Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äh. Unohdin Cerazetten, tyhmä olo

Vierailija
09.06.2015 |

Kyllä nyt harmittaa! Eilen oli niin touhuntäyteinen päivä ja vielä vapaapäivä, joten tavanomaista päivärutiinia ei ollut. Seurauksena sitten unohdin ottaa Cerazette-minipillerin ajallaan. Muistin koko asian vasta yhden aikaan yöllä, jolloin tietysti äkkiä heitin pillerin kitusiin. Tänään olen ottanut pillerin ihan tavallisesti.

Yleensä otan pillerin 6.30 - 11 aamulla. Olen käyttänyt niitä jo vuoden ongelmitta. Kuukautiset jäivät heti kokonaan pois, joten ilmeisesti munasolun kypsyminen ja irtoaminen ovat estyneet varsin tehokkaasti ja kohdun limakalvokin on lepotilassa. Kun kuukautisia ei ole lainkaan, en enää tiedä, missä vaiheessa kiertoa oikeastaan olen milloinkin. Tämä pilleriunohdus kävi nyt pilleriliuskan loppupuolella (pillereitä jäljelllä neljä).

Cerazetten ohjeissa sanotaan, ettei kahden pillerin ottoväli saisi olla yli 36 tuntia ts. unohdus ei saisi olla 12 tuntia pidempi. Yli 12 tunnin unohduksen seurauksena ehkäisyteho saattaa heiketä, minkä takia suositellaan käyttämään kondomia ehkäisynä pillerin lisäksi unohdusta seuraavien seitsemän päivän ajan. Tässä tapauksessa unohtamisesta oli kulunut noin 16 tuntia, minkä jälkeen otin pillerin. Vaikka kaiken järjen mukaan ehkäisytehon ei olisi pitänyt aivan hirmuisesti heiketä, mietin nyt väkisinkin, kuinka suuri raskaaksi tulemisen riski tässä on ja kestääkö ehkäisytehon palautuminen tosiaan kokonaiset seitsemän päivää. Riski ei varmaan ole suuren suuri, kun normaalistikin terveellä pariskunnalla on joka kuukausi vain 20 prosentin mahdollisuus raskauteen. Silti hieman hirvittää!

En tiedä, mitä täältä haen. Ehkä jotain tsemppausta. Kiitos, kun sain avautua. Phuuh!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 19:00"]Siis eikö ihmisillä oo muistutusta kännykässä että ota pilleri? Mulla on tosi hyvä muisti ja silti kännykkä hälyttää joka päivä semmoiseen aikaan että olen varmasti kotona.
[/quote]

Mulla on ollut hälytys kännykässä. Ongelmaksi osoittautui tuo varma aika, sillä sitä ei oikein ollut. Saatoin olla kaupassa, kirjastossa, ylitöissä, kokouksessa, paskalla, lenkillä, saunassa, elokuvissa, jumpassa, kylässä, bussissa... Ja sitten, kun akuutti tekeminen oli ohi, piti vain taas ihan oman muistin varassa muistaa, että jaa, se pilleri.

Tietty ehkä arkena vois toimia, jos kännykkä piippaisi just nukkumaanmenoaikaan. Itse olen ratkaissut asian niin, että pilleri on osa aamurutiinia samalla tavoin kuin hampaiden pesu. Tällöin ongelmaksi jäävät vain rutiineiltaan löysemmät vapaapäivät. Aika hyvin olen kuitenkin muistanut: reilun vuoden aikana on lisäehkäisyä vaativia unohduksia sattunut vain kaksi.

Ap

Vierailija
2/11 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkat normaalin tapaan ja viikon selibaatti tai kondomi käyttöön, niinhän siinä sanotaan =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei sitä nyt tyhmäksi tarvitse itseään tuntea. Sattuu niitä unohduksia. Tärkeää onkin, että toimit unohduksesi mukaisesti, etkä lakase asiaa maton alle sillä ajatuksella, ettei tässä nyt kuitenkaan mitään satu. Eli kumppanillesi kerrot unohduksesta ja käytätte muutaman päivän kumia. Siinä se. Mitä todennäköisimmin et ole etkä tule raskaaksi.

Vierailija
4/11 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo takia tykkään niin kapselista. Ei tarvi muistaa muutakuin vaihdattaa 3 vuoden välein.

Vierailija
5/11 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä tarinoita vaikka kuinka, joissa raskaaksi on pillereistä huolimatta tultu. Taustalla usein juurikin unohtelu/epäsäännöllinen ottaminen tai jokin mahatauti niin, etteivät pillerin vaikuttavat aineet ole imeytyneet. Kannattaa siis olla varovainen...

Vierailija
6/11 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 17:46"]

Tuo takia tykkään niin kapselista. Ei tarvi muistaa muutakuin vaihdattaa 3 vuoden välein.

[/quote]

Toi kapseli olisi kyllä niin mun juttuni muuten, mutta haluan, että voin lopettaa ehkäisyn tarvittaessa nopeasti itse, jos tulee jotakin oiretta tai kun tässä parin vuoden kuluttua perheen perustaminen tulee kuitenkin ajankohtaiseksi. Kolmen vuoden aika tuntuu vähän pitkältä... Menee ihan rahaakin hukkaan, jos joutuu ottamaan pois. Täytyy vain jatkossakin pystyä luottamaan taliaivoihinsa ja kultakalan muistiinsa.

Ap

Vierailija
7/11 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 17:44"]

No, ei sitä nyt tyhmäksi tarvitse itseään tuntea. Sattuu niitä unohduksia. Tärkeää onkin, että toimit unohduksesi mukaisesti, etkä lakase asiaa maton alle sillä ajatuksella, ettei tässä nyt kuitenkaan mitään satu. Eli kumppanillesi kerrot unohduksesta ja käytätte muutaman päivän kumia. Siinä se. Mitä todennäköisimmin et ole etkä tule raskaaksi.

[/quote]

Tiedän. Tätä se vasta onkin noloa tunnustaa: minulle on nimittäin jonkinlainen kynnys kertoa tästä miehelle ja tunnustaa moka. Kai se kuitenkin pakko on.

Ap

Vierailija
8/11 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että jos olet hiljattain harrastanut seksiä, siis ennen unohdusta, voi sisälläsi olla yhä eläviä siittiöitä. Jos siis munasolu tehon heikkenemisen takia ehtii kypsyä, voit tulla raskaaksi, vaikka nyt käyttäisitkin kondomia. Riski on hyvin pieni, mutta on kuitenkin. Teroitapa tätä faktaa myös sille muistillesi, jos se vaikka siitä vähän virkistyisi.

Vierailija
9/11 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 17:44"]

[/quote]

Tiedän. Tätä se vasta onkin noloa tunnustaa: minulle on nimittäin jonkinlainen kynnys kertoa tästä miehelle ja tunnustaa moka. Kai se kuitenkin pakko on.

Ap

[/quote]

On pakko. Mut ei hätää, jos mies on fiksu, ei hän tällaisesta suutu. Se, että aiemmasta yhdynnästä ehtisit raskautua, on kuitenkin hyyyyyyvin epätodennäköistä. Ei siis aihetta murheeseen.

Vierailija
10/11 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertomasi perusteella Cerazette on toiminut sinulla hyvin ja estänyt munasolujen kypsymisen ja irtoamisen. Huomaa, ettei munasolu kypsy ja irtoa aivan hetkessä, vaan siihen kuluu useampi päivä. Jos Cerazetten vaikutustapa on munasolun kypsymisen estäminen, se todennäköisesti vaikuttaa siis niin, että hillitsee munasolua kypsyttävien hormonien tuotantoa. Nyt nämä kypsyttävät hormonit ovat olleet estyneitä sinulla vielä eiliseen iltaan asti.

Jos vasta eilen illalla tai yöllä on käynnistynyt munasolun kypsymistä edistävä hormoniprosessi, kestää vielä päiviä, että munasolu irtoaisi ja hedelmöityminen olisi mahdollista. Näiden päivien aikana ehtii Cerazetten ehkäisyteho koko ajan kasvaa eli Cerazette alkaa taas estää munasolun kypsymistä. Lisäksi Cerazette paksuuntaa kohdun kaulan limaa niin, etteivät siittiöt pääse tunkeutumaan siitä läpi. Sanoisin siis, että tällä tavoin päättelemällä sinulla on erittäin pieni todennäköisyys tulla raskaaksi, vaikket ede käyttäisi kondomia lisäehkäisynä. Todennäköisyys on suorastaan häviävän pieni, jos nyt kondomia käytät seuraavat seitsemän päivää.

Vierailija
11/11 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö ihmisillä oo muistutusta kännykässä että ota pilleri? Mulla on tosi hyvä muisti ja silti kännykkä hälyttää joka päivä semmoiseen aikaan että olen varmasti kotona.