Kiinnostaisi tietää, minkä takia köyhät ja työttömät
hankkivat monta lasta? Ihmettelen näitä ihmisiä, joilla on todella pienet tulot tai jotka ovat työttömiä ja joilla on lapsia. Lapsia hankitaan pahimmassa tapauksessa vielä monta siihen kurjuuteen. Itselleni ei ainakaan tulisi mieleenikään hankkia lapsia tuollaisessa tilanteessa. Kokemuksesta tiedän, että työttömänä elämä on tosi vaikeaa selviytymistä päivästä toiseen ja jos olisi lapsia, olisi vieläkin vaikeampaa. Omassa elämässäni tulot ovat vaihdelleet peruspäivärahasta ja äärimmäisestä köyhyydestä keskituloihin ja väliin on mahtunut työttömyysjaksoja. Olen akateemisesti koulutettu, vaikka tulekin köyhästä perheestä, jota leimasi alkoholismi. Yksin kyllä pärjää aina jotenkin, eikä tarvitse jakaa kurjuutta lasten kanssa. Lapsille elämä on sen sijaan tosi vaikeata, jos vanhemmilla tai vanhemmalla ei ole lainkaan rahaa. Siitä aiheutuu kaikenlaisia ristiriitatilanteita perheessä. Ymmärrän kyllä, että elämäntilanteet muuttuvat ja kuka tahansa voi nykyään jäädä työttömäksi ja lapset on silloin hankittu hyvinä aikoina ottamatta huomioon, että elämässä voi tapahtua mitä tahansa. Mutta on myös ihmisiä, jotka ovat olleet koko elämänsä työttöminä ja mahdollisesti he ovat jopa toisen polven työttömiä, mutta siitä huolimatta hankitaan jälkikasvua. Luulisi, että jo oman kokemuksen kautta ei tulisi mieleenkään jatkaa tätä kierrettä. Siitä huolimatta hankitaan lapsi tai jopa useampia ja vielä monen miehen kanssa. Tai joku mies voi olla isä monelle eri lapselle useamman naisen kanssa. Ihan järjetöntä! Millaista sellainen elämä sitten on, jos ei pysty tarjoamaan turvallista kotia ja taloudellista turvaa lapsilleen. Usein huonosti koulutetut ihmiset eivät välitä kouluttaa omia lapsiaan sen paremmin ja kierre vain jatkuu sukupolvesta toiseen. Tiedän kyllä, että puhun perustavaa laatua olevasta valinnan vapaudesta, enkä haluaisi olla ilkeä kenellekään. Ymmärrän myös, että joissakin tapauksissa köyhässäkin perheessä voi olla hyvä ja kannustava ilmapiiri, jossa lapsia tuetaan ja heille hankitaan hyvä koulutus. Mutta väitän, että tällaiset tapaukset ovat poikkeuksellisia. Mitä mieltä olette? Haluaisin perusteltuja kommentteja ja ymmärrän oikein hyvin, jos kirjoitukseni suututtaa jota kuta. Erityisesti olisi mukava kuulla, mitä joku kouluttamaton ja työtön äiti tai isä ajattelee kirjoituksestani.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:38"]
Lasten avulla saa lapsilisät (lisätulonlähde sekin) ja parempaa kohtelua kaupungin asuntojonoissa tmv paikoissa. Kyllä lapsi leivän tuo, tiesi vanha kansa.
[/quote]
En tiedä, kuinka paljon lapsilisä on. Luulen kuitenkin, että se riittää pelkästään lapsen tarpeisiin, eikä varsinaisesti lisää vanhemman omaan käyttöön tulevaa rahamäärää. Näin ollen se ei varsinaiseti tuo lisätuloja vanhemmalle. Sen sijaan olen kuullut, että asunnon saa tosiaan helpommin jos on lapsia.
Kohta on niin paljon köyhiä, että suomalaiset kuolee sukupuuttoon näillä eväillä. Antaa niiden somaleiden sitten valloittaa tämä maa vaikka, kun lisääntyvät tukien varassa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:28"]Mä olen pitkäaikaistyötön ja mies töissä. Meillä on kaksi lasta, mutta niistä emme tukia saa. Eli meidän lapset on kaksi kissaa.
Niihin menee rahaa paljon ja etenkin nyt kun toinen on sairastellut paljon. Rahaa meni yhdessä viikossa vajaan 700 euroa lääkäriin ja lääkkeisiin.
Me laitettiin kaikki meidän loput rahat kipeään kissaan kiinni ja nyt sit elellään hyvin heikoilla ruuilla.
Mut mulle raha on toisarvoinen asia silloin kun kissani on sairas.
[/quote]
On ok, että rakastat kissojasi ja ymmärrän jos jollekin eläimet on rakkaampia kuin ihmiset. Mutta kissat eivät ole lapsiasi, vaan kissoja. Oikeesti.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:26"]
Ei se pienituloisuus ja työttömyys mikään kiveenhakattu asia ole? Ja monet hankkivat lapsia kun menee hyvin, hyvä taloudellinen tilanne ei myöskään ole välttämättä pysyvä.
[/quote]
Nyt puhunkin sellaisista vanhemmista, jotka ovat mahdollisesti olleet aina työttöminä ja joilla on heikko koulutustausta, mahdollisesti pelkkä peruskoulutus huonoin arvosanoin.
[/quote]
Vittu sinä se jaksat tuota koulutusta hehkuttaa. Voi helvetti sentään kun käy hieman vanhaksi jo... Onko sinulla elämässä mitään muuta pätemisen aihetta kuin muodollinen pätevyys?
[/quote]
Ei koulutuksesta kenellekään ainakaan haittaa ole, vaikka se ei nykyään välttämättä takaa jatkuvaa työuraa. Mutta koulutus antaa kuitenkin ajattelun taitoja, joita voi käyttää elämässä hyväkseen. Ja nykyään ei pelkällä peruskoulutoditukselle pääse mihinkään töihin. Koulutus antaa lisäksi enemmän valinnan vapautta elämssä työpaikkojen suhteen.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:03"]
Ei se pienituloisuus ja työttömyys mikään kiveenhakattu asia ole? Ja monet hankkivat lapsia kun menee hyvin, hyvä taloudellinen tilanne ei myöskään ole välttämättä pysyvä.
[/quote]
Nyt puhunkin sellaisista vanhemmista, jotka ovat mahdollisesti olleet aina työttöminä ja joilla on heikko koulutustausta, mahdollisesti pelkkä peruskoulutus huonoin arvosanoin.
[/quote]
Vittu sinä se jaksat tuota koulutusta hehkuttaa. Voi helvetti sentään kun käy hieman vanhaksi jo... Onko sinulla elämässä mitään muuta pätemisen aihetta kuin muodollinen pätevyys?
[/quote]
Ei koulutuksesta kenellekään ainakaan haittaa ole, vaikka se ei nykyään välttämättä takaa jatkuvaa työuraa. Mutta koulutus antaa kuitenkin ajattelun taitoja, joita voi käyttää elämässä hyväkseen. Ja nykyään ei pelkällä peruskoulutoditukselle pääse mihinkään töihin. Koulutus antaa lisäksi enemmän valinnan vapautta elämssä työpaikkojen suhteen.
[/quote]
Koskee lähinnä keskinkertaisia tallukoita. Minä olen opettanut itse itseni ja ajatteluni kirkkaus sekä kriittisyys peittoaa yliopisto-opiskelijat mennen tullen. Tämä kaikki peruskoulupohjalta.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:29"]
Taasko tämä lapsentekokieltäjä on liikkeellä? Mitä, jos pitäisit omista asioistasi huolen.
[/quote]
Tuli mieleen elokuva kun tytöltä tentattiin miten oli tullut raskaaksi. En minä vaan tiedä, se vain tuli.
Lapsi on jo olemassa, että hänellä on oikeus olla olemassa.
Koulutus maksetaan verovaroin. Eikö tuollaiset puheet lisää ahdistusta näinkin päin, jaetaan yhteiskunta kahteen ryhmään, varakkailla paineita enemmän. Ei ihmisiä voida leimata.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:27"]
Koska keskimäärin (ei kaikilla!) alemmin koulutetuilla (esiintyy enemmän köyhyyttä ja työttömyyttä) ei ole samanlaisia elämänhallinnantaitoja kuin koulutetuilla. Tietyntyyppiset ihmiset kuvittelevat, että muiden kuuluu pitää heistä huolta, tekivätpä he minkälaisia valintoja elämässään. Moni elämäntapatyötön yh-mamma oikeasti kuvittelee olevansa suurikin sankari ja kasvattavansa "tulevia veronmaksajia". Monesti tällaisten ihmisten lapsista vain tulee itse ihan samanlaisia teiniäitejä ja -isiä, joita ei phaemmin koulunpenkki eikä "paskaduunit".
[/quote]
No kylläpä oli kommentti, jolla yritettiin nostaa itseä ja alentaa muita. Lähinnä nauratti.
Enkä pahastunut omasta puolestani, koska olen ihan ilman tukia kasvattanut kaksi omaa ja kolme vierasta yhteiskuntakelpoisiksi, tuottaviksi kansalaisiksi, eli ovat aikuisia jo.
Tämä yhteiskunnan tukien varassa elävä joukko on oikeasti pieni, siksi yleistäminen on paitsi hölmöä, myös todella leimaavaa heitä kohtaan, jotka nostavat tukia väliaikaisesti ja elämäntilanteen järkkyessä esim. työttömyyden johdosta.
Asiantuntijoiden mukaan Suomessa on pikemminkin ongelmana tukien alikäyttö, noin puolet erilaisiin tukiin oikeutetuista eivät niitä syystä tai toisesta, usein tietämättömyyden johdosta, hae.
Olkaa siis ystävällisiä, älkääkä levitelkö uskomuksianne ja mielipiteitänne totuutena.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Koskee lähinnä keskinkertaisia tallukoita. Minä olen opettanut itse itseni ja ajatteluni kirkkaus sekä kriittisyys peittoaa yliopisto-opiskelijat mennen tullen. Tämä kaikki peruskoulupohjalta.
[/quote]
Omasta mielestäsi? Just joo. Mutta ei hirveästi auta työpaikkoja haettaessa kertoa, että olet noin fiksu. Vaativat asiasta kyllä todistuksen, olitpa kuinka teräväpäinen tahansa. Peruskoulun päästötodistus yksin yhtä tyhjän kanssa.
Lapsen hyvä kasvatus ja hoito on muusta kiinni, kuin rahasta!!!!!! Myös hyvin toimeentulevien lapsilla on ongelmia, jopa huostaanottoja ja mielenterveysongelmia. Vanhemmuus on ihan henkisistä asioista kiinni eikä materiasta. On hyvin mustavalkoista jos katsotaan VAIN ihmisen omaisuutta, jos kiinnostaa miettiä kuka on sovelias vanhemmaksi. Ei sillä rahalla niitä lapsia kasvateta, ja sitäpaitsi Suomessa köyhilläkin on Mielestäni mahdollisuus hyvään elämään, kun on täällä ihan hyvät sosiaalituet.
AP taitaa olla jotenkin katkera ja hänellä ei ole omaa elämää, kun tällaisia miettii ;DD noh, hanki elämä :)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:37"]
Koska keskimäärin (ei kaikilla!) alemmin koulutetuilla (esiintyy enemmän köyhyyttä ja työttömyyttä) ei ole samanlaisia elämänhallinnantaitoja kuin koulutetuilla. Tietyntyyppiset ihmiset kuvittelevat, että muiden kuuluu pitää heistä huolta, tekivätpä he minkälaisia valintoja elämässään. Moni elämäntapatyötön yh-mamma oikeasti kuvittelee olevansa suurikin sankari ja kasvattavansa "tulevia veronmaksajia". Monesti tällaisten ihmisten lapsista vain tulee itse ihan samanlaisia teiniäitejä ja -isiä, joita ei phaemmin koulunpenkki eikä "paskaduunit".
[/quote]
No kylläpä oli kommentti, jolla yritettiin nostaa itseä ja alentaa muita. Lähinnä nauratti.
Enkä pahastunut omasta puolestani, koska olen ihan ilman tukia kasvattanut kaksi omaa ja kolme vierasta yhteiskuntakelpoisiksi, tuottaviksi kansalaisiksi, eli ovat aikuisia jo.
Tämä yhteiskunnan tukien varassa elävä joukko on oikeasti pieni, siksi yleistäminen on paitsi hölmöä, myös todella leimaavaa heitä kohtaan, jotka nostavat tukia väliaikaisesti ja elämäntilanteen järkkyessä esim. työttömyyden johdosta.
Asiantuntijoiden mukaan Suomessa on pikemminkin ongelmana tukien alikäyttö, noin puolet erilaisiin tukiin oikeutetuista eivät niitä syystä tai toisesta, usein tietämättömyyden johdosta, hae.
Olkaa siis ystävällisiä, älkääkä levitelkö uskomuksianne ja mielipiteitänne totuutena.
[/quote]
Näin. Ap käsitys viittaa kurjuuden periytymiseen, ei se aina noin mene, meillä latistettiin kaikin keinoin, syntyperällä ja muulla, silti sain hyvän vakinaisen työpaikan aikoinani.
Omien tietojeni mukaan osilla syy tähän lapsilisät.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Keskimäärin yliopisto-opiskelijat ovat älykkäämpiä kuin muu väestö. Mutta toki on poikkeuksia, kumpaankin suuntaan.
Pelkkä älykkyys ei kanna mihinkään, jos ei osaa mitään. ;)
Hyvä kirjoitus. Olen samaa mieltä vaikka olen varmaankin hyvin erilainen kuin sinä, akateeminen mies hyvin toimeentulevasta perheestä.
Sanoisin että tyhmyydelle ei voi mitään. Ajanhukkaan yrittää ymmärtää ihmisiä, joiden looginen päättely on kovin heikkoa ja sitä kautta koko elämänhallinta.
Ei työttömyys välttämättä tarkoita, että perheessä on kurjaa. Päinvastoin työttömyysperheessä voi olla mukavampaa kuin oravanpyöräperheessä, kun sen oikein oivaltaa ja lakkaa välittämästä karttakepin nielleiden moralisoinnista.
[/quote]
Hyvä näin mutta muistathan olla joka päivä kiitollinen niille veronmaksajille, jotka sinut ja perheesi elättävät. Se raha ei nimittäin tipu taivaasta!
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:02"]
Olen akateemisesti koulutettu,
Haluaisin perusteltuja kommentteja ja ymmärrän oikein hyvin, jos kirjoitukseni suututtaa jota kuta.
[/quote]
Ja taas joku väittää olevansa akateemisesti koulutettu, muttei osaa edes kirjoittaa...
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:02"] Olen akateemisesti koulutettu, Haluaisin perusteltuja kommentteja ja ymmärrän oikein hyvin, jos kirjoitukseni suututtaa jota kuta. [/quote] Ja taas joku väittää olevansa akateemisesti koulutettu, muttei osaa edes kirjoittaa...
[/quote]
Tyypillistä, että saivarrellaan pikkuasioista, kun ei ole muuta perusteltua sanottavaa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:37"]
[/quote]
[/quote]
Näin. Ap käsitys viittaa kurjuuden periytymiseen, ei se aina noin mene, meillä latistettiin kaikin keinoin, syntyperällä ja muulla, silti sain hyvän vakinaisen työpaikan aikoinani.
[/quote]
En väitäkään, että aina menisi näin. Mutta monien tutkimusten mukaan koulutus periytyy usein vanhemmalta lapselle, eli hyvin koulutettu kouluttaa myös lapsensa ja huonosti koulutettu jättää kouluttamatta. Lisäksi työelämä on muuttunut dramaattisesti viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana. Pitkät tyuöurat ovat suurien ikäluokkien juttu ja menneisyyttä.
Suomessa koulutustason nousu on ollut nopeaa viimeisten vuosikymmenten aikana. Naisten koulutustason nousu on ollut erityisen nopeaa. Suomessa on kansainvälisesti vertailtuna vain vähän ilman perusasteen jälkeistä tutkintoa olevia nuoria.
OECD-maiden vertailu osoittaa, että Suomessa on suhteellisen vähän perusasteen koulutuksen varassa olevia nuoria aikuisia. Suomessa nuorista aikuisista (25–34-vuotiaat) 9,9 prosenttia on ilman perusasteen jälkeistä tutkintoa. OECD-maiden keskiarvo on 17,7 prosenttia (kuvio 5). Pohjoismaista ainoastaan Ruotsissa on vähemmän perusasteen varassa olevia nuoria aikuisia.
Nyt noin 40 prosenttia suomalaisista nuorista aikuisista opiskelee korkeakoulututkinnon. Noin 10 prosenttia ikäluokasta ei jatka opintojaan peruskoulun jälkeen tai ei suorita aloittamaansa toisen asteen tutkintoa. Noin 50 prosenttia ikäluokasta on suorittanut ainoastaan toisen asteen tutkinnon eikä ole jatkanut korkeakouluun – tai on jättänyt korkeakouluopintonsa kesken.
Opintojen hidastuminen tai keskeytyminen sekä toisella asteella että korkeakouluissa on erityisesti nuoria miehiä koskettava seikka . Kansainvälisessä koulutusvertailussa paremmin sijoittuminen riippuukin suuresti siitä saadaanko nuoret miehet jatkamaan opintojaan.
Teksti kopoitu Tilastokeskuksen sivuilta, kirjoittajana yliaktuaari Mika Witting
Joko nyt ymmärrätte, että näiden "tukien varassa elävien elämänhallintaongelmaisten" joukko Suomessa on pieni?
Kokonaan toinen aihe on se, miksi Suomessa työtätekeväkin voi olla köyhä.
Höh, koko minun ikäni äitini on ollut hyvin pienituloinen yksityisyrittäjä, nyttemmin firma jäissä. Isä taas ollut ikänsä sairaseläkkeellä. Sisaruksia mulla on neljä, eikä kukaan meistä ole koskaan tuntenut elämäänsä puutteelliseksi. Olemme oppineet rahan arvon.
Luulen, että taustalla on hieman samalaisia mekanismeja kuin jatkuvasti huonoihin parisuhteisiin hakeutuvilla. Tiedostamattomia, alitajuntaan syvästi juurtuneita tuttuuden tunteita ja lapsuuden käytösmalleja sekä tietynlainen rooli johon hakeutuu väärän turvallisuuden tunteen ohjaamina.
Jos ei koskaan opi tietoisesti analysoimaan itseään, eikä opi näkemään toisenlaisia vaihtoehtoja realistisena myös itselleen, sitä taitaa vain jatkaa ja jatkaa elämäänsä tietynlaista raidetta pitkin. Mistä sitten johtuu, että jotkut osaavat tehdä tietoisempia päätöksiä? Synnynnäinen älykkyys? Ympäristön (koulu, kaverit) positiivinen vaikutus? Niin järkyttävä tapahtuma, että on väkisin joutunut pohtimaan elämäänsä syvällisemmin? Ja huom, näitä yhdellä radalla automaattipilootilla lähes kokoelämänsä kulkevia on myös ns. paremmin elämässään onnistuneissa. Heillä on vain vähemmän vahingollisia käyttäytymisen rutiineja 'veressään'.
Tällainen 'tietoisuuteen herääminen' tai miksikä tällaista prosessia nyt sitten haluaakin kutsua, voi olla todella työläs prosessi. Monet tiedotavat ainakin heikosti muutoksen tarpeen vasta vähän vanhempina, ja silloin saatetaan olla jo niin syvällä ongelmissa sekä kotiuduttu tällaiseen kulttuuriin, että siitä on todella työlästä irroitautua. Stressi, varsinkin pitkäaikainen vaikeuttaa entisestään. Turhautuminen omien voimavarojen riittämättömyyteen saattaa nostaa myös hirmuiset defenssit, tai uhriudutaan. Monet saattavat todellakin tietodostaa, että ei tämä nyt ihan hyvin mene, mutta eivät kertakaikkia pysty näkemään vaihtoehtoisia toimintatapoja. Taustalla saattaa olla myös erilaisia periytyviä sairauksia ja neurologisia ongelmia, joita ei ole koskaan diagnosoitu (esim. ad(h)d aiheuttaa impulssiivista käyttäytymistä, sekä vaikeuttaa arvioimaan seurauksia pidemmällä tähtäimellä).