Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostele 10kk vauvan ruoka, apuja!

Vierailija
12.06.2015 |

Mulla on jotenkin niin epävarma olo itsestäni nyt, että unohdanko jotain! Eli mitä unohdan? Kirjoitan puhelimella, joten pahoittelen rivitystä.

Aamupala: Munakasta tai puuroa, hedelmää, pieni pala leipää.
Lounas ja päivällinen: Kasvissosetta (bataatti, peruna tai porkkana), lihaa (kana tai nauta, välillä kala), pikku paloina parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, herneitä. Välillä täysjyväpastaa tai riisiä tai linssejä.
Välipala: Hedelmää (avokado, banaani, omena tms) tai piimää+marjasurvosta tai viiliä hedelmällä.
Iltapala: Puuroa (joskus voisilmä) ja banaania.

Mukista vettä joka aterialla, ja rintamaitoa n. 3 kertaa päivällä, joskus öisin.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan rasvatonta maitoa, anna kevytmaitoa. Me joimme aikoinaan rasvatonta, mutta kerran aloimme ihmettelemään muovin makua ja hajua, niin vaihtui samalla hetkellä kevytmaitoon ja rasvattomat meni viemäriin. Oli muuten ihan hirveän makuista, se rasvaton. En tiedä miksi maku muuttui näin radikaalisti yht'äkkiä. Ruuanlaittoon tietty käytämme täysmaitoa tai kermaa.

Vierailija
2/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:07"]

No voisin toitottaa rasvatonta tms. Mutten tee. Tee omat päätöksesi. Haluatko juottaa/syöttää maitotuotteiden kautta lapsellesi eläinperäisiä rasvoja, vai keskitytkö antamaan lapsen tarvitseman rasvan kasviperäisenä? Eli tässä mennään siihen uskotko siihen, että kasviperäiset rasvat olisivat lapselle parempia kuin eläinperäiset, vai onko asialla mitään merkitystä. Yleisesti suositus on, että rasvattomia maitotuotteita käytetään ja lapsen ruokaan lisätään sitten kasviperäisiä rasvoja (margariini tai öljyt).

[/quote]

Kehotat ap:tä tekemään itse omat päätöksensä. Kuitenkin viestistäsi paistaa, että juuri rasvaton on hyväksi ja margariini on terveellistä. Ja eläinrasvat ovat pahasta. Suositukset on suosituksia eikä niitä kannata lukea kuin raamattua pitäen niitä ainoana totuutena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:19"]Hyvältä näyttää. Sain tänään idean tehdä kasvislettuja joku päivä.. :)

Mulle on henk.koht aivan sama, mitä neuvolassa sanotaan, minä juon litran kevytmaitoa joka päivä, 1,5v. tyttö juo välillä rasvatonta plusmaitoa, yleensä kevytmaitoa. Myöskään meillä ei käytetä gm-rypsiöljyjä, ainoastaan oliiviöljyä.
[/quote]

Aikuiselle litra maitoa päivässä? Siitä saa 460kcal/päivä.

Vierailija
4/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:07"]

No voisin toitottaa rasvatonta tms. Mutten tee. Tee omat päätöksesi. Haluatko juottaa/syöttää maitotuotteiden kautta lapsellesi eläinperäisiä rasvoja, vai keskitytkö antamaan lapsen tarvitseman rasvan kasviperäisenä? Eli tässä mennään siihen uskotko siihen, että kasviperäiset rasvat olisivat lapselle parempia kuin eläinperäiset, vai onko asialla mitään merkitystä. Yleisesti suositus on, että rasvattomia maitotuotteita käytetään ja lapsen ruokaan lisätään sitten kasviperäisiä rasvoja (margariini tai öljyt).

[/quote]

Kehotat ap:tä tekemään itse omat päätöksensä. Kuitenkin viestistäsi paistaa, että juuri rasvaton on hyväksi ja margariini on terveellistä. Ja eläinrasvat ovat pahasta. Suositukset on suosituksia eikä niitä kannata lukea kuin raamattua pitäen niitä ainoana totuutena.
[/quote]

En ole sanonut että margariini olisi terveellistä. Puhun kasvirasvoista ja kun puhun suosituksista, mainitsen margariinit (joista puhutaan myös niissä suosituksissa). Kasviöljy ei ole synonyymi margariinille, kasviperäisiä öljyjä on vaikka kuinka paljon muitakin (rypsi-, rapsi-, oliivi-, avokadoöljy.. Lista jatkuu ja jatkuu, käykää vaikka jostain etsimässä vaihtoehtoja, jos koko listan haluaa). Eläinkunnan rasvoissa on ns hyviä ja huonompia rasvoja, samoin kasvikunnan rasvoissa. Tämän lisäksi aiheesta on miljoona eri mielipidettä. Kukin tekee tässä sopassa omat päätelmänsä ja kasvattaa terveen lapsen. Rehellisesti sanoen uskon kummin vain kasvavan terveitä lapsia.

Vierailija
5/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:19"]Hyvältä näyttää. Sain tänään idean tehdä kasvislettuja joku päivä.. :)

Mulle on henk.koht aivan sama, mitä neuvolassa sanotaan, minä juon litran kevytmaitoa joka päivä, 1,5v. tyttö juo välillä rasvatonta plusmaitoa, yleensä kevytmaitoa. Myöskään meillä ei käytetä gm-rypsiöljyjä, ainoastaan oliiviöljyä.
[/quote]

Aikuiselle litra maitoa päivässä? Siitä saa 460kcal/päivä.
[/quote]
Mitä sitten? Katsos kaikki eivät laske ja ajattele kaloreita 24/7, saati koskaan. Ihme vauhkoamista "kaloreista" , voi jeesus tätä nykyaikaa. Ohis

Vierailija
6/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:32"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:19"]Hyvältä näyttää. Sain tänään idean tehdä kasvislettuja joku päivä.. :) Mulle on henk.koht aivan sama, mitä neuvolassa sanotaan, minä juon litran kevytmaitoa joka päivä, 1,5v. tyttö juo välillä rasvatonta plusmaitoa, yleensä kevytmaitoa. Myöskään meillä ei käytetä gm-rypsiöljyjä, ainoastaan oliiviöljyä. [/quote] Aikuiselle litra maitoa päivässä? Siitä saa 460kcal/päivä.

[/quote]

Mitäs vikaa on kaloreissa?

Vierailija
7/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Ap

Vierailija
8/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa sanottiin...... Voi hyvää päivää, käyttäkää nyt omaa maalaisjärkeä. Ei muuta. Moi.

Vierailija
9/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka meillä on lapsi nro 5 ja mun edellistä vauvan kanssa olosta n.11v ni kyselin noita ruoka juttuja neuvolasta. Täti tuumaa et on olemassa suosituksia ja ne on niille jotka ei ymmärrä mitä lapselle voi ja pystyy antamaan. Joten ollaan menty linjalla jos lapsi tykkää ni syö ja jos ei tykkää ni tarjotaan jotain muuta sit seuraavalla kerralla. Lapsi nyt noin 1,5 v ja hyvin on pysyny hengissä ja kasvanukkin ihan "käyrien" mukaan. Tuu oi

Vierailija
10/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:04"]Neuvolassa sanottiin...... Voi hyvää päivää, käyttäkää nyt omaa maalaisjärkeä. Ei muuta. Moi.
[/quote]
No on se hyvä että neuvolassa kerrotaan ohjeita. Ei mulla esim olisi ollut ekan lapsen kohdalla mitään käsitystä maitotuotteiden antamisesta. Tai ei mun maalaisjärkeni olisi osannut sanoa että älä anna hunajaa.

Vierailija
11/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 14:19"]Hyvältä näyttää. Sain tänään idean tehdä kasvislettuja joku päivä.. :)

[/quote]
Hei hyvä idea kasvisletut, kiitos!

Vierailija
12/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 15:04"]Neuvolassa sanottiin...... Voi hyvää päivää, käyttäkää nyt omaa maalaisjärkeä. Ei muuta. Moi. [/quote] No on se hyvä että neuvolassa kerrotaan ohjeita. Ei mulla esim olisi ollut ekan lapsen kohdalla mitään käsitystä maitotuotteiden antamisesta. Tai ei mun maalaisjärkeni olisi osannut sanoa että älä anna hunajaa.

[/quote]

Kun lapsia alkaa tekemään, olis hyvä ottaa selvää, miten heitä ruokitaan.

Vierailija
13/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt keskustelu kääntyi maitoon..
Meillä on täysmaito ja kevytmaito käytössä. Kumpaakin aina kaapissa ja saa ottaa kumpaa haluaa.
Meillä hoikat lapset niin ajattelen että täysmaitoa siksi, ja maistuukin paremmalle ;)
Puurot ym teen täysmaitoon.
Leivän päällä sitten jotain pehmeää rasvaa ja puuroon ihan voita.
Itse en ole ihan niin hoikka niin otan itselleni puuroa aina ennen voin ja maidon lisäämistä :)
Ajattelisin näin että niin kauan kun lapsi voi hyvin ja kasvaa hän voi syödä aika vapaasti.
Jos paino alkaisi nousta niin sitten puuttuisin ja miettisin mistä johtuu.
Menikö vähän aiheen ohi? :)
Ja itse aiheeseen eli APn vauvaan! Minusta ruuat kuulostaa hyviltä ja terveellisiltä!
Jos lapsi voi hyvin ja kasvaa omilla käyrillään niin ei kai mitään ongelmaa pitäisi olla? :)

Vierailija
14/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.1v lapseni
aamupalaksi leipä+jugurtti
Lounas pilttipurkki 1-3v
Päivälliseksi omatekoista mitä mekin syödään
Iltapala leipä+puuroa

Tosi huono äiti;(

Vierailija
15/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivässä on aika paljon suolaa. Neuvolassa on sanottu että sitä saa antaa vasta vuoden ikäiselle.

Vierailija
16/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, mulla tuli tästä hirveä morkkis :( Meidän 9 kk vauva on vetänyt pari kuukautta pelkkiä purkkiruokia + puuroa, koska olen raskauden takia voinut niin huonosti.

Teidän vauva syö kyllä paremmin kuin meidän. Nyt äkkiä lähden mäkin niitä avokadoja taas ostamaan :D

Vierailija
17/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoisia määriä! :o maitotuotteet saa aloittaa kylläkin vasta myöhemmin! Onhan piimä rasvatonta? Ja voisilmä puuroon? Onko oikeasti voita vai vaan leivontamargariinia? Vai leivänpäällismargariinia? Se on tarpeeton! Lorauta sekaan rypsiöljyä!

Vierailija
18/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteet voi aloittaa 10kk iässä. Hyvin syö lapsesi.

Vierailija
19/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:55"]

Aikamoisia määriä! :o maitotuotteet saa aloittaa kylläkin vasta myöhemmin! Onhan piimä rasvatonta? Ja voisilmä puuroon? Onko oikeasti voita vai vaan leivontamargariinia? Vai leivänpäällismargariinia? Se on tarpeeton! Lorauta sekaan rypsiöljyä!

[/quote]

Mitä vikaa on voissa? Rypsiöljy ei kelpaa ravinnoksi. Ei myökään margariini.

Vierailija
20/37 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 11:57"]Maitotuotteet voi aloittaa 10kk iässä. Hyvin syö lapsesi.
[/quote]

Mullekin on sanottu että 11 kuisesta eteenpäin ja nimenomaan rasvattomia maitotuotteita. Annetaanko eri puolilla maata todellakin näin eriäviä ohjeita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan