Ex vaatii nyt lapsilisiä itselleen
Meillä ei ole mitään sopimuksia, koska ex ei mm. halunnut tulla sovittuun tapaamiseen lastenvalvojalle.
Exän nettotulot noin 1500 euroa kuukaudessa minua paremmin, kaksi kouluikäistä lasta ovat viikko/viikko systeemillä.
Eron jälkeen sovimme, että minä saan lapsilisät kompensoimaan pienempiä tulojani. Minä olen siis lähivanhempi, lasten kulut olemme maksaneet suurin piirtein puoliksi.
Nyt olen saanut pienen palkankorotuksen ja sain sitten tulikivenkatkuisen puhelun exältäni, että lapsilisät pitää maksaa hänen tililleen, koska miun tulot ovat nousseet( erotus on edelleen noin 1000 euroa kuukaudessa)
Ex uhkaa nyt olla maksamatta mitään lasten kuluja, jos ei saa noita lapsilisiä.
Lapsellista, eikö totta, mutta mitä tässä on tehtävissä? Ei minulla ole varaa maksaa kaikkia lasten kuluja itse. Kalliimpia harrastuksia ei onneksi ole, mutta kyllähän kuluja kuitenkin tulee, puhelinliittymät jne.
Antakaa neuvoja ja tsemppiä.
Kommentit (57)
Todellakin miten se ex sai tietää palkankorotuksesta?Aika lastenvalvojalle jo muu ei auta.Kompromissinä lapsilisät lasten tilille säästöön (jos varaa) ja vanhemmat maksaa edelleen kulut 50-50.
Teilläkö ei ole mitään sopimuksia? Onko tapaamisista sopimukset? Mikä on lasten virallinen koti?
Jos ei ole sovittuja tapaamisia, niin taitaa olla niin, että isän ei tarvitse palauttaa lapsia kotiin. Toisaalta sinun ei myöskään tarvitse niitä antaa.
Näen tässä suurempien riitojen mahdollisuuden ja siksi pikapikaa varat sen ajan lastenvalvojalle. Kun mies ei tule, niin viet alatus- ja tapaamisasiat käräjille. Ja huom! Et kerro käänteistäsi miehelle mitään! Etkä niille lapsille! Vaik kuka sille exälle on kertonut tuosta pienestä palkankorotuksestasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käräjille ja vaadit elarit. Eksä ei saa lapsilisiä mutta joutuu maksamaan pari sataa elareita per lapsi :)
Älä sinä lupaile mitään paria sataa kenellekään. :D Ap tapauksessa huomioidaan mm luonapitovähennys.
Niin ja voihan se isä hakea myös lasten asumista luokseen. Hänellä on esim parempi elatuskyky.
elatuskyvyllä ei ole paljon merkitystä. Varsinkaan, kun isä on uhkaillut ettei maksa mitään. tuollahan hän on ilmaissut, ettei välitä lastensa hyvinvoinnista.
Hänellä on näyttöä siitä, että lapset on hänellä vuoroviikoin ja se ette hän on maksanut lasten kuluja vaikka sopimusta ei ole.
joo, mutta enää ei maksa.
Pieni palkankorotus = 500€ netto…
Mun maailmassa on pieni korotus on 20€/kk brutto
Mistä ex sai tiedon korotuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käräjille ja vaadit elarit. Eksä ei saa lapsilisiä mutta joutuu maksamaan pari sataa elareita per lapsi :)
Älä sinä lupaile mitään paria sataa kenellekään. :D Ap tapauksessa huomioidaan mm luonapitovähennys.
Niin ja voihan se isä hakea myös lasten asumista luokseen. Hänellä on esim parempi elatuskyky.
elatuskyvyllä ei ole paljon merkitystä. Varsinkaan, kun isä on uhkaillut ettei maksa mitään. tuollahan hän on ilmaissut, ettei välitä lastensa hyvinvoinnista.
Hänellä on näyttöä siitä, että lapset on hänellä vuoroviikoin ja se ette hän on maksanut lasten kuluja vaikka sopimusta ei ole.
Ex uh-kaa nyt ol-la mak-sa-mat-ta…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Silloin tarkistetaan elatusmaksu, kun kerran on parempi elatuskyky. Sen takia se elatusmaksu on, turvaamaan lapsen elatus. Suomessa ei ole eikä tule sellaista järjestelmää, että rikkaampi voisi rahalla ostaa lapset itselleen. Ja kieltäytyä vielä sitä ennen elatusmaksusta!
Höpö höpö. Yksi kriteereistä on kumman luona lapsen oikeus riittävään elatukseen toteutuu paremmin. Toki on muitakin ehtoja on.
Selkeästi keskenään sopiminen ei toimi. Joten aika lastenvalvojalle, missä selvitätte nämä asiat. Yleensä lapsilisä menee sille kuka on lähi ja missä lapset kirjoilla.
Mistä ex-mies edes sai tietää pienestä palkankorotuksestasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hyvä vanhempi ja aikuisen malli, se, joka uhkaa ettei hoida elatustaan ja velvollisuuksiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhkaa nyt tätä. Mitä uhkailee lasten kanssa?
Ehdota, että ottaa lapset kokonaan ja ovat sinulla vain joka toinen vkl. Maksat sitten elarit tulojesi mukaan. Tuskinpa suostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hyvä vanhempi ja aikuisen malli, se, joka uhkaa ettei hoida elatustaan ja velvollisuuksiaan?
Ap pitää sitten vaan enää näyttää se uhkaus toteen. Onko vanhempi sitten kyllin hyvä vanhempi, kun on jättänyt hakematta lapselle kuuluvaa etuutta, jos on kyseistä tuesta riippuvainen?
AP taas linjoilla.
Mun ex on niin vaikea, kusetti erossa omaisuudesta muutenkin, ja tiedän että on nyt pari vuotta saanut nauttia siitä, että minä maksan pienemmistä tuloisani huolimatta lasten kuluista puolet.
Ensinnäkin, lapset olivat kertoneet isälleen, että äidin tulot nousevat tämän palkakorotuksen myötä. Tästä exäni sitten pillastui ja siis esitti uhkauksensa, ettei tule osallistumaan enää lasten kuluihin ellei saa lapsilisiä. Ja sanon nyt vielä, että tästä palkankorotuksesta huolimatta hänen tulonsa ovat minua paljon paremmat.
Kuten kirjoitin, tähän asti olemme maksaneet kulut puoliksi. Lapet ovat siis kirjoilla luonani, ja viikko viikko systeemillä mennään. Joka kuukausi on pientä vääntöä rahojen kanssa, eli saan vähän niin kuin mankua osuuttani.
Meillä oli aikanaan aika varattuna lastenvalvojalle, exä ei tullut paikalle. Ei ollut silloin voimia lähetä oikeuteen, enkä tiedä onko nytkään.
Henkistä väkivaltaahan tämä on, tiedän sen. Sikäli vaan erikoista, sillä erosta on jo useampi vuosi ja molemmilla on uudet kumppanit, vaikka yhdessä kumpikaan ei vielä uuden puolison kanssa asu.
Ja en ole vaatimassa nyt mitään elareita, vaan edes sitä puolta noista lasten kuluista. Mutta ymmärrän kyllä, että koska meillä ei ole sopimusta, niin vaikea tässä on mitään vaatia, exä tässä vaan pääsee käyttämään henkistä väkivaltaa näillä rahankiristyksillä.
Kiitos kaikille jo vastanneille, surullinen olo.
AP
Vierailija kirjoitti:
AP taas linjoilla.
Mun ex on niin vaikea, kusetti erossa omaisuudesta muutenkin, ja tiedän että on nyt pari vuotta saanut nauttia siitä, että minä maksan pienemmistä tuloisani huolimatta lasten kuluista puolet.
Ensinnäkin, lapset olivat kertoneet isälleen, että äidin tulot nousevat tämän palkakorotuksen myötä. Tästä exäni sitten pillastui ja siis esitti uhkauksensa, ettei tule osallistumaan enää lasten kuluihin ellei saa lapsilisiä. Ja sanon nyt vielä, että tästä palkankorotuksesta huolimatta hänen tulonsa ovat minua paljon paremmat.
Kuten kirjoitin, tähän asti olemme maksaneet kulut puoliksi. Lapet ovat siis kirjoilla luonani, ja viikko viikko systeemillä mennään. Joka kuukausi on pientä vääntöä rahojen kanssa, eli saan vähän niin kuin mankua osuuttani.
Meillä oli aikanaan aika varattuna lastenvalvojalle, exä ei tullut paikalle. Ei ollut silloin voimia lähetä oikeuteen, enkä tiedä onko nytkään.
Henkistä väkivaltaahan tämä on, tiedän sen. Sikäli vaan erikoista, sillä erosta on jo useampi vuosi ja molemmilla on uudet kumppanit, vaikka yhdessä kumpikaan ei vielä uuden puolison kanssa asu.
Ja en ole vaatimassa nyt mitään elareita, vaan edes sitä puolta noista lasten kuluista. Mutta ymmärrän kyllä, että koska meillä ei ole sopimusta, niin vaikea tässä on mitään vaatia, exä tässä vaan pääsee käyttämään henkistä väkivaltaa näillä rahankiristyksillä.
AP
Puolet lasten kuluista on varmaan isompi kuin virallinen elatusapu. Hankkala paikka, mutta jos lapset on 50/50 ja tulosi ovat kohtuulliset ja saat lapsilisät niin tarviiko exän maksaakaan?
Vierailija kirjoitti:
AP taas linjoilla.
AP
Se elatusavun sopiminen siellä käräjillä estäisi jossain määrin tällaiset uhkailut ja väännöt. Vie asia käräjille. Loppuu mankumiset. Ajattele kuinka helppoa: saisit tilillesi rahaa, hankkisit sitä mitä lapset tarvitsevat, lapsilla olisi iloisempia äiti, koska ei tarvitse riidellä joka kahdestakympistä ja mankua puolta. Lapsesi ansaitsevat iloisen äidin. exäsi on näyttänyt nyt vihdoin sen, ettei hänen sanaansa voi luottaa. Ja kyllä, todennäköisesti mies jättäisi maksamatta ne pienetkin elatusavut. Kun sitten laitat ne perintään/ilmoitat pelkästään Kelaan, niin yhden kaavaksseen avulla saisit Kelasta tuen. Kela perisi rahat exältä.
Kuinka helppoa. Ei kuittien kanssa vääntämistä ei anelua. tee nyt tarvittavat asiat lastesi ja itsesi parhaaksi.
Ja heille, joille lasten kulujen jakaminen sopii: Jatkakaa ihmeessä, jos teillä sujuu. Ap:lla ei suju ja lastenkulujen kattamista ex käyttää henkisen väkivallan mahdollistamiseksi.
Nyt opit sen, ettet kerro omista asioistasi lapsille mitään.
Joa lapset on 50/50 ja kulut 50/50 niin eikös lapsilisätkin pitäisi olla 50/50? Meillä on vastaava tilanne mutta hyvässä hengessä. Yhteinen tili jonne tulee lapsilisät ja molemmat laittavat sinne saman summan rahaa. Tiloltä maksetaan kaikki lasten kulut pl. ruoka ja asuminen. Vaatii toki luottamusta. Mutta mielestäni on itsekästä ja epäreilua ottaa lapsilisät kokonaan itselleen jos lapset ja kulut ovat 50/50, puolet kuukuu isälle. Se että ap:lla on tuloeroja exänsä kanssa ei liity asiaan.
Ja täällä kaikki on sitä mieltä, että on oikein että tuloista ei toiselle kerrota mitään, vaikka ne oleellisesti muuttuisivat!! Tämäkö on reilua?? Eikö teitä hävetä?!
Tällä hetkellä ex ei maksa siis mitään muuta kuin puolet lasten kuluista enkä ole muuta vaatinutkaan.
Pointti oli siis se, että vaikka hänellä isommat tulot kuin minulla, vaatii hän lapsilisiä itselleen.
Kiristää sillä, että jos ei saa lapsilisiä, niin ei maksa lasten kuluista mitään.
T. AP
Ei maksa muuta kuin puolet lasten kuluista?! Sehän on paljon. Suuri osa saa elatusapua jotain 170-200€/lapsi kuukaudessa. Tuskin on puolia lasten kuluista.