Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuosiloma - ei muka kerry jos on tuntipalkalla töissä?!?

Vierailija
11.06.2015 |

Tämä kyseinen asia ei sinänsä koske itseäni, mutta monia kollegoitani. Ongelma on siis seuraavanlainen:

Työkaverini tekevät töitä n. 40-50 tuntia viikossa ja heillä on tuntipalkka. Työnantaja väittää, ettei tuntipalkalla työskenteleville työntekijöille kerry vuosilomaa, vain kuukausipalkalla työskenteleville. Käsittääkseni vuosilomalaki on pakottava, eikä siitä voi poiketa työsopimuksella työntekijän haitaksi (ainakaan noin radikaalisti). Jotkut ihmisethän tekevät koko elämänsä töitä tuntipalkalla.. työnantajani logiikallahan he eivät saisi koskaan lomaa! Olenko siis oikeassa siinä, että kyllä työkavereille kertyy lomaa ihan samalla tavalla, kuin kaikille muillekin eikä se ole kiinni siitä kuinka palkka maksetaan? Toki se, onko kuukausi- vai tuntipalkka vaikuttaa siihen, miten loma-ajan palkka maksetaan, mutta ei siihen että kertyykö itse lomaa.

Olen niin kummissani, että kuinka työnantajamme voi luulla, että työntekijät, jotka tekevät noin paljon töitä, eivät saisi lomaa..

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kertyy. Itse olen ollut 7 vuotta tuntipalkkalaisena ja aina olen lomani saanut.

Vierailija
2/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat kertyy kyllä, jos tunteja on kuukaudessa tarpeeksi. 1-2 tunnin keikoista ei kerry. Parin päivän keikkojen lomapalkat maksetaan normaalin palkan yhteydessä joka palkanmaksupäivä, joten niitäkään ei kannata heinäkuussa odotella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kertyy. Sekä oikeutta pitää lomaa että saada loman ajalta palkkaa. Joissain työsuhteissa lomapalkka maksetaan jokaisen palkanmaksun yhteydessä, jolloin kesällä pidetään vain mahdollisesti lomaa ilman palkkaa. 

Vierailija
4/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kertyy, jos tulee se vuosilomalaissa määritelty määrä työpäiviä kuukaudessa kasaan. Jos kuuluu liittoon, niin kannattaa ottaa liiton lakimieheen yhteyttä.

Tässä linkki Erton sivuille:

https://www.erto.fi/tyosuhdeopas/vuosiloma/vuosiloman-ansaitseminen

Vierailija
5/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausipalkkalainen saa arkipyhinä palkkaa, tuntipalkkalaisen täytyy tehdä jokaista pyhää kohden yksi "ylimääräinen" vuoro (kun kk-palkkainen tekee 4 työpäivää+pyhän, niin tuntipalkkalainen tekee 5 työpäivää koska ei saa pyhästä korvauksia).

Vierailija
6/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vähintään 14 päivää/kk tai 35 tuntia/kk töissä, ko kuukausi kartuttaa vuosilomaa. Tarkemmat tiedot vuosilomalaissa.

Vierailija
7/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:21"]Kuukausipalkkalainen saa arkipyhinä palkkaa, tuntipalkkalaisen täytyy tehdä jokaista pyhää kohden yksi "ylimääräinen" vuoro (kun kk-palkkainen tekee 4 työpäivää+pyhän, niin tuntipalkkalainen tekee 5 työpäivää koska ei saa pyhästä korvauksia).
[/quote]

Riippuu paikasta. Tähän asti olen aina ollut tuntipalkalla ja jokaisessa työsuhteessa saanut arkipyhistä korvauksia.

Vierailija
8/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli työntekijä on sellaisessa työsuhteessa, että varsinaista vuosilomaa ei kerry ollenkaan tai kertyy vain hyvin vähän, hänellä on joka tapauksessa oikeus pitää lomakaudella yhtäjaksoisesti lomaa niin halutessaan, vaikka siitä ei erikseen makseta lomapalkkaa tai -korvausta. Kertyneistä ansioista maksetaan lomakorvaus, mutta sitä ei tarvitse liittää loman pitämiseen tai pitämättömyyteen. Vuosiloma on työsuojelullinen asia.

Vierailija
9/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:21"]Kuukausipalkkalainen saa arkipyhinä palkkaa, tuntipalkkalaisen täytyy tehdä jokaista pyhää kohden yksi "ylimääräinen" vuoro (kun kk-palkkainen tekee 4 työpäivää+pyhän, niin tuntipalkkalainen tekee 5 työpäivää koska ei saa pyhästä korvauksia).
[/quote]

Riippuu paikasta. Tähän asti olen aina ollut tuntipalkalla ja jokaisessa työsuhteessa saanut arkipyhistä korvauksia.
[/quote]

Oman alan tessin mukaan ei mulle tarttis kanssa maksaa Arkipyhästä mutta oon vain tyytyväisenä hiljaa :)

Vierailija
10/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:21"]

Kuukausipalkkalainen saa arkipyhinä palkkaa, tuntipalkkalaisen täytyy tehdä jokaista pyhää kohden yksi "ylimääräinen" vuoro (kun kk-palkkainen tekee 4 työpäivää+pyhän, niin tuntipalkkalainen tekee 5 työpäivää koska ei saa pyhästä korvauksia).

[/quote]

Kyllä minä ainakin saan arkipyhistä korvaukset, vaikka tuntipalkalla töissä olenkin. Tämä on työehtosopimuksista riippuvainen asia, omalla alallani on voimassa yleissitova työehtosopimus, jota siis työnantajan on noudatettava riippumatta liittoihin kuulumisesta. Noin viitisen vuotta sitten aloin saada kaikista arkipyhistä palkan (eikä niitä sitä ennenkään tarvinnut sisään tehdä, olivat vain palkattomia vapaapäiviä), aiemmin vain osa arkipyhista oli palkallisia. Esim. itsenäisyyspäivä on ollut jo vuosikymmeniä palkallinen vapaapäivä kaikille työntekijöille.

Vierailija
11/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:23"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:21"]Kuukausipalkkalainen saa arkipyhinä palkkaa, tuntipalkkalaisen täytyy tehdä jokaista pyhää kohden yksi "ylimääräinen" vuoro (kun kk-palkkainen tekee 4 työpäivää+pyhän, niin tuntipalkkalainen tekee 5 työpäivää koska ei saa pyhästä korvauksia). [/quote] Riippuu paikasta. Tähän asti olen aina ollut tuntipalkalla ja jokaisessa työsuhteessa saanut arkipyhistä korvauksia.

[/quote]

Yleensä tuntipalkkalainen saa kyllä arkipyhäkorvaukset siinä missä kuukausipalkkainenkin. Tai paremminkin kuukausipalkkainen ei saa (välttämättä) mitään erillistä arkipyhäkorvausta, sillä hän saa vain vapaapäivän ja normaalikuukausipalkan. Kuukausipalkkaiselle nimenomaan erikseen maksetaan arkipyhäkorvausta tai sitten hän on töissä arkipyhänä ja saa kaksinkertaisen palkan (ja pitää vapaapäivän joskus toisena päivänä).

Vierailija
12/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä tietenkin kertyy. Vai onkohan tuo mies tälläkin hetkellä palkattomalla lomalla? :D

Vierailija
13/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:21"]

[/quote]

Kyllä minä ainakin saan arkipyhistä korvaukset, vaikka tuntipalkalla töissä olenkin. Tämä on työehtosopimuksista riippuvainen asia, omalla alallani on voimassa yleissitova työehtosopimus, jota siis työnantajan on noudatettava riippumatta liittoihin kuulumisesta. Noin viitisen vuotta sitten aloin saada kaikista arkipyhistä palkan (eikä niitä sitä ennenkään tarvinnut sisään tehdä, olivat vain palkattomia vapaapäiviä), aiemmin vain osa arkipyhista oli palkallisia. Esim. itsenäisyyspäivä on ollut jo vuosikymmeniä palkallinen vapaapäivä kaikille työntekijöille.

[/quote]

Meillä arkipyhistä saa tuntipalkkaiset korvaukset, jos ovat töissä ennen ja jälkeen arkipyhän. Samoin lomat kertyy ihan normaalisti, kun vaan tunteja/työpäiviä on tarpeeksi kuussa.

Vierailija
14/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kertyy siinä missä kuukausipalkkalaisellekin. Ellei makseta joka palkanmaksun yhteydessä.

Vierailija
15/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan tuota väittämää usko.

Vierailija
16/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:23"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:21"]Kuukausipalkkalainen saa arkipyhinä palkkaa, tuntipalkkalaisen täytyy tehdä jokaista pyhää kohden yksi "ylimääräinen" vuoro (kun kk-palkkainen tekee 4 työpäivää+pyhän, niin tuntipalkkalainen tekee 5 työpäivää koska ei saa pyhästä korvauksia). [/quote] Riippuu paikasta. Tähän asti olen aina ollut tuntipalkalla ja jokaisessa työsuhteessa saanut arkipyhistä korvauksia.

[/quote]

Yleensä tuntipalkkalainen saa kyllä arkipyhäkorvaukset siinä missä kuukausipalkkainenkin. Tai paremminkin kuukausipalkkainen ei saa (välttämättä) mitään erillistä arkipyhäkorvausta, sillä hän saa vain vapaapäivän ja normaalikuukausipalkan. Kuukausipalkkaiselle nimenomaan erikseen maksetaan arkipyhäkorvausta tai sitten hän on töissä arkipyhänä ja saa kaksinkertaisen palkan (ja pitää vapaapäivän joskus toisena päivänä).

[/quote]

*Siis korjaus, että tuntipalkkaiselle nimenomaan maksetaan arkipyhäkorvausta tai sitten saa tuplapalkan + vapaapäivän muulloin.

Vierailija
17/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosiloman kertymisestä on laki, josta 7 tiivisti jo olennaisen: 35 tuntia kuukaudessa riittää vähintään kahteen vuosilomapäivään.

Nämä ovat varmaan niitä PAMI:n jäseniä, joille voi syöttää ihan mitä pajunköyttä tahansa. Jos lomaa - siis palkallista- ei ala tulla jokaista vähintään 35 työtunnin kuukautta kohti, ottakaa yhteyttä AVI:n työsuojeluviranomaiseen.

Onhan sekin mahdollisuus, että palkan yhteydessä maksetaan lomakorvaus. Se on pitämättömistä lomista, mutta vain LYHYISSÄ TYÖSUHTEISSA. Jos työ on lomakauden ulkopuolella muutaman kuukauden, loman voi saada rahana. Työsuhteen pituus tässä ratkaisee, eikä se onko tunti-, urakka- vai kuukausipalkalla.

Vierailija
18/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pitäisi nyt loimaalaisten päässä soida ja kovaa. Moni viittaa liittoon ja liittojen neuvottelemaan yleissitovaan työehtosopimukseen. Jos tarpeeksi moni saman alan työntekijöistä eroaa liitosta, niin työehtosopimuksen yleissitovuus lakkaa ja silloin sovelletaan sitä viidakon lakia. Häkämies hykertelee ja neuvoo työnantajille miten härskisti (häkämiesmäisesti) voi duunaria kohdella. Siis kaikki riemumielin loimaan kasaan liittykää

Vierailija
19/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh-huh. Meinaatko, että aloilla, joilla tuntityö on enemmän sääntö kuin poikkeus, ei saisi lomaa?

No, olenkin ihmetellyt, miksi kaupoissa myyjät ovat niin väsyneitä...

Vierailija
20/49 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:25"]

Tässä pitäisi nyt loimaalaisten päässä soida ja kovaa. Moni viittaa liittoon ja liittojen neuvottelemaan yleissitovaan työehtosopimukseen. Jos tarpeeksi moni saman alan työntekijöistä eroaa liitosta, niin työehtosopimuksen yleissitovuus lakkaa ja silloin sovelletaan sitä viidakon lakia. Häkämies hykertelee ja neuvoo työnantajille miten härskisti (häkämiesmäisesti) voi duunaria kohdella. Siis kaikki riemumielin loimaan kasaan liittykää

[/quote]

Valitettavasti luulen, että yleissitovuus ei lakkaa vaikka järjestäytymisaste romahtaisi. Suomessa kun ei pureta koskaan mitään, vaan rakennetaan sääntelyä sääntelyn päälle. Toki olisi toivottavaa, että oikeasti katsottaisiin määrävuosin uusiksi yleissitovuuden edellytykset, eikä rutiininomaisesti jatkettaisi kerran yleissitovaksi vahvistettua sopimusta aina vain uudelleen ja uudelleen.

Järjestelmähän ei ole demokraattinen ja se on vastoin sopimusoikeuden periaatteita. Joku muu sopii puolestani ehdot, vaikka haluaisin itse ne neuvotella.