Kuukautiset kestäneet jo 2 viikkoa.. vaihdevuosia vai kasvain
Olen menossa lääkäriin kyllä, olisin vaan mielummin mennyt kun nään ois jo loppu mutta eivät tunnu loppuvan millään. Siksi olen alkanut epäilemään että josko nää ei ole menkat lainkaan :(
Kommentit (25)
Minulla johtui pitkät kuukautiset liian pitkästä estrogeeni hoidosta,
olisi pitänyt lopettaa, mutta tk lääkäri kirjoitti aina uuden reseptin.
Ja minähän pistelin kinkkuun laastaria.
Lopetin sittemmin kaikki hoidot, koska kroppa meni ihan sekaisin. Nyt asiat on ok.
Rouva37 kirjoitti:
Minulla on itselläni nuorempana minipillereiden käytän yhteydessä kuukautiset kestäneet sen 2 vkoa.
Aina kuulee juttuja ja suoranaista hehkutusta siitä, että kuukautiset jäävät pois minipillereiden käytön aikana...joo niin varmaan!
Niin varmaan? Me ei olla kaikki samanlaisia ja ehkäpä et antanut tarpeeksi aikaa. Osalla jää ja se on toivottu vaikutus. Minipillereillä minulla kesti menkat 6 kuukautta jatkuvasti, kun vuoto loppui alkoi se uudestaan parin päivän päästä. Lääkäri jopa ehdotti varuiksi että alkaisin syömään kahta pilleriä päivässä. Kehollahan kestää tottua jopa 9kk pillereihin. Jatkoin kumminkin tavanomaisella yhdellä pillerillä, kärsin ja 6kk kohdalla menkat vain loppuivat kuin seinään. Ei ole sen jälkeen ollut, pian 2v tästä.
Aloittaja ei tietenkään ilmoittanut ikäänsä, jotta siitä voisi päätellä jotain. Vaihdevuodet alkaa yleensä noin viisikymppisenä ja jo aiemmin voi tulla kuukautishäiriöitä. Minulla alkoi kuukautiset venymään 2-3 viikkoon ja runsastuivat. Hormonikierukka auttoi siihen ja menkat loppuivat kokonaan. Varsinaiset vaihdevuosivaivat alkoivat vähän yli viisikymppisenä ja siihen auttoi hormonikorvaushoito. Ystävälläni loppuivat menkat ja alkoi vaihdevuosivaivat vähän yli nelikymppisenä kuten äidilläänkin ja siskoillaankin. Toinen ystäväni on 53 vuotta ja menkat loppuivat noin vuosi sitten mutta muuta vaivaa ei ole ilmennyt. Ihmiset ovat yksilöitä ja perimä vaikuttaa paljon.
Sen tiedän muutaman tuttavan puheista, että niillä, jotka tupakoivat ja käyttävät hyvin runsaasti alkoholia, on selvästi enemmän vaihdevuosivaivoja.
Rokote on sekoittanut satojen kuukautiset kyllä se on yksi vaihtoehto myös jos juuri otettu rokote siinä missä muutkin syyt. Sitä tiedä kuin tutkimalla muut vaihtoehdot pois.