Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinnostaisi tietää, minkä takia köyhät ja työttömät

Vierailija
10.06.2015 |

hankkivat monta lasta? Ihmettelen näitä ihmisiä, joilla on todella pienet tulot tai jotka ovat työttömiä ja joilla on lapsia. Lapsia hankitaan pahimmassa tapauksessa vielä monta siihen kurjuuteen. Itselleni ei ainakaan tulisi mieleenikään hankkia lapsia tuollaisessa tilanteessa. Kokemuksesta tiedän, että työttömänä elämä on tosi vaikeaa selviytymistä päivästä toiseen ja jos olisi lapsia, olisi vieläkin vaikeampaa. Omassa elämässäni tulot ovat vaihdelleet peruspäivärahasta ja äärimmäisestä köyhyydestä keskituloihin ja väliin on mahtunut työttömyysjaksoja. Olen akateemisesti koulutettu, vaikka tulekin köyhästä perheestä, jota leimasi alkoholismi. Yksin kyllä pärjää aina jotenkin, eikä tarvitse jakaa kurjuutta lasten kanssa. Lapsille elämä on sen sijaan tosi vaikeata, jos vanhemmilla tai vanhemmalla ei ole lainkaan rahaa. Siitä aiheutuu kaikenlaisia ristiriitatilanteita perheessä. Ymmärrän kyllä, että elämäntilanteet muuttuvat ja kuka tahansa voi nykyään jäädä työttömäksi ja lapset on silloin hankittu hyvinä aikoina ottamatta huomioon, että elämässä voi tapahtua mitä tahansa. Mutta on myös ihmisiä, jotka ovat olleet koko elämänsä työttöminä ja mahdollisesti he ovat jopa toisen polven työttömiä, mutta siitä huolimatta hankitaan jälkikasvua. Luulisi, että jo oman kokemuksen kautta ei tulisi mieleenkään jatkaa tätä kierrettä. Siitä huolimatta hankitaan lapsi tai jopa useampia ja vielä monen miehen kanssa. Tai joku mies voi olla isä monelle eri lapselle useamman naisen kanssa. Ihan järjetöntä! Millaista sellainen elämä sitten on, jos ei pysty tarjoamaan turvallista kotia ja taloudellista turvaa lapsilleen. Usein huonosti koulutetut ihmiset eivät välitä kouluttaa omia lapsiaan sen paremmin ja kierre vain jatkuu sukupolvesta toiseen. Tiedän kyllä, että puhun perustavaa laatua olevasta valinnan vapaudesta, enkä haluaisi olla ilkeä kenellekään. Ymmärrän myös, että joissakin tapauksissa köyhässäkin perheessä voi olla hyvä ja kannustava ilmapiiri, jossa lapsia tuetaan ja heille hankitaan hyvä koulutus. Mutta väitän, että tällaiset tapaukset ovat poikkeuksellisia. Mitä mieltä olette? Haluaisin perusteltuja kommentteja ja ymmärrän oikein hyvin, jos kirjoitukseni suututtaa jota kuta. Erityisesti olisi mukava kuulla, mitä joku kouluttamaton ja työtön äiti tai isä ajattelee kirjoituksestani.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:28"]Samaa ihmettelen minä. Kunhan on rakkautta-soopaa on turha selitellä. Kyllä ne lapset vaan tarvii muutakin.
[/quote]

Olen samaa mieltä tänä kirjoittajan kanssa. Mutta ikävä kyllä monet naiset kuvittelevat, että rakkaus kantaa ja vauva vielä sinetöi suhteen. Todellisuudessa se vai kurjistaa elämää entisestäänkin.

Vierailija
2/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 henkisellä, 2 aikuista ja 3 lasta, perheellä pitäisi jäädä asumis ja lääke kulujen jälkeen noin 2000€ kaikkeen muuhun. (toimeentulotuki pk seudulla)
Mä taas en tajua miten toi ei riitä ja ollaan köyhiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vain yksi lapsi. Itse olen pitkäaikaistyötön, mieheni aina ollut töissä. Enempää lapsia emme hommaa.

Vierailija
4/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole perillä näistä tuista, mutta mielestäni tuo summa ei ole kovin paljon kuitenkaan, ainakaan siinä vaiheessa kun lapset ovat teinejä ja tarvitsevat kaikenlaista.

ap

Vierailija
5/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja me emme saa muita tukia kuin lapsilisän. Maksamme asuntolainaa yms ihan itse. nro 3

Vierailija
6/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pienituloisuus ja työttömyys mikään kiveenhakattu asia ole? Ja monet hankkivat lapsia kun menee hyvin, hyvä taloudellinen tilanne ei myöskään ole välttämättä pysyvä.

Vierailija
7/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska keskimäärin (ei kaikilla!) alemmin koulutetuilla (esiintyy enemmän köyhyyttä ja työttömyyttä) ei ole samanlaisia elämänhallinnantaitoja kuin koulutetuilla. Tietyntyyppiset ihmiset kuvittelevat, että muiden kuuluu pitää heistä huolta, tekivätpä he minkälaisia valintoja elämässään. Moni elämäntapatyötön yh-mamma oikeasti kuvittelee olevansa suurikin sankari ja kasvattavansa "tulevia veronmaksajia". Monesti tällaisten ihmisten lapsista vain tulee itse ihan samanlaisia teiniäitejä ja -isiä, joita ei phaemmin koulunpenkki eikä "paskaduunit". 

Vierailija
8/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:19"]En ole perillä näistä tuista, mutta mielestäni tuo summa ei ole kovin paljon kuitenkaan, ainakaan siinä vaiheessa kun lapset ovat teinejä ja tarvitsevat kaikenlaista.

ap
[/quote]

Okei, jos toi kerää peukutuksia paljon niin saattaa myös olla että olen itse vain niin nuuka. Meidän perheessä, 5 henk., käytetään asumisen jälkeen noin 2200€ kaikkeen muuhun ja hyvin pärjätään, lapset jo kaikki teinejä (olemme siis töissä ja osa menee säästöön ja asuntolainaan, tuo 2200 summa menee siis ruokaan, vaatteisiin, nettiin yms.)

Vierailija
9/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pitkäaikaistyötön ja mies töissä. Meillä on kaksi lasta, mutta niistä emme tukia saa. Eli meidän lapset on kaksi kissaa.
Niihin menee rahaa paljon ja etenkin nyt kun toinen on sairastellut paljon. Rahaa meni yhdessä viikossa vajaan 700 euroa lääkäriin ja lääkkeisiin.
Me laitettiin kaikki meidän loput rahat kipeään kissaan kiinni ja nyt sit elellään hyvin heikoilla ruuilla.
Mut mulle raha on toisarvoinen asia silloin kun kissani on sairas.

Vierailija
10/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen minä. Kunhan on rakkautta-soopaa on turha selitellä. Kyllä ne lapset vaan tarvii muutakin.

Vierailija
11/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko tämä lapsentekokieltäjä on liikkeellä? Mitä, jos pitäisit omista asioistasi huolen.

Vierailija
12/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työttömyys välttämättä tarkoita, että perheessä on kurjaa. Päinvastoin työttömyysperheessä voi olla mukavampaa kuin oravanpyöräperheessä, kun sen oikein oivaltaa ja lakkaa välittämästä karttakepin nielleiden moralisoinnista.

Vierailija
13/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:26"]

Ei se pienituloisuus ja työttömyys mikään kiveenhakattu asia ole? Ja monet hankkivat lapsia kun menee hyvin, hyvä taloudellinen tilanne ei myöskään ole välttämättä pysyvä.

[/quote]

Nyt puhunkin sellaisista vanhemmista, jotka ovat mahdollisesti olleet aina työttöminä ja joilla on heikko koulutustausta, mahdollisesti pelkkä peruskoulutus huonoin arvosanoin.

Vierailija
14/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:19"]En ole perillä näistä tuista, mutta mielestäni tuo summa ei ole kovin paljon kuitenkaan, ainakaan siinä vaiheessa kun lapset ovat teinejä ja tarvitsevat kaikenlaista.

ap
[/quote]

Tarvitsevat vai haluavat?
Teinit pyytää kuuta taivaalta ja haluavat vaikka ja mitä muoti hilitinkeliä. Vaan yksikään teini tuskin kuolee jos ei saa uusinta iPhonea tai Macin tietokonetta. Välttämättömimmät hankinnat tottakai kaiken ikäisille tehdään, mutta aina ei tarvi mennä swn mukaan mitä lapsi haluaa.
Vai olenko ihan hakoteillä?
-Lapseton

Vierailija
15/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei niin, mutta ei siinä ole kyllä yhtään mietitty, kun kaksi täysin kouluttamatonta sossupummia hankkii sen 4-6 lasta... Eri isien kanssa tietysti. Yleensä koulutetut työssäkäyvät ihmiset hankkivat 1-3 lasta, koska arvioivat, että pystyvät niin monta lasta ITSE elättämään. Pummit sen sijaan näkevät lapset keinona saada lisää tukia.

Vierailija
16/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:30"]

Nyt puhunkin sellaisista vanhemmista, jotka ovat mahdollisesti olleet aina työttöminä ja joilla on heikko koulutustausta, mahdollisesti pelkkä peruskoulutus huonoin arvosanoin.

[/quote]

Mun aikakautena on ainakin tosi yleistä, että kun ei järki riitä päässä opiskeluun niin ei riitä myöskään ehkäisyn käyttöön. Peruskoulun juuri ja juuri läpikäyneet tyttöset hankkiutuvat paksuksi ja se on menoa sitten. Yhdelläkin tutullani on nyt jo kolme lasta, en tiedä onko lisää tulossa, kahden eri miehen kanssa ja nyt niillä on taasen ero vireillä. 

Eli sanoisin yksinkertaisesti, ettei järki päätä pakota.

Vierailija
17/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työttömyys välttämättä tarkoita, että perheessä on kurjaa. Päinvastoin työttömyysperheessä voi olla mukavampaa kuin oravanpyöräperheessä, kun sen oikein oivaltaa ja lakkaa välittämästä karttakepin nielleiden moralisoinnista.

[/quote]

Urpo. Se "oravanpyöräperhe" mahdollistaa niiden työttömien lasten hankkimisen... Ei olisi siinä työttömässä perheessä kovin kivaa enää, jos tuet loppuisi ja nähtäisiin nälkää. Ne työssäkäyvät äidit ja isät luopuvat omista tuloistaan, jotta sinun pummiperheesi pysyisi edes hengissä. Mietipä tätä.  

Vierailija
18/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten avulla saa lapsilisät (lisätulonlähde sekin) ja parempaa kohtelua kaupungin asuntojonoissa tmv paikoissa. Kyllä lapsi leivän tuo, tiesi vanha kansa.

Vierailija
19/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:37"]

[/quote]

Urpo. Se "oravanpyöräperhe" mahdollistaa niiden työttömien lasten hankkimisen... Ei olisi siinä työttömässä perheessä kovin kivaa enää, jos tuet loppuisi ja nähtäisiin nälkää. Ne työssäkäyvät äidit ja isät luopuvat omista tuloistaan, jotta sinun pummiperheesi pysyisi edes hengissä. Mietipä tätä.  

[/quote]

No mitä sitten? Voi työttömyysperheessä silti olla mukavampaa. Tulevaisuudessahan tuokin ongelma poistuu, kun koneet hoitavat talouspuolen ja se oravanpyöräperhekin voi jäädä kotiin lasten iloksi.

Vierailija
20/41 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vittu sinä se jaksat tuota koulutusta hehkuttaa. Voi helvetti sentään kun käy hieman vanhaksi jo... Onko sinulla elämässä mitään muuta pätemisen aihetta kuin muodollinen pätevyys?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä