Lapsi kunnalliseen vai yksityiseen hoitoon?
Meillä olisi vanhemmat lapset poistumassa kouluun kivasta, kunnallisesta päiväkodista, jossa osaava henkilökunta. Nyt pitäisi laittaa vielä nuorin päiväkotiin. Alueelle on nousemassa uusi, yksityinen päiväkoti, joka on yhtä kaukana meistä. Plussaa olisi se, että päiväkoti olisi hieman kätevämpi työmatkani kannalta ja että todennäköisesti meidän läheltä muut lapset menisivät tähän päiväkotiin. Yksityiset päiväkodit kuitenkin epäilyttävät ja toinen päiväkoti on tuttu. Kertokaa osaavammat, epäilenkö turhaan eli onko teille väliä sillä, että päiväkoti on yksityinen?
Kommentit (14)
Yksityinen riistää sekä yhteiskuntaa että työntekijöitään suoraan. Ja sitä kautta välillisesti myös sinua.
Vaihtuvuus tulee hoitajissa olemaan suurta, töitä tarjotaan 0-35 viikkotunnin mukaan ja koska tulevaisuus silloin työntekijälle on epävarmaa niin lähtee pois heti kun pääsee. Ja siksikään ei viitsi panostaa siihen työhön jossa silloin sattuu olemaan.
Eli huonolta vaikuttaa lapsesi kannalta.
Miksi ottaisit riskin, jos kerran olette tyytyväisiä kunnan päiväkotiin olleet? Itse en miettisi sekuntiakaan. Erityisesti, kun työntekijänä menin yksityisen päiväkodin markkinointihalpaan, ja 3kk riitti sitä hikipaja-kaaosta!
Sen jälkeen ollut kunnalla yli 5 vuotta, jossa pystyn keskittymään työhöni varhaiskasvattajana, eikä tarvitse vetää essua päälle ja leikkiä keittäjä-siivoojaa. Never again! Vieläkin puistattaa se kokemus yksityiseltä ja ykkösellä alkava kk-palkka 🤮
Ja harmittaa niiden lasten puolesta, jotka ansaitsisivat parempaa. Yleistäen inhimillinen hoito yksityisellä voi olla vain silloin, jos sen toiminta-ajatus on muu, kuin tehdä voittoa omistajilleen. Osa työntekijöistä on hyviä ja ammattitaitoisia, mutta eihän noilla työehdoilla kukaan itseään kunnioittava ammattilainen kauaa pysy.
Millainen mahtaa olla yksityisen varahoitopaikka esim. kesällä?
Tuttavan lapsella tuli vain ilmoitus, että koko päiväkoti on kiinni heinäkuun.
Meillä oli hyvä kunnallinen, ensin pph ja sitten eskari & päiväkoti.
Meillä oli lapsi yksityisessä kielipäiväkodissa. Oli aivan ihana perheyritys. Rouva kokkasi itse kaikki ruuat. Päiväkoti oli pieni n. 20 lasta ja henkilöstöä oli riittävästi ja päteviä. Koska kyse oli englanninkielisestä päiväkodista olivat työntekijät kaikki tänne muuttaneita eivätkä puhuneet suomea. Oli palveluna paljon hulppeampi kuin mitä kunnallinen kykenee. Lapset kävivät retkillä oopperaa myöten.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsi yksityisessä kielipäiväkodissa. Oli aivan ihana perheyritys. Rouva kokkasi itse kaikki ruuat. Päiväkoti oli pieni n. 20 lasta ja henkilöstöä oli riittävästi ja päteviä. Koska kyse oli englanninkielisestä päiväkodista olivat työntekijät kaikki tänne muuttaneita eivätkä puhuneet suomea. Oli palveluna paljon hulppeampi kuin mitä kunnallinen kykenee. Lapset kävivät retkillä oopperaa myöten.
Toki teillä näin. Noin keskimäärin kielipäiväkotien aikuiset eivät ole läheskään samalla koulutustasolla kuin suomalaisten kunnallisien päiväkotien henkilöstö. Samoin voi vieraan kulttuurin pedagogiikka yllättää.
Tässä oli suurin syy, miksi itse valitsin lapselleni kunnallisen.
Ei mihinkään päiväkotiin vaan toinen vanhemmista jää kotiin hoitamaan ja kasvattamaan lastaan.
Vierailija kirjoitti:
Millainen mahtaa olla yksityisen varahoitopaikka esim. kesällä?
Tuttavan lapsella tuli vain ilmoitus, että koko päiväkoti on kiinni heinäkuun.
Meillä oli hyvä kunnallinen, ensin pph ja sitten eskari & päiväkoti.
No me pidettiin kesälomat itse sitten elokuussa myös, ei ongelmaa.416
Laita ehdottomasti siihen samaan missä sisarukset ovat olleet, silloin tiedät että siellä on hyvä hoito.
Onko yksityisissä päiväkodeissa edes mitään velvoitteita tehdä varhaiskasvatussuunnitelmia tai muita vastaavia?
Meillä positiivinen kokemus pienestä yksityisestä. Kaksi paikallista yrittäjää siellä itse töissä myös ja hoitajat pysyivät samana koko ajan. Eli riippuu onko tehoyksityinen, jossa kaikki on halpuutettu vai jonkun paikallisen ihmisen perustama yksityinen.
Uusissa pisteissä on aina alkuvaikeuksia, tilat ei välttämättä vastaa tarvetta, henkilökunta vasta opettelee toimimaan tiiminä...
Mä en osaa sanoa kumpi olisi parempi päiväkoti, mutta mä itse olen yksityisellä töissä ja tykkään kovasti enkä ole vaihtoa miettinyt. Meillä on hyvä työilmapiiri, hyvät monipuoliset ruoat ja jokainen työntekijä on pätevä jne jne.
Varmasti sekä kunnallisissa että yksityisissä huonoja ja hyviä molemmissa. Pääsisitkö tutustumaan niihin sisälle? Näkisit henkilökunnan ja tilat?
Älä ihmeessä vaihda, jos olet tyytyväinen! Yksityisellä puolella vanhemmat on pelkkiä lompakoita ja pahimmillaan joudut johonkin toimikuntaan sen lisäksi, että maksat itsesi kipeäksi.
Yksityisessä säästetään kaikesta koska tarkoitua tahkoa voittoa. Ei ole palkattu erillisiä siivoojia vaan vakaopet siivoaa kun ehtivät töiden lomassa ja ruoka on halvinta rainbowta