Lukiosta ei ole hyötyä.
Siis voi siintä hyötyä olla niin, että jos ei tiedä mihin menää peruskoulun jälkeen ja saahan sieltä yleissivistystä, mutta ei sitä oikeastaan tarvi jos ei ole asiasta kiinostunut. Kyllä sitä voi itsekkin perehtyä asiaan joka kiinostaa.
Mutta siis, kun moni lukion käynyt menee kuitenkin amikseen eikä sillä lukion todistuksella ole enää paskankaan arvoa. Toki jos menee korkeakouluun niin sitten.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:37"]
Mutta siis, kun moni lukion käynyt menee kuitenkin amikseen
[/quote]
Moni? Itse en tunne enkä tiedä yhtäkään lukiolaista joka olisi näin tehnyt.
[/quote]
Mä tunnen useampiakin. Itsekin niin tein, tosin sittemmin olen ammattikorkean myös käynyt. Eiku sori, sehän on tällä palstalla amis myös.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:32"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:15"]Enempi multa on lukion todistusta kyselty kuin amiksen. Viimeksi kun kyseltiin koulutodistusta ja näytin molemmat ne totesi amispapereista suoraan, että näillä me ei tehdä yhtään mitään. [/quote] Mihin töihin mennään lukion papereilla? Mä en ole omiani tarvinut koskaan. Mulla on paperit lukiosta, amiksesta ja amk:sta. Muita olen tarvinut mutta lukion papereilla olis tähän mennessä saanu pyyhkiä vaikka perseen :D
[/quote] sinä niin huonosti kirjoitit
[/quote]
Itse asiassa en. Eikä missään ole koskaan kysyttykään millaiset arvosanat kirjoitin, ainoastaan ammatilliset todistukset on pyydetty.
Minä olen insinööri (ylioppilaspohjainen opisto+ täydennetty amk) ja näitä samoja hommia tekee opistoinssit sekä peruskoulu- että lukiopohjalta, keskikoulupohjaisiakin on vielä jokunen työelmässä, kuten myös amk-inssit ja dippainssit. Suunnittelualalla inssi kuin inssi, pienipalkkaista hommaahan tämä toki on ja dippainsseille ponnahduslauta. Itse viihdyn. Ihan sama miltä pohjalta koulutukseen olisin lähtenyt, ehkä hiukan paremmin dokumentointi on hallussa kuin peruskoulupohjaisilla keskimäärin. No näissä viesteissä ehkä ei, mutta nämä on viihdettä joihin ei tule panostettua.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:51"]
Minä olen insinööri (ylioppilaspohjainen opisto+ täydennetty amk) ja näitä samoja hommia tekee opistoinssit sekä peruskoulu- että lukiopohjalta, keskikoulupohjaisiakin on vielä jokunen työelmässä, kuten myös amk-inssit ja dippainssit. Suunnittelualalla inssi kuin inssi, pienipalkkaista hommaahan tämä toki on ja dippainsseille ponnahduslauta. Itse viihdyn. Ihan sama miltä pohjalta koulutukseen olisin lähtenyt, ehkä hiukan paremmin dokumentointi on hallussa kuin peruskoulupohjaisilla keskimäärin. No näissä viesteissä ehkä ei, mutta nämä on viihdettä joihin ei tule panostettua.
[/quote]
Aika harvassa hommassa muuten oikeasti sillä koulutuksella ja varsinkaan arvosanoilla mitään merkitystä.
Luku ja kirjoitustaito tarvitaan, matematiikkaa tarvitaan aika monen homman apuna, kielitaitoa jos on ulkomaisten kanssa tekemisissa - Näiden jälkeen aletaan puhumaan tehtävien vaatimasta erityisosaamisesta, joka mm. koneinsinöörin kohdalla sisältää tavan ajatella ja käsitellä asioita ja/tai ongelmia, tapa ja taidot esittää asioita ja ratkaisuja eteenpäin, lisättynä nippelitiedolla työkalujen käytöstä, materiaalien ominaisuuksista ja eri tilanteissa käytettävistä kaavoista ja ratkaisumalleista.
Itsekin koneinsinöörinä teen insinöörin koulutusta edellyttänyttä työtä, joka ei kuitenkaan varsinaisesti edellytä opintojen aikana opittuja taitoja, mutta erityisalalla tarvittavat tiedot ja taidot olen omaksunut aiemmissa työpaikoissani ja joihin en olisi ilman insinöörin koulutusta päässyt.
Kun sinne yliopistoon on hieman hankalampi päästä jos ei ole lukiota käynyt... voi tsiisus miten tyhmiä ihmisiä täällä tänään.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 18:49"]
Lukiossa opitaan kieliä niin hyvin, että pelkällä lukiopohjalla kyseinen kieli on jo hyvin hallussa.
[/quote]
Jaa, niin kuin millä vertailupohjalla?
Hyvin ei ole suomessa hallussa edes englanti kuin murto-osalla niistäkään, jotka joutuvat sitä päivittäin työssään käyttämään.
Meillä vientiyrityksessä palttiarallaa 50 henkeä, jotka käyttävät englantia päivittäin työssään - Tuosta porukasta kielen "hyvin" hallitsee alle 5 henkeä, muiden juttuja ei välttämättä ymmärtäisi ellei olisi itsekin suomalainen, eikä aina silloinkaan.
Jotta koulussa oppisi kielen "hyvin", niin edellyttäisi että edes ne opettajat sen taitaisivat.
Omalla arvosteluasteikollani, "hyvin" hallitseva jo ajatteleekin kulloinkin käyttämällään kielellä, ei suomeksi.
[/quote]
Mitähän tarkoitat hyvällä hallinnalla. Se, että säilyttää suomalaisen aksentin ei tarkoita ettei hallitsisi kieltä.
[/quote]
Toki aksentin hävittäminen on askel parempaan, mutta jos ei kykene muodostamaan ymmärrettäviä lauseita tilanteissa, joissa pilkun paikallakin on iso merkitys, niin ei mielestäni kieltä hallitse.
Yleisissä paskanjauhamisissa/lomareissuilla ei suurta väliä, kunhan asia tulee ymmärretyksi, mutta kun kieltä aletaan käyttämään B2B kaupankäynnissä, niin on jo aika paljon merkitystä sillä että se asia on oikein esitetty, vaikka sitten alkeellisemmallakin tyylillä.
Aika usein kompastuvat siihen, että yritetään kovasti esittää taitavampaa kuin oikeasti ollaankaan, eikä silloinkaan "rangaistuksena" seuraa kasvojen menetys, vaan voi vierestä katsoa kuinka eurot karkaavat käsistä.