Mitäs ihmettä? (varhaisultrasta)
Olin varhaisultrassa, omien laskujen mukaan ovulaatiosta laskettuna viikkoja olisi tarkalleen 5, eli raskausviikkoja olisi nyt 7. Ultraaja löysi sykkeen, mutta sanoi että alkio on niin pieni, että viikkoja on noin 6. Tämä ei sinällään ole mahdollista, koska yhdyntöjä oli kaksi, ja näistä jälkimmäinen oli 4 päivää ennen ovulaatiota. Siittiöt siis eivät ole voineet millään elää 11 päivää sisälläni. Jotain viivettä kehityksessä siis saattaa olla, mikä tietysti pelottaa. Varsinainen ihmetys tulee tässä: Ultrakuvissa on kaksi CRL-arvoa, joista toinen on 9mm ja toinen 4mm!! Miten voi olla noin suuret erot? Lääkäri ei avannut asiaa mitenkään, sanoi todellakin vain että noin kuusi viikkoa. Kokemuksia tai lääkäriä paikalla?
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:24"]
Sun ovulaatio on ollut myöhemmin.
[/quote]
Mutta yhdyntöjä ei ollut enää myöhemmin. Eli olimme yhdynnässä 1.5 ja 3.5, ovulaation merkit oli 7.5. Kuinka kauan se sperma voi elää? AP
3-5vrk jopa viikon hyvissä olosuhteissa.
Jos 3.5. yhdyntä ja ovis 7 tai 8.5. Niin hyvin 4 -5pv ne siittiöt on elänyt :-)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:28"]
3-5vrk jopa viikon hyvissä olosuhteissa.
[/quote]
Viikonkin jälkeen jäisi vielä viisi päivää auki, joka toki voisi mennä mittavirheenkin piikkiin. Mutta osaako joku selittää nuo CRL-mitat?
Mulla alkio oli varhaisultrassa kanssa noin viikkoa omia laskuja pienempi ja mua pelotti tietenkin hirveesti. Kävin vielä 9 viikolla yksityisellä (oltiin lähössä reissuun ja halusin tietää onko pikkunen hengissä) tällöin vastasi 3 päivää mun laskuja pienempää. Nislaturvotus ultrassa taas oli 1 päivän mun laskuja isompi. Ja loppuun asti kaikki meni hyvin. Tsemppiä :)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:29"]
Jos 3.5. yhdyntä ja ovis 7 tai 8.5. Niin hyvin 4 -5pv ne siittiöt on elänyt :-)
[/quote]
Ovis todellakin oli 7.5 mielestäni. Tästä on siis aikaa 5 viikkoa eli raskaus olisi kestänyt sen seitsemän viikkoa. AP
Joku kirjoitti jossain keskustelussa, että hänellä on 2 kertaa sikiö ollut pienempi kuin on pitänyt ja aina tullut keskenmeno. Pienuus voi kertoa hiipumisesta. Tästä ei silti välttämättä ole nyt kysymys.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:34"]
Mulla alkio oli varhaisultrassa kanssa noin viikkoa omia laskuja pienempi ja mua pelotti tietenkin hirveesti. Kävin vielä 9 viikolla yksityisellä (oltiin lähössä reissuun ja halusin tietää onko pikkunen hengissä) tällöin vastasi 3 päivää mun laskuja pienempää. Nislaturvotus ultrassa taas oli 1 päivän mun laskuja isompi. Ja loppuun asti kaikki meni hyvin. Tsemppiä :)
Tosi kiva kuulla! Ja kiitos :) AP
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:36"]
Joku kirjoitti jossain keskustelussa, että hänellä on 2 kertaa sikiö ollut pienempi kuin on pitänyt ja aina tullut keskenmeno. Pienuus voi kertoa hiipumisesta. Tästä ei silti välttämättä ole nyt kysymys.
[/quote]
Tätä juuri pelkään... AP
Mitoista tuo 4mm vastaa noin rv 6. 9mm taas ehkä rv8+ . Virheellinen mittaus luultavasti toisessa. Mutta jos sanoi että rv 6 vastaa niin silloin tuo 4mm Ultrakuva pitää paikkaansa.
Itse kävin ekassa ultrassa rv 8+1. Syke löytyi ja terveydenhoitajan mukaan vastasi kokoa 7+1. Sanoi, että on vielä niin pieni, että mitta voi heittää ja sikiön asento huono, että mittaa ei saada kunnolla. Olin peloissani, koska 7+1 ei vastannut omia laskelmia (eikä yhdyntöjä).
Np-ultra viikolla 12+3, sikiö vastasi kokoa 12+6. Rakenneultra viikolla 21+0 ja vastasi kokoa 21+1 eli viikkojaan. Lapsi kasvanut siis normaalisti ja viikkoja nyt 26.
En vielä huolestuisi.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:46"]Itse kävin ekassa ultrassa rv 8+1. Syke löytyi ja terveydenhoitajan mukaan vastasi kokoa 7+1. Sanoi, että on vielä niin pieni, että mitta voi heittää ja sikiön asento huono, että mittaa ei saada kunnolla. Olin peloissani, koska 7+1 ei vastannut omia laskelmia (eikä yhdyntöjä).
Np-ultra viikolla 12+3, sikiö vastasi kokoa 12+6. Rakenneultra viikolla 21+0 ja vastasi kokoa 21+1 eli viikkojaan. Lapsi kasvanut siis normaalisti ja viikkoja nyt 26.
En vielä huolestuisi.
[/quote]
Kiitos :) AP
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:37"]
[/quote]
Tätä juuri pelkään... AP
[/quote]
Itsellänikin oli arviolta pari viikkoa pienempi ja ihan normaalisti on jatkunut.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:50"]
[/quote]
Tätä juuri pelkään... AP
[/quote]
Itsellänikin oli arviolta pari viikkoa pienempi ja ihan normaalisti on jatkunut.
[/quote]
Kuin myös mulla. Kaikissa kolmessa raskaudessani.
Mäkin tiesin tarkalleen koska ovulaatio oli testin, oireiden ja lämpötilan mukaan. Varhaisultrassa alkio vastasi viikkoja 6+5 vaikka piti olla 7+6. Eli ovulaatio olisi muka ollut viikon myöhemmin. Oltiin harrastettu seksiä muutama päivä ennen testaamaani ovulaatiota eikä ollenkaan silloin myöhemmin miehen reissun vuoksi. Nt-ultrassa sikiö oli kirinyt ja oli jo viikkoja isompi. Syntyi 4kg painoisena rv 42. Eli älä stressaa!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 17:50"]
[/quote]
Tätä juuri pelkään... AP
[/quote]
[/quote]
Ja tarkennan siis, että kierron mukaan rv 7 tehdyssä au:ssa todettiin alkion vastaavan n. rv 5:ä. Nyt sitten np-ultrassa laskin au:n mukaan olevan rv 11, mutta kaveri olikin ottanut kasvussaan spurtin ja vastasi rv 12 kokoista.
Eli ei kannata pelästyä siitä pienestä koosta. Ei se välttämättä ole mitenkään keskenmenon merkki tai mitään, ihan alussahan siitä pienestä pavusta on muutenkin niin vaikea tehdä vahvaa kokoarviota.
Ihanaa, kiitos vastauksista! Yritän nyt olla miettimättä ja stressaamatta liikaa. Ap
Sun ovulaatio on ollut myöhemmin.