Saako hylätyn lahon talon pihasta ottaa kasveja?
Kommentit (106)
En vieläkään hemmetti tiedä mikä on trolli mutta kyllä minä olen hakenut omaan pihaani monta juurakkotainta naapurin hylätyn talon pihasta,enkä aio jättää noita hienoja kasveja sinne unohduksiin pajupuskien alle.En näe siinä mitään pahaa jos sieltä juurakon palan haen tai sipulin.
En todellakaan hakisi omenia tai marjoja sieltä mutta kyllä sen verran intohimoisesti vanhoihin kasveihin suhtaudun että niitä haen.Ootteko te noin kaupunkilaisia että ette tiedä että täällä syrjemmällä on noita mökkejä jotka on ollu 70- luvulta tyhjillään?Niitä ei kaipaa eikä vahdi kukaan!
Ei ilman maanomistajan lupaa, kuten ei metsästäkään eikä kunnan maalta ym ym. Eli jätä ne perennat rauhaan.
Ei saa. Jonkun omistuksessa se silti on. Meidän puutarhaan oli joku tampio käynyt kaivamassa reikiä. Ei ole hylätty, vaikka entinen omistaja oli sen hoitamatta jättänyt.
Jokamiehenoikeus ei koske pihapiirejä eikä kasvien keräämistä juurineen.
En väitä kakkosta vastaan, vaan ihmettelen. Jos on pitkään hylättynä ja asumattomana ollut talo ja pihassa kasveja, niin on outoa jos pihasta ei saa ottaa muutamaa kasvia, pistokasta jne. Kunnan maat ymmärrän, mutta tämä hylätyn talon hyltty piha ja sieltä ottamisen kieltäminen on mun mielestä epäloogista. Eihän se ole keneltäkään pois.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:55"]
Ei ilman maanomistajan lupaa, kuten ei metsästäkään eikä kunnan maalta ym ym. Eli jätä ne perennat rauhaan.
[/quote]
Höpöhöpö. Metsästä SAA kerätä kasveja ja sieniä jokamiehen oikeuksien luvalla ja ilman maanomistajan lupaa, lukuun ottamatta rauhoitettuja kasveja. Nämä asiat opetetaan jo peruskoulussa!
Varastetut(laitonta) pistokkaat juurtuvat paremmin, sanonnan mukaan, vaan jälkiä ei kannata jättää eikä aiheuttaa pahaamieltä herkkänahkaisille omistajille.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:55"]
[/quote]
Höpöhöpö. Metsästä SAA kerätä kasveja ja sieniä jokamiehen oikeuksien luvalla ja ilman maanomistajan lupaa, lukuun ottamatta rauhoitettuja kasveja. Nämä asiat opetetaan jo peruskoulussa!
[/quote]
Juurineen ei saa kerätä. JOkamiehenoikeus ei kata MITÄÄN, mihin tarvitset jonkun välineen tai työkalun. jos tarviit kirvestä, veistä, sahaa tai lapiota, ei toimi jokamiehenoikeuksien puitteissa.
Aika huvittavaa, että porukka alapeukuttaa jokamiehenoikeuksia! Ette ilmeisesti koskaan käy sienessä tai marjassa???
Meillä on omistuksessa tuollainen piha. Siellä on ruohon ja vuohenputkien seassa aika lailla vanhaa piikkilankaa, joten se kasvienkerääjä yleensä kokee enemmän kuin ikävän yllätyksen.
Selvitä kiinteistön numero tästä kartasta. Asetuksista saat kiinteistön numeron näkyviin. Selvitä kiinteistörekisteristä kiinteistön omistaja (maksullinen palvelu tietääkseni). Ota yhteyttä omistajaan, ja kysy nöyrästi, antaako/myykö sulle kasveja. Näin menetellen et syyllisty rikokseen (etkä välttämättä saa niitä kasvejakaan).
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:03"]
Aika huvittavaa, että porukka alapeukuttaa jokamiehenoikeuksia! Ette ilmeisesti koskaan käy sienessä tai marjassa???
[/quote]
Päteekö jokamiehenoikeudet ihan oikeasti pihapiirissäkin?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:03"]
[/quote]
Et sä saa mennä jokamiehenoikeudella niitä mustikkavarpuja repimään omalle maalles.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:54"]?
[/quote] ai sinäkö se olit joka kävi oulussa hylätyn talon pihalta ottamasta kasveja? Minä näin
Kysy lupa maanomistajalta. Hän saattaa myydä kasveja sinulle edullisesti. Varastaminen sen sijaan voi tulla kalliiksi.
Eikä muuten toisen puista esimerkiksi saa luvatta taittaa edes oksaa. Metsät ovat verotettavaa omaisuutta. Marjoja ja sieniä saa kerätä, mutta kasvillisuutta ei saa juurineen ottaa, esim. puuntaimia tms.
Ei saa edes lehteä riipiä. Olen kyllä puhdistanut esim polkupyörän ketjurasvaisen sormeni johonkin tarjolla olleeseen lehteen jne lehdellä pelastanut ampiaisen vedesta tms. Lain mukaan laitonta on siis ilman omistajan lupaa mustikoiden kerääminen poimurilla kun jälki on aika riivittyä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:54"]?
[/quote] ai sinäkö se olit joka kävi oulussa hylätyn talon pihalta ottamasta kasveja? Minä näin
[/quote] maanantaina siis.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:59"]
En väitä kakkosta vastaan, vaan ihmettelen. Jos on pitkään hylättynä ja asumattomana ollut talo ja pihassa kasveja, niin on outoa jos pihasta ei saa ottaa muutamaa kasvia, pistokasta jne. Kunnan maat ymmärrän, mutta tämä hylätyn talon hyltty piha ja sieltä ottamisen kieltäminen on mun mielestä epäloogista. Eihän se ole keneltäkään pois.
[/quote]
Ihmettelen samaa täällä omakotialueella. Monessa pihassa on päivätolkulla lasten hiekkaleluja, fillareita, jopa pieniä liukumäkiä käyttämättä. Keneltä se on pois, jos haen ne meille omaan käyttöön?
Aamulehdessä oli muutama vuosi sitten juttu kun joku oli ostanut talon. Entinen omistaja oli lähtiessä kaivanut mukaan puutarhasta jokaikisen puun ja pensaan.