, "hyvin" hallitseva jo ajatteleekin kulloinkin käyttämällään kielellä, ei suomeksi.

Vierailija
14/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:19"]

Lukiossa opitaan kieliä niin hyvin, että pelkällä lukiopohjalla kyseinen kieli on jo hyvin hallussa. 

[/quote]

Jaa, niin kuin millä vertailupohjalla?

Hyvin ei ole suomessa hallussa edes englanti kuin murto-osalla niistäkään, jotka joutuvat sitä päivittäin työssään käyttämään.

Meillä vientiyrityksessä palttiarallaa 50 henkeä, jotka käyttävät englantia päivittäin työssään - Tuosta porukasta kielen "hyvin" hallitsee alle 5 henkeä, muiden juttuja ei välttämättä ymmärtäisi ellei olisi itsekin suomalainen, eikä aina silloinkaan.

Jotta koulussa oppisi kielen "hyvin", niin edellyttäisi että edes ne opettajat sen taitaisivat.

Omalla arvosteluasteikollani, "hyvin" hallitseva jo ajatteleekin kulloinkin käyttämällään kielellä, ei suomeksi.

[/quote]

Mitähän tarkoitat hyvällä hallinnalla. Se, että säilyttää suomalaisen aksentin ei tarkoita ettei hallitsisi kieltä.

Vierailija
15/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille on toisille ei. Kielitaidossa, silloin kun puhutaan keskustelusta, riittää mainiosti että tulee ymmärretyksi. Nron 15 kaltainen ylimielinen ajattelu on syynä siihen, että sitä ei uskalleta käyttää. Määritelmäsi sitä paitsi on erinomainen, ei hyvä, joten älä arvostele muita kielenkäytöstä, kun et itsekään osaa oikeita termiä. Hyvä ei ole täydellinen! Kieliä  oppii kannustamalla käyttämään niitä, nro 15 on niin vittumainen arvostelija, että ei ole ihmekään jos porukka ei uskalla. Kyllä se heidän kielitaitonsa paranee ihan sillä, että sinä sen pystynokkasi kanssa painut hevon vittuun. 

Vierailija
16/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 lisää, että en itse osaa mitään kieliä erityisen hyvin. Joskus töissäni niitä tarvitsen ja aina olen saanut vastauksen siihen asiaan, mitä olen kysynyt, tai olen saanut kerrottua vastapuolelle hänen tarvitsemansa tiedot. Numero 15 kuolisi häpeästä, kun huonolla englannilla saan asiani hoidettua, mutta, mitä sitten? 

Vierailija
17/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, lukiossahan käytännössä opetellaan vain muistamaan ulkoa jotain loppupeleissä turhaa nippelitietoa. Ainut oikeasti tärkeä aine on matematiikka, ja siinä pärjääminen korreloituu suoraan verrannollisesti elämässä pärjäämiseen. Peruskoulu myös samaa paskaa.

Vierailija
18/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:15"]Enempi multa on lukion todistusta kyselty kuin amiksen. Viimeksi kun kyseltiin koulutodistusta ja näytin molemmat ne totesi amispapereista suoraan, että näillä me ei tehdä yhtään mitään. [/quote] Mihin töihin mennään lukion papereilla? Mä en ole omiani tarvinut koskaan. Mulla on paperit lukiosta, amiksesta ja amk:sta. Muita olen tarvinut mutta lukion papereilla olis tähän mennessä saanu pyyhkiä vaikka perseen :D

[/quote] sinä niin huonosti kirjoitit

Vierailija
19/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen ajattelutapa. Tottakai jos oikeasti haluaa tiettyyn ammattiin, niin on silloin "turha" sen ammatin kannalta roikkua lukiossa. Luokkakaverini jätti lukion kesken ensimmäisen vuoden jälkeen, koska hän haki ja pääsi opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Saman teki muuten myös yksi yliopistokaverinikin.

[/quote]

Siis oliko luokkakaverisi käynyt ensin amiksen ja sitten vasta lukioon? Sillä eihän suoraan peruskoulusta tullut lukiolainen voi vielä mihinkään korkeakouluun hakea.

Vierailija
20/26 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:32"]

[/quote]

Siis oliko luokkakaverisi käynyt ensin amiksen ja sitten vasta lukioon? Sillä eihän suoraan peruskoulusta tullut lukiolainen voi vielä mihinkään korkeakouluun hakea.

[/quote]

Ennen aikaan pystyi sairaanhoitajaopistoon hakemaan suoraan. Minunkin luokkakaverini kävi sairaanhoitajaksi suoraan peruskoulun jälkeen, opistossa, 25 vuotta sitten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme