Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset ei hoida omia vanhempiaan, vaan heidät laitetaan laitokseen?

Vierailija
11.06.2015 |

Miksi?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:05"]

Minun mummoni olisi pärjännyt metsätorpassaan hyvin yksinkin, vaikka on jo 92-vuotias. Osasi käyttää kodinkoneita, lämmittää puilla, ei vaivannut minkäänlainen muistisairaus. Välillä jalat vain alkoivat jo väsyä. Sukulaiset ovat kaukana, kuka missäkin, mutta yksi tädeistä kävi häntä viemässä kauppaan 15 kilometrin päähän kerran viikossa.

Mummo halusi ja onnekseen pääsi vanhainkotiin kylälle ja on nyt tosi onnellinen ja pirteä. Juttuseuraa on aina, kun haluaa puhella, ja pääsee kylälle omin jaloin hoitamaan asioitaan jne. "Laitospaikka" oli hänelle paljon parempi asia kuin oma koti, jossa jälkeläiset ns. hoitivat häntä.

Mummo tykkää tosi paljon myös hoitajista. Se on semmoista, kun on samalta kylältä ja tuntee kaikki neljänteen polveen asti. Ihan erilaista hoitoa kuin jossain suuressa kaupungissa, jossa hoitajat ovat hoitajia ja asiakkaat asiakkaita.

[/quote]

Mummosi ei ole laitoskuntoinen, eikä asu laitoksessa. Ei edes vanhainkodissa. Kyseessä lienee palvelutaloasunto.

Isommissa kaupungeissa kävelevät, omat asiansa hoitavat vanhukset voivat saada maksullista kotihoitoa omaan kotiin, mutta eipä juuri muita palveluja.

Vierailija
2/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hoitanut oman syöpäsairaan äitini hautaan, kun isä sitten alkaa olemaan vanha ja sairas, huolen pidän kyllä hänestäkin, mutta tiedän että esim isäni itse ei haluaisi että vaihtaisin häneltä vaippaa tai pesisin häntä, mutta seuraa, ulkoilua, ruokailussa avustamista jne. En aio häntä hylätä mihinkään vanhainkotiin, on hän mulle niin rakas ja tärkeä ja iso apu ollut mun elämässä aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 22:49"]

Mun mielestä on velvollisuus hoitaa vanhempia, onhan nekin hoitaneet meitä..

[/quote]

Vastaa nyt että miten? Jos jään pois töistä heitä hoitamaan, kuka meille maksaa asunnon ja ruuat ja hoitokustannukset ja koko elämän? Sossu vai?

[/quote]

MIKSI HANKITTE VANHEMPIA JOS ETTE PYSTY HEISTÄ HUOLEHTIMAAN ITSE!!! AINOASTAAN NIIDEN TULISI HANKKIA VANHEMPIA, JOILLA ON SIIHEN VARAA!!!

T. KOKOOMUSNUORI

PS. HOITOTYÖN PYSTYY OPPIMAAN JOKAINEN NIITÄ OMAISIAAN VARTEN, KOULUTTAUTUU VAIN SAIRAANHOITAJAKSI!!!

Vierailija
4/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska iäkäs ja huonokuntoinen äitini tarvitsee sen ympärivuorokautisen laitoshoidon, eikä häntä voi esim. siirtää suihkulavalle suihkutettavaksi ilman että kaksi hoitajaa on nostamassa. Minulla ei ole hoitamiseen tarvittavaa ammattitaitoa, enkä voi muuttaa pientä kaksiota sellaiseksi, että tänne mahtuisi minun ja lapsen lisäksi vuoteeseen hoidettava äitini. Joutuisin luopumaan omasta työpaikastani, jonka ehdottomasti tarvitsen elättääkseni itseni ja lapseni. Mieheni ja isäni ovat kuolleet samassa onnettomuudessa.

Vierailija
5/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 13:05"]

Minun mummoni olisi pärjännyt metsätorpassaan hyvin yksinkin, vaikka on jo 92-vuotias. Osasi käyttää kodinkoneita, lämmittää puilla, ei vaivannut minkäänlainen muistisairaus. Välillä jalat vain alkoivat jo väsyä. Sukulaiset ovat kaukana, kuka missäkin, mutta yksi tädeistä kävi häntä viemässä kauppaan 15 kilometrin päähän kerran viikossa.

Mummo halusi ja onnekseen pääsi vanhainkotiin kylälle ja on nyt tosi onnellinen ja pirteä. Juttuseuraa on aina, kun haluaa puhella, ja pääsee kylälle omin jaloin hoitamaan asioitaan jne. "Laitospaikka" oli hänelle paljon parempi asia kuin oma koti, jossa jälkeläiset ns. hoitivat häntä.

Mummo tykkää tosi paljon myös hoitajista. Se on semmoista, kun on samalta kylältä ja tuntee kaikki neljänteen polveen asti. Ihan erilaista hoitoa kuin jossain suuressa kaupungissa, jossa hoitajat ovat hoitajia ja asiakkaat asiakkaita.

[/quote]

Just sellainen, joka ei kuuluisi vanhainkotiin vaan on just niitä, joita omaisten kuuluisi "hoitaa" ja ennen kaikkea pitää siitä sosiaalisesta puolesta huolta. Paljon huonompikuntoisiakin on kotona ja tuollainen palvelutalopaikka maksaa mummosi kotikunnan veronmaksajille n. 4000-5000 euroa/kk.

Vierailija
6/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein vanhus muuttaa laitokseen siinä vaiheessa kun hänen hoitonsa on huomattavasti sitovampaa ja työläämpää kuin pikku lapsen. Monilla ei yksinkertaisesti riitä voimavaroja hoitamiseen siinä vaiheessa.

Vierailija
7/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hoitaisin? Omaishoitajan rooli on hyvin raskas ja vaikea.

Vierailija
8/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. en ole valinnut vanhempiani/syntyä

2. äitini on varastanut minulta uskomattoman määrän tavaraa, sekä arvokasta esim koruja että ihan pelletouhua mm kahvipaketteja, alushousuja

3. kun varmistunut että varas oli äitini ja se hänelle kerrottiin käski minun painua helvettiin, pisti välit poikki ja haukkuu minua kaikille tuntemilleen ihmisile

että ei paljon kiinnosta ja liikuta miten hän vanhuutensa viettää

Vierailija
9/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvin raskasta.
Useinkaan ei ole mahdollista esim. käydä töissä ja hoitaa samalla (muistisairasta) omaista.

Vierailija
10/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin laitokseen?

Vierailija
11/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että monet vanhukset on ihan yksin. Tosi harmi!

Vierailija
12/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä mihin laitokseen? Huoh

Vierailija
13/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten olis mahdollista hoitaa? Kuka siitä maksais riittävästi, että vois jäädä pois töistä ehkä 10 vuodeksi omaishoitajaksi? Ja miten sitä jaksais? Vanhuksenhoito on työtä 24/7, siinä tarvittaisiin erilaisia apuvälineitä ja sittenkin voisi olla yksin hoidettavaksi mahdoton urakka. Hölmö ajatus.

Vierailija
14/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äiti, tuu jo lukeen iltasatu että mä pääsen nukkumaan."

Näin lapsi, kun minä olin vahtimassa hänen dementoinutta mummoaan, jonka omaishoitaja olin. Lapsen isällä oli sinä iltana muuta puuhaa, ei ehtinyt hänkään.

Hyviäkin hoitopaikkoja on, mutta ei niihin tosiaan pääse noin vaan. Useimmat jonottajat joutuvat olemaan e ensin vuosikausia terveyskeskuksen kroonikko-osastolla. Laitokseen tosiaan pääsee vasta sitten, kun kotihoito on täysin mahdotonta siksi, että vanhus tarvitsee oikeasti SAIRAANhoitoa, eikä ammattitaidoton omaishoito riitä.

Vierailija
15/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa enkä halua hoitaa vanhuksia. Käyn töissä, enkä pysty jäämään kotiin heitä hoitamaan. Maksan mieluummin vähän ekstraa että heidät saadaan hyväntasoiseen hoitokotiin.

Vierailija
16/58 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi että lapsi tärvää hyviä vuosiaan mun hoitamiseen.

Vierailija
17/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on velvollisuus hoitaa vanhempia, onhan nekin hoitaneet meitä..

Vierailija
18/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työ ja omat lapset hoidettavana, niin rajansa jaksamisellakin. Voihan sitä vaikka kerran päivässä käydä, mutta jos tarvitsee jatkuvaa läsnäoloa niin mahdotonta. Iäkkäiden vanhempien hoitoon pitäisi saada hoitovapaata!

Vierailija
19/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan kaikenlaista hoitotyötä. Vanhempani voivat paremmin ilman minun hoivaani!

Vierailija
20/58 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agraarikulttuurissa elää enää murto-osa kansasta, vain siellä tämä ajatus saattaisi edes jotenkin toteutua.

Suurin osa vanhusten lapsista on edelleen työikäisiä. Ne, jotka eivät ole enää työssä, ovat todennäköisesti sairaseläkkeellä.

Ap, kuvitteletko vanhusten tarvitsevan hoivaa vain iltaisin? Suurimmalla osalla työssäkäyvistä työaika sijoittuu päivään. Työmatkoineen työpäivä vie keskimäärin 9, 5 tuntia, monilla jopa 10-11 tuntia.

Kuinka tähän yhtälöön saisi mahdutettua omien vanhempiensa ympärivuorokautisen hoivan?