Miksi me juomme toisen eläimen maitoa?
Lehmän maito on tarkoitettu lehmien vauvoille! Miksei kaikkia naisia, lapsettomiakin voitaisi velvoittaa lypsämään maito rinnoistaan kaupan hyllyille. Kaipa se oikean ravinnon antaminen ja hormonit lisää maidon tuotto aikaa ihmisillä samoinkuin lehmilläkin..
M30
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:18"]
Huh jestas..haluaksää juoda mun tissimaitoo?Ootsää kyllä vähä ällö..
[/quote] Haluan! t. ap
Kai tiedät, että äidinmaito saa aikuisella vatsan löysälle? Moistako kaipaat?
Miksi sinulle ei annettu lääkkeitäsi?
No sun täytyy ruveta juomaan sitten tissimaitoo..kyllä sitä varmaan jostain saa hankittua kun tarpeeksi maksaa.
Aika moni tuote häviäis kaupan hyllyiltä jos lypsykarja pistettäs korkeelaitaseen.En nyt oikein saa selvää ootko sekasin vai säälitkö luontoa vai lehmiä?
Itse en juo, minusta minkään nisäkkään ei kuulu juoda maitoa sen jälkeen kun on tissistä vieroitéttu. Saati että toisen lajin maitoa.
Mutta sinänsä ihan ymmärrettävää miten maidon juomiseen on päädytty. Ravinnon hankintahan ei ole aina ollut kovin helppoa historiassa, ja niinpä mikä tahansa ravinnon lähde on pyritty hyödyntämään. Jos vuohen tai lehmän on saanut kesytettyä ja siltä on saanut maitoa, niin toki lisäkalorien lähde on kelvannut.
Maidon juonti onkin yleisempää karuilla pohjoisilla seuduilla kuin etelämpänä, jossa on ollut esim. kasvimaailman ravintoa runsaammin saatavilla ympäri vuoden. Laktoosi-intoleranssikin on harvinaisinta juuri pohjoisessa, mikä kertoo siitä että joskus historiassa on ollut tärkeää selviämiselle että on pystynyt käyttämään hyväksi maitoa aikuisella iällä. Muussa ihmiskunnassahan laktoosi-intoleranssi on normaali tila.
Siis ketkä me? Mä en juo maitoa, en ole koskaan juonut. Eikä juo meidän lapset eikä mieskään. Vesi on paras ruokajuoma.
Joo jano juoma mutta ooksää huomannut että aika moni muukin asia kun se tölkkimaito on lehmänmaidosta?:)
Esim jukurtti,rahka,oivariini,kerma...jos ei juo maitoo ei se tee kenestäkään mitään maidotonta:D
Joo, raskaana olevat naiset koppeihin seisomaan ja kiinni lypsykoneisiin.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:36"]
Joo jano juoma mutta ooksää huomannut että aika moni muukin asia kun se tölkkimaito on lehmänmaidosta?:)
Esim jukurtti,rahka,oivariini,kerma...jos ei juo maitoo ei se tee kenestäkään mitään maidotonta:D
[/quote]
Eiköhän kaikki tämän tiedä. Itse en ainakaan käytä myöskään noita. En nyt 100% ehdoton ole en esim. töissä jos tarjoillaan jotain pullaa ala selvittää ettei siinä olisi mitään maitoperäistä, mutta kotiin ei meille tule ei jogurtteja eikä rahkoja eikä voita eikä oivariinia. Pääsin kaikista (useista) allergioistani silloin kun lopetin maidon käytön, iho parani, laihduin jne, joten ei ole moista ainetta ikävä.
t. 7
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:18"]
[/quote]
Eiks se oo ällöä että lehmät raiskataan, jotta juntit saa maitoa?!?
En ole ikinä juonut maitoa. Vauvana sain korviketta, lapsena vettä ja nyt aikuisena laitan puuron joukkoon manteli"maitoa".
Enkä todellakaan ala tisseistäni lypsämään yhtään mitään, hyi helvetti. Mielummin poistatan rintani.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:18"]
[/quote]
Eiks se oo ällöä että lehmät raiskataan, jotta juntit saa maitoa?!?
[/quote]
Raiskataan? Ei kai siinä nyt mitään sisääntunkeutumisia lypsämisen aikana tehdä. Eri asia on toki jos henkilökohtaisesti kiihotut ajatuksesta etkä pystyisi hillitsemään itseäsi, mutta se ei tarkoita, että niin tapahtuu todellisuudessa...
Miksi me syömme toisen eläimen takapuolta tai vaikka sukusoluja (liha ja kananmunat, mäti). Entä käytämme sen takapuolen anaalirauhasten eritettä hajuvetenä (myski ja myskihärkä). Tai juomme juomaa) joka on kulkenut kissan suoliston läpi ja tulee papuina ulosteen seassa pois?(kahvi ja sivettikissa)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 13:18"] Huh jestas..haluaksää juoda mun tissimaitoo?Ootsää kyllä vähä ällö.. [/quote] Eiks se oo ällöä että lehmät raiskataan, jotta juntit saa maitoa?!? [/quote] Raiskataan? Ei kai siinä nyt mitään sisääntunkeutumisia lypsämisen aikana tehdä. Eri asia on toki jos henkilökohtaisesti kiihotut ajatuksesta etkä pystyisi hillitsemään itseäsi, mutta se ei tarkoita, että niin tapahtuu todellisuudessa...
[/quote]
En ole tuo kenelle vastasit, mutta eikös maidon eritys edellytä raskautta? En itse ole perehtynyt maidon tuotantoon, mutta luulisin niiden ammujen olevan tiineenä vuosittain osin omasta osin tilallisen tahdosta.
Onhan se tavallaan raiskaamista kun ne lehmät siitetään väkisin...
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 15:00"]Onhan se tavallaan raiskaamista kun ne lehmät siitetään väkisin...
[/quote]
Ai niinkuin Jumala Marian?
Onko teillä hajuakaan kuinka saastuttavaa esim. mantelin kasvatus on?Sillä on tuhottu aika monta eekkeriä sademetsää etelä-amerikassa.Kattelin siitä dokumenttia ja tuhot oli melko vaikuttavat.Ei oo verrattuna suomen maidontuotantoon mitään että siellä tuhotaan ekosysteemit mantelin kasvatuksen tieltä.Eikä oo kyllä soijan viljelykään ihan niin yks selitteistä.Kyllä suomessa karjan kasvatus ja lihan tuotanto plus kasviksien ja juurestentuotanto melko ekoa verrattuna niihin tuhoihin.
Ja kyllä maito ja maitotuotteet on niin tärkeä osa suomalaisen ruokavaliota että jos ne jättää pennuiltaan pois niin saa varmasti aika moista tuhoa aikaseksi.