Aikuisia ärrä-vikaisia?
Miksi ette ole hoiteneet asiaa kuntoon?
Itse kävin 3 luokan ajan semmosessa koulun omassa puheterapiassa koulun jälkeen ja muihin lapsiin siellä tepsi mutta ei minuun. Sitten tuli elämässä asioita mitkä meni puheterapian ja koko ärrä vian edelle ja se kai unohtui. Hävetti aina koulussa ja nyt töissä ja aina kun pitää esitellä itsensä sillä nimessänikin on kirjain R...
Nyt oon alkanut 19 vuotiaana miettimään että voikos tätä enää mitenkään hoitaa ja miksei se puheterapia auttanut että voisiko kyse olla kielen tiukkuudesta/lyhyydestä. En usko että mitää puheterapiaa yms enää aikuisille edes järjestetään. .. :( harmittaa kun ei tullut hoidettua ajoissa
Kommentit (6)
19 v voit hyvin oppia vielä. Googleta semmoinen tekniikka jossa sähköhammasharjaan kieputetaan johdosta silmukka. Se tärisyttää kieltä oikeaa kohtaa vasten ja aivo oppivat miten r sanotaan. Kannattaa kokeilla
Kyllä aikuinenkin voi mennä puheterapeutille. Itse en kokenut mielekkääksi. Olen nyt yli 30-vuotias erikoisasiantuntija ja jos joku katsoo minua kieroon jonkun ärrän takia, niin voi voi. Ärsyttää lähinnä pitsaa tilatessa, kun muutenkin vaikeassa osoitteessa on r. Siinä saa hetken aina tavailla.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 20:37"]Kyllä aikuinenkin voi mennä puheterapeutille. Itse en kokenut mielekkääksi. Olen nyt yli 30-vuotias erikoisasiantuntija ja jos joku katsoo minua kieroon jonkun ärrän takia, niin voi voi. Ärsyttää lähinnä pitsaa tilatessa, kun muutenkin vaikeassa osoitteessa on r. Siinä saa hetken aina tavailla.
[/quote]
Mä hoidan tämänkin netin kautta:)
Mä en ihan muista että miten tää meni, mutta joku mulle kertoi että puheterapeutti oli laittanut hänet hokemaan sanaa "portti" mutta r:n sijasta d:llä, eli podtti, että se jotenkin treenasi sen kielen lihaksia niin, että lopulta sen oli helppo lausua se portti selkeällä r:llä
Liian kireä kielijänne näkyy niin, että kieltä ei saa esim nostettua kovin ylös (kohti nenään) ja kielen kärkeen saattaa tulla herttamainen, sydämenmuotoinen kuvio. Yleensä helppo toimenpide, mikä tehdään hlääkärissä.
Tremulaattorin kärjet on niitä mitä laitetaan sähköhammasharjanpäähän ja sit se kielen alle ja se tärisyttää kieltä muodostaen oikean täryn, kunhan kieli on oikeassa paikassa suussa.
Useimmiten r opetetaan d:n kautta, syynä se et molemmat ääntyy samassa paikassa yms. Eli d:tä pomputetaan d'n d'n ja vahvistetaan kieltä sillä. Sit voi tosiaan korvata r:n d:llä, kokeilla saako täryä d:n avulla drrr drr. Joskus r löytyy pikku-ärrän avulla (ampiaisen surinaa). Netistä löytyy paljon harjoituksia ilamaisia ja myös maksullisia esim.www.aannekoulu.fi
Annan siis puheopetusta ykkösille, täryn löytäminen on paljolti motivaatiosta ja harjoittelusta kiinni. Tsemppiä harjoitteluun!
Onko kukaan täällä oppinut sanomaan ärrää vasta aikuisena? Miten???!
Oon alkanut epäilemään että mulla on liian lyhyt kieli tai tiukka kielijänne.. onkohan kallis operaatio käydä katkasemassa se jos se vaikka olisi ratkaisu