Onko nuorten laskun maksu tosiaan noin vaikeaa?
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/47a69a89-31b5-48ef-8537-93204a186…
Niskasta kiinni vaan ja laskut maksuun. Perusasioita jokaiselle aikuiselle.
Kommentit (83)
Mutta kyllä jokaisesta pakollisesta maksusta pitäisi tulla lasku eikä vaan olettaa että kaikki saavat jotakin kautta tietoonsa sen että tuollainenkin pitää maksaa ja vieläpä löytävät keinon maksaa lasku niin että se kirjautuu oikein.
Oikeastaan jonkun olisi syytä riitauttaa tuo vitosen kululla varustettu karhukirje koska elkuperäisestä laskusta ei ole ikinä tullut minkäänlaista vinkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä jokaisesta pakollisesta maksusta pitäisi tulla lasku eikä vaan olettaa että kaikki saavat jotakin kautta tietoonsa sen että tuollainenkin pitää maksaa ja vieläpä löytävät keinon maksaa lasku niin että se kirjautuu oikein.
Oikeastaan jonkun olisi syytä riitauttaa tuo vitosen kululla varustettu karhukirje koska elkuperäisestä laskusta ei ole ikinä tullut minkäänlaista vinkkiä.
Jaa, kyllä mulle ainakin tuli ihan Kelalta kirje että muista maksaa. En ole kuullut kenestäkään jolle ei olisi tullut jos vielä tammikuussa oli maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kouluja pitäisi uudistaa sen verran että opettaisi ihan perus elämän taitoja.Laskunmaksu,normaali ajatusmalli että tuloja pitää olla x määrä jos menoja y määrä.Mistä raha tulee (oikea vastaus ei ole seinästä)...
Eikö nuorten huoltajilla ole yleisesti enää mitään velvollisuuksia? On vahinko kun tuntuu, että asiat polarsoituu osalla menee aiempaa monin kertaisesti paremmin samalla yhä useammalle viranomainen on lähin omainen. Tai kuinka osa intoilee miten oli loistavaa kun siirryttiin etäopetusmalliin, johon kuulemma pitäisi siirtyä mitä pikemmin ja tai miten oppivelvollisuusaikaa pidennettiin.
Vierailija kirjoitti:
Kouluja pitäisi uudistaa sen verran että opettaisi ihan perus elämän taitoja.Laskunmaksu,normaali ajatusmalli että tuloja pitää olla x määrä jos menoja y määrä.Mistä raha tulee (oikea vastaus ei ole seinästä)...
Eikö nämä ole lähtökohtaisesti vanhempien tehtäviä? Kaikkiko koululle pitää ulkoistaa?
Ja tätä kysyy tänä vuonna 18 vuotta täyttävän teinin äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä mulle ainakin tuli ihan Kelalta kirje että muista maksaa. En ole kuullut kenestäkään jolle ei olisi tullut jos vielä tammikuussa oli maksamatta.
Jutussa kerrotaan näin: "Korkeakouluopiskelijoiden pitää maksaa terveydenhoitomaksu Kelalle OmaKela-verkkopalvelussa. Kela ei lähetä maksusta erillistä laskua."
Kuinka moni meistä edes käy jossakin omakela-palvelussa, minä en ole sellaisesta kuullutkaan.
Oliko saamasi kirje siis maksuhuomautus sisältäen 5 euron huomautuskulun laskusta jota ei ole ikinä lähetetty?
Veikaan että kela sekoilee itse näiden lukujensa kanssa.
Meidän nuori aloitti syksyllä opiskelut ja hänen piti maksaa tämä terveydenhotomaksu. Niistä papereista sai käsityksen että täytyy maksaa lukuvuoden maksut, eli syys- ja kevätlukukausilta. Hän maksoi ne ja vähän ajan päästä tuli ilmoitus että kevättä ei olisi tarvinnut maksaa. Jotenkin Kela oli tulkinnut niin että maksu oli maksettu edelliseltä keväältä, jolloin hän ei ollut vielä opiskelemassa ja palautti maksetun summan.
Seuraavaksi Kela tiedotti että terveydenhoitomaksu tulee hoitaa omatoimisesti, eikä sen maksuvelvollisuudesta tule erikseen mitään ilmoitusta.
No tuli kuitenkin henkilökohtainen ilmoitus maksusta ja nuori maksoi sen hyvissä ajoin ennen eräpäivää. Jonkin ajan päästä tuli vielä muistutus että maksu on maksamatta ja se täytyy maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä ole lähtökohtaisesti vanhempien tehtäviä? Kaikkiko koululle pitää ulkoistaa?
Onko teidän teini oikonut opinnoissa jos on alle 18 vuotiaana korkeakoulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kaikilla nuorilla ole vanhempia, jotka opettais tai hoitais tämmösiä asioita.
Että sinänsä joo ois hyvä, että koulu opettais niin kaikilla olis samat mahkut selviytyä kotioloista riippumatta.
Kun se nyt ei kuitenkaan ole sen nuoren vika, jos sillä on epäkelvot vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoihin ei ole koskaan tarvinnut noudattaa samoja lakeja kuin muihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitinkö jossain hänen olevan korkeakoulussa? Kommentoin tuota laskunmaksutaitojen opettamista koulussa, mielestäni tällaisten perustaitojen opetus kuuluu vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitinkö jossain hänen olevan korkeakoulussa? Kommentoin tuota laskunmaksutaitojen opettamista koulussa, mielestäni tällaisten perustaitojen opetus kuuluu vanhemmille.
Miksi sitten kirjoitat, niin kuin tämä asia koskisisi sinua tai muiden alle 18 vuotiaiden vanhepia jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa kerrotaan näin: "Korkeakouluopiskelijoiden pitää maksaa terveydenhoitomaksu Kelalle OmaKela-verkkopalvelussa. Kela ei lähetä maksusta erillistä laskua."
Kuinka moni meistä edes käy jossakin omakela-palvelussa, minä en ole sellaisesta kuullutkaan.
Oliko saamasi kirje siis maksuhuomautus sisältäen 5 euron huomautuskulun laskusta jota ei ole ikinä lähetetty?
Jos on hakenut opintotukea ja asumistukea, niin tasan tarkkaan on kirjautunut omakelaan. Minä olen aikuisopiskelija, minulle tuli ko. muistutus, että pitää summa maksaa. Se tuli tammikuun puolivälissä jo, hyvissä ajoin ennen viimeistä maksupäivää.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin 1.2. Pitääkö maksaa 5e?
https://www.epressi.com/tiedotteet/hallitus-ja-valtio/korkeakouluopiske…
Jos opiskelija ei maksa terveydenhoitomaksua eräpäivään mennessä, Kela lähettää muistutuksen. Jos opiskelija maksaa terveydenhoitomaksun eräpäivän jälkeen, hänen täytyy maksaa myös 5 euron viivästymismaksu.
Jos ei maksa 20v ajassa se katoaa
"Korkeakouluopiskelijoiden pitää maksaa terveydenhoitomaksu Kelalle OmaKela-verkkopalvelussa. Kela ei lähetä maksusta erillistä laskua."
No tuossahan se syy on. Pitäisi muistaa mennä kelan sivuille ja sieltä maksaa, toisin kuin muissa laskuissa se tulee joko kotiin tai nettipankkiin. Helposti tuollaisen unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten kirjoitat, niin kuin tämä asia koskisisi sinua tai muiden alle 18 vuotiaiden vanhepia jotenkin?
Ai tähän keskusteluun sai osallistua vain he, joiden tenavat jo laistavat laskujen maksuista? Eli itse saan osallistua vasta parin vuoden päästä, kun teini toivottavasti on korkeakoulussa? (vaikka aion sitä ennenkin kyllä jatkaa ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti myös talousasioiden hoitamisen opettamista). Vai onko oletus, että kun nuori on jo täysi-ikäinen ja korkeakoulussa, hänen pitää jotenkin ykskaks yllättäen osata kaikki asiat ja jos ei osaa, on koulu epäonnistunut?
Onhan tuo maksu vähän ärsyttävää. Minun piti se maksaa, vaikka olen kokopäivätöissä ja opiskelen työn ohella. Minä käyn työterveydessä eli en tarvitse opiskeluterveydenhuoltoa ollenkaan. Pelkästään sen takia, että olen kirjoilla koulussa minun pitää maksaa😂
Meillä on opetettu rahan käyttöä eskarista alkaen, kun ovat alkaneet saamaan viikkorahaa.
Joka vuosi käyty läpi mitä viikkorahalla saa ja miten voi tienata saadakseen lisää.
En ymmärrö näitä, jotka sanovat kotityöt kuuluvat kaikille. Rahan käsitys kuuluu vanhempien velvollisuudeksi opettaa
Miten lapsi voi oppia, jos ei ole rahaakaan ????