Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tökeröä on "varastaa" toisen idea?

Vierailija
01.02.2022 |

Ottaa kunnia itselleen ja saada vielä rahallinen palkkio tästä?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä entisessä työpaikassani tein esimiehelleni muutamia ehdotuksia työn sujuvoittamiseksi ja jokainen tyrmättiin saman tien, joistakin sanottiin sen kummemmin miettimättä, että ei mitään järkeä. Opinkin kierrättämään omat ideani sopivien henkilöiden kautta, jotka esittivät jo tarjoamani ideat ominaan ja kas, kaikki kelpasivat. Loppujen lopuksi minua ei haitannut vaikka kunnia oivalluksista menikin muille, minun työtäni ne helpottivat.

Vierailija
22/39 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli töissä käänteinen ideavaras. Sai idean, selitti sen meille, jotka sitten toteutettiin se. Käski vielä tehdä siitä keksintöilmoiruksen, että se saatiin patentoitua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä alkuperäinen idea on sen verran rosoinen ettei se ole käyttökelpoinen. Harvemmin keksijä itse tajuaa virhekohtia, jolloin muiden jatkoideoiminen voi tehdä siitä hyvän.

Vierailija
24/39 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedemaailmassa tuota nyt erityisesti tehdään, mutta jos jää kiinni vaikka "vain" ideavarkaudesta, niin kyllä sitä käytännössä katsotaan tutkimustuloksen varastamisena tms. jos vaan on todistajia.

Vierailija
25/39 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harrastan luovaa kirjoittamista tavoitteellisesti, toivon siis joskus julkaisevani romaanin. Tämän ideanvarastamis-pelon takia on haastavaa löytää esilukijoita tarinalle, koska ihan kenelle vaan en luota sitä luettavaksi. Ahdistaa siis se, että joku veisi tarinaideani ja ehtisi esittää sen omanaan, ennen kuin itse saisin tätä siihen vaiheeseen että olisin lähettämässä kustantamokierrokselle. Yksi tuttu kirjailijakin vielä varoitti, että kannattaa olla tarkkana kenelle antaa tekstiään luettavaksi, just tästä syystä...

Vierailija
26/39 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha. Minulle on tehty tuota paljonkin mutta minulta puuttuvat ne ihmisoikeudet. En voi valittaa mihinkään.

Vierailija
27/39 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan romaaniasi.

Vierailija
28/39 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi ettei Thomas Edison ole elossa vastaamaan. Hän oli tällä alalla mestarivaras ja aiheen kokemusasiantuntija.

Vierailija
29/39 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitin muutamia kertoja tehdä valituksia. Kerran sain neuvoja todella viisaalta naiselta ja laadimme yhdessä virallisen kirjeen eräälle viralliselle taholle. Kirjettä ei edes otettu käsittelyyn.

Vierailija
30/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä ihan todella törkeää, mutta valitettavasti tällaisia ideavarkaita on paljon. Joillain ihmisillä ei ole mitään häpeää sen suhteen, että varastaa toisen ideat ja esittää ne ominaan. Kannattaa siis varjella kaikkia omia ideoitaan huolella, ennen kuin ne pääsevät julkaistavaksi asti. Esim. nuo kirja-aiheet ja muut.

Vierailija
31/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse harrastan luovaa kirjoittamista tavoitteellisesti, toivon siis joskus julkaisevani romaanin. Tämän ideanvarastamis-pelon takia on haastavaa löytää esilukijoita tarinalle, koska ihan kenelle vaan en luota sitä luettavaksi. Ahdistaa siis se, että joku veisi tarinaideani ja ehtisi esittää sen omanaan, ennen kuin itse saisin tätä siihen vaiheeseen että olisin lähettämässä kustantamokierrokselle. Yksi tuttu kirjailijakin vielä varoitti, että kannattaa olla tarkkana kenelle antaa tekstiään luettavaksi, just tästä syystä...

Kaikki ideat on kuule kirjoitettu jo monet kerrat. Tekstisi osoittaa, ettet ole kovin lukenut eikä se kirjailija ole ammattilainen, jolta tuon neuvon sait. Todennäköisesti sinunkin ainutkertainen ideasi on esitetty jopa useissa käsikirjoitusoppaissa.

Idean toteutus ratkaisee. Ideat ovat vanhoja, mutta toteutuksen omaperäisyys ja taidokkuus ratkaisee. Kaikki tarinat kun on kirjoitettu jo monia kertoja.

Vierailija
32/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ideat on kuule kirjoitettu jo monet kerrat. Tekstisi osoittaa, ettet ole kovin lukenut eikä se kirjailija ole ammattilainen, jolta tuon neuvon sait. Todennäköisesti sinunkin ainutkertainen ideasi on esitetty jopa useissa käsikirjoitusoppaissa.

Idean toteutus ratkaisee. Ideat ovat vanhoja, mutta toteutuksen omaperäisyys ja taidokkuus ratkaisee. Kaikki tarinat kun on kirjoitettu jo monia kertoja.

Tämän neuvon antanut on kyllä erittäin vahvasti ammattikirjailija, sori vaan. Häneltä on julkaistu useita kirjoja yhdellä Suomen suurimmista kustannusyhtiöistä, ja on yksi Suomen tunnetuimmista nuortenkirjailijoista. Että semmoinen päteminen sinulla.

Ja kyllä, totta kai enimmäkseen kaikki suuret ideat on jo käytetty jossain muodossa. Mutta kyllä se on nimenomaan se oma idea, miten jotain aihetta tulkitsee, ja sen voi kyllä aivan hyvin joku kopioida.

Vierailija
33/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun tekstisi kuulostaa siltä, että haluaisit kaikkien kertovan romaani-ideansa, jotta pääset itse niitä kopioimaan.

Vierailija
34/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tökeröä on, ja jos pystyy osoittamaan toisen plagioineen niin siitähän voi saada oikeusjutunkin pystyyn.

Vierailija
35/39 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideat eivät nauti tekijänoikeussuojaa. Omista ideoista kannattaa olla suu supussa siihen asti, että on itse saanut ne toteutetuiksi ja mahdollisesti saanut maksun.

Ei ole reilua, mutta hyvät ideat on kultaakin kalliimpia ja vapaata riistaa.

Mielestäni työyhteisön sisällä nauttivat ainakin moraalista tekijänoikeussuojaa.

Joskus työsopimuksissa sovitaan erikseen, kuka patentin omistaa, kun työntekijä tekee työajallaan keksinnön.

Laki ei tunne ”moraalista tekijänoikeussuojaa”.

Vierailija
36/39 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideat eivät nauti tekijänoikeussuojaa. Omista ideoista kannattaa olla suu supussa siihen asti, että on itse saanut ne toteutetuiksi ja mahdollisesti saanut maksun.

Ei ole reilua, mutta hyvät ideat on kultaakin kalliimpia ja vapaata riistaa.

Mielestäni työyhteisön sisällä nauttivat ainakin moraalista tekijänoikeussuojaa.

Joskus työsopimuksissa sovitaan erikseen, kuka patentin omistaa, kun työntekijä tekee työajallaan keksinnön.

Laki ei tunne ”moraalista tekijänoikeussuojaa”.

Maailmassa on monta asiaa, joita laki ei tunne, mutta jotka ovat silti väärin.

Vierailija
37/39 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on käynyt monella ja itsellenikin, jos haluat itse ideastasi hyötyä, ei kannata puhua ennenkö on idea toteutettu, jollonka idean kertomisesta hyötyy itse

Vierailija
38/39 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut esimiehet omivat alaistensa ideat ja esittävät ominaan. Reilu meininki.

Oma, onneksi entinen, esimies teki usein näin. Hän oli muutenkin täysin sopimaton esimieheksi, onneksi muutkin sen tajusi ja sai siirron rivityöntekijäksi. Edelleen rasittava ihminen mutta onneksi hänellä ei ole enää samalla tavalla valtaa.

Vierailija
39/39 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on käynyt monella ja itsellenikin, jos haluat itse ideastasi hyötyä, ei kannata puhua ennenkö on idea toteutettu, jollonka idean kertomisesta hyötyy itse

Meillä kyllä tehdään keksintöilmoituksia pelkkien ideoiden perusteella. Ei tulisi mitään, jos jokainen keksintö pitäisi toteuttaa ennen julkaisua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän