Vinkkejä päiväreissulle Helsinkiin, kun vieras on todella ennakkoluuloinen
Lähipäivinä sisareni tulee vierailulle Helsinkiin, ensimmäistä kertaa tällä vuosituhannella. Olen itse muuttanut tänne alle vuosi sitten, eikä kaupunki ole itsellenikään mitenkään tuttu.
Ongelma on, että sisareni vihaa Helsinkiä yli kaiken, ainakin kuvittelee vihaavansa. Olen lähtöisin tuhannen asukkaan pikkukylästä kaukaa, jossa helsinkiläisiä pidetään säälittävinä pyrkyreinä eikä kaupungissakaan voi olla mitään hyvää ja kivaa. Sisarenikin kuuluu tähän asennevammaiseen joukkoon.
Haluaisin näyttää hänelle mukavan Helsingin. En vain tiedä, mitä tekemistä keksisi. Jotain tekemistä pitää olla, sisar ei ole piknikkejä tai rauhallista kahvittelua harrastava ihminen. Suomenlinna on poissuljettu, laivaan hän ei kuulemma astu. Myöskin metrolla matkustaminen on ei-listalla, samoin Linnanmäki. Olemme 20-25-vuotiaita
Kertokaa vinkkejä, miten saisin esiteltyä uuden kotikaupungin hyvässä valossa! Ehkä jopa niin hyvässä, että sisar kertoisi jotakin positiivista Helsingin meiningistä kotipaikkakuntalaisillemme!
Kommentit (69)
Fillareilla rantoja pitkin minäkin suosittelen! Kalasataman rakennustyömailta Merihaan Krunan (pohjoisranta) kautta Skattalle jäänmurtajia ihmettelemään, laivaterminaalin ohi Kauppatorille ja sieltä kohti Kaivaria. Seahorsesta saa perinteisiä ruokia, kalakeittoa, silakkapihvejä tai paistettua maksaa ja perunamuusia. Illaksi Kallion baareihin. Kaapelin valokuvanäyttely myös hyvä. Sinne pääsee myös ratikalla. Fredalle shoppailemaan, Hietsun kirppikselle, Aurinkolahden biitsille...
Vie sisko Zetoriin syömään ja Corona Baariin juomaan lisää. On varmaan kotoisaa.
Ja jos ratsastus kiinnostaa niin vie se ratsastuskauppoihin. Fredalla ja Pursimiehen kadulla on ainakin. Ja sitten kahville Kanniston kahvilaan Pursimiehenkadun ja Kankurinkadun kulmassa.
Mapplethorpin kikkelikuvat jotka tossa edellä mainittiin on kyllä ihan must. Ja mikset saman tien veisi sitä johonkin keskustan homobaariin päiväkaljalle.
Tässä noin niinkuin aluksi.
teijän pitää vain vaeltaa, kulkeaa espalla, aleksanterinkadulla, ruttupuistossa, kalliossa, kruunuhaassa, bulevardilla. turha pakottaa mihinkäään. Syökää mahtavat jätskiannokset jossain, syökää. Eat pray love.
Mä ehdotan teille bilepaikaksi Tigeria (Kampilla), Namua (Citycenterillä) tai Capitalia (Kampin takana Fredalla) jos nyt tälläsiin ns nuorten bilemestoihin haluatte. Tsekatkaa googlesta vaan ekana ikärajat. Noissa soi sellanen perus bailumusa.
Ullanlinnaan katsomaan Stadin eliitin kotikatuja. Vieressä USA:n lähetystö, jonka portinvartijat näyttävät ihan jenkkipoliiseilta. Ja Siljan Ruotsin laivakin möllöttää vieressä.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 23:17"]
Fillareilla rantoja pitkin minäkin suosittelen! Kalasataman rakennustyömailta Merihaan Krunan (pohjoisranta) kautta Skattalle jäänmurtajia ihmettelemään, laivaterminaalin ohi Kauppatorille ja sieltä kohti Kaivaria. Seahorsesta saa perinteisiä ruokia, kalakeittoa, silakkapihvejä tai paistettua maksaa ja perunamuusia. Illaksi Kallion baareihin. Kaapelin valokuvanäyttely myös hyvä. Sinne pääsee myös ratikalla. Fredalle shoppailemaan, Hietsun kirppikselle, Aurinkolahden biitsille...
[/quote]
Kun luin tämän, tuli niin hyvä ja kiitollinen olo siitä, että saan elää ja asua Helsingin keskustassa<3 Onneksi en aikoinaan epäröinyt vaan rohkeasti tänne muutin. Kesäinen stadi = <3
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 21:31"]
Perus kotiruoka menee kyllä, muttei ymmärrä hyvän ruuan päälle. Kärjistetysti sisarestani on käsittämätöntä, että joku maksaa ravintolassa ruuasta, kaupasta saa Saarioisten maksalaatikkoa parilla eurolla jos ei jaksa ruokaa tehdä.
Saanpa nyt sisareni kuulostamaan maalaistollolta.
-ap
[/quote]
Vie hänet Salveen syömään todella hyviä ja kuuluja silakoita ja muusia. Nam!
Vanhalla ylioppilastalolla on Magnum jäätelöbaari jossa voi itse suunnitella jäätelönsä :)
Jotenkin kuvittelisin, että siskosi ei välttämättä arvostaisi bilepaikkoina aikaisemmin ehdotettuja Namua, Capitalia (ex fredan tivoli) tai Tigeriä. Em paikoissa porukka on olevinaan sairaan coolia ja ainakin Tiger pullollaan "saalistavia" mamumiehiä :D Jos jotain "hienompaa" kuitenkin etsii niin oivia siihen tarkoitukseen. Tigerissä ja Namussa hienot terassit Helsingin kattojen ylle. Lukemani perusteella suosittelisin teille bilepaikaksi Villi Wäinöä (Kalevan katua vähän ylöspäin Manskulta). Siellä ei tarvitse turhaan hienostella pukeutumisella ym, mutta porukka kuitenkin tosi fiksun oloista. Sisääntulokerroksessa ja yläkerrassa on pöytiä joissa voi istuskella rauhassa, alakerrassa siirrytään illemmalla pöydille tanssimaan. Musiikki on tuttua ja helposti mukana laulettavaa enkä ainakaan itse ole vielä koskaan ollut todistamassa siellä huonoja bileitä! N23
Mä luulen, että teit mitä vaan se ei oo hyvä. On kauheata jos toista pitää noin paljon yrittää miellyttää, eikö se yhdessäolokin jo ole aivan riittävää. Vie Kiasmaan ihan siellä olevan mielenkiintoisen näyttelyn vuoksi. Sitten istahdatte siihen Kiasman terassille yksille. Sen jälkeen kysyt, että haluaako mahdollisesti shoppailemaan ja viet Kampin kauppakeskukseen ja Stockkalle. Jos haluaa illalla ulos, viet ihan ekaan baariin, mikä tulee vastaan. Enempää siskosi ei ansaitse. Sanot, että siinä se oli Helsinki ei nähty nyt sitten merta, metroa eikä Helsingin kauniita puistoja.
Mistä sekasiittoisesta pikkupitäjästä tällaisia ihmisänkyröitä oikein sikiää?? Sketsihahmolta kuulostaa tuo kaamea siskosikin. Vie se Itikseen ja jätä sinne. Sen jälkeen ei "Helsingin herrat" ja laivat enää niin hirveästi häiritse.
Täällä toinen maalainen kiittää tästä ketjusta saamistaan vinkeistä mitä kaikkea kesäisessä Helsingissä voi tehdä, minne mennä ja mitä nähtävää löytyy :)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 23:41"]
Mistä sekasiittoisesta pikkupitäjästä tällaisia ihmisänkyröitä oikein sikiää?? Sketsihahmolta kuulostaa tuo kaamea siskosikin. Vie se Itikseen ja jätä sinne. Sen jälkeen ei "Helsingin herrat" ja laivat enää niin hirveästi häiritse.
[/quote]
*sisäsiittoisesta.
Myös: Vie se homo/lesbobaariin.
Käykää syömässä ravintola Savotassa. On ainakin maalaiselle kotoinen meininki!
Tornissa kannattaa käydä drinkeillä kuten joku jo ehdotti. Se yläkerta on vähän epäsiisti, mutta näköala on hyvä. Alakerrrassa on yksi Helsingin parhaista drinkkibaareista.
Mikä häntä sitten kiinnostaa? Museot, kulttuuri, räväkämpi tekeminen?
Mä ehkä lähtisin kävelyttämään häntä Espan kautta torikortteileihin, käytte katsomassa Senaatintoria (siellä on joku Pohjanmaa-juttu nyt, mutta kuitenkin...), ehkä yliopistomuseossa jos se kiinnostaa tai Helsingin kaupunginmuseossa. Jos olette illalla liikkeellä niin Katariinankadulla on hauska englantilaishenkinen "salakapakka", se voisi olla aika eksoottinen. Sitten maailmanpyörä Katajanokalla ja lounas vanhassa kauppahallissa? Siitä kävellen Kaivopuistoon ja Eiranrantaan, sieltä Ullanlinnaan ja Punavuoreen. Kasarmitorilla on Street food carnival muistaakseni keskiviikkoisin, se voisi olla kiva?
Mä taas olen ihminen joka suunnattomasti nauttii piknikeistä, puistoista ja kahvittelusta, joten en ihan hahmota, mitä se tekeminen on jota kaipaatte. Korjaamolla Töölössä ja muistaakseni jossain Sörnäisissä on jotain Room escape -juttuja, se kuulostaa aika hauskalta myös. Sideways sekä Taste of Helsinki ovat viikonloppuna joten ne voisit tsekata myös, ehkä jompikumpi kiinnostaa.
Edellämainittujen lisäksi esimerkiksi Puu-Vallila on ihan mieletön sellaista haahuilua varten. Kallio-kierros nyt tottakai. Mites Kaivohuone? En ole koskaan käynyt sillä en välitä klubeista, mutta uskon sen mestan olevan ihan kokemuksen arvoinen, vaikka onkin pintaliitäjien vakipaikka. Helsinki on täynnä ihania puistoja piknikkejä/puistokaljottelua varten, harmi jos siskosi ei niistä syty. Saarista puhumattakaan! Fiorellalla on nettisivut, kannattaa sieltä käydä katsomassa nykyinen tarjonta. Makkaratalossa on ylimmässä kerroksessa outlet-liike, joka myy mm. Bershkaa.
58 lisää, että suosittelen myös Teurastamoa ja Suvilahden aluetta.
Mustakin tuntuu, että siskoasi on mahdoton miellyttää, ts. kaikesta tulee valittamista. Joku tuolla aiemmin tunnistikin ihmistyypin: jos reissussa sattuu 200 kivaa juttua ja yksi ikävä, niin se ikävä on se mikä muistetaan. Siskosi saisi aikuistua, älä turhaan ota stressiä mahdottoman ihmisen miellyttämisestä.
t. "maalainen" keskisuuresta kaupungista
Mun äiti on ihan samanlainen ja nyt vasta ensimmäistä kertaa suunnittelee tulevansa reilu 100 kilometrin päästä mua katsomaan Helsinkiin, jossa oon asunut jo kaksi vuotta. Katsottiin yhdessä bussiaikatauluja niin kello 8 lähtevä lähti liian aikaisin, 10:00 lähtevä oli vähän siinä ja siinä.... Sitten kun katottiin pois päin meneviä niin 18:00 oli liian myöhään. Kysyin, että niin meinasitko sitten samalla bussilla lähtee kun millä tulitkin, mitä ideaa tulla tänne sitten pariksi tunniksi. Paikat jotka häntä kiinnostaisi oli muistaakseni stadikan torni ja Kiasma.