Yksi pikku vinkki välttää korona. Todella tärkeä, joka unohtuu monilta!!!
Ethän lääpi puhelintasi ilman, että desinfioit kätesi?
Töissä moni räpeltää omaa puhelintaan desinfoimatta käsiään.
Sitten, kun illalla kotona syö ja taas puhelin kädessä niin tartunta satavarma viimeistään tuossa kohtaa.
Tietysti aina ei ole mahdollista, mutta suosittelen oikeasti. Muuten olen elänyt aika huolettomasti noudattaen kyllä turvarajoituksia, mutta pysynyt terveenä, vaikka liikun paljonkin ihmisten ilmoilla.
Varmasti suurinosa tartunnoista tulee maskia käyttäville älypuhelimen kautta.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain sen ilmeisesti junasta, bussista tai ruokakaupasta. Maskia olen pitänyt koko ajan. Tosin olen lääppinyt puhelintakin kieltämättä.
T. Just kotitestistä positiivisen tuloksen saanut
Kuten huomaat kävit huolimattomaksi ja siinä on lopputulos. Tartunta.
No siis samalla tavalla huolellinen/huolimaton olen ollut koko ajan. Puhelinta en ole desinfioinut aikoihin muutenkaan.
Justihin joo. Sitten mun täytyy desinfioida kädet kun satun auton rattiin, auton oven kahvaan, kotini ulko-oven kahvaan, kauppakassin ripoihin, pankkikorttiin, lompakkoon...jne.
Ei sitä nyt hysteerinen tarvi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koronaa odotellessa. En ole 2 vuoteen desinfioinut yhtään mitään.
Mulla varmaan riitti se, että asun paikassa, jossa sitä on paljon liikkeellä just nyt. Kuten sanottu, omikron tarttuu niin herkästi, että käytännössä kaikki saavat sen. Mutta siis yllättävän rankka tauti tämä on, kun muistuttaa influenssaa kuumeineen ja lihaskipuineen. Mut on jopa rokotettu kahdesti, mutta viimeisimmästä rokotuksesta on pian 6kk. Positiivinen asia on se, että näinkin kauan kesti, ennen kuin sen sai.
Tunnen monta omikronin sairastanutta, ja kukaan heistä ei ole kertonut sen olleen sellainen ”pikkunuha” kuin yleinen narratiivi sen kuvaa olevan.
Itselläni oli pelkkä ihan ihme nuha. Nenä ei ollut edes tukossa, eikä tarvinnut edes niistää. Nenä vain valui kirkasta nestettä. Miehellä oli yöllä noin tunnin kuumehorkka ja se oli siinä.
Mulla oli kans tuollainen nuha aluksi. Eli ei mennyt myöskään nenä tukkoon. Nyt kolmas päivä menossa ja nuhakin on tavallisemman oloinen. Kuume (ja lihaskivut) on ollut se pahin oire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla varmaan riitti se, että asun paikassa, jossa sitä on paljon liikkeellä just nyt. Kuten sanottu, omikron tarttuu niin herkästi, että käytännössä kaikki saavat sen. Mutta siis yllättävän rankka tauti tämä on, kun muistuttaa influenssaa kuumeineen ja lihaskipuineen. Mut on jopa rokotettu kahdesti, mutta viimeisimmästä rokotuksesta on pian 6kk. Positiivinen asia on se, että näinkin kauan kesti, ennen kuin sen sai.
Tunnen monta omikronin sairastanutta, ja kukaan heistä ei ole kertonut sen olleen sellainen ”pikkunuha” kuin yleinen narratiivi sen kuvaa olevan.
Ei ole tosiaan. Ihan hirveä tauti, vaikka rokotuksia pohjalla (tosin puoli vuotta sitten se uusin). Mulla on se just nyt päällä ja tein just äsken kotitestin. Oon edelleen kuumeessa, mutta tuntuisi olevan paranemaan päin (3 pvää takana ja pari tuntia ennen Panadolin ottamista oli edelleen kuumetta 38,3 astetta). Tosin näissähän voi tulla se pahenemisvaihe noin viikon kuluttua alkamisesta.
T. Sama
Siis kolme päivää olet sairastanut ja nyt paranemaan päin? Kerrot että ihan hirveä tauti. Tää on just tätä pelottelua. Et ilmeisesti ollut lähelläkään joutua sairaalaan? Silloin kun joutuu sairaalaan voi sanoa että hirveä tauti.
Jos kolme päivää on ns kovassa flunssassa niin minusta se on pelottelua kun kerrotaan että korona oli ja oli aivan kamala tauti.
Tuohon älypuhelinjuttuun vielä eli itse putsaan ihan yleispuhdistusaineella päivittäin. Välillä käsidesillä eli laitan käsidesiä paperiin ja pyyhkäisen. Olen myös tehnyt niin että pidän näyttöä alaspäin ja hieron saippuaa näyttöön keskikohtaan. Sitten vedellä huuhtelen pois niin että pidän näyttöä alaspäin ja kädellä pesen kevyesti saippuat pois ja nopea kuivaus. Ainakin oma luurini on tämän kestänyt kun ei koko puhelinta veden alla käytä enkä noin tee usein.
Ihan yleispuhdistusaineella kostutetulla liinalla pyyhin.
Omaa puhelintani olen lääppinyt siinä missä erittäin likaista lompakkoa ja auton avaimiakin. Ja koska nenä menee joka yö tukoon eikä pelkkä nenäliina auta, kaivelen toki kärsämöisen tyhjäksi useasti päivässä. Ei ole koronaa näkynyt. Kotona olen, työt ja elämä on täällä. Ja mieluummin pesen käteni saippualla, kuin läästin tahamaisen pinna käsiin jättävää käsidesiä. En ole kauheati käsidesiä käyttänyt, ällöä tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Silloin pari vuotta sitten ostin käsidesin, käytän sitä tai puhdistuspyyhettä jos syön käsin jossain "ulkona", jos muistan. Aina ollut todella hyvä vastustuskyky.
Ja just viime viikollahan joku näistä "koronaviisaista" puhui siitä että ihan turhaa lotrata niitä käsidesejä joka välissä, minkä tietysti normaalijärkinen ihminen on aina tiennyt, sillähän se vastustuskyky tuhotaan. Tulevina vuosina kostautuu tuokin läträys.
Vierailija kirjoitti:
Käsidesi auttaa vain siinä tilanteessa että tungen sen sormen nenään siinä selailun aikana.
Veikkaan, että nenän kaivaminen kännykkää räplätessä on aika yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti suurinosa tartunnoista tulee maskia käyttäville älypuhelimen kautta.
No eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tosiaan. Ihan hirveä tauti, vaikka rokotuksia pohjalla (tosin puoli vuotta sitten se uusin). Mulla on se just nyt päällä ja tein just äsken kotitestin. Oon edelleen kuumeessa, mutta tuntuisi olevan paranemaan päin (3 pvää takana ja pari tuntia ennen Panadolin ottamista oli edelleen kuumetta 38,3 astetta). Tosin näissähän voi tulla se pahenemisvaihe noin viikon kuluttua alkamisesta.
T. Sama
Siis kolme päivää olet sairastanut ja nyt paranemaan päin? Kerrot että ihan hirveä tauti. Tää on just tätä pelottelua. Et ilmeisesti ollut lähelläkään joutua sairaalaan? Silloin kun joutuu sairaalaan voi sanoa että hirveä tauti.
Jos kolme päivää on ns kovassa flunssassa niin minusta se on pelottelua kun kerrotaan että korona oli ja oli aivan kamala tauti.Tuohon älypuhelinjuttuun vielä eli itse putsaan ihan yleispuhdistusaineella päivittäin. Välillä käsidesillä eli laitan käsidesiä paperiin ja pyyhkäisen. Olen myös tehnyt niin että pidän näyttöä alaspäin ja hieron saippuaa näyttöön keskikohtaan. Sitten vedellä huuhtelen pois niin että pidän näyttöä alaspäin ja kädellä pesen kevyesti saippuat pois ja nopea kuivaus. Ainakin oma luurini on tämän kestänyt kun ei koko puhelinta veden alla käytä enkä noin tee usein.
Ihan yleispuhdistusaineella kostutetulla liinalla pyyhin.
Minun näkökulmastani on ollut aika kamala eli hitusen pahempi kuin tavallinen influenssa. Paljon pahempi kuin tavallinen nuhakuume/flunssa. Vähän vastaava kuin vaikkapa sikainfluenssa vuonna 2010 (todella kova kuume ja kivut) tai 2x norovirustartunta (melkein pyörryin molemmilla kerroilla, kun sen sain).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sama
Jos kolme päivää on ns kovassa flunssassa niin minusta se on pelottelua kun kerrotaan että korona oli ja oli aivan kamala tauti.Tuohon älypuhelinjuttuun vielä eli itse putsaan ihan yleispuhdistusaineella päivittäin. Välillä käsidesillä eli laitan käsidesiä paperiin ja pyyhkäisen. Olen myös tehnyt niin että pidän näyttöä alaspäin ja hieron saippuaa näyttöön keskikohtaan. Sitten vedellä huuhtelen pois niin että pidän näyttöä alaspäin ja kädellä pesen kevyesti saippuat pois ja nopea kuivaus. Ainakin oma luurini on tämän kestänyt kun ei koko puhelinta veden alla käytä enkä noin tee usein.
Ihan yleispuhdistusaineella kostutetulla liinalla pyyhin.Minun näkökulmastani on ollut aika kamala eli hitusen pahempi kuin tavallinen influenssa. Paljon pahempi kuin tavallinen nuhakuume/flunssa. Vähän vastaava kuin vaikkapa sikainfluenssa vuonna 2010 (todella kova kuume ja kivut) tai 2x norovirustartunta (melkein pyörryin molemmilla kerroilla, kun sen sain).
Ja mulla on siis 2x rokotus taustalla (tosin viimeisimmästä on mennyt jo 6kk) ja olen vielä nuorehko, perusterve, hoikka ja naispuolinen. Siihen nähden yllättävän paha tauti. Voi kuvitella, että vanhemman ja huonokuntoisemman viekin sitten jo sairaalaan.
T. Sama
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä vinkki on myös, että älä oo missään tekemisissä päiväkoti- tai kouluikäisten lastesi kanssa. 🙄
Tämä on paras vinkki. Tai yleensäkin se, että älä oleskele KENENKÄÄN kanssa samassa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsidesi auttaa vain siinä tilanteessa että tungen sen sormen nenään siinä selailun aikana.
Entä sitten? Ihminen nielee omaa räkäänsä joka päivä noin kahvikuppillisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Ihminen nielee omaa räkäänsä joka päivä noin kahvikuppillisen.
No sitä, että lainausketjun ensimmäinen kirjoitti, että käsidesistä on hyötyä "vain" jos työntää sormen nenään, ikään kuin olisi harvinaista tehdä niin.
Omakohtaisesta kokemuksesta sanon että älä vie lasta tarhaan. Siltä minä sain. Mutta minulla se kesti 1,5 päivää niin en vaivaudu välttelemään koronaa.
Mun puhelin on ollut mukanani kotona kohta kaksi vuotta putkeen etätöissä. Jos käyn ulkona, desinfioin puhelimen sen jälkeen, vaikka se olisi ollut vain takin povitaskussa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtava peukku! 👍 Vaikutat hyvin ja järkevästi suhtautuvalta. Olen miettinyt samaa, kun sitä älypuhelinta saastutetaan ensin julkisessa, sitten kaupassa, töissä/koulussa ja syödään sen kanssa kotona. Moni ei edes älyä tuota!!
Moniko syö älypuhelimen kanssa?
Mitenkä se älypuhelin muuten putsataan? Itse pyyhin joskus käsidesillä ja sehän meni aivan sekaisin, joku sanoi, että se käsidesi tekee siihen jonkun kalvon pintaan ja voi myös vahingoittaa pysyvästi näyttöä. Olen sen jälkeen hinkkaillut sitä kostealla mikrokuituliinalla välillä, mutta auttaako se mitään, vai onko sillä vain placebovaikutus?
Pyyhi Neo-Amiseptilla ja paperinenäliinalla. Muulloin yksittäispakatulla haavan desinfiointiin tarkoitetulla pyyhkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lievää flunssaa, olen kyllä aika nuori, en oikeastaan missään kohtaa edes yrittänyt vältellä koronaa.
Itselläni oli pelkkä ihan ihme nuha. Nenä ei ollut edes tukossa, eikä tarvinnut edes niistää. Nenä vain valui kirkasta nestettä. Miehellä oli yöllä noin tunnin kuumehorkka ja se oli siinä.