Mille ammattikoulun linjoille on vaikein päästä?
Kuulin eilen, että ammattikouluun voi olla vaikeampi päästä kuin lukioon. Mitkäköhän ne linjat sitten voisi olla? Kuka tietää. Olen vissiin pudonnut hieman kärryiltä ;)
Kommentit (75)
Kuinkas korkea keskiarvo sinne sitten vaaditaan? Ja jos on jo käynyt lukion, niin pyritäänkö sinne amikseen peruskoulun vai lukion päättötodistuksella? Riittääkö joku 8.8 ka lukiosta ja eximian yo-paperit, vai pitääkö hakea peruskoulun päättötodistuksella, jossa ka 9.5? Lentokoneasentaja olis kyllä nyt mun ihkauus unelmaduuni ja rahulia & töitäkin varmaan riittäis. Ammatissa olisi sitten hieman glamouriakin.
t: omaan alaansa, pänttäämiseen, pätemiseen ym. kyllästynyt yo-opiskelija, joka sopii omasta mielestään paremmin amikseen, erityisesti elämäntapojensa osalta.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:09"]Hain kulttuurialalle viime keväänä. Pari tusinaa hakijoita oli valittu pääsykokeeseen. Minun lisäkseni vain kaksi muuta pääsi opiskelemaan. Onneksi en etukäteen tiennyt miten tiukka seula sinne on, muuten olisin möhlinyt pääsykokeen hermostuksissani :) [/quote] millaisiin hommiin haluat työllistyä?
[/quote]
Aika lailla itsetyöllistävää ja toisille alan pienyrittäjille keikkaa tekevää hommaa se tulee olemaan, se oli selvää jo hakuvaiheessa :D Mutta toisaalta, työnantaja ei tuijottele papereihin vaan vaatii vain aitoa osaamista. Ja tässä ensimmäisen vuoteni aikana olen opettajien avustuksella verkostoitunut muihin alan ihmisiin joten tiedän että tulevat kollegani ovat aivan uskomattoman upeita ihmisiä, älykkäitä, luovia ja avomielisiä. Rikkauksia tässä ei tule näkemään mutta elämänonnea riittää :)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:18"]
Lähihoitaja on nykyään yleisnimitys, joka kätkee alleen monta eri osaamisalaa...joillekin linjoille helppo päästä, toislle ei...
[/quote]
Lol.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:09"]Hain kulttuurialalle viime keväänä. Pari tusinaa hakijoita oli valittu pääsykokeeseen. Minun lisäkseni vain kaksi muuta pääsi opiskelemaan. Onneksi en etukäteen tiennyt miten tiukka seula sinne on, muuten olisin möhlinyt pääsykokeen hermostuksissani :) [/quote] millaisiin hommiin haluat työllistyä?
[/quote]
Aika lailla itsetyöllistävää ja toisille alan pienyrittäjille keikkaa tekevää hommaa se tulee olemaan, se oli selvää jo hakuvaiheessa :D Mutta toisaalta, työnantaja ei tuijottele papereihin vaan vaatii vain aitoa osaamista. Ja tässä ensimmäisen vuoteni aikana olen opettajien avustuksella verkostoitunut muihin alan ihmisiin joten tiedän että tulevat kollegani ovat aivan uskomattoman upeita ihmisiä, älykkäitä, luovia ja avomielisiä. Rikkauksia tässä ei tule näkemään mutta elämänonnea riittää :)
[/quote]
Kulttuurialalla ei ole töitä, varsinkaan amikselle. Raakaa, mutta totta. Lopeta haihattelu ja hae hoitoalalle, siellä ainakin piisaa perseitä pestäväksi.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:21"]
[/quote]
[/quote]
Kulttuurialalla ei ole töitä, varsinkaan amikselle. Raakaa, mutta totta. Lopeta haihattelu ja hae hoitoalalle, siellä ainakin piisaa perseitä pestäväksi.
[/quote]
Mitä juuri sanoin itsetyöllistyvyydestä? ;D Tiedän että se saattaa olla hankala ymmärtää niille jotka käsi ojossa odottavat muiden ojentavan sen työpaikan valmiina. Sen vuoksi sinne kai olikin niin ankara seula, ettei opiskelupaikkaa tuhlata johonkin haihattelijaan joka ei kestä haastetta.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:09"]Hain kulttuurialalle viime keväänä. Pari tusinaa hakijoita oli valittu pääsykokeeseen. Minun lisäkseni vain kaksi muuta pääsi opiskelemaan. Onneksi en etukäteen tiennyt miten tiukka seula sinne on, muuten olisin möhlinyt pääsykokeen hermostuksissani :)
[/quote]
Laborantiksi tuli valituiksi yhtä pieni prosentti hakijoista, kun hain. Itsellä peruskoulun ka ~ 9, ja en tullut valituksi.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:18"]
Lähihoitaja on nykyään yleisnimitys, joka kätkee alleen monta eri osaamisalaa...joillekin linjoille helppo päästä, toislle ei...
[/quote]
Lol.
[/quote]
Niissä testeissä eräs ystäväni kertoi rehellisesti ettei vanhukset kiinnosta eikä aio siihen suuntautua. No eipä sitten päässyt sisään. Seuraavana vuotena ei ollut enää yhtä rehellinen ja tuli valituksi. Kyseessä aikuisopiskelija.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:18"]Lähihoitaja on nykyään yleisnimitys, joka kätkee alleen monta eri osaamisalaa...joillekin linjoille helppo päästä, toislle ei...
[/quote]
Ensihoitoon suuntautuneita ja hammashoitajia otetaan kai aika vähän.
Kannuksen kennellinjalle taitaa hakea joka vuosi yli 100 ensisijaisena ja vaan 12 valitaan. Pääsykoe vaikuttaa myös (sis. kieliä, äikkää, matikkaa ja käytäntöä koirien kanssa), mutta esim. Tutulla keskiarvo oli 8.7 ja jäi rannalle.
Eikös täällä ole LVI-puolta mainittu ollenkaan, on kumminkin 2000-luvun suosituimpia linjoja. Tiedä sitten mikä on tilanne juuri nyt, mutta kun poikani haki aikoinaan (8 vuotta sitten) kasin keskiarvolla LVI:lle niin suoraan ei ollut mitään toivoa päästä, taisi jäädä jonnekin seisemännelle varasijalle. Sähkö oli kakkosvaihtoehtona, eikä sinnekään ollut mitään toivoa päästä. Ainut minne olisi päässyt suoraan oli lukio, mutta sinne ei halunnut missään nimessä, eikä myöskään mennyt.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:34"]Eikös täällä ole LVI-puolta mainittu ollenkaan, on kumminkin 2000-luvun suosituimpia linjoja. Tiedä sitten mikä on tilanne juuri nyt, mutta kun poikani haki aikoinaan (8 vuotta sitten) kasin keskiarvolla LVI:lle niin suoraan ei ollut mitään toivoa päästä, taisi jäädä jonnekin seisemännelle varasijalle. Sähkö oli kakkosvaihtoehtona, eikä sinnekään ollut mitään toivoa päästä. Ainut minne olisi päässyt suoraan oli lukio, mutta sinne ei halunnut missään nimessä, eikä myöskään mennyt.
[/quote]
Mä valmistuin nyt putkiasentajaksi ja hakiessani oli lukioon helpompi päästä. Seuraavana vuonna taas sinne pääsi ne huonommat oppilaat ja sen kyllä huomas, kun korotin heidän kurssilla fysiikan numeroa.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:07"]
Hain lähihoitajaksi kolme kertaa ennen kuin pääsin! (lasten ja nuorten hoito ja kasvatus)Nyt opiskelen sosionomiksi.
[/quote]Miksi alapeukkuja. Teen töitä päiväkodissa ja olen oikein tyytyväinen alaan ja siihen, että jaksoin hakea!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:07"]
Hain lähihoitajaksi kolme kertaa ennen kuin pääsin! (lasten ja nuorten hoito ja kasvatus)Nyt opiskelen sosionomiksi.
[/quote]Miksi alapeukkuja. Teen töitä päiväkodissa ja olen oikein tyytyväinen alaan ja siihen, että jaksoin hakea!
[/quote]
katos kun ihmisiä kiukuttaa se kun amikset kehtaavat olla tyytyväisiä valintoihinsa ja elämäänsä, ja vielä julkeavat tienatakin halveksittavilla amis-opinnoillaan! eihän se ole yhtä tyydyttävää katsella meitä nenänvartta pitkin jos emme edes älyä painaa päätämme häpeään :D
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:35"]
Musiikkilinja. Sinne ei meinaa päästä sitten millään.
[/quote]
Missä amiksessa on musiikkilinja vai tarkoitatko nyt jotain konservatoriota ja sen kautta suoritettavaa tutkintoa?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:34"]Eikös täällä ole LVI-puolta mainittu ollenkaan, on kumminkin 2000-luvun suosituimpia linjoja. Tiedä sitten mikä on tilanne juuri nyt, mutta kun poikani haki aikoinaan (8 vuotta sitten) kasin keskiarvolla LVI:lle niin suoraan ei ollut mitään toivoa päästä, taisi jäädä jonnekin seisemännelle varasijalle. Sähkö oli kakkosvaihtoehtona, eikä sinnekään ollut mitään toivoa päästä. Ainut minne olisi päässyt suoraan oli lukio, mutta sinne ei halunnut missään nimessä, eikä myöskään mennyt. [/quote] Mä valmistuin nyt putkiasentajaksi ja hakiessani oli lukioon helpompi päästä. Seuraavana vuonna taas sinne pääsi ne huonommat oppilaat ja sen kyllä huomas, kun korotin heidän kurssilla fysiikan numeroa.
[/quote]
Niin, nää muotialat vaihtelee varmaan aika nopeaankin tahtiin, varsinkin aloilla, jotka saa yllättävän nopean nosteen, kuten LVI:lle kävi joskus 10 vuotta sitten, kun Iltalehti julkaisi duunarien palkkataulukoita, jossa LVI loisti kärkipaikoilla. Samaan syssyyn kehuttiin myös alan työllisyystilannetta, kun vanhojen lähiöiden putkiremppabuumi oli alkamassa. Tämä aiheutti valtaisan ryntäyksen LVI:lle tuolloin ja poikanikin haku osui juuri niille haminoille. Nyt se buumi on ilmeisesti jo laantunut aika voimallisesti.
Vaikka muotialoja tulee ja menee, niin tietyt ala on suosiossa vuodesta toiseen. Jo aikoinaan kun itse menin amikseen 70-luvun lopulla, niin poikien ykkösuosikit oli auto ja sähkö ja tytöillä kampaaja, sekä laborantti. Samat linjat tuntuvat olevan suosiossa yhä edelleen.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:35"]
Musiikkilinja. Sinne ei meinaa päästä sitten millään.
[/quote]
Missä amiksessa on musiikkilinja vai tarkoitatko nyt jotain konservatoriota ja sen kautta suoritettavaa tutkintoa?
[/quote]
Amiksessa on musiikkilinja joillain paikkakunnilla.