Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan lääkäri ei tehnyt sisätutkimusta

Vierailija
09.06.2015 |

Olen siis toista kertaa raskaana, esikoisen syntymästä on alle vuosi. Pari viikkoa sitten RV 18 mulla oli aika neuvolalääkärille. Ei kuitenkaan tutkinut mua mitenkään, kysyi vain olenko käynyt gynellä synnytyksen jälkeen.

No, sattumoisin mua ronkittiin useaan otteeseen gynellä viime syksynä, koska palautuminen synnytyksestä oli ongelmallista. Nyt sitten lääkäri kuunteli vain vauvan sydänäänet ja lähetti kotiin.

Nyt jälkikäteen olen ollut suorastaan pöllämystynyt lääkärin toiminnasta. Eikö toisessa raskaudessa lääkäri muka tutki tuon tarkemmin? Miksei? Mitä virkaa oli koko käynnillä, kun sydänäänet voi terkkarikin kuunnella? Edes sf-mittaa ei ottanut. Eihän gynekäynti _ennen_ raskautta kerro mitään esim. siitä onko kohdunsuu jo auki tai paikat muuten kunnossa.

Onko teillä muilla toimittu 2. raskaudessa näin?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin tuota rutiininomaista sisätutkimusta ei enää suositella, sillä siitä ei ole mitään hyötyä. Näin minulle totesi synnytystapa-arviossa Naistenklinikan lääkäri, eli edes tuolloin ei sisätutkimusta tehty. Totesi, että jos alkaa syntymään, niin sittenpähän sinä tulet tänne kuitenkin. :)

Vierailija
2/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 21:19"]Nykyisin tuota rutiininomaista sisätutkimusta ei enää suositella, sillä siitä ei ole mitään hyötyä. Näin minulle totesi synnytystapa-arviossa Naistenklinikan lääkäri, eli edes tuolloin ei sisätutkimusta tehty. Totesi, että jos alkaa syntymään, niin sittenpähän sinä tulet tänne kuitenkin. :)
[/quote]
Aijaa, no sitten. Mitäköhän järkeä on kuitenkaan maksaa lääkärin ajasta, kun terkkari ne sydänäänet osaisi myös kuunnella. Huoneessa ei ollut edes hb:n tarkistamiseen välineitä, joten jäipä saamatta myös tieto siitä, onko Obsidan auttanut. Hyödyllisempää olisi ollut vaan käydä omalla terkkarilla, joka olisi myös kohdun mitannut..

Alkoi vaan nyt hermostuttamaan, kun tosiaan viime raskaudessa kaikki ei mennyt ihan hyvin. Itse käynnillä olin vain helpottunut kun ei tarvinnutkaan kestää sitä epämiellyttävää tutkimusta :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tutkittu joka käynnillä ja ultrattu myös. Toisessakin raskaudessa.

Vierailija
4/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kuopuksen 13 vuotta sitten eikä ainuttakaan sisätutkimusta tehty koko raskauden aikana, vaikka äitipolillakin jouduin ramppaamaan. Mun mielestä ihan järkevää, ettei sisätutkimusta tehdä. 

Vierailija
5/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se lääkärikäynti ole pakollinen edes, miksi siitä pitäisi kenenkään maksaa? Tietysti jos on ongelmallinen raskaus (tai se edellinen), niin siinä tapauksessa ultra, mutta sisätutkimuksesta ei ole hyötyä oikein kenellekään ennen kuin synnytys on käynnistynyt. Kohdunkaula voi olla lyhentynyt ja kohdunsuu auki, ja silti vauva pysyy sisällä mennen yliaikaiseksi. 

Vierailija
6/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ultrataan AINA neuvolalääkärillä. Myös kohdunsuun tilanne katsotaan ultralla.

Vierailija
7/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut tutkittiin kyllä moneen kertaan molemmissa raskauksissa (2013 ja 2014) mutta toisen synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa ei tutkittu. Tosin lääkäri oli mieheni tuttu lapsuudesta joten en tiedä eikö sitten vaan kehdannut. Kysyi vaan että onko parantunut hyvin ja sanoin että erinomaisesti niin mikäpä siinä.

Vierailija
8/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko tosiaan, että tässä maassa on varaa joka ämmää kopeloida joka kerta? Et ole niin tärkeä.Käy yksityisellä, jos kerran olet huolissasi.

Vierailija
9/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 21:36"]Eihän se lääkärikäynti ole pakollinen edes, miksi siitä pitäisi kenenkään maksaa? Tietysti jos on ongelmallinen raskaus (tai se edellinen), niin siinä tapauksessa ultra, mutta sisätutkimuksesta ei ole hyötyä oikein kenellekään ennen kuin synnytys on käynnistynyt. Kohdunkaula voi olla lyhentynyt ja kohdunsuu auki, ja silti vauva pysyy sisällä mennen yliaikaiseksi. 
[/quote]
En mä mitään maksanutkaan, mutta yhteiskunta maksaa. Ihmettelen vain kun sote-palveluiden kuluista keuhkotaan, ja sitten lääkäri laskuttaa kuntaa 20 min parin minuutin kuulostelusta, jonka vois terkkarikäynnillä hoitaa. Ei siis mielestäni kauhean tehokasta, sitä vaan..

Mutta lähinnä tämän halusin tietää, että onko ihan yleistä jättää sisätutkimus tekemättä. Vuosi sitten oltiin hirveän tarkkoja ja yhteensä 4 sisätutkimusta tehtiin raskauden aikana, siksi ihmettelin tätä nyt.

Ap

Vierailija
10/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se sisätutkimus aina kovin tarkka ole. Ultralla näkee tilanteen paremmin.

Vierailija
11/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 21:42"]Luuletko tosiaan, että tässä maassa on varaa joka ämmää kopeloida joka kerta? Et ole niin tärkeä.Käy yksityisellä, jos kerran olet huolissasi.
[/quote]
Idiootti. Kummastelen, kun ylipäätään koko kallista lääkäriaikaa tarjotaan kun ei kerta tutki sen kummemmin kuin terkkari. Sitten sä tulkitset, että mä haluaisin sisätutkinuksen joka kerta. Herrajumala, en. Luulin vain, että se kuuluu läärintarkastukseen, kerta kuului viimeksikin. That's it.

Kuka sun mielestä on tarpeeksi tärkeä yksinkertaiselle sisätutkimukselle? Presidentti?

Ap

Vierailija
12/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 21:42"]Luuletko tosiaan, että tässä maassa on varaa joka ämmää kopeloida joka kerta? Et ole niin tärkeä.Käy yksityisellä, jos kerran olet huolissasi.
[/quote] Itse asiassa se neuvolakäynti on huomattavasti edullisempaa kuin mahdollisten komplikaatioiden hoito erikoissairaanhoidossa. Minusta tuollaisella lääkärikäynnillä ei ole mitään virkaa ja se jos mikä on yhteiskunnan varojen väärinkäyttöä. Äidit käyvät neuvolalääkärillä, joka ei tee mitään?

Vierailija
13/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain esikoisen viime vuonna ja en muista, että lääkäri olisi noilla rutiinikäynneillä tehnyt sisätutkimusta, vain sydänäänet, ultrasi, koska siellä neuvolassa sattui olemaan ultra ja ajatteli, että olisi minulle kiva nähdä vauva ja sitten sf-mitta. Kun rv 30 tienoilla kärsin supistelusta ja alavatsakivuista tehtiin sisäturkimus kohdunkaulan takia, etttä onko lähtenyt aukeamaan jne ja pari kontrollikäyntiä ja ultraa Tän takia myös (kohdunsuuni oli siis ulkosuulta auki ja lyhentynyt). Itse olin tyytyväinen tähän menettelyyn. Sektio minulle tehtiin laskettuna aikana, perätila.

Vierailija
14/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei raskaana ollessa tehty ainuttakaan sisätutkimusta, kuulemma turhia. Näin 2012.

Vierailija
15/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainutta sisätutkimusta vaikka olin uudelleen synnyttäjä ja olin 37v eli riskiryhmässä iän vuoksi.
Lääkäri tutkimus oli yhtä samanlainen kun perus neuvolan käynti. Sydänäänet ja kurkisti neuvolan korttia hetken,muutama kysymystä ja ei muuta enää. 2013v

Vierailija
16/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvolan lääkäri on terveyskeskuksen yleislääkäri. Taidot ja tiedot raskauden suhteen yleislääkärin tasolla, eli mitään erikoisempaa ei osaa ja ihan perusjutut verenpaineista lähtien hakusessa. Onneksi terveydenhoitaja osaa asiansa.

Vierailija
17/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2011: yhteensä kaksi sisätutkimusta, kaksi niillä neuvolalääkäri-käynneillä ja yksi jälkitarkastuksen yhteydessä. Ultraa näin vain niskaturvotus- ja rakenneultrassa.

Vierailija
18/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käynyt kertaakaan neuvolalääkärin tutkittavana. Yllä kuvatun perusteella en jäänyt mistään paitsi.

Vierailija
19/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

SF-mitasta: tuosta ollaan myös tulevaisuudessa luopumassa, sillä se ei oikeastaan kerro yhtään mitään. Mitta voi vaihdella hurjasti jopa saman käynnin aikana, sillä se riippuu vauvan koosta ja asennosta erittäin paljon + kohdun asennosta ja äidin koostakin. Lisäksi eri henkilö voi mitata ihan eri lukemia, joten tuo on lähinnä suuntaa antava. Ei missään nimessä tarkka mittatieto, jonka perusteella tehtäisiin mitään päätöksiä enää tänä päivänä.

Vierailija
20/23 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tosiaan sisätutkimus ei anna mitään oikeaa tietoa, ja siksi poistettu ellei ole esim ennenaikaisia supistuksia tms vaivoja.

Neuvolalääkäri on tavallaan "haavi" ongelmien bongaamiseen. Eli ideana on että lääkäri tarkastaa tilanteen, ja ohjaa eteenpäin jos tarvitsee. Kaikilla ei ole esim neuvolatäti niin hyvä, että huomaisi vaivoja, ja jos on kysyttävää niin lääkäriltä voi kysyä. Esim. Minulla neuvolalääkäri ei myöskään tehnyt juuri mitään, mutta ekan raskauden perusteella antoi kuitenkin lähetteen sairaalaseurantaan loppuraskaudessa, ja kertoi mitä tämä seuranta on. Jollain voi myös olla oireita, joista lääkäri voi osata huolestua tms.
Eli joo tavallaan turha käynti, mutta ideana säästää isompien ongelmien kuluissa. Samoin lapset käy säännöllisesti lääkärissä, vaikka ongelmia ei olisi. Meillä 1,5v:n lääkäri kesti n. 4min :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän