Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerran lyö, aina lyö?

Vierailija
10.06.2015 |

Voiko nainen enää palata miehen luo, joka on lyönyt? Kyseessä n. 4 vuotta kestänyt parisuhde jossa ei ole ennen ollut väkivaltaa.
Pitääkö sanonta'kerran lyö-aina lyö' paikkansa? Omakohtaisia kokemuksia, tai vierestä katsottuja?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan miten lyö ja mitä heti sen jälkeen.

Esim. oma mieheni löi kerran känniriidan seurauksena (tai siis litsari lähinnä) ja heti sen jälkeen itkettiin yhdessä ja halattiin molempien tyhmyydelle. Itse olen myös lyönyt ja töninyt pari kertaa samanlaisessa tilanteessa, tosin olin vielä teini silloin. Ja samaa silloinkin, eli riita loppui siihen ja anteeksi pyysimme puolin ja toisin.

Nykyään olemme 25-vuotiaita ja ei tulisi mieleenkään lyödä tai enää edes juoda niin paljon, että harkintakyky menee. Elämä ei ole mustavalkoista, mutta en yhden tai kahdenkaan känniriidan jälkeen eroaisi, jos suhde on muuten hyvä.

Selvinpäin jos lyö nyrkillä, suhde on sitten siinä. Mielestäni.

Vierailija
22/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:42"]

Esim. oma mieheni löi kerran känniriidan seurauksena (tai siis litsari lähinnä) ja heti sen jälkeen itkettiin yhdessä ja halattiin molempien tyhmyydelle. Itse olen myös lyönyt ja töninyt pari kertaa samanlaisessa tilanteessa, tosin olin vielä teini silloin. Ja samaa silloinkin, eli riita loppui siihen ja anteeksi pyysimme puolin ja toisin.

Nykyään olemme 25-vuotiaita ja ei tulisi mieleenkään lyödä tai enää edes juoda niin paljon, että harkintakyky menee. Elämä ei ole mustavalkoista, mutta en yhden tai kahdenkaan känniriidan jälkeen eroaisi, jos suhde on muuten hyvä.

[/quote]

Niin ja siis olemme seurustelleet nyt 8 vuotta. Häät ens kuussa, ensimmäinen lapsi tulossa :)

Omilta vanhemmiltani opin sen, että jos oikeasti rakastaa, antaa anteeksi myös virheitä. Jatkuva tai mielipuolinen pahoinpitely on eri asia kuin yksittäinen lyönti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:02"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 08:56"]

Tästä asiasta tosin tutkimukset on samaa mieltä. Lyöminen jatkuu ja pahenee, kun se kerran alkaa

[/quote]

Ok. Voisit osoittaa tälläisen tutkimuksen vai onko tämäkin vain sitä mutu tuntumaan. Taitaa vaan olla asia, jossa ei ole sitä pyhää totuutta ole sanoo tutkimukset yms. mitä sanoo.

[/quote]

Siis ensin sanoit: Se on sitä naisen logiikkaa. Sanoo tutkimukset, yms sellaiset tulokset mitä tahansa niin mitä nainen on itse kokenut tai mitä joku toinen on kokenut niin se on se pyhä totuus jonka kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus.

ja nyt, ettei tutkimukset mitään tarkoita.

Kumpaa tarkoitat?

Vierailija
24/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoin kodissa, jossa oli perheväkivaltaa. Liittyi 100% alkoholinkäyttöön. Ongelma ratkesi sillä, kun vanhempien juominen loppui ja siitä saakka kaikki on mennyt hyvin.

Opituista malleista on silti vaikea päästä pois. Olen juonut kaksi kertaa itseni todella humalaan juuri 18 täytettyäni ja molemmat kerrat päättyivät putkaan, koska olin väkivaltainen. Selvänä en ole koskaan käyttäytynyt niin.

Tulipa siis huomattua, että lasi-kaksi viiniä on maksimimäärä, mitä voin juoda turvallisesti. Alkoholistivanhempani eivät pysty siihen, heille pisara viinaa johtaa koko pullon tyhjentämiseen. Onneksi itse en ole noin paha, mutta tiedostan riskini.

Olen tämän ketjun mukaan varmaan väkivaltainen paska, vaikka väkivaltaisuudestani on kulunut 20 vuotta...

Vierailija
25/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:49"]

Tästä asiasta tosin tutkimukset on samaa mieltä. Lyöminen jatkuu ja pahenee, kun se kerran alkaa

[/quote]

Ok. Voisit osoittaa tälläisen tutkimuksen vai onko tämäkin vain sitä mutu tuntumaan. Taitaa vaan olla asia, jossa ei ole sitä pyhää totuutta ole sanoo tutkimukset yms. mitä sanoo.

[/quote]

Siis ensin sanoit: Se on sitä naisen logiikkaa. Sanoo tutkimukset, yms sellaiset tulokset mitä tahansa niin mitä nainen on itse kokenut tai mitä joku toinen on kokenut niin se on se pyhä totuus jonka kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus.

Kumpaa tarkoitat?

[/quote]

Siis emme ole sama ihminen.

Vierailija
26/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:49"]

[/quote]

[/quote]

Kumpaa tarkoitat?

[/quote]

En tiedä kumpaa tarkoitat, mutta tässä on asiasta tietoa

Parisuhdeväkivalta on paljon muutakin kuin lyömistä, potkimista, tönimistä tai kuristamista. Se on myös estämistä, erilaista uhkailua, valvontaa ja kaikenlaista liiallista kontrollia. Useimmiten parisuhdeväkivalta kestää vuosikausia ja pahenee vanhetessaan. Se on aina vallan käyttämistä toiseen ihmiseen.

http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/parisuhdevakivalta/

Vierailija
27/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:06"]

Mun exäni tönäisi minua kerran aika pahasti. Suhteemme alkuaikoina ja taisin olla silloin vielä raskaanakin. Ei käyttäytynyt väkivaltaisesti ikinä enää sen jälkeen, olimme yhdessä 15 vuotta. Eron tiimellyksessä joskus vähän uhitteli, mutta en pelännyt häntä.

Sittemmin hän on uudessa suhteessaan käyttäytynyt todella väkivaltaisesti. Sekin suhde sitten loppui siihen yhteen kertaan, oli tosin aika vakava juttu.

Mitä tuosta sitten vetäisi johtopäätöstä? Ei minulla ainakaan ollut kuvaa hänestä väkivaltaisena, mutta uudella naisystävällään varmasti on.

[/quote]

Sinulla ei ollut kokemusta hänestä väkivaltaisena? Hä?

Vierailija
28/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:45"]

[/quote]

Niin ja siis olemme seurustelleet nyt 8 vuotta. Häät ens kuussa, ensimmäinen lapsi tulossa :)

Omilta vanhemmiltani opin sen, että jos oikeasti rakastaa, antaa anteeksi myös virheitä. Jatkuva tai mielipuolinen pahoinpitely on eri asia kuin yksittäinen lyönti.

[/quote]

Odota vaan. Kyllä se sieltä vielä kehittyy

Vierailija
29/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:52"

Parisuhdeväkivalta on paljon muutakin kuin lyömistä, potkimista, tönimistä tai kuristamista. Se on myös estämistä, erilaista uhkailua, valvontaa ja kaikenlaista liiallista kontrollia. Useimmiten parisuhdeväkivalta kestää vuosikausia ja pahenee vanhetessaan. Se on aina vallan käyttämistä toiseen ihmiseen.

[/quote]

Mä en ainakaan löytänyt tuolta mainintaa, että "kerran lyö,m aina lyö" pitäisi paikkaansa. Siitähän tässä ketjussa oli kyse. Voitko lainata sen kohdan, missä näin todetaan? Haluan tutkitun tiedon siitä, että kerran lyövä lyö aina uudestaan.

Vierailija
30/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:54"]

Mun exäni tönäisi minua kerran aika pahasti. Suhteemme alkuaikoina ja taisin olla silloin vielä raskaanakin. Ei käyttäytynyt väkivaltaisesti ikinä enää sen jälkeen, olimme yhdessä 15 vuotta. Eron tiimellyksessä joskus vähän uhitteli, mutta en pelännyt häntä.

Sittemmin hän on uudessa suhteessaan käyttäytynyt todella väkivaltaisesti. Sekin suhde sitten loppui siihen yhteen kertaan, oli tosin aika vakava juttu.

Mitä tuosta sitten vetäisi johtopäätöstä? Ei minulla ainakaan ollut kuvaa hänestä väkivaltaisena, mutta uudella naisystävällään varmasti on.

[/quote]

[/quote]

Tarkoitan, ettei minulla ollut hänestä kuvaa väkivaltaisena meidän suhteessa. Tämä uusi nainen soitti minulle ja kysyi, pidänkö exääni väkivaltaisena ja oliko hän väkivaltainen minua kohtaan. Vastasin että en ja ei.

Mikä oli epäselvää?

Tietenkin tämän uuden kokemuksen mukaan ja uuden naisen kertoman mukaan voin pitää exääni väkivaltaisena. Toisaalta, minulla on vain tämän naisen kertomus asiasta, mitä en sinänsä epäile.

Pointtini oli, että kyllä ihmiset voi muuttua. Voivat muuttua väkivaltaisiksi, mutta miksi ei myös väkivallattomiksi? Toisessa suhteessa käyttäydytään toisin ja toisessa toisin. Kasvetaan erilaisiksi uusissa elämäntilanteissa. Kaikkea voi tapahtua.

Vierailija
31/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa sekoitetaan kaksi asiaa: Väkivaltainen käytös ja toista alistava/kontrolloiva käytös.

Kuka tahansa ihminen voi käyttäyttä väkivaltaisesti. Esim. lapset eivät ole oppineet vielä säätelemään käytöstään ja teini voi taantua lapsen tasolle esim. riidan yhteydessä. Aikuisilla samaa tapahtuu voimakkaasti päihtyneenä.

Väkivalta on luontainen puolustuskeino, jos ihminen kokee itsensä uhatuksi. Se on siis biologiassamme, mutta normaalitilassa aikuinen osaa kontrolloida itseään. Silti ajoittain tulee tilanteita, jolloin aikunen ei pysty itsesäätelyyn ja taantuu biologiansa armoille. Eli silloin, kun aikuinen ei kykene muunlaiseen kommunikaatioon, väkivaltaisuus tulee kuvioihin. Se ei tarkoita, että kyseinen ihminen olisi paha tai edes sekaisin, vaan menettänyt itsekontrollin.

Toisen alistaminen ja kontrolloiminen tapahtuu usein väkivallan keinoin, mutta se on harkittua ja osittain opittua käytöstä.

Vierailija
32/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:45"]

[/quote]

[/quote]

Odota vaan. Kyllä se sieltä vielä kehittyy

[/quote]

Ai että teini-iän virheistä ei voisi oppia ja kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi? Riitoja ei voi selvittää vaan on pakko erota pikkujutuistakin? Ilmankos puolet suomalaisista avioliitoista päättyy eroon, kun ei edes yritetä!

Ps. ihmisen aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti. Ennen sitä "epäkypsä" käytös on siis aika luonnollista, koska täysi itsekontrolli ei ole vielä mahdollista.

Vierailija
33/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:02"]Tässä keskustelussa sekoitetaan kaksi asiaa: Väkivaltainen käytös ja toista alistava/kontrolloiva käytös.

Kuka tahansa ihminen voi käyttäyttä väkivaltaisesti. Esim. lapset eivät ole oppineet vielä säätelemään käytöstään ja teini voi taantua lapsen tasolle esim. riidan yhteydessä. Aikuisilla samaa tapahtuu voimakkaasti päihtyneenä.

Väkivalta on luontainen puolustuskeino, jos ihminen kokee itsensä uhatuksi. Se on siis biologiassamme, mutta normaalitilassa aikuinen osaa kontrolloida itseään. Silti ajoittain tulee tilanteita, jolloin aikunen ei pysty itsesäätelyyn ja taantuu biologiansa armoille. Eli silloin, kun aikuinen ei kykene muunlaiseen kommunikaatioon, väkivaltaisuus tulee kuvioihin. Se ei tarkoita, että kyseinen ihminen olisi paha tai edes sekaisin, vaan menettänyt itsekontrollin.

Toisen alistaminen ja kontrolloiminen tapahtuu usein väkivallan keinoin, mutta se on harkittua ja osittain opittua käytöstä.
[/quote]

Jos aikuinen ei osaa hillitä itseään, se tapahtuu toisenkin kerran

Vierailija
34/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:02"]

Tässä keskustelussa sekoitetaan kaksi asiaa: Väkivaltainen käytös ja toista alistava/kontrolloiva käytös.

[/quote]

Miksi alapeukku? Biologian ja psykologian yhteys teille tuntematonta?

Ihminen on loppujen lopuksi vain eläin ja toiminnan alin taso on meillä sama kuin esimerkiksi matelijoilla: Taistele tai pakene,jos mikään muu ei onnistu. Kun ihmislajille ominainen itsesäätely pettää, vain tämä jää jäljelle.

Esimerkiksi vauvat ja pienet lapset eivät vielä pysty itsesäätelyyn. Ne taidot opitaan vuorovaikutuksessa toisten kanssa, ne eivät tule automaattisesti! Osalla aikuisista nämä taidot ovat puutteellisia, mutta ns. normaalisti kehittynyt aikuinen pystyy hillitsemään itseään normaalitilassa.

Vierailija
35/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:02"]Tässä keskustelussa sekoitetaan kaksi asiaa: Väkivaltainen käytös ja toista alistava/kontrolloiva käytös. Kuka tahansa ihminen voi käyttäyttä väkivaltaisesti. Esim. lapset eivät ole oppineet vielä säätelemään käytöstään ja teini voi taantua lapsen tasolle esim. riidan yhteydessä. Aikuisilla samaa tapahtuu voimakkaasti päihtyneenä. Väkivalta on luontainen puolustuskeino, jos ihminen kokee itsensä uhatuksi. Se on siis biologiassamme, mutta normaalitilassa aikuinen osaa kontrolloida itseään. Silti ajoittain tulee tilanteita, jolloin aikunen ei pysty itsesäätelyyn ja taantuu biologiansa armoille. Eli silloin, kun aikuinen ei kykene muunlaiseen kommunikaatioon, väkivaltaisuus tulee kuvioihin. Se ei tarkoita, että kyseinen ihminen olisi paha tai edes sekaisin, vaan menettänyt itsekontrollin. Toisen alistaminen ja kontrolloiminen tapahtuu usein väkivallan keinoin, mutta se on harkittua ja osittain opittua käytöstä. [/quote] Jos aikuinen ei osaa hillitä itseään, se tapahtuu toisenkin kerran

[/quote]

Ei välttämättä, koska normaalisti kehittyneen aikuisen itsekontrollin puute liittyy olosuhteisiin: humalatila, shokki, jne. Jos näitä ulkoisia olosuhteita ei ole, ei ole syytä epäillä itsehillinnän katoamista.

Vierailija
36/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:00"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:52"

[/quote]

Mä en ainakaan löytänyt tuolta mainintaa, että "kerran lyö,m aina lyö" pitäisi paikkaansa. Siitähän tässä ketjussa oli kyse. Voitko lainata sen kohdan, missä näin todetaan? Haluan tutkitun tiedon siitä, että kerran lyövä lyö aina uudestaan.
[/quote]

Avaa linkki ja katso sieltä väkivallan tekijät. Valitettavasti on suuri riski uusia teko. Ihmisen toiminnasta ei voi koskaan sanoa, että 100% toimii jollakin tavalla. Mutta riski on suuri väkivallan uusimiseen. Näin myös 'kiivastuksissa' tehtyyn tekoon. Riski on suurin perheväkivaltaa kokeneilla

Vierailija
37/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla joskus oli suhteessa väkivaltaa mutta mies mietti tekojaan ja teki päätöksen että ei enään koske. Puhuttiin myös yhdessä että miten mun kannattaa tilanteessa toimia ja miten mies toimii.. Vahinkoa ei ole enään käynyt.

Vierailija
38/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:02"]Tässä keskustelussa sekoitetaan kaksi asiaa: Väkivaltainen käytös ja toista alistava/kontrolloiva käytös. Kuka tahansa ihminen voi käyttäyttä väkivaltaisesti. Esim. lapset eivät ole oppineet vielä säätelemään käytöstään ja teini voi taantua lapsen tasolle esim. riidan yhteydessä. Aikuisilla samaa tapahtuu voimakkaasti päihtyneenä. Väkivalta on luontainen puolustuskeino, jos ihminen kokee itsensä uhatuksi. Se on siis biologiassamme, mutta normaalitilassa aikuinen osaa kontrolloida itseään. Silti ajoittain tulee tilanteita, jolloin aikunen ei pysty itsesäätelyyn ja taantuu biologiansa armoille. Eli silloin, kun aikuinen ei kykene muunlaiseen kommunikaatioon, väkivaltaisuus tulee kuvioihin. Se ei tarkoita, että kyseinen ihminen olisi paha tai edes sekaisin, vaan menettänyt itsekontrollin. Toisen alistaminen ja kontrolloiminen tapahtuu usein väkivallan keinoin, mutta se on harkittua ja osittain opittua käytöstä. [/quote] Jos aikuinen ei osaa hillitä itseään, se tapahtuu toisenkin kerran

[/quote]

Ei välttämättä, koska normaalisti kehittyneen aikuisen itsekontrollin puute liittyy olosuhteisiin: humalatila, shokki, jne. Jos näitä ulkoisia olosuhteita ei ole, ei ole syytä epäillä itsehillinnän katoamista.
[/quote]

Aikuinen ihminen ottaa vastuun teoistaan. Ei laita omaa toimintaa olosuhteiden syyksi. Tottakai ihmisen biologia säätelee asioita. Mutta kehittynyt ihminen osaa toimia niin, että on mahdollisuus hillitä itsensä. Paeta paikalta. Ellei tähän kykene, seuraava naksahdus on yhä lähempänä. Ja ainahan voi selittää, etten vaan pystynyt hillitsemään. Suomalaisen väkivallan selitys'naksahti päässä'.
Tasapainoisella ihmisellä ei naksahda

Vierailija
39/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 09:54"]

[/quote]

[/quote]

Tarkoitan, ettei minulla ollut hänestä kuvaa väkivaltaisena meidän suhteessa. Tämä uusi nainen soitti minulle ja kysyi, pidänkö exääni väkivaltaisena ja oliko hän väkivaltainen minua kohtaan. Vastasin että en ja ei.

Mikä oli epäselvää?

Tietenkin tämän uuden kokemuksen mukaan ja uuden naisen kertoman mukaan voin pitää exääni väkivaltaisena. Toisaalta, minulla on vain tämän naisen kertomus asiasta, mitä en sinänsä epäile.

Pointtini oli, että kyllä ihmiset voi muuttua. Voivat muuttua väkivaltaisiksi, mutta miksi ei myös väkivallattomiksi? Toisessa suhteessa käyttäydytään toisin ja toisessa toisin. Kasvetaan erilaisiksi uusissa elämäntilanteissa. Kaikkea voi tapahtua.
[/quote]

Hän töni sinua pahasti? Hän käyttäytyi uhkaavasti?

Vierailija
40/89 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 10:13"]

[/quote]

[/quote]

Näin minäkin uskon. Olin parikymppisenä kerran niin sekaisin, että jouduin suljetulle osastolle. Syynä oli shokki siitä, kun poikaystäväni jätti ja äitini kuoli äkillisesti. Olin kuulemma riehunut väkivaltaisesti ja uhannut tappaa itseni.

Vastaavaa käytöstä minulla ei ole koskaan muuten ollut, mutta kenen tahansa "pakka voi kaatua" joskus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän