Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koirat tuhoavat kodin

Help
02.02.2022 |

Apuja kaivataan! Minulla on 11 vuotias saksanpaimenkoirauros Älli ja rikoskumppani 11 kuukautinen valkoinenpaimenkoirauros Tälli. Älli on vanha sotakoira, armeijasta eläköitynyt eli todella hyvin koulutettu otus, joka on äärettömän kiltti ja fiksu, ollut minulla syksystä. Tälli taas on vähän pöljä pentu, tekee kaiken vanhemman perässä ja oppii nopeasti myös pahoille tavoille, ollut luovutusikäisestä minulla.

Nyt ”ongelmana” meillä on ilmennyt äärettömän törkeä rosvous. Töissä ollessani on roskis pengottu, keittiön alakaapeista levitetty ja tuhottu kaikki mahollinen mikä irti lähtee (jauhot jne. kuiva-aineet, kynttilät, muovikulhot, jopa aterinlaatikko on saatu pois paikoiltaan haarukoineen veitsineen päivineen.) Jääkaappiin on ”murtauduttu” ja saatu hyllyt alas, toki myös syöty kaikki mihin ovat ylettäneet. Koirien ruuat ovat kahden oven takana ja niihinkin ovat päässeet käsiksi, sängyn patja on tuhottu, lista on loputon...

Arvata saattaa sen kura💩ripulin ja oksennuksen määrän, mikä kahdesta isosta koirasta lähtee päivän mässäilyn jälkeen ja miltä matot näyttävät, mutta suurin huoleni on koirien turvallisuus. Ovat saaneet mm. puukot normaalista keittiön vetolaatikosta!

Ovat olleet aikasemmin ihan nätisti päivät keskenään ja tämmöistä ei ole ennen tapahtunut, mutta nyt viimeisen 5 päivän aikana aina kotiin tullessani on kämppä sekaisin. Meidän arjessa mikään ei ole muuttunut, ruoka-ajat ovat samat ja lenkillä käymme kuten ennenkin. Huolesta sekaisin olen päivät töissä, kun mietin että mitähän ne tänään keksivät ja ovatko ne edes hengissä... Olen poissa maksimissaan 8 tuntia kerralla, mutta jo 2 tunnin yksinolon aikana tuho on taattu. Olen vaihtanut keittiön kaappien järjestystä, laittanut esteitä ja portteja, siirtänyt ruokien paikkaa ja yrittänyt kaikkeni, mutta aina ne jonkun keinon keksivät...

Luulen, että vanhempi koira on näiden askareiden aivot, koska kotiin tullessani vanhempi koira on selvästä nolona ja häpeissään, kun taas pentu on normaali hölmö itsensä.

Onko ideoita mikä olisi avuksi, tai mistä tämmöinen käytös voisi johtua?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että vanhempi koira on tehnyt tuota. Saattaa  olla nolona toisen puolesta. Miksi olisi vanhoilla päivillään aloittanut tuon käytöksen ? Syy on valkkarin.

t, Eläinalan ammattilainen

Vierailija
22/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn tässä kaikilta koiran omistajilta että, jos ette viitsi/jaksa kouluttaa koirianne, niin miksi edes otatte niitä? Ei ole normaalia että koira tuhoaa kodin, tai haukkuu ikävissään koko työpäivän naapureitten hermot piloille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirista pääsee eroon. Tuliko yllärinä että asuntonne arvo puoliintuu kun otatte koiran?

Sen oikeasti hyvätapaisen koiran kanssa se ei muutu miksikään. Peruskäskyt pitää koiralla olla. Mä käytin aamulla koiran ulkona ja koska koiralla juoksut ja vähän sotkee niin jätin sen kodinhoitohuoneeseen ja sanoin että täällä paikka, ei tule, ovi on auki, ei ole mitään portteja, nenä sillä on tuosta kynnyksen yli, mutta ei varmasti tule tuolta jos en sano että vapaa tai saa tulla. Yöt on aina kodarissa, ovi on auki, mutta sanotaan että siellä paikkaa niin siellä pysyy.

Mitä järkeä on ottaa koira ja pitää sitä tunti tolkulla pienessä huoneessa? En jaksa ymmärtää. Kokeileppas itsellesi samaa, päivästä toiseen, jalat ristissä kodinhoitohuoneessa.

No oli sillä aamulenkiltä tullessa tassut ja korvat lumessa, (englanninspringerspanieli) niin ihan sen asunnon lattian takia on hyvä käskeä kuivatella ensin kivilattialla ettei mene laminaatit pilalle vedestä ja eipä ne juoksut kestä kuin viikon tuo tiputtelu, saa toki liikkua meillä kodissa missä vain, mutta nyt sattui jäämään tuonne nukkumaan kun en muistanut antaa lupaa. Nyt sen annoin niin käveli suoraan sohvalle pyyhkeen päälle nukkumaan. Periaate on että peruskäskyt pitää olla, saa perhe rauhassa syödä, ja joskus pitää olla se paikka, yöksikin on hyvä johonkin rauhoittua.

Vierailija
24/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko hankkia koiria korona-ajan huviksi. Onko ap:lla edes aiempaa kokemusta pennun kasvattamisesta. En syyttäisi vanhempaa koiraa, vaikka se näyttäisi olevan häpeissään. Se voi silti olla ihan viaton sotkuun.

Tosiaan kannattaa rajata koirille tila asunnosta, jossa ei ole tuhottavaa. Sen voi tehdä vaikka olohuoneeseen, jos löytyy riittävän korkeaa aitaa ja aidan saa johonkin kiinni. Todennäköisesti riittää kun laittaa pennun sinne aitaukseen, niin tuhot loppuvat. Samalla pentu näkee aidan läpi vanhan koiran esimerkistä, kuinka ollaan yksin kotona rauhallisesti.

Vierailija
25/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirista pääsee eroon. Tuliko yllärinä että asuntonne arvo puoliintuu kun otatte koiran?

Sen oikeasti hyvätapaisen koiran kanssa se ei muutu miksikään. Peruskäskyt pitää koiralla olla. Mä käytin aamulla koiran ulkona ja koska koiralla juoksut ja vähän sotkee niin jätin sen kodinhoitohuoneeseen ja sanoin että täällä paikka, ei tule, ovi on auki, ei ole mitään portteja, nenä sillä on tuosta kynnyksen yli, mutta ei varmasti tule tuolta jos en sano että vapaa tai saa tulla. Yöt on aina kodarissa, ovi on auki, mutta sanotaan että siellä paikkaa niin siellä pysyy.

Oletko kuullut juoksuhousuista? Sääliksi käy sun koiraasi. Miksi ihmeessä tuollaiset ihmiset edes ottaavat koiria🤷

Vierailija
26/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha koira on viaton tuohon sotkemiseen vaikka "on selvästä nolona ja häpeissään, kun taas pentu on normaali hölmö itsensä". Jos se ei ole ennen noin touhunnut, niin ei se ykskaks sellaista aloita.

Se on se nuorempi koira syypää, sillä on liikaa energiaa, valkkarit on tosi energisiä koiria varsinkin pentuina.

Vierailija
27/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on pitkälti rodusta kiinni. Koiraa ottaessa pitäisi aina perehtyä siihen mihin tarkoitukseen kyseinen rotu on jalostettu, eikä vain valita koirarotu omaa silmää miellyttävän ulkonäön mukaan. Palveluskoirarodut erityisesti tarvitsevat paljon motivoivaa toimintaa ja koulutusta tai ne turhautuvat. Omat koirani eivät ole ikinä tuhonneet yhtään mitään vaikka kaksi on yhtä aikaa yleensä ollutkin. Aloittajan kuvaama tilanne on kyllä aivan järkyttävä.

Vierailija
28/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn tässä kaikilta koiran omistajilta että, jos ette viitsi/jaksa kouluttaa koirianne, niin miksi edes otatte niitä? Ei ole normaalia että koira tuhoaa kodin, tai haukkuu ikävissään koko työpäivän naapureitten hermot piloille.

Olen samaa mieltä... Ehdottomasti pitää olla peruskäskyt ja niihin ei edes tarvitse paljoa vaivautua, kun se koira on joka päivä mukana ja sen kanssa touhuaa niin oppii se. Lenkillä sanon aina että oikealle tai vasemmalle, käännytään takaisin, koira ehtii aina ennen mua, kotona paikka, vapaa, istu, maahan, tassu, heitä viis, ruokakupille ei ota ja luvan saa kun istuu ja katsoo pitkään silmiin, tai vain sanomalla saa ottaa, välillä huijaan sanomalla saappaat ja hyvin kuulee, ei ota. Joskus ei ota ja lupa tulee esim puolen tunnin päästä. Lenkillä vapautan koiran ja sanon että siinä paikka, ei tule. Kävelen pari sataa metriä ja huikkaan että vapaa, koira tulee vauhdilla ja kytken, noutoharjoittelut. Nuo toimivat meillä hyvin. M36v

Vierailija
29/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiria ei kannata ottaa yhtään kappaletta, jos se joutuu olemaan yksin sisällä monta tuntia päivittäin. Eläin- ja ihmisrääkkäystä. Koira kärsii, naapurit kärsii, koiranomistaja kärsii. Joskus kannattaa ajatella asioita ihan järjelläkin, eikä tunteella.

Vierailija
30/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut juoksuhousuista? Sääliksi käy sun koiraasi. Miksi ihmeessä tuollaiset ihmiset edes ottaavat koiria🤷

Meillä sprinkku tiputtelee sen verran vähän että ei tarvitse housuja ja lisäksi yllättävän hyvin siivoaa sotkunsa, eikä tuo tiputtelu kestä kuin viikon niin miksi ihmeessä pitäisi rääkätä koiraa housuilla? Minulla käy sääliksi jos koira ei osaa peruskäskyjä, esim just ulkoa tultaessa, rapainen tai luminen koira ei pysy sille määrätyllä paikalla kuivattelemassa itseään tai odottamassa pesua vaan hyökkää heti asunnon perälle sotkien jokapaikan. Käskyt eivät tarkoita että koira joutuisi olemaan vankina vaan ne on tehty helpottamaan arkea koiran kanssa. Miksi ihmeessä otat koiran, jolle et mitään opeta. Onko sun mielestä väärin tehty kun oon opettanut mun sprinkulle että hae mulle kalja jääkaapista ja osaa sen tehdä?

Vierailija
31/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sekoittanut "nolona" olemisen lepyttelyyn?

Tutustu koirien kieleen ja elkeisiin. Eivät ole samat, kuin ihmiselkeet.

Muutenkin useat koiran omistajat voisivat tutustua paremmin lajiin ja lajityypilliseen kommunikointiin.

Vierailija
32/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä miksi ketjussa alanuolitetaan. Saisiko perusteluja mikä on väärin.

Vierailija
33/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä miksi ketjussa alanuolitetaan. Saisiko perusteluja mikä on väärin.

Kaikki on aina väärin jonkun mielestä. Varsinkin eläinasioissa. Teet niin tai näin, joku besserwisseri tulee vänisemään, että sun kaltaisten ei pitäis ikinä... jne. Usein ihan vaan kiusallaan. Kiusaajia en oo koskaan ymmärtänyt.

Vierailija
34/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kaikille kommenteista!

Aamulla heti kun herätään päästän koirat pissalle, pysyvät pihassa vapaana ja tulevat käskystä sisälle. Sen jälkeen saavat ruuan, ja noin tunnin päästä lähdemme lenkille. Käymme tunnin lenkin, jolloin koirat saavat olla (reitistä riippuen) noin puolet lenkistä vapaana, puolet kulkevat hihnassa. Ennen kun lähden töihin pissatan koirat vielä pihassa, välillä leikin hetken vetoleikkejä ja heitän palloa (molemmat rakastavat sitä). Leluja on tarjolla jokalähtöön, myös älypelejä! Joskus teen myös niin, että annan kupissa hieman vähemmän ruokaa, ja loput ”piilotan”, että saavat etsiä. Tämä vain silloin kun minulla on aikaa eikä ole kiire.

En raaski teljetä niitä päiväksi pieneen kylpyhuoneeseen, itseasiassa kaikki meidän huoneet ovat melko ahtaita, paitsi avokeittiö/olohuone... Lapsilukot kaappeihin ehdottomasti, kiitos hänelle joka sitä ehdotti!

Joku ehdotti myös seurakuntaa/sukulaisia. Jos/vaikka seurakunnasta saisi apua, niin en kyllä ”kehtaisi” heitä vaivata oman koiraongelmani kanssa ja siksi kyselen täältä vinkkejä... 😅 ja sukulaiset asuvat valitettavasti kaukana.

Koirista en luovu, vaikka sellaistakin ehdotettiin.

Tuo vanhempi koira tuli minulle kodista, jossa joutui olemaan pitkiä aikoja yksin tarhassa ilman vettä tai ruokaa, ja oli langanlaiha kun sain sen, joten sen takia ”epäilin” ja ”syytin” sitä, että ahneuksissaan syö kaiken mikä on ulottuvilla. Ja tuota pentua olen pitänyt ehkä liian tyhmänä tajutakseen kuinka saa kaapeista ruuat, kävikin niin että minähän itse olen se tyhmä...!

Tänään kotiin tullessani koko kämppä oli täysin siisti ja kaikenmaailman esteet olivat paikoillaan paitsi este yläkertaan vievän portaikon edestä. Kävikin ilmi että pentu oli päässyt todella jyrkkiä portaita yläkertaan, eikä uskaltanut tulla alas, joten tuhoilta säästyttiin!

Tästä viisastuneena tuhannet kiitokset teidän neuvoille ja näkökulmille, kyllä on huono omatunto kun tuota vanhaa reppanaa syytin...

Aina sitä oppii.

Vierailija
35/35 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mattoja ei missään tapauksessa jos koiria.

liikuntaa. ruokaa ja lepoa riittävästi.

valkkari tarvitsee sen 10-20 km päivässa juoksua. kävelyä. pidä vapaana jos mahdollista. mene vaikka yöllä koirapuistoon. että saa vapaasti juosta.

koiranpito ei ole laiskan hommaa.

luuen että ap saattaa olla käymässä porvoossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän