Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi huonoitsetuntoiset ovat niin itsekeskeisiä?

Vierailija
02.02.2022 |

Todella moni ihminen jonka olen tavannut ja tutustunut paremmin ja joilla on huono itsetunto, ovat todella itsekeskeisiä. 90% keskusteluista kääntyy siihen, että mitähän joku hänestä ajattelee, oliko joku omassa käytöksessä outoa, miksi ihmiset eivät pidä hänestä ja niin edelleen. Useimmat ovat 10% ajasta on kiva ja fiksu tyyppi, mutta eihän tuollaista käytöstä kukaan jaksa. Muutama on samaan tyyliin kyllä ruotinut muidenkin käytöstä, pukeutumista, ulkonäköä ja varallisuutta, heissä ei ole mitään muuta substanssia, kuin itsensä vertailu muihin, heistä on helppo päästää irti.
Miten jaksatte viikko tolkulla pohtia sitä, kun työkaveri näki teidät prismassa meikittä verkkareissa? Tai kun sanoitte juhlissa jonkun vitsin ja joku muu ei nauranut sille? Ihan kollektiivisesti voin sanoa, että se toinen tuskin ajattelee asiaa tai sinua kolmea sekuntia pidempään.
Miksi luulette, että kaikkien muiden elämä on pelkästään teidän ulkonäön ja asioiden ruotimista? Voin kertoa, että meillä on muutakin elämää. Ainoa huomattavan ärsyttävä piirre teissä on tuo älytön itsekeskeisyys.

Usein myös väittävät olevansa kilttejä, empaattisia ja kivoja, johtuen juuri noista traumoista, jotka huonoon itsetuntoon johtivat. Sitten jotenkin kuvittelevat olevansa parempia ihmisiä kuin itseään rakastavat tyypit, jotka kyllä puhuvat itsestään paljon, mutta ei puoliakaan siitä mitä nämä huonoitsetuntoiset.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän itsetunnon omaavat ihmiset eivät jää pohtimaan miksi joku puhuu vain itsestään tms. eivätkä varsinkaan viitsi nähdä vaivaa tämänkaltaisen aloituksen rustaamiseen.

Vierailija
2/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just aamukahvitauon jouduin käyttämään keskusteluun siitä, että "mitäköhän se Sirpa musta ajattelee? kun ei eilen sittarin parkkihallista lähtiessä moikannut." NO EI VARMAAN HUOMANNUT SINUA, KUN KESKITTYI AJIMISEEN. Oisko voitu puhua vaikka säästä tai formuloista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat piirteitä, jotka ruokkivat toisiaan.

Vierailija
4/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuavatkohan itse edes omaa käytöstään? Olen joskus tämmöiselle tyypille yrittänyt sanoa hänen olevan aika itsekeskeinen, niin kovasti loukkaannuttiin. Varmaan joku muu on nyt vuosikausia joutunut ruotimaan sitä kommenttia.

Vierailija
5/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas inhoan puhua itsestäni :D itsetuntoni on siis surkea. En halua yhtään mitään huomiota itseeni.

Vierailija
6/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just aamukahvitauon jouduin käyttämään keskusteluun siitä, että "mitäköhän se Sirpa musta ajattelee? kun ei eilen sittarin parkkihallista lähtiessä moikannut." NO EI VARMAAN HUOMANNUT SINUA, KUN KESKITTYI AJIMISEEN. Oisko voitu puhua vaikka säästä tai formuloista.

Tämä on se tapa jolla ylläpitävät huonoa itsetuntoaan. Eivät kuitenkaan yleensä ole tietoisia siitä itse. Se käytös on kompulsiivista ja heillä saattaa olla vaikeuksia lopettaa vaikka tiedostaisivat sen. 

Vierailija
7/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas inhoan puhua itsestäni :D itsetuntoni on siis surkea. En halua yhtään mitään huomiota itseeni.

Ainakin ihmiset paljon todennäköisemmin pitävät sinun seurastasi! Toki olisi varmaan kiva, että jakaisit elämääsi saadaksesi merkityksellisempiä ihmissuhteita. Mutta suhteet onnistuu varmasti paljon paremmin kuin heiltä, jotka puhuvat vain itsestään ja siitä mitä muut heistä ajattelevat.

Vierailija
8/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla kahdella asialla ei ole mitään tekemistä keskenään...

Vierailija
9/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei taida olla noin mustavalkoinen. Usein toisia arvostelevat ihmiset eivät tunnista itsessään tiettyjä piirteitä tai ole tarkastellut omaa itsetuntoaan syvemmin.

Vierailija
10/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla kahdella asialla ei ole mitään tekemistä keskenään...

Varmasti on iso joukko huonolla itsetunnolla varustettuja, jotka eivät käyttäydy noin. Mutta en kyllä keksi, että miksi joku hyvällä itsetunnolla käyttäytyisi. Voisitko antaa esimerkkiä tämmöisestä ihmisesta, jolla siis hyvä itsetunto, mutta käyttää kaiket päivät pohtien mitä muut hänestä ajattelevat ja miten mikäkin tilanne meni.

Vierailija
11/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuitpa ap naulan kantaan! Mulla on lähipiirissä tällainen ihminen. Tämän ruotimisen lisäksi ottaa kaiken henkilökohtaisesti. Esim. ollaan syömässä porukalla jonkun luona. Ruokana on jotain mistä ko. henkilö ei pidä. Ei ole esittänyt kutsujalle mitään toiveita etukäteen. Tämä tyyppi luulee heti, että ko. ruokaa tehtiin hänen kiusakseen ja kutsuja ei selvästi nyt pidä hänestä. Ei yhtään tajua, että kutsuja ei tiennyt/ muistanut hänen tai kenenkään muunkaan nirsouksia. Näitä vastaavia esimerkkejä olisi vaikka kuinka monta. Mulla meni kerran hermot ja sanoin hänelle, että muut ihmiset tekee päätöksiä ihan omasta näkökulmastaan, että hän ei ole kaikkien muiden toimintaa ja päätöksiä ohjaava voima. Oli todella yllättynyt. Luulee jotenkin, että koska on itselleen tärkein, on myös muille tärkein. Ihan uskomattoman rasittava tyyppi. Nykyään koitan olla mahdollisimman vähän tekemisissä.

Vierailija
12/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen täällä ajattelee etupäässä itseään, loput on esittämistä.

Vierailija
13/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen täällä ajattelee etupäässä itseään, loput on esittämistä.

Niinpä. Mutta nämä huonoitsetuntoiset itsekeskeiset luulevat, että muut ajattelevat heitä, ei itseään.

Vierailija
14/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sellainen nolottaa, hävettääkin jos ei huomaa tuttavaa (ja siksi jättää moikkaamatta) ennenkuin toinen jo mennyt ohitse. Sellaisessa tilanteessa helposti miettii, että loukkaantuikohan kaveri, luuliko että tein sen tahallaan.

Voi toki olla että ylireagoin. Olen itse joutunut koulussa suljetuksi ryhmän ulkopuolelle ja muistan kuinka pahalta se tuntui kun kukaan ei edes moikannut. En halua aiheuttaa sellaista tunnetta muille. Ikävää jos sellainen tulkitaan itsekeskeisyydeksi.

Vierailija
15/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sellainen nolottaa, hävettääkin jos ei huomaa tuttavaa (ja siksi jättää moikkaamatta) ennenkuin toinen jo mennyt ohitse. Sellaisessa tilanteessa helposti miettii, että loukkaantuikohan kaveri, luuliko että tein sen tahallaan.

Voi toki olla että ylireagoin. Olen itse joutunut koulussa suljetuksi ryhmän ulkopuolelle ja muistan kuinka pahalta se tuntui kun kukaan ei edes moikannut. En halua aiheuttaa sellaista tunnetta muille. Ikävää jos sellainen tulkitaan itsekeskeisyydeksi.

Onko ihan mahdoton ajatus, että ei tulkittaisi mitenkään. Suhtautuisi vaan olankohautuksella, että en huomannut/tuttava ei huomannut. Ei mitään sen kummempaa, eikä taka-ajatuksia.

Vierailija
16/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on totta. Aika menee siinä omassa huonossa itsetunnossa vellomiseen, joten muita ei ehdi huomioida. Äärimmäisen itsekästä käytöstä sitten muille päin. Oletusarvona, että kaikki jotenkin pyörii heidän ympärillään. Lisäksi vaaditaa esim. parisuhteessa loputtomiin todisteluja, että ihan nyt oikeasti tykätään ja halutaan olla yhdessä, vaikka juuri tämä todisteluiden vaatimen on äärimmäisen iso turn off pidemmän päälle. 

Vierailija
17/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan psykiatrit tietävät 👍

Vierailija
18/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinäkään kyllä taida olla kovinkaan terve.

Vierailija
19/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko ap tarvinnut enemmän huomiota osaksesi?

Vierailija
20/24 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osuitpa ap naulan kantaan! Mulla on lähipiirissä tällainen ihminen. Tämän ruotimisen lisäksi ottaa kaiken henkilökohtaisesti. Esim. ollaan syömässä porukalla jonkun luona. Ruokana on jotain mistä ko. henkilö ei pidä. Ei ole esittänyt kutsujalle mitään toiveita etukäteen. Tämä tyyppi luulee heti, että ko. ruokaa tehtiin hänen kiusakseen ja kutsuja ei selvästi nyt pidä hänestä. Ei yhtään tajua, että kutsuja ei tiennyt/ muistanut hänen tai kenenkään muunkaan nirsouksia. Näitä vastaavia esimerkkejä olisi vaikka kuinka monta. Mulla meni kerran hermot ja sanoin hänelle, että muut ihmiset tekee päätöksiä ihan omasta näkökulmastaan, että hän ei ole kaikkien muiden toimintaa ja päätöksiä ohjaava voima. Oli todella yllättynyt. Luulee jotenkin, että koska on itselleen tärkein, on myös muille tärkein. Ihan uskomattoman rasittava tyyppi. Nykyään koitan olla mahdollisimman vähän tekemisissä.

Aaah, mun äiti on juuri tällainen. Kaikki, mikä ei mene hänen mielensä mukaan, on henkilökohtainen loukkaus häntä itseään kohtaan ja tahallaan tehty, että hänelle tulisi paha mieli.

Sen sijaan jos hän itse toimii noin, että ei muista tai välitä jonkun toisen asioista, kyseessä on aina vahinko/muistamattomuus.