Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan lääkäri ei tehnyt sisätutkimusta

Vierailija
09.06.2015 |

Olen siis toista kertaa raskaana, esikoisen syntymästä on alle vuosi. Pari viikkoa sitten RV 18 mulla oli aika neuvolalääkärille. Ei kuitenkaan tutkinut mua mitenkään, kysyi vain olenko käynyt gynellä synnytyksen jälkeen.

No, sattumoisin mua ronkittiin useaan otteeseen gynellä viime syksynä, koska palautuminen synnytyksestä oli ongelmallista. Nyt sitten lääkäri kuunteli vain vauvan sydänäänet ja lähetti kotiin.

Nyt jälkikäteen olen ollut suorastaan pöllämystynyt lääkärin toiminnasta. Eikö toisessa raskaudessa lääkäri muka tutki tuon tarkemmin? Miksei? Mitä virkaa oli koko käynnillä, kun sydänäänet voi terkkarikin kuunnella? Edes sf-mittaa ei ottanut. Eihän gynekäynti _ennen_ raskautta kerro mitään esim. siitä onko kohdunsuu jo auki tai paikat muuten kunnossa.

Onko teillä muilla toimittu 2. raskaudessa näin?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 22:48"]Joo tosiaan sisätutkimus ei anna mitään oikeaa tietoa, ja siksi poistettu ellei ole esim ennenaikaisia supistuksia tms vaivoja.

Neuvolalääkäri on tavallaan "haavi" ongelmien bongaamiseen. Eli ideana on että lääkäri tarkastaa tilanteen, ja ohjaa eteenpäin jos tarvitsee. Kaikilla ei ole esim neuvolatäti niin hyvä, että huomaisi vaivoja, ja jos on kysyttävää niin lääkäriltä voi kysyä. Esim. Minulla neuvolalääkäri ei myöskään tehnyt juuri mitään, mutta ekan raskauden perusteella antoi kuitenkin lähetteen sairaalaseurantaan loppuraskaudessa, ja kertoi mitä tämä seuranta on. Jollain voi myös olla oireita, joista lääkäri voi osata huolestua tms.
Eli joo tavallaan turha käynti, mutta ideana säästää isompien ongelmien kuluissa. Samoin lapset käy säännöllisesti lääkärissä, vaikka ongelmia ei olisi. Meillä 1,5v:n lääkäri kesti n. 4min :D
[/quote] Ja meillä 1,5v lapsen lääkärikäynti kesti neuvolassa sen 40min. Ei ollut mitään ongelmia. Onneksi on vielä olemassa hyviäkin neuvolalääkäreitä. 4minuutin tarkastuksella ei ole mitään virkaa.

Vierailija
22/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 22:46"]

SF-mitasta: tuosta ollaan myös tulevaisuudessa luopumassa, sillä se ei oikeastaan kerro yhtään mitään. Mitta voi vaihdella hurjasti jopa saman käynnin aikana, sillä se riippuu vauvan koosta ja asennosta erittäin paljon + kohdun asennosta ja äidin koostakin. Lisäksi eri henkilö voi mitata ihan eri lukemia, joten tuo on lähinnä suuntaa antava. Ei missään nimessä tarkka mittatieto, jonka perusteella tehtäisiin mitään päätöksiä enää tänä päivänä.

[/quote]

Omalla kohdalla sf-mitan seuraamisesta oli juuri se hyöty, mikä sillä pitäisikin saada, eli tunnistettiin kasvuhäiriöinen vauva. On sääli, jos mittaaminen loppuu, ellei sitten tilalle saada jotain parempaa seurantamenetelmää, kuten ultra ja osaava ultraaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolalääkäri, rv29. Hyvin nuori naikkonen, näytti 18-vuotiaalta oikeasti. Mittas verenpaineen, kyseli vointia, supisteleeko, vuotaako röörit. Sanoi että toisella raskaudella ei vältsis tarvii tehdä sisätutkimusta, mutta jos haluaa, niin hän voi tehdä sen. Sanoin itse että kerta ei ole välttämätöntä, niin anti olla sit, ei mulla ole mitään hätää (ei mikään vuoda eikä supistele, vauva potkii niin paljon kuin kintuista lähtee). Mittas SF-mitan, totesimme yhdessä että terkkarin tutkimuspöytä on erilainen ja asennostani pöydällä sekä mittaajasta johtuen voi mitatkin vaihdella. Kuunneltiin sydänäänet. Lisäksi hänellä oli saikulta lainassa jokin 70-luvun retro monitori, jonka avulla hän ultrasi. Kysyi haluanko tietää lapsen sukupuolen, mutta samassa lauseessa ilmaisi ettei osaa kovin hyvin sitä muutenkaan katsoa monitorilta, meilläpä on jo lapsen sukupuoli muutenkin tiedossa. Vähän aikaa kesti kun etsi lasta ultralla, mutta löysi lopulta :D. Kyselin että haittaako jos lapsi ei ole vielä kääntynyt oikeinpäin? Ei osannut vastata tuohon mitenkään. Käynti kesti 10 min. En kokenut sitä mitenkään hyödylliseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi