Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotityöt EI ole töitä!

Vierailija
10.06.2015 |

Vaimoni on työtön. Minä en. Painan hikihatussa töitä että perheeni elättäisin. Kun tulen kotiin niin kehtaa huokaista kuinka väsynyt on. Olen itse tehnyt myös kotihommia ja tykään niistä. Ihme marmattamista.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia, jos on työtön ja kotona ja tekee normaalit kotiaskareet, kuin jos on palkkatöissä muualla ja tulee sitten kotiin ja tekee askareita. Kun on aina kotona, ei pääse "työpaikaltaan" mihinkään vaan on henkisesti sidottu siihen ruuanlaittoon ja tiskaamiseen ja pyykkäämiseen ja siivoamiseen 24/7. Sama juttu kuin lapsenhoidon kanssa. On se vaan lokoisaa olla lapsen kanssa kotona ja kaivaa hiekkalaatikkoa ja tehdä kävelylenkkejä, mutta kun siihen lapseen on sidottu 24/7, ei pääse henkisesti irrottautumaan. Se tekee siitä raskasta.

Vierailija
22/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:29"] [quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:20"]Olen tehnyt kotihommia nyt työttömänä 6 kk. Ja se ei rajoitu koskaan vaan siihen 8:n tuntiin.. Voin sanoa että tekisin sata kertaa mieluummin niitä töitä, joissa ennen tätä olin. Palkkatyötä, ei helpoimmasta päästä, mutta jopa niiden työpäivien jälkeen olin paljon motivoituneempi kotitöihin kun nyt. Suuri syy toki myös sillä, että mieheni asenne on sama kuin sinun. Ja tiedän, olen nähnytkin, että mieheni ei kaikesta valituksesta huolimatta kykenisi itse päivääkään pelkkiin kotihommiin joita minun pitäisi nyt hymy huulilla, vapaana ja stressittömänä hoitaa.. [/quote] Voi kyynel! Kotityöt onkin jotain amerikantiedettä, nyyh! Mitä te ihan oikeasti teette siellä kotona?! Tinkikää, organisoikaa, jos se niiiiiin raskasta on! T. Äiti ja neljä lasta [/quote] Tämä se pointti juuri oli. Ei ne kotityöt olleet sen raskaampia, kun olin kotiäitinä pienten lasten kanssa, vaan se, ettei pääse toteuttamaan itseään muualla, eli töissä joka on itselle se oma juttu. On minullakin tuttuja, jotka haluavat oikein mielellään olla kotiäitejä vuosia, toiset hankkivat jopa lapsia sen takia. Mutta toisille ne hommat ovat helppoja ja omiaan, minä esimerkiksi nautin paljon enemmän tutkijantyöstäni. Olen jopa raskas perheelleni liian organisoinnin vuoksi, eli ei se siitä ainakaan kiinni ole. [/quote] Keksi joku kiva harrastus tai sinullahan on jo sellainen ammattina. Et ole ajatellut kouluttautua johonkin oikeihin töihin niin et olisi niin turhautunut. Minäkin olen aina halunut tutkia merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielämää, mutta ei minua kukaan kyllä työllistäsi niin piti lukea insinööriksi, mutta töitä riittää niin en valita.

[/quote]

Olen alunperin nuorisotyötekijä ja kyllä, niistä töistä pidin kaikkein eniten. En toimistossa istumisesta, vaan siitä kun sain olla kentällä. Sitten sanottiin sama, hanki joku oikea ammatti, kun ei ehkäisevään enää rahaa laiteta, joten luin korkeammalle. Ja se sopi minulle niin kauan kun töitä riitti. En siis ole todellakaan mikään akateemikko pohjimmiltani, vaan pohjasakkaa jos av on oikeassa. Tämän lisäksi luin myös ns. varman ammatin, eli lähihoitajan. Mutta kun mieheni varma työ on täällä, vaikka itse haluaisin muuttaa työn perässä koska moni muukin pedannut varman päälle ja töitä ei vaan ole, ja miehen mielestä tosi hyvä kun toimin kodinhoitajana.. Tiedätkö, en enää jaksa tilannetta. Olen tehnyt aika pitkälti kaiken mitä voin, ellen sitten lähde ja hajota perhettä. Ja niin, lapseni on kuitenkin sen sata kertaa tärkeämpi arvo, kuin se, että en jaksaisi kotitöitä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveästi riippuu, miten asuu! Minustakaan kerrostalokämpän kotityöt ei ole työtä siinä missä maalla omakotitalossa. Meillä iso talo maalla, nurmikkoa 700 neliötä eikä ajettavaa leikkuria, neljä lasta, puulämmitys, mies matkatöitä tekee. Minä hoidan kotityöt käytännössä yksin ja väitän, että ne ovat enemmän työtä kuin mukava palkkatyöni. Usein jo töissä uuvuttaa ajatella, mitä kaikkea on kotona odottamassa. Lumityöt vie pahimmillaan tunteja ja ne eivät voi odottaa seuraavaan päivään tai viikkoon kuten nurmikon leikkuu.
Mutta kyllä se vaan niin on, että kotona raadan ja töissä käyn lepäämässä. Jollain muulla voi olla toisin.

Vierailija
24/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:20"]

Olen tehnyt kotihommia nyt työttömänä 6 kk. Ja se ei rajoitu koskaan vaan siihen 8:n tuntiin.. Voin sanoa että tekisin sata kertaa mieluummin niitä töitä, joissa ennen tätä olin. Palkkatyötä, ei helpoimmasta päästä, mutta jopa niiden työpäivien jälkeen olin paljon motivoituneempi kotitöihin kun nyt. Suuri syy toki myös sillä, että mieheni asenne on sama kuin sinun. Ja tiedän, olen nähnytkin, että mieheni ei kaikesta valituksesta huolimatta kykenisi itse päivääkään pelkkiin kotihommiin joita minun pitäisi nyt hymy huulilla, vapaana ja stressittömänä hoitaa..

[/quote]

Mä käyn duunissa ja teen kotityöt siihen päälle. Näin toimitaan aika monessa perheessä jos ei ole varaa palkata taloudenhoitajaa:).  Miehen kanssa siis yhdessä tehdään kotihommat.

[/quote]

Ja ilolla tein niin kauan kun en ollut se 24/7 kodinhoitaja..

Vierailija
25/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettete miehet tajua miten rankkaa se on olla lasten kanssa 24/7 yksin kotona, ja tehdä kaikki kotityöt, te kun ette ole yleensä koskaan kokeilleet. Se on paljon rankempaa kun olla töissä. Olen kokeillut molempia

N30

Vierailija
26/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole työtä. Henkisesti rasittavaa ehkä, muttei työtä. Samat hommat täytyy työssäkäyvien tehdä päivän jälkeen.
Tällä hetkellä oleskelen kotona itse, mies töissä. Minä hoidan kodin ja lapset pääpiirteittäin, toki vaadin siivun omaa aikaa sillointällöin, koska viikolla en saa hetkeäkään olla yksin.
Toimii. Joskus pyydän miestä kaveriksi ruuanlaittoon, siivoukseen jne.

Vierailija
27/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:20"]

Olen tehnyt kotihommia nyt työttömänä 6 kk. Ja se ei rajoitu koskaan vaan siihen 8:n tuntiin.. Voin sanoa että tekisin sata kertaa mieluummin niitä töitä, joissa ennen tätä olin. Palkkatyötä, ei helpoimmasta päästä, mutta jopa niiden työpäivien jälkeen olin paljon motivoituneempi kotitöihin kun nyt. Suuri syy toki myös sillä, että mieheni asenne on sama kuin sinun. Ja tiedän, olen nähnytkin, että mieheni ei kaikesta valituksesta huolimatta kykenisi itse päivääkään pelkkiin kotihommiin joita minun pitäisi nyt hymy huulilla, vapaana ja stressittömänä hoitaa..

[/quote]

Mä käyn duunissa ja teen kotityöt siihen päälle. Näin toimitaan aika monessa perheessä jos ei ole varaa palkata taloudenhoitajaa:).  Miehen kanssa siis yhdessä tehdään kotihommat.

[/quote]

Ja ilolla tein niin kauan kun en ollut se 24/7 kodinhoitaja..

[/quote]

??. En ole koskaan ollut työttömänä, hoitovapailla, äitiyslomilla tms. Vaikkei ole lapsia, koti pitää silti siivota ja hommat hoitaa. Mutta tietenkin tämä pohjimmiltaan tarkoittaa taas sitä, että onpa raskasta kun on lapsia. Ja niitä lapsia on pakko vääntää...

Vierailija
28/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

0_o

Vierailija
29/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 20:17"]

ettete miehet tajua miten rankkaa se on olla lasten kanssa 24/7 yksin kotona, ja tehdä kaikki kotityöt, te kun ette ole yleensä koskaan kokeilleet. Se on paljon rankempaa kun olla töissä. Olen kokeillut molempia

N30

Mäkin voin kertoa salaisuuden: mikään ei ole niin helppoa elämää kuin se, että on itse päivän töissä ja tulee sitten kotiin, jossa puoliso on hoitanut päivän lapsia. Varsinkin, jos puoliso on tehnyt edes osan kotitöistä samalla. Olen kokeillut vuosien varrella hyvin monenlaisia vaihtoehtoja, ja tämä on kyllä ylivoimaisesti helpoin. (Ellei siis sitä lasketa, ettei lapsia ole ollenkaan.)

[/quote]

Vierailija
30/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähläsin lainaukset, sori! Piti olla näin:

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 21:24"]

N30

[/quote]

Mäkin voin kertoa salaisuuden: mikään ei ole niin helppoa elämää kuin se, että on itse päivän töissä ja tulee sitten kotiin, jossa puoliso on hoitanut päivän lapsia. Varsinkin, jos puoliso on tehnyt edes osan kotitöistä samalla. Olen kokeillut vuosien varrella hyvin monenlaisia vaihtoehtoja, ja tämä on kyllä ylivoimaisesti helpoin. (Ellei siis sitä lasketa, ettei lapsia ole ollenkaan.)

Vierailija
31/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:20"]

[/quote]

[/quote]

Juuri näin! Eikä tarvitse marmattaa.

Vierailija
32/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:59"]Kodin arjen tehtävät kuuluvat jokaisen normaaliin elämään ja vastuulle. Huono huono on emäntä, jos niihin ei kykene tai halua hoitaa osaansa.
[/quote]

Ja huono isäntä, joka ei hoida osuuttaan. Eli suurin osa miehistä.

Vierailija
33/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on rättiä vääntää töissä taikka kotona, kotona mielummin. Kotona olessa jäisi aikaa myös omille harrastuksille ja asioille. Oma aikataulu ja voi ottaa välillä rennostikin. Töissä on itselläni ainakin ollut paljon rankempaa ja tiukat aikataulut plus "pakkojutustelu" asiakkaiden ja työkavereiden kanssa.

Vierailija
34/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsen kanssa kotona niin ne kotityöt teki tunnissa ennen vaimon töistä tuloa. Viikonloppuisin ne samat "työt" ei ole töitä vaan ihan arkielämää. T: mies joka oli lapsen kanssa kotona 2 v

Vierailija
35/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ja tästä syystä naiset tekevät tätä ei-työtä useita tunteja enemmän viikon aikana kuin miehet.
Eihän siivoojillekaan makseta kunnolla (vrt. roskakuski, putkimies) kun se ei ole "oikeaa työtä". Vain miesten asiat ovat tärkeitä ja arvokkaita.

Vierailija
36/39 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kotitöistä, ja muunlaisia töitä en teekkään :). Harvoin on sellaista päivää, ettei kotoa löydy tekemistä, ja vielä ei ole kenelläkään ole ollut pahaa sanottavaa tekemisistäni. Harmi vain, että niin harva pääsee nauttimaan töitteni tuloksista ;). 

Vierailija
37/39 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 19:35"]

Mites ne kotihommathan tulee hoidettua silloin, kun olette töissä? Nyt kun teillä on ruhtinaallisesti enemmän aikaa niitä hoitaa niin luulisi olevan helpompaa? Ei kai nyt ihan joka päivä tarvitse imuroida, mopata yms. En ymmärrä, tuhat kertaa mielummin hoitaisin kotiaskereita päivät kuin teen melkein sitä samaa toiselle minimipalkalla. En valittaisi yhtään.

[/quote]

Tähän vaan voin sanoa sen omasta kokemuksesta että eroa on paljon onko siellä kotona yksin vai lasten kanssa ja minkäikäisten tai minkälaisten lasten kanssa! Oikeaat työtä, vaikka siivoustyötä ei tarvitse sentään tehdä samaan aikaan lastenhoidon kanssa.

Se nyt vaan on niin että jos on vaativat lapset esim. vauva + erittäin vaativa uhmaikäinen ei sitä aikaa jää sen "työpäivän" aikana paljoakaan kodin hoitoon kun lapset vievät suurimman osan minuuteista. Esim. päivän aikana ei välttämättä olla kotona montaa tuntia. Klo 8-16 välisenä aikana hoidetaan lapsia joka sisältää siis leikkimmistä/leikittämistä tai huomionkipuisen lapsen leikkien katselua toisinsanoen seurustelua (en voi samaan aikaan siirtyä vaikka keittiöön siivoamaan), sitten on ne tavanomaiset vaippojen vaihdot, syöttämiset, pukemiset (kakkavaipan vaihtoon voi mennä yllättävän kauan), kaupassa käynti lähes joka päivä, lapset pitää "ulkoiluttaa" jne. Kyllä siinä kotona ehtii jossain välissä ne tavanomaiset siivoukset tehdä kuten keittön pikasiivous eli lähinnä astianpesukoneen täyttöä ja tyhjentämistä ja pintojen pyykimistä, pyykkien narulle laitto plus uusien pyykkien laitto koneeseen, puhtaiden pyykkien viikkaus kaappiin (meillä on pyykkiä joka päivä ja paljon! 6-henkinen talous) ja sitten ne tavanomaiset lelujen, tavaroiden ja vaatteiden paikoille laittoa.

Ei siinä oikein aikaa ole mihinkään superpuunauksiin. Toki jonkin enemmän aikaa on kun työssäkäydessä koska tuon 8-16 aikana voin tehdä nuo pikahommat ja työpäivän aikana en tietenkään voi tehdä mitään kodin hyväksi mutta on ihan eri olla pienten lasten kanssa kotona kun vaikka yksin jolloin on jokaisen minuutin herra niin sanotusti. Nyt tilanne on se että ensin lapset ja sitten siivous ja muut. Toki on eroa jos lapset on isoja eivätkä vaadi palvelua tai seurustelua.

Vierailija
38/39 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä sitten tartte tehdäkään jos ne on pelkkä koti ilman työtä.

Vierailija
39/39 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

39 miksi olet niin monta mukulaa sitten hankkinut? Kai tiedostit järkevänä ihmisenä sen lastehoidon kuormittavuuden muun ohella?

Niin makaa kuin petaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä