Arvostele 10kk vauvan ruoka, apuja!
Mulla on jotenkin niin epävarma olo itsestäni nyt, että unohdanko jotain! Eli mitä unohdan? Kirjoitan puhelimella, joten pahoittelen rivitystä.
Aamupala: Munakasta tai puuroa, hedelmää, pieni pala leipää.
Lounas ja päivällinen: Kasvissosetta (bataatti, peruna tai porkkana), lihaa (kana tai nauta, välillä kala), pikku paloina parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, herneitä. Välillä täysjyväpastaa tai riisiä tai linssejä.
Välipala: Hedelmää (avokado, banaani, omena tms) tai piimää+marjasurvosta tai viiliä hedelmällä.
Iltapala: Puuroa (joskus voisilmä) ja banaania.
Mukista vettä joka aterialla, ja rintamaitoa n. 3 kertaa päivällä, joskus öisin.
Kommentit (37)
Hapanmaitotuotteita 10kk eteenpäin, näin mua on ohjeistettu monessa paikassa, kaikissa neuvolassa saaduissa ohjelapuissa jne. Tuore maito yms vasta vuoden iässä. Voisilmä on ihan voitavoita, ei margariinia, ja sekin aika harvoin. Se mua tässä nyt on mietityttänyt nämä vuoden iässä aloitettavat maitotuotteet. Juomaksi rasvatonta, vähärasvaista vai täysmaitoa? Näistäkin tuntuu olevan jokaisella eri käsitys, toiset sanoo että rasvattomia ehdottomasti ja toisaalla sanotaan niiden olevan huono homma. Arg, vaikeaa! Ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:55"] Aikamoisia määriä! :o maitotuotteet saa aloittaa kylläkin vasta myöhemmin! Onhan piimä rasvatonta? Ja voisilmä puuroon? Onko oikeasti voita vai vaan leivontamargariinia? Vai leivänpäällismargariinia? Se on tarpeeton! Lorauta sekaan rypsiöljyä! [/quote] Mitä vikaa on voissa? Rypsiöljy ei kelpaa ravinnoksi. Ei myökään margariini. [/quote] Meijän neuvolassa (ja aiemmassa myös) sanottiin että juuri rypsiöljyä. En tiedä sitten mitä muualla on ohjeistettu.
[/quote]
Omia aivoja on myös lupa käyttää.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:07"]Hapanmaitotuotteita 10kk eteenpäin, näin mua on ohjeistettu monessa paikassa, kaikissa neuvolassa saaduissa ohjelapuissa jne. Tuore maito yms vasta vuoden iässä. Voisilmä on ihan voitavoita, ei margariinia, ja sekin aika harvoin. Se mua tässä nyt on mietityttänyt nämä vuoden iässä aloitettavat maitotuotteet. Juomaksi rasvatonta, vähärasvaista vai täysmaitoa? Näistäkin tuntuu olevan jokaisella eri käsitys, toiset sanoo että rasvattomia ehdottomasti ja toisaalla sanotaan niiden olevan huono homma. Arg, vaikeaa! Ap
[/quote]
Ku mulle on taas sanottu, että vauvalle VAAN rasvattomia maitotuotteita.. :D ja useassa eri paikassa! Niinku tässä parille muullekin aikaisemmalle. No, jos kullannuppusi on tyytyväinen eikä vatsa oireile niin jatka samaan malliin! :) syötätkö mitään valmista vai teetkö itse kaikki ruoat? :)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:55"] Aikamoisia määriä! :o maitotuotteet saa aloittaa kylläkin vasta myöhemmin! Onhan piimä rasvatonta? Ja voisilmä puuroon? Onko oikeasti voita vai vaan leivontamargariinia? Vai leivänpäällismargariinia? Se on tarpeeton! Lorauta sekaan rypsiöljyä! [/quote] Mitä vikaa on voissa? Rypsiöljy ei kelpaa ravinnoksi. Ei myökään margariini. [/quote] Meijän neuvolassa (ja aiemmassa myös) sanottiin että juuri rypsiöljyä. En tiedä sitten mitä muualla on ohjeistettu.
[/quote]
Omia aivoja on myös lupa käyttää.
[/quote]
Toki, mutta herää kysymys myös vastaan, että mikä vika rypsiöljyssä? Jos voista sanotaan että se on huono aikuisellekin niin samoin, omia aivoja voi käyttää.
Meille annettiin ohjeet, että 10kk iässä hapanmaitotuotteita, ja 11-12kk voi antaa tavallista rasvatonta maitoa. Leivästäkään ei ole ikinä tullut noottia, kerrottu vaan, että on hyvää sormiruokaa. Vuoden iässä sit samaa ruokaa muun perheen kanssa, kunhan muistaa välttää suolan lisäämistä.
Hyvältä kuulostaa vauvan ruokavalio, suotta stressaat. :)
Tiesittehän, että rasvaton maito on alunperin kehitetty, jotta siat saisi sillä lihotettua helposti ja nopeasti?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:21"]Tiesittehän, että rasvaton maito on alunperin kehitetty, jotta siat saisi sillä lihotettua helposti ja nopeasti?
[/quote]
Tottakai! Haluammehan lihottaa lapsemmekin! :)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:00"] [quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:55"] Aikamoisia määriä! :o maitotuotteet saa aloittaa kylläkin vasta myöhemmin! Onhan piimä rasvatonta? Ja voisilmä puuroon? Onko oikeasti voita vai vaan leivontamargariinia? Vai leivänpäällismargariinia? Se on tarpeeton! Lorauta sekaan rypsiöljyä! [/quote] Mitä vikaa on voissa? Rypsiöljy ei kelpaa ravinnoksi. Ei myökään margariini. [/quote] Meijän neuvolassa (ja aiemmassa myös) sanottiin että juuri rypsiöljyä. En tiedä sitten mitä muualla on ohjeistettu. [/quote] Omia aivoja on myös lupa käyttää. [/quote] Toki, mutta herää kysymys myös vastaan, että mikä vika rypsiöljyssä? Jos voista sanotaan että se on huono aikuisellekin niin samoin, omia aivoja voi käyttää.
[/quote]
Ei voi ole huono aikuisellekaan.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:07"]Hapanmaitotuotteita 10kk eteenpäin, näin mua on ohjeistettu monessa paikassa, kaikissa neuvolassa saaduissa ohjelapuissa jne. Tuore maito yms vasta vuoden iässä. Voisilmä on ihan voitavoita, ei margariinia, ja sekin aika harvoin. Se mua tässä nyt on mietityttänyt nämä vuoden iässä aloitettavat maitotuotteet. Juomaksi rasvatonta, vähärasvaista vai täysmaitoa? Näistäkin tuntuu olevan jokaisella eri käsitys, toiset sanoo että rasvattomia ehdottomasti ja toisaalla sanotaan niiden olevan huono homma. Arg, vaikeaa! Ap
[/quote]
Ku mulle on taas sanottu, että vauvalle VAAN rasvattomia maitotuotteita.. :D ja useassa eri paikassa! Niinku tässä parille muullekin aikaisemmalle. No, jos kullannuppusi on tyytyväinen eikä vatsa oireile niin jatka samaan malliin! :) syötätkö mitään valmista vai teetkö itse kaikki ruoat? :)
[/quote]
Vatsan kanssa ei ole ollut ongelmia, muutamaa kovaa kakkaa lukuunottamatta, sekin korjaantui luumulla. Itse teen, joskus reissussa ollut valmishedelmäsoseita, esim Ella's Kitchen..
Siis just tuo #14 hämmentää, toiset sanoo että rasvaton maito on muovin raaka-aine ja suoraan saatanasta, toiset taas sanoo että täymaito on sieltä. Mitä tässä nyt uskoa! :D ap
Jos antaisit lapselle sitä maitoa, mitä muukin perhe juo? Eikait tuota tarvitse sen kummemmin miettiä..
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:34"]Jos antaisit lapselle sitä maitoa, mitä muukin perhe juo? Eikait tuota tarvitse sen kummemmin miettiä..
[/quote]
Me ei satunnaisen kahvimaidon lisäksi pahemmin juoda kotona maitoa, oli tarkoitus että kun vauva alkaa syömään meidän kanssa samaa ruokaa, aletaan mekin syömään terveellisemmin. Eli tämä maitoasia koskettaa koko perhettä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:34"]Jos antaisit lapselle sitä maitoa, mitä muukin perhe juo? Eikait tuota tarvitse sen kummemmin miettiä.. [/quote] Me ei satunnaisen kahvimaidon lisäksi pahemmin juoda kotona maitoa, oli tarkoitus että kun vauva alkaa syömään meidän kanssa samaa ruokaa, aletaan mekin syömään terveellisemmin. Eli tämä maitoasia koskettaa koko perhettä.
[/quote]
Siinä tapauksessa tietenkin rasvaista maitoa.
No voisin toitottaa rasvatonta tms. Mutten tee. Tee omat päätöksesi. Haluatko juottaa/syöttää maitotuotteiden kautta lapsellesi eläinperäisiä rasvoja, vai keskitytkö antamaan lapsen tarvitseman rasvan kasviperäisenä? Eli tässä mennään siihen uskotko siihen, että kasviperäiset rasvat olisivat lapselle parempia kuin eläinperäiset, vai onko asialla mitään merkitystä. Yleisesti suositus on, että rasvattomia maitotuotteita käytetään ja lapsen ruokaan lisätään sitten kasviperäisiä rasvoja (margariini tai öljyt).
Propagandaa on molempiin suuntiin niin helvetisti ja seassa uhan puhtaita valehtelijoita, joten teet oman päätöksesi. Et voi tietää kuka on aivopesty ja kuka puhuu totta. Väitän, ettei kumminkaan päin tapahdu mitään järkyttävän radikaalia. Todennäköisesti ihan terveenä kasvaa, jos taustalla perusasiat on kunnossa, syötit rasvattomia tai rasvallisia.
Hyvältä kuulostaa! :) Tuota maitoasiaa kun mietit, niin oikeastihan yli vuoden ikäinen ei maitoa mihinkään tarvitse. Voithan kuitenkin antaa kaurajuomaa ym :)! Meidän poika juo kaurajuomaa, siihen on lisätty d-vitamiinia ja sisältää saman määrän kalsiumia kun lehmänmaito.
Hyvältä näyttää. Sain tänään idean tehdä kasvislettuja joku päivä.. :)
Mulle on henk.koht aivan sama, mitä neuvolassa sanotaan, minä juon litran kevytmaitoa joka päivä, 1,5v. tyttö juo välillä rasvatonta plusmaitoa, yleensä kevytmaitoa. Myöskään meillä ei käytetä gm-rypsiöljyjä, ainoastaan oliiviöljyä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:55"]
Aikamoisia määriä! :o maitotuotteet saa aloittaa kylläkin vasta myöhemmin! Onhan piimä rasvatonta? Ja voisilmä puuroon? Onko oikeasti voita vai vaan leivontamargariinia? Vai leivänpäällismargariinia? Se on tarpeeton! Lorauta sekaan rypsiöljyä!
[/quote]
Mitä vikaa on voissa? Rypsiöljy ei kelpaa ravinnoksi. Ei myökään margariini.
[/quote]
Meijän neuvolassa (ja aiemmassa myös) sanottiin että juuri rypsiöljyä. En tiedä sitten mitä muualla on ohjeistettu.