•••••• 30 v työnhakija ja asuu VUOKRALLA! ••••••
Aika usein työhaastattelussa kysytään missä ja miten hakija asuu.
16-vuotias kesätyöläinen luonnollisesti ilmoittaa asuvansa isän ja äidin luona, mutta täysi-ikäinen saisi jo olla omillaan. 30-vuotiaalla pitäisi jo olla omistusasunto tai sitten homma haiskahtaa ja aika pahasti.
Ainakin itse vältän näitä 30-vuotiaita "ikiteinejä", jotka eivät ole aikuistuneet omistusasunnon verran. Omistusasunto kertoo, että hakija on menestynyt työelämässä sen verran, että on voinut sellaisen hankkia.
Kommentit (37)
Onko nämä pistein koristellut aloitukset kaikki sun? Ei ole hieno....
Aivan joo...et taida puhua sitten pk-seudusta?Katos vähän asuntojen hintoja.
Olet oikeassa, kun puhutaan ns. suorittavan työn ammateista. Niiden tekijät ovat 30-vuotiaana ehtineet tienata jo kymmenisen vuotta eli hyvinkin omistusasunnon.
Mutta akateemisissa ammateissa kysymys on hankalampi, koska niihin valmistutaan yleensä vasta n. 25-vuotiaana. Lisäksi ensimmäinen työpaikka voi olla jossain perähikiällä, mistä kukaan järki-ihminen ei asuntoa osta ellei siellä aio koko työuraansa pysyä.
Mun vanhemmat ovat jo yli 60v ja ovat AINA asuneet vuokralla. Ovat myös olleet AINA työelämässä ja ovat edelleen. Ei ole vuokra-asuminen koskaan työllistymistä haitannut.
Mulla on kaks omistusasuntoa mutta töiden takia asun vuokralla keskustas.
mää oon 30 vuotias ja oon ollut työelämässä yli 20 vuotta ja oon ehtinyt hankkia yli viisi omistusasuntoa eri puolilta maailmaa. luulisi muidenkin pystyvän samaan.
Minä asun nelikymppisenä vuokralla.
Olen valmis, rakas työnantaja, hyppäämään just sinne, minne keksit lähettää. Tai jos et kohtele hyvin, niin kilpailija voi ottaa leipiinsä. Eikä ole kiinteää omaisuutta taakkana.
Itelläki työ jossa on tyypillistä suuri liikkuvuus paikkakunnalta toiselle, olisi jotenkin outoa jos työnantaja kysyisi haastattelussa että omistatko asunnon tältä paikkakunnalta ja jos et niin miksi et. Ei se ole mikään mittari omistaako asunnon vai ei.
227
Kappas vain. Meillä yritys, asumme omakotitalossa hyvällä alueella kehä III:n sisäpuolella, mutta VUOKRALLA! En tiennytkään, että tuota pitäisi jotenkin hävetä. Talo on iso, alue on kallis ja yrityksemme maksaa vuokran. -> asuntoetu
Asumismuotona tämä on aivan loistava - tarvitsee vain asua. Vuokranantaja huolehtii piha-alueista (nurmet sun muut) kesät-talvet, kaikista peruskorjauksista ja huolloista. Kerrostalo ei meitä pienten lasten vanhempina kiinnosta, sillä iso piha ja läheinen meri ovat meille tärkeitä. Sitten kun tarvitsemme jotain muuta, ei tarvitse murehtia myynnistä tai remonteista, etsimme vain uuden ja sopivamman ja muutamme sinne. On toiminut hyvin jo 10 vuotta.
Ööh, jos kysyttäessä kerron asuvani yksin sillä-ja-sillä paikkakunnalla (osoite ilmenee jo hakemuksessani), mistä haastettelija tietää asunko vuokralla vai omistusasunnossa?
Ei AP mitään missään rekryissä kysele, kunhan satuilee täällä. Jokainen rekryjä ammatikseen tekevä tietää mitä ja millaisia kysymyksiä voi esittää, muuten voi aiheuttaa itselleen ja yritykselle vahinkoa.
Ihmeelliset palkkauskriteerit teillä siellä Perähikiän puhelinmyynnissä.
Vuokralla säkin loppujen lopuks asut ap! Et saa asuntoasi mukaan kun kuolet, etkä muutakaan maallista mammonaa. Kannattaisikin miettiä vähän jalompia asioita elämässä.
Minä asun mieheni omistamassa talossa ja makselen hänelle kulunkeja, eli kytännössä asun vuokralla. Taidanpa mennä ostaa asunnon, että näyttäisi papereissa kivalta.
Mä asuin 26-vuotiaana omassa asunnossa(pankin) ja nyt 31 vuotiaana vuokralla. Ehkä muutan joskus vielä omaan, nyt näin on hyvä.
Voi hitsi, on tainnut mun ja miehen työnantajat unohtaa googlata meidän osoitteen, kun asutaan ihan vuokratalossa ja silti on molemmat saanut töitä :D
Minkälaisessa ihanneyhteiskunnassa ap kuvittelee elävänsä? Kuuntelepa edes muutaman viikon ajan uutisia ja lue muitakin lehtiä kuin numerolehteä ja mieti sitten uudelleen tuota aloitustasi. Nykyään on lukemattomia noin kolmikymppisiä koulutettuja nuoria ihmisiä, joilla ei ole vielä ollut ainuttakaan vakituista työpaikkaa, vaan ovat tehneet pätkätöitä ja olleet välillä työttömiä. Millähän rahalla he olisivat oman asunnon hankkineet? Kaikki eivät näetsen myöskään ole perineet eivätkä kenties koskaan tule edes perimään asuntoa ja / tai rahaa. Eli vuokralla asuminen jatkuu. Toivottavasti teidän firman työvoiman hakuilmoitukseen on kirjattu myös vaatimus: Vuokralla asuvat älkööt vaivautuko.
Minä olin ehtinyt täyttää jo 40 ennen kuin muutin ensimmäiseen omistusasuntooni. Vuokralla asuminen ei kuitenkaan ole koskaan ollut este työllistymiselle. Viime aikoina olen ollut aistivinani, että vuokralla asuminen on taas alkanut yleistyä. Monet vaihtavat kohtalaisen usein työ- ja asuinpaikkaa, joten ei ole ollut järkevää ostaa omaa asuntoa. Joku aina väittää, että on jopa edullisempaa maksaa omaa asuntoa kuin maksaa vuokraa, mutta ei se oman kokemukseni mukaan kyllä ihan pidä paikkaansa, ellei satu olemaan runsasta pesämunaa valmiina, kun lähtee asuntokaupoille. Minulla ei ollut.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:33"]mää oon 30 vuotias ja oon ollut työelämässä yli 20 vuotta ja oon ehtinyt hankkia yli viisi omistusasuntoa eri puolilta maailmaa. luulisi muidenkin pystyvän samaan.
[/quote]
Sori piti laittaa yläpeukku eikä alapeukkua
Missähän työhaastattelussa tentataan asumismuotoa?