Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarhatädit kouluttautuvat suoraan kortistoon

Vierailija
04.02.2022 |

Osa varhaiskasvatuksen opiskelijoista valmistuu nyt tehtävään, jota ei ole – lakimuutos vei heiltä pätevyyden jo ennen opintojen alkamista

Osaavista ammattilaisista on päiväkodeissa valtakunnallisesti suuri pula, mutta alalle koulutetaan ihmisiä, joille ei ole esittää tehtäviä.

Vuoden 2018 lakimuutos muutti pätevyysvaatimuksia.

Opettajatkaan eivät tiedä, mitä heidän opiskelijansa tulevaisuudessa tekevät.

Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäväkuvaus valmistellaan lain voimaantulon jälkeen.

Uuden tehtävänkuvan luominen ja palkkaus ovat nyt kuntien vastuulla. Koska valtakunnallista ohjetta ei ole, on asia edennyt vaihtelevasti.

https://yle.fi/uutiset/3-12291265

Hienoa, perskeko. Miten voidaan kansallisesti kouluttaa, mutta paikallisesti päättää koulutettujen pätevyydestä ja tehtäväkuvasta? Osa on käynyt nelivuotisen AMK-koulutuksen ja naapurikunnassa samaa hommaa tekee siivoojan työstä siirretty ummikko?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kolmijakoinen malli on hyvä. Opettaja vastaa pedagogiikasta, sosionomi osaa katsoa perhetilanteen mukaan ja hoitaja leikittää ja pukee. Jokainen tekee oman ammattinsa mukaista työtä eri suunnista tilannetta katsoen

- 🤣 esim mä olen lastenhoitaja, mutta omaan persoonaan kuuluu ihan automaattisesti aik monimutkasetkin pedagogiset asiat, nää ei oo tullu koulusta vaan olen vaan luova ihminen jotenki hölmöö että joku ulkopuolinen olettaisi että esim lastenhoitajan äly ei riitä ku fyysisiin hommiin. 😂 Kyllä persoona on tärkein tässä työssä, toki koulutukset auttaa jonkin verran.

Vierailija
22/32 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kolmijakoinen malli on hyvä. Opettaja vastaa pedagogiikasta, sosionomi osaa katsoa perhetilanteen mukaan ja hoitaja leikittää ja pukee. Jokainen tekee oman ammattinsa mukaista työtä eri suunnista tilannetta katsoen

- 🤣 esim mä olen lastenhoitaja, mutta omaan persoonaan kuuluu ihan automaattisesti aik monimutkasetkin pedagogiset asiat, nää ei oo tullu koulusta vaan olen vaan luova ihminen jotenki hölmöö että joku ulkopuolinen olettaisi että esim lastenhoitajan äly ei riitä ku fyysisiin hommiin. 😂 Kyllä persoona on tärkein tässä työssä, toki koulutukset auttaa jonkin verran.

Kukaan ei kyseenalaista kenenkään älyä, vaan koulutusta. Jos sinusta älysi sopisi paremmin pedagogiaan kuin kurahousuihin, niin siitä vaan hakemaan yliopistoon. Työpaikkoja kyllä on valinnaksi asti sen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kyseenalaista kenenkään älyä, vaan koulutusta. Jos sinusta älysi sopisi paremmin pedagogiaan kuin kurahousuihin, niin siitä vaan hakemaan yliopistoon. Työpaikkoja kyllä on valinnaksi asti sen jälkeen.

Miksi lastenhoitajilta vaaditaan 3 v koulutus jos työ on vaan kurahousuja? Luulisi että sen kurahousuhomman oppisi ihan riittävän hyvin vaikka 3 kk kurssilla.

Vierailija
24/32 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä liiallinen hierarkia ei oo hyvä lapsille, kuten ei myöskään työntekijöille, eikä edes vanhemmille. Kaikki tällanen typerä säätäminen ja säätämisen sijaan oikeisiin asioihin keskittyminen. Kaikki tekee yhteistyötä, eikä tappele, tätä opetetaan myös lapsille ja aikuisten pitäis se ymmärtää. Ei mitään vastakkain asettelua, ne ei edes auta yhtään mitään, korkeintaan joidenkin egoistien heikkoa egoa pönkittää.

Vierailija
25/32 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kyllä tässä usein on kyse nimenomaan siitä, että yritetään saada asiat kuulostamaan vaikeilta ja hienoilta, vaikka kyse olisi ihan perus asioista mitkä jokainen normijärkinen ymmärtää. Kukaan mun tuttu yliopiston käynyt ei oo käytännön ihminen ja haluaa pelkkiä toimistohommia.

Vierailija
26/32 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös perheet tarvitsevat moninaista tukea kasvatukseen ja vanhemmuuteen. Jo ennen koronaakin perheissä oli monenlaista pulmaa, joihin sosiaalialan ammattilaisten resurssit eivät ole riittäneet pitkään aikaan. Olisipa mahtavaa, jos tuota tukea saisi varhaiskasvatuksen puitteissa! Sosionomi olisi tähän oikea henkilö.

Miten ajattelet perheiden ottavan sen vastaan, jos yksi tarhatädeistä pyrkii aktiivisesti puuttumaan heidän yksityiselämäänsä kodeissa?

Vierailija
27/32 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös perheet tarvitsevat moninaista tukea kasvatukseen ja vanhemmuuteen. Jo ennen koronaakin perheissä oli monenlaista pulmaa, joihin sosiaalialan ammattilaisten resurssit eivät ole riittäneet pitkään aikaan. Olisipa mahtavaa, jos tuota tukea saisi varhaiskasvatuksen puitteissa! Sosionomi olisi tähän oikea henkilö.

Miten ajattelet perheiden ottavan sen vastaan, jos yksi tarhatädeistä pyrkii aktiivisesti puuttumaan heidän yksityiselämäänsä kodeissa?

Se puuttuminenhan voi olla perhetyötä. Esim. päiväkodissa huomataan, että lapsen pukeutuminen on hankalaa ja veikataan ihan oikein, että kotona se on sitä myös. Sillä sosionomilla on mahdollisuus käydä perheen kanssa keskustelua, jolla pyritään sujuvoittamaan lapsen pukeutumista ja jouduttamaan vaikka aamuisin aamutoimia ja lähtöä. Tai lapsen ruokavalio on kovin suppeaa, voidaan miettiä vanhemman kanssa yhdessä miten laajentaa sitä niin kotona kuin päiväkodissakin. Ihan samaa perhetyötä tarjotaan nykyisin neuvoloissa, perheneuvoloissa ja lastensuojelussa.

Vierailija
28/32 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan tarhatätikoulutuksesta. Missä sellaista järjestetään? Tuleeko myös ammattinimike olemaan tarhatäti? Tai varhaiskasvatuksen tarhatäti?

Vierailija
29/32 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan tarhatätikoulutuksesta. Missä sellaista järjestetään? Tuleeko myös ammattinimike olemaan tarhatäti? Tai varhaiskasvatuksen tarhatäti?

Siis virallinen titteli on "varhaiskasvatuksen ammattilainen", mutta yleensä kuitenkin puhutaan vain tarhatädeistä. Siis samaan tapaan kuin miten siivoojat ovat virallisesti laitoshuoltajia mutta käytännön elämässä heitä kutsutaan siivoojiksi.

Vierailija
30/32 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis virallinen titteli on "varhaiskasvatuksen ammattilainen", mutta yleensä kuitenkin puhutaan vain tarhatädeistä. Siis samaan tapaan kuin miten siivoojat ovat virallisesti laitoshuoltajia mutta käytännön elämässä heitä kutsutaan siivoojiksi.

Miksi ylipäätään sanotaan tarha, kun ihmisiä ei tarhata, vain eläimiä tarhataan. Todella kauheaa sanoa vievänsä oman lapsensa tarhaan. Toiset sanoo vievänsä koiransa tarhaan, se on se ulkohäkki siinä pihalla...

Vierailija
31/32 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään sanotaan tarha, kun ihmisiä ei tarhata, vain eläimiä tarhataan. Todella kauheaa sanoa vievänsä oman lapsensa tarhaan. Toiset sanoo vievänsä koiransa tarhaan, se on se ulkohäkki siinä pihalla...

Lastentarha = kindergarten

Vierailija
32/32 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyseenalaistat" toisen ammattilaisen "koulutuksen"!?! Kuinka röyhkeä asenne.

Kannattaisikohan ensin määritellä käsitteet pedagogiikka, lapsi, työyhteisö ja etenkin se leikki ihan arjen kielellä auki.

Samassa kommentissa ehdotat, kuin alentaen, että "hoitaja leikittää ja pukee". Mistä ihmeestä olet valmistunut, jos et näe, että juuri pukemaan ja riisumaan opettelussa, omaan kehoon tutustumisessa ja varsinkin siinä leikissä pedagogiikka on se avainasia, kun puhutaan alle kouluikäisistä lapsista? Sehän on koko tiimin tehtävä opettaa ja kasvattaa näihin taitoihin. Ei lapsia pueta ja leikitetä vaan aikuinen osallistuu näihin taitoihin kasvattamiseen ja mahdollistaa oppimisen hetkiä ja iloa uusien asioiden oppimisesta kunkin lapsen omien kehitysvaiheiden mukaisesti.

Nyt hoitajien tehtävänä näyttää olevan hoitaa ja parannella käsittämättömistä syistä liikaa vaatineiden "opettajien" jälkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme