Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kansa kannattaa päivähoito-oikeuden rajoittamista"

Vierailija
09.06.2015 |

Niinpä, mutta kannattaa aina vilkaista uutisen lähde ensin: Länsiväylä/MTV3. Kaksi oikeiston pää-äänenkannattajaa. Sen jälkeen tietää mistä kana pissii...

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:40"]Kaikilla lapsilla on yhtälainen oikeus varhaiskasvatukseen siinä missä peruskouluunkin! Päiväkodin ei pidä olla vain lasten säilömistä varten, kuten koulukaan ei ole![/quote]

Se on nimenomaan vain säilömistä varten, koska niin moni nollamaksuluokkaan kuuluva säilöö lastaan siellä. Ei ole varaa antaa mitään "laadukasta varhaiskasvatusta". 

Koittakaa nyt tajuta tämä. 

Vierailija
2/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tuo oikeasti pitää paikkaansa. Median mahtia mielipidemuokkaajana ei pidä aliarvioida. Viimeaikainen kirjoittelu tietyissä lehdissä "yli puolen suomalaisten" nimissä on vain tarkoituksenhakuista mielipidemuokkausta. 

Ikävä kyllä, liian moni lankeaa tähän lankaan. Joko tyhmyyttään tai laiskuuttaan, kun ei kiinnosta ottaa itse selvää asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on loistava uutinen ja pitkään odotettu. Kyllä kotona oleva aikuinen voi lastaan varmaan puolipäiväisesti hoitaa? Jos ei niin voihan ne lapset ottaa poiskin, tosin niille joilta ne lapset pitäisikin ottaa pois on kokopäiväpaikka edelleen "sosiaalisin perustein".

Vierailija
4/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollutkaan länsiväylä vaan "lännen media" - mikä kumma sitten lieneekään... ? ap

Vierailija
5/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kansa" kannatti myös työaikojen pidäntämistä, ainakin kun kysyttiin maanviljelijöiltä, yrittäjiltä ja eläkeläisiltä. Ohimennen mainittiin että pidennystä vastustivat työntekijät ja toimihenkilöt.

Nykyisin voi ilman sen kmmempia seurauksia tai uskottavuuden menettämistä väitää mitä tahansa propagandaa uutiseksi. Vastuu on täysin kuulijalla. Journalismi enää harvoin edes pyrkiin objektiivisuuteen.

Vierailija
6/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se hyvänen aika lapsenkin etu, normiperheissä eli lukuunottamatta tiettyjä tapauksia, ettei työnnetä silmistä pois 8 tunniksi päivässä, jos on mahdollista hoitaa itse. Oma lapsi oli erityisryhmässä, johon valitaan lapsen tilanteen mukaan, ei vanhempien, ja silti pidin puolipäiväisenä aina työttömyysjaksojen aikana - olin vakituinen pätkätyöläinen tuolloin - lukuunottamatta päiviä, jolloin päiväkodit toivoivat että haen tiettyyn aikaan, jos siellä oli iltapäivällä jotain ohjelmaa. Silloin kyllä meni vain puolipäivämaksu ja kokopäiväiset päivät korvasin ottamalla välillä kokonaan kotiin jos ei ollut mitään erikoista ja jos oli vähänkin nuhaa, jätin kotiin, jos itse olin kotona. 

Vierailija
8/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastenhoitaja kannatan rajaamista. Jos vanhempi/vanhemmat kotona sisaruksen tai työttömyyden takia niin puolipäivää hoidossa riittää hyvin sille lapselle. Kerhot myös hyviä. Työllistyessä kokopäiväpaikan saa nopeasti eli ei kannata ainakaan tuota murehtia.

Vierailija
9/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaan pois niin vätykset ei pääse enempää loisimaan

Vierailija
10/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannatan myös rajaamista. Toki löytyy lastensuojelun asiakkaita missä on lapselle hyväksi että lähtee säännöllisesti päiväkotiin joka päivä.

Vierailija
11/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 07:09"]

Olen lastenhoitaja kannatan rajaamista. Jos vanhempi/vanhemmat kotona sisaruksen tai työttömyyden takia niin puolipäivää hoidossa riittää hyvin sille lapselle. Kerhot myös hyviä. Työllistyessä kokopäiväpaikan saa nopeasti eli ei kannata ainakaan tuota murehtia.

[/quote]

Nopeasti = noin 2kk sisällä.... Tais työtilausuus mennä jo.

Minäkin voisin kannattaa rajaamista, jos hoitopaikka taataan seuraavaksi päiväksi.

Mutta kyllä me kaikki tiedämme miten tämä menee, hoitopaikoja vähennetään ja lasta on entistä hankalampi saada hoitoon, kun hoitoa tarvii. Joko päiväkodeissa on käyty yt-neuvtteluja?

Vierailija
12/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kannatan.

Kun olin nuorimman kanssa äitiyslomalla ja hoitovapaalla, isommat olivat seurakunnan kerhossa, 3 x viikossa 2,5 h kerralaan. Aivan riittävä, vähempikin olisi käynyt. Ajankohtakin oli mitä mahtavin, klo 11-13.30. Sai aamulla nukkua eikä ollut kiirettä lähtemisessä.

En tajua, mihin normaali lapsi, normaaleista oloista kaipaa jokapäiväistä päiväkotihoitoa toisen tai molemman vanhemman ollessa kotona. Kaverisuhteet, joo, mutta noista kerhoistakin saa niitä kaverikontakteja ja loppu on sitten itsestä kiinni. Voi sopia leikkitreffejä kerhon ulkopuolella, sopii ajan puistossa käymiseen jne. Pitää vaan osata avata se suu.

Toi oli just hyvä aika käydä vauva mukana vaikka asioilla tai siivota tai vaan köllötelä sen vauvan kanssa. Ja kotiin palasi kaksi iloista 5- ja 6-vuotiasta kerhopäivän jälkeen.

Vierailija
13/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

░░░░░░░░░░░░▄▐
░░░░░░▄▄▄░░▄██▄
░░░░░▐▀█▀▌░░░░▀█▄
░░░░░▐█▄█▌░░░░░░▀█▄
░░░░░░▀▄▀░░░▄▄▄▄▄▀▀
░░░░▄▄▄██▀▀▀▀
░░░█▀▄▄▄█░▀▀
░░░▌░▄▄▄▐▌▀▀▀
▄░▐░░░▄▄░█░▀▀ SINUT ON SÄIKYTTÄNYT
▀█▌░░░▄░▀█▀░▀
░░░░░░░▄▄▐▌▄▄
░░░░░░░▀███▀█░▄
░░░░░░▐▌▀▄▀▄▀▐▄ KUUMOITTAVA LUURANGSMAN
░░░░░░▐▀░░░░░░▐▌
░░░░░░█░░░░░░░░█
░░░░░▐▌░░░░░░░░░█
░░░░░█░░░░░░░░░░▐▌LÄHETÄ TÄMÄ KUUTEEN LANKAAN TAI LUURENGOT SYÖVÄT

Vierailija
14/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitten kannattaa sitä, että lapsi pidettäisiin kokopäivähoidossa, jos toinen vanhempi on kotona?? En minä ainakaan, ihan hyvä sitä on rajata. Puolikas päivä riittää ihan hyvin "virikkeeksi" ja yhä edelleenkin erityistä tukea tarvitse lapsi tai perhe sen tukensa saisi.

Meilläkin on ollut tarve nimenomaan erityislapsen kasvun ja kehityksen tueksi hoitamisesta, kun muuten olen kotona lapsen haoidon takia ollut jo vuosia. Päivät olivat lyhyempiä ja herkästi lapsi jäi myös hoidosta pois, jos jostain päästä piti "karsia". Ei hoitoon nuhassa, ei hoitoon jos oli lääkärikäyntiä, ei hoitoon jos oli henkilökuntapulaa, eli oma avustaja sairaana ja korvaavaa henkilöä ei saanut tilalle.

Sen lisäksi, että lapsi sai tukensa, se auttoi ilman muuta minuakin. Sain levätä ja hoitaa kotia, kun lapsi oli hetkn muiden hoivissa.

Saa rajata.

Vierailija
15/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 07:09"]Olen lastenhoitaja kannatan rajaamista. Jos vanhempi/vanhemmat kotona sisaruksen tai työttömyyden takia niin puolipäivää hoidossa riittää hyvin sille lapselle. Kerhot myös hyviä. Työllistyessä kokopäiväpaikan saa nopeasti eli ei kannata ainakaan tuota murehtia.
[/quote]
Mistä sen kokopäiväpaikan saa jos ryhmät on täynnä? No tietenkin siitä päiväkodista johon kukaan ei halua lapsiaan viedä. Sehän se onkin lapsen etu että joutuu vaihtamaan päiväkotia aina kun vanhempien työtilanne muuttuu.
Me pidettiin lapsilla kokopäiväpaikat silloinkin olin työttömänä. Ei tietenkään joka päivä viety päiväkotiin eikä koko päivää pidetty silloinkaan kun vietiin. Sen verran pidettiin hoidossa mikä oli tarpeen työnhaun kannalta. Kovaa työtä se töiden hakeminenkin on eikä sitä pysty tekemään kunnolla lastenhoidon lomassa. Eikä lapsia pysty hoitamaan kunnolla jos ihan oikeasti hakee töitä. Ainakin omalla alallani on näin, ei ehkä kaikilla.

Vierailija
16/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kannatan.

Alle 3v ei kuulu päiväkotiin ollenkaan, jos äiti on pikkusisaruksen kanssa kotona.

Yli 3v ehkä kuuluu, kun alkaa kaverit olla tärkeitä, mutta silloinkin vain max 3pv viikossa ja alle 5 tuntia päivässä.

Vierailija
17/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi "kansa" ja av-mammat ajattelee, että ihmiset eivät osaisi ihan itse, oman perheensä tilanteen perusteella päättää mikä on lasten hoidontarve?

Itse en tunne ketään, kuka turhaan pitäisi lapsiaan hoidossa. Useimmat pyrkivät järjestämään työaikansa siten, että hoitopäivät jäisivät mahdollisimman lyhyiksi. Niin meilläkin tehtiin. Vuorotellen miehen kanssa mentiin todella varhain töihin / lopetettiin työpäivä aikaisin, ihan vaan siksi että saataisiin lapsille mahdollisimman lyhyet hoitopäivät. Samalla tavoin toimivat kaveripiirissäni kaikki ne kenellä siihen on mahdollisuus.

Niilläkin vanhemmilla, jotka itse ovat kotona, on yleensä hyvät perusteet sille että vievät lapsensa päiväkotiin. Ihmisillä voi olla sairauksia jotka eivät näy päällepäin, mutta vaikeuttavat arkea huomattavasti. Tai sitten voi olla muusta syystä niin vaikea elämäntilanne, että omat voimat eivät riitä kokopäiväisesti hoitamaan lapsia niin hyvin kuin haluaisivat. Sellaisissa tilanteissa on vain järkevää viedä ne lapset vaikka kokopäivähoitoon. Ihan jo siitä syystä ettei tilanne menisi pahemmaksi, ja huonoimmassa tilanteessa päädyttäisi lastensuojelun asiakkaiksi ja lasten huostaanottoon. Oikeasti on lasten etujen mukaista, että heidän omat vanhempansa pystyvät ja jaksavat hoitaa heidät itse.

Minusta tuntuu, ettei tässä lastenhoidon rajaamishalukkuudessa ole kyse mistään muusta kuin siitä että halutaan hallita ja kontrolloida muiden ihmisten elämää. Joillakin vo olla motiivina se, että saavat aiheuttaa muille vaikeuksia.

Vierailija
18/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun lukee niin muistuu mieleen entinen työkaveri, joka valitti jatkuvasti isoon ääneen subjetiivisesta päivähoito-oikeudesta. Oli kovasti sitä mieltä, että työttömät joutaa hoitamaan lapsensa itse. Pätkätyöläistenkin olisi hänen mielestään pitänyt menettää päivähoito-oikeus heti työsuhteen päättyessä.

Pari kk sitten tämä entinen työkaveri irtisanottiin. Ja pitää edelleen tenavaansa hoidossa. Sillä tarvitsee "vapaata" lapsestaan. Edelleen on kuitenkin sitä mieltä että muiden työttömien kuuluu hoitaa lapsensa kotona. Hänellä itsellään nyt vaan on niin paljon rankempaa että tarvitsee lepoa lapsestaan. Kun mieskin on niiiiiin huono ja hankala :D

Vierailija
19/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:08"]

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 07:09"]Olen lastenhoitaja kannatan rajaamista. Jos vanhempi/vanhemmat kotona sisaruksen tai työttömyyden takia niin puolipäivää hoidossa riittää hyvin sille lapselle. Kerhot myös hyviä. Työllistyessä kokopäiväpaikan saa nopeasti eli ei kannata ainakaan tuota murehtia. [/quote] Mistä sen kokopäiväpaikan saa jos ryhmät on täynnä? No tietenkin siitä päiväkodista johon kukaan ei halua lapsiaan viedä. Sehän se onkin lapsen etu että joutuu vaihtamaan päiväkotia aina kun vanhempien työtilanne muuttuu. Me pidettiin lapsilla kokopäiväpaikat silloinkin olin työttömänä. Ei tietenkään joka päivä viety päiväkotiin eikä koko päivää pidetty silloinkaan kun vietiin. Sen verran pidettiin hoidossa mikä oli tarpeen työnhaun kannalta. Kovaa työtä se töiden hakeminenkin on eikä sitä pysty tekemään kunnolla lastenhoidon lomassa. Eikä lapsia pysty hoitamaan kunnolla jos ihan oikeasti hakee töitä. Ainakin omalla alallani on näin, ei ehkä kaikilla.

[/quote]

Et taida olla penaalin terävin kynä. Ei kukaan ehdota hoitopaikkojen irtisanomista ja päikyn vaihtoa jos vanhempi joutuu työttömäksi. VAAN sitä mitä itsekin teit eli lyhempää päivää/osapäivähoitoa.

Vierailija
20/33 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 07:09"]

Työllistyessä kokopäiväpaikan saa nopeasti eli ei kannata ainakaan tuota murehtia.

[/quote]

Tuo on kyllä ihan soopaa, se ryhmä voi olla mitoitettu niin että kokopäiväpaikan saa vain ryhmää tai jopa päiväkotia vaihtamalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi